Piştî pevçûna dawî ya di navbera du komên dijber ên ajokarên taksiyên motorsîklêtê de roja şemiyê li Bangkok, ku di encamê de du kes mirin, Wezareta Veguhestina Bejahî (DLT) dê baştir çavdêriya stand û destûrê bike.

Daarvoor zal men een mobiele applicatie ontwikkelen met gegevens over de bestuurders en aan de hand daarvan kan worden vastgesteld of bestuurders zijn geregistreerd bij het DLT. Passagiers die te veel hebben moeten betalen, kunnen klagen via een speciaal telefoonnummer.

De twee vechtende groepen met chauffeurs zouden op een illegale standplaats hebben gestaan.

Gouverneur Aswin van Bangkok heeft alle districtskantoren opgedragen na te gaan of de bestuurders in hun district behoorlijk zijn geregistreerd.

Çavkanî: Bangkok Post

4 reacties op “Betere registratie van motortaxichauffeurs na dodelijke vechtpartij”

  1. Gerrit Decathlon dibêje jor

    Als het kalf verdronken is dempen de put – Is een Hollands spreekwoord

  2. onderhuur dibêje jor

    Net als met goedlopende en lage huur hebbende winkels/kramen e.d.: je wordt pas rijk als je die tegen flinke opslag kan onderverhuren. Dito met die oranje vestjes-zouden tot wel 100.000 bt opleveren!
    Typisch Thais fenomeen.

  3. Rolf Piening dibêje jor

    Omdat er hier veel negatieve geluiden te lezen zijn over motorbiketaxis (zie reacties op artikel over de dodelijke vechtpartij zaterdag j.l.) hier mijn verhaal over wat mij vorige week overkwam:
    Ik nam een motosaitaxi van soi Sukhumvit 36 naar restaurant Bangkok Baking Company, BBCO.
    Ik had begrepen dat dit 400 bht zou kosten (vond ik al belachelijk hoog maar was akkoord gegaan)
    Bij soi 2 afgestapt en 400 betaald waarop de man begon te sputteren en ik begreep dat hij meer wilde.
    Ik ging hier niet op in en liep de trap op en ging het restaurant binnen. Achter mij hoorde ik nog steeds gesputter.
    Terwijl ik binnen op mijn bestelling wachtte kwam tot mijn verbazing en ergernis de chauffeur naar mijn tafel met verhalen die ik niet begreep maar d a c h t dat ik het wel begreep.
    De headwaitress, die mij al 20 jaar kent, ging met hem in gesprek terwijl de man ondertussen 250 bht op mijn tafel legde. WAT BLEEK ? Hij vertelde de waitress dat het ritje niet meer dan 150 bht kostte en hij perse mij het te veel betaalde wou terug geven!!!
    Dit mag ook wel eens verteld worden!!
    En ik voelde me slecht en beschaamd.

    • Rob V. dibêje jor

      Denk dat het meer om vijandig gedrag naar andere standplaatsen is dan verkeerd gedrag naar klanten of standplaatsgenoten. Heb een stuk of 15x op de motortaxi gezeten, alle keren prima. 1x zelfs mijn 20 baht terug gwhad omdat ik mijn petje verloren was onderweg. Had niet gehoeven hoor.

      Maar misschien wel handig om wat taxi thais te spreken? Als je langer dan een enkele korte vakantie in Thailand bent moet het toch wel lukken om eenvoudige woordjes tekennen. 0 tot 9999, ‘hoeveel kost dat?’ , ‘dat is (te) duur/goedkoop’ etc.

      Zelfs even de tonen negerend (foei 555):

      Hallo, naar X aub. A) hoeveel? B) hoeveel baht?
      “Sawatdie khap, au pai X na khap. A) thau rai? B) kie baat?”
      400 thb? Erg duur! / 250 thb? Okay
      “Sie-roi baat? Pheng maak!” / “song-roi baat? Okee”


Leaveîroveyek bihêlin

Thailandblog.nl çerezan bikar tîne

Malpera me bi saya cookies çêtirîn dixebite. Bi vî awayî em dikarin mîhengên we bi bîr bînin, ji we re pêşniyarek kesane bikin û hûn ji me re bibin alîkar ku kalîteya malperê çêtir bikin. Pêtir bixwîne

Erê, ez malperek baş dixwazim