(dikare Sangtong / Shutterstock.com)

Tevî hewildanên hukûmetê ku ew bi qasî ku pêkan veşêre, hûn nekarin wiya ji bîr bikin, nemaze di hefte û rojên dawî de: Pêla protestoyên ku ji bo bêtir demokrasî li Taylandê her ku diçe berfireh dibe.

Ik was vroeger, in een ander leven zelf een behoorlijk geëngageerde jongeling die erg inventief pleegde te betogen of op andere manieren actie te voeren, maar ik geef grif toe dat ik meer dan gecharmeerd ben door de manier waarop de jonge Thaise generatie op een bijzonder creatieve en satirische manier naar de populaire cultuur grijpt om een politiek îfade û daxwazên xwe xurt bikin. Ji bo wan zehmet e ku ji bilî afirîneriyê tiştek din bin, ji ber ku heya ku rewşa awarte ya ku li seranserê herêmê ji ber kirîza korona hate ragihandin derbas bibe, hemî xwepêşandan li welat bi fermî qedexe ne.

Bê guman ne tesaduf e ku strana balkêş 'Hûn dibihîzin ku gel stranan dibêjin?’, al dan niet met Thaise tekst, in een mum van tijd tot het lijflied van de demonstranten is uitgegroeid. In oorsprong was het een hit uit de in 1980 door Claude-Michel Schönberg gecomponeerde musical ‘Les Miserables'. De melomanen onder ons vergeten al gauw dat ‘Les Miserables' gebaseerd is op de gelijknamige roman die de overtuigde republikeinse en sociaal bewogen auteur Victor Hugo in 1861 publiceerde. Hij had twintig jaar gewerkt aan deze ambitieuze roman die indertijd een belangrijke rol heeft gespeeld in de debatten rond sociale hervormingen in Frankrijk. Tegen de achtergrond van de revolutie van 1832 nam Hugo het op voor de paria’s in het 19e eeuwse Parijs in de vorm van een vlammende aanklacht tegen de door reactionaire krachten gedirigeerde maatschappij en haar ‘meedogenloze wetten’. De parallel met Thailand anno 2020 hoeft men niet ver te zoeken… De manifestanten in Thailand lieten zich ongetwijfeld ook inspireren door de tevgera sîwanê die in 2014 in Hong Kong ontstond uit protest tegen de onophoudelijke bemoeienissen van Bejing in de gewezen Britse kroonkolonie. De demonstraten kwamen, net zoals bij de protesten in 2019 steevast op straat op de tonen van “Hûn dibihîzin ku gel stranan dibêjin?''

(Anant Kasetsinsombut / Shutterstock.com)

In de laatste weken duiken in Bangkok her en der manifestanten op die gehuld in toga’s van Zweinstein of met sjaals in de kleuren van Griffoendor, Ravenklauw of Huffelpuf driftig met toverstokjes zwaaien. Het als bij toverslag verschijnen van betogers die getooid zijn met Harry Potter -attributen is in de ogen van de meeste Farang belkî pir ecêb e, lê dîsa bi tevahî ne tesaduf. Ew girêdana di navbera Lord Voldemortê lanetkirî û serokê dewleta Taylandê de çêdikin, "ku navê wê jî neyê gotin”. Het is een subtiele maar erg doeltreffende manier om de rigoureuze lese majsté- Rexnekirin û dorpêçkirina yasayan. Bi Xala 112 ya Qanûna Cezayê re, Tayland li pişt derî darek xurt heye ku her rexneyek vekirî an veşartî ya padîşah an xanedan bi tundî ceza bike. Di destpêka sala 1908 de, bi qanûnî pir berfireh 'heqareta' li serokê dewletê hate krîmînalîzekirin. Di sala 1957’an de jî sûc hat kirin li dijî ewlehiya dewletê'. Sûcek ku, ji guhertina dawî ya qanûnê di sala 1976-an de, ji bo her sûcek ku ji hêla dadgehê ve hatî girtin ji sê heta panzdeh sal cezayê girtîgehê tê birîn.

Û protestoya Thai di warê bîranînên sînemayê de tenê bi Harry Potter re sînordar nabe. Berê, xwenîşanderên li dijî hukûmeta Prayut jî maskeyên spî yên Guy Fawkes ên ku ji hêla fîlimê ve populer bûne li xwe kirin. V ji bo Vendetta uit 2005. Een film die verhaalt over het verzet van de anonieme V tegen het autoritaire Norsefire-regime, dat in Groot-Brittannië aan de macht kwam dankzij de chaos die ontstond nadat een virus de bevolking elimineerde… En dan zwijg ik natuurlijk nog over het bijzonder snel geadapteerde gebruik om de drie middelste vingers van de rechterhand op te steken. Een protestgebaar dat werd overgenomen uit de razend populaire en verfilmde ‘The Hunger Games’-trilogie van Suzanne Collins waarin de jonge heldin Katniss het opneemt tegen de autocratisch regerende president Snow van Panem.

Ik ben alvast benieuwd wanneer de eerste Charlie Chaplin’s bij het Democratiemonument op Ratchadamnoen Klang Road gaan verschijnen. Of zou ‘The great Dictator’ die in 1940 werd gedraaid, te gedateerd zijn voor de vaak (piep)jonge manifestanten…?

41 bersiv ji bo "Tu ciwan î û tiştek dixwazî… Di derbarê çanda populer û protestoyê de"

  1. Johnny B.G dibêje jor

    De creativiteit is inderdaad groot en uiteraard mag er best wel wat veranderd worden maar naar mijn bescheiden mening mag je er niet teveel van verwachten.
    De zittende macht met alle mensen op de achtergrond zullen hooguit kleine veranderingen toestaan en jaarlijks zal dat beetje bij beetje veranderen als er protesten blijven komen.
    Vanwege sociale media is het gebruik van geweld steeds lastiger te verdedigen tegen de meekijkende buitenwereld maar er is een punt dat een ” gekozen” overheid grenzen mag stellen en zal zeggen dat het een binnenlandse aangelegenheid is. Ik hou mij nog steeds vast aan een periode van 35 jaar wat inhoudt dat er rond 2035 sprake zal zijn van een andere democratie maar of dat het land vooruit helpt dat betwijfel ik.
    Ook in ASEAN verband moet je niet het land willen worden waar alle gelukszoekers naar toe willen komen omdat het zo fantastisch geregeld is. Lees Thailand als EU en er is hetzelfde soort beleid.

    Di dawiya havîna jiyana xwe de ez lê dinêrim û meraq dikim gelo xwendekarên bêserûber bi xwe van hemûyan gihandine an jî ji zilamek ji Dubai ve ku pêwendiya wê bi Xanim re heye hin celeb piştgirî heye. Bû Hejmara Yek ku birayê wê bi eşkereyî jê re gotibû ku divê beşdarî hilbijartinên dawî nebe.
    Di rewşên weha de ez rola xwe dibînim û ew jî ew e ku ez hejmarek im û ji ber vê yekê çêtir e ku ez balê bikişînim ser tiştê ku ez tê de jêhatî me û ew qezenckirina drav e. Ger Taylandiyek wiya neke, ez ê bikim ji ber ku li bendê hindik e.

    • chris dibêje jor

      Die broer en die meneer uit Dubai zijn al jarenlang goede vrienden (en helpen elkaar, zoals met een in beslag genomen vliegtuig in Duitsland een aantal jaren geleden) dus je verhaal klopt van geen kant.
      De studenten zouden dat kunnen en moeten weten maar focussen op de verkeerde persoon. Het gevolg is dat ze zich aan de verkeerde kant van de oplossing bevinden, en hun tegenstanders handlangers worden.
      De levensstijl van broer is in die kringen niet ongebruikelijk (prins Charles, prins Harry, koning Albert, Koning Juan Carlos, wijlen prins Bernhard, prins Albert van Monaco, menige sheik in het Midden-Oosten) maar het volk maakt zich er niet echt druk om. Populair word je er niet vanmaar daar gaat het de studenten niet om. Menige gekozen president (wijlen Kennedy, Trump, Duterte, wijlen Mugabe, wijlen Castro, wijlen Mitterand, wijlen Chirac, wijlen Soekarno, Poetin) zijn hetzelfde laken een pak. En dat heb ik het nog maar niet over wereldbekende popsterren en sporters.

      • Tino Kuis dibêje jor

        Grappig dat je de levensstijl van broer vergelijkt, en misschien wel vergoelijkt, met de levensstijl van al die andere daarna genoemde personen. Je hebt groot gelijk hoor. En snap je dan waarom die studenten protesteren? Nee, ik denk het niet.

        Ew ne li ser kesê ye, Chris. Tu li hemûyan şaş dinihêrî. Li ser rola wî kesî di sîstema siyasî de ye. Di 10 daxwazan de tê xwestin ku ew bira bikeve bin destûra bingehîn û ji bo nîqaşê were vekirin.

        • chris dibêje jor

          Ma we bihîstiye ku hemî xwendekarên li Brîtanya, Hollanda, Spanya, Belçîka û Rojhilata Navîn her dem protesto dikin?
          Di destûrê de behsa ew bira û helwesta wî tê kirin û ji ber vê yekê ew dikeve bin destûrê. Rast e yan na?

          • Tino Kuis dibêje jor

            Bê guman. Û wî bira çend kiryarên ku ne destûrî ne kirine.

            • chris dibêje jor

              welke dan?

              • Tino Kuis dibêje jor

                Dit is mijn laatste reactie hier.
                Piştî ku makeqanûn di sala 2016an de di referandûmê de hat qebûlkirin, serokê dewletê metn guhert da ku dema li derve bimîne divê qeyûm were tayînkirin. Di heman demê de wekî serokê dewletê wekî kesek xwedî milkên serokê dewletê ye.

                • Tino Kuis dibêje jor

                  Mixabin, pir zû şandin.
                  ‘…zodat er geen regent benoemd hoeft te worden…’

        • chris dibêje jor

          Bê guman ew li ser mirov e, wekî din dê şêwaza jiyana wan were paşguh kirin. Û ew kes û endamên din ên padîşahiyê bi fonksiyonên xwe re mijûl dibin û ew pir kesane ye. Di tu qanûnê de yek tîp jî naguhere. Çawa ku kiryarên ne exlaqî yên siyasetmedaran bi qanûnê nayê çareserkirin.

          Pir kes, tevî xwendekar, difikirin ku qanûn van pirsgirêkan çareser dikin, lê yek ji pirsgirêkên herî mezin li Taylandê reftar, helwest an ramana bêexlaqî ye ku çi baş û xirab e, ne tenê ji siyasetmedaran.

          • Rob V. dibêje jor

            Tevgerên neexlaqî bi şefafî û berpirsiyariyê ve dikare hinekî were derbas kirin. Ger parlementer, endamên meclîsê, rêveberî, hwd. divê li ser kirinên xwe têgihiştinê peyda bikin û ji bo vê yekê bi encamên (mînak dengdan, rakirin, desteserkirina tiştan bi awayekî demkî an daîmî, hwd.) berpirsiyar bêne girtin, tiştek dikare were kirin. li ser kiryarên neexlaqî.

            • chris dibêje jor

              Rob, HET probleem is dat de Thais een andere mening hebben over wat ethisch of onethisch is dan jij en ik.
              Zoland de meerderheid van de Thais vindt dat corruptie geoorloofd is als je er zelf goed uitspringt, heeft dit land nog een hele, hele lange weg te gaan.

        • chris dibêje jor

          Hûn bi rehetî guh nadin xala min a herî girîng, ew jî ew e ku bira û zilamê li Dubayê qet li dijî hev nînin.

          • Tino Kuis dibêje jor

            Als je gelijk hebt, wat dan nog?

            • chris dibêje jor

              Dûv re ramana xwendekaran li ser xweya zû ye.

  2. Paul Schiphol dibêje jor

    Keurig verwoord artikel. We kunnen slechts hopen dat als de protesten tot verkiezingen leiden, deze niet weer opnieuw grote onlusten tussen Geel en Rood geven. Als dat zo is, geven ze de Militiren opnieuw een excuus om onder dictatuur rust en orde te brengen.

  3. janbeute dibêje jor

    Ez ditirsim ku ev protesto zêde ferq neke.
    Ger tiştek bi rastî bixwaze were guhertin, dê serhildanek mezin a gel çêbibe.
    Dit zal uiteraard gepaard gaan met bloedvergieten en vele doden tot gevolg.
    Denk maar terug als voorbeeld aan Roemenie toen het bewind van Nicolae Ceausescu om ver geworpen werdt. Een gedeelte van het leger stelde zich achter de demonstranten.
    Û tiştên li Fîlîpînê bi rejîma Marcos re çawa derbas bûn?

    Jan Beute.

    • Rob V. dibêje jor

      Alleen enkele protesten door studenten in Bangkok en andere steden zullen weinig zoden aan de dijk zetten. Er worden wat toezeggingen gedaan door Prayuth dat men wel wil gaan praten over het aanpassen van de grondwet (uitgezonderd alles mbt de monarchie), maar daar is ook de nodige twijfel over. De verkiezingen van mart 2019 waren niet vrij en democratisch zal de meeste lezers hier wel weten, toch traden de Democraten toe tot dit gedrocht parlement (met geheel democratische senaat op de achtergrond), met de belofte iets aan de grondwet te gaan doen van binnen uit. Daar is niets van gekomen. Logisch dat je nu ook genoeg geluiden hoort dat dit regime echt niet tot werkelijke veranderingen willen komen. De hele redenen tot de ‘Bangkok shutdown’ en militair ingrijpen was omdat de elite maar niet kan verkroppen dat het volk voor de ‘verkeerde’ volksvertegenwoordigers stemt in de senaat en parlement.

      Ik kan dus wel begrijpen dat er ook stemmen zijn die zeggen dat wat kleine aanpassingen aan de grondwet niet afdoende is, dat er een revolutie moet plaatsvinden. Dergelijke ingrijpende veranderingen gaan doorgaans niet zonder geweld, de machthebbers staan hun positie niet zomaar af. Meestal grijpen de machthebbers naar wapens en schieten zij de opstandige burgers af. Een Karl Marx schreef daarom bijvoorbeeld al dat om tot het utopische ideaal van een totaal vrije maatschappij te komen zonder klassen of staat een (laatste) humane toepassing van gepast geweld nodig was. Al draaide hij later in zijn leven bij: soms kan verandering ook zonder geweld bereikt worden.

      Lê ji bo ku hûn bi têra xwe zextê li ser elîtan bikin da ku bi dilê xwe îstifa bike (tirs?), ji bo wê bi gelemperî partîyek çekdar lazim e. Şoreşa 1932’an a sivîl û leşkeran bêyî pevçûna çekan a artêşê çênabû. Xweşbextane wê demê ti kuştî çênebûn. Îro, artêşa Taylandî ne yekîneyek bêkêmasî ye ku her kes bi heman rengî difikire (ferq nake ku Prayuth çend caran dibe ku li ser 'yekîtiyê' bixebite). Lê her çend yekîneyên artêşê ji nû ve alî gel bikin jî, gelo ew ê di wextê xwe de mîna Şoreşa Qerenfîlê ya li Portekîzê gav bavêjin?

      Een revolutie zonder militair ingrijpen zou mijn voorkeur hebben, maar dan moet door heel Thailand massaal het volk het werk neerleggen, protesteren etc. Nu beginnen naast studenten ook andere groepen zich te roeren zoals de (zwakke) vakbonden, oud roodhemden enzovoort. Maar we zien publiekelijk nog geen miljoenen steun. Thailand kent een lange geschiedenis van opstanden en protest en tot liep ook van kleine naar steeds grotere spanningen en vuurtjes.

      Bêguman ev rejîm hemû pez zuha nake. Ez ji dil hêvî dikim ku ev cinawiriya nedemokratîk têk biçe û destûreke bingehîn a wek ya 1946 an 1997an careke din were danîn, ev dikarin bibin mînakek baş û bi hin pêşketinan re bingehek bi rastî demokratîk û bi şefafî, serbixwe bê çêkirin. kontrolkirin, cudakirina hêzan û hwd.

      Çavkaniyê: https://stateofnatureblog.com/nick-hewlett-marx-violence/

  4. Ben dibêje jor

    Volgens mij had TO BE NUMBER ONE het volste recht als thais onderdaan mee te doen aan de verkiezingen.
    Wie weet wat dan de uitslag zou zijn geweest?.
    Ben

    • chris dibêje jor

      Het gaat niet over recht maar om wat betamelijk is en welke persoonlijke en staatrechterlijke risico’s aan een verkiezing verbonden zijn.
      Ma mirovên li Holandayê dê guncan bihesibînin ku yek ji zarokên Willem-Alexander û Maxima ji bo Groen Links ji bo hilbijartinê raweste?

      • Tino Kuis dibêje jor

        Over betamelijk kun er twisten. Maar de partij die ’to be nummer one’ nomineerde als kandidaat premier werd door het Constitutionele Hof opgeheven, ook nadat zij zich had teruggetrokken. Dat was het probleem.

        • chris dibêje jor

          Ya ku Ben behsa wê dikir ne ev bû.

  5. Tino Kuis dibêje jor

    Dank Lung Jan, dat je voor de ouderen onder ons helder uiteenzet wat al die symbolische handelingen en verwijzingen betekenen.

    Min li gelek axaftinên wan ciwanan guhdarî kiriye. Ew di derbarê mijarên ku di pirtûk, rojname an kovarên fermî de (pirtûkên dersê) de cih nagirin, zanîna berfireh nîşan didin. Ciwan bi awakî xweş, afirîner û bi rastî jî henek in. Mêrxas jî, goçî ne. Ew ji şîroveyên nefret û nefret dûr dikevin ku pir caran di protestoyên berê de têne dîtin.

    Verder is het zo dat in de laatste dagen andere groepen aan de protesten deelnamen. Ex-roodhemden, mensen uit de Assembly of the Poor, vakbonden en vechters voor vrouwenrechten.

    Zal het resultaat afwerpen? Vergeet niet dat er ruim een jaar protesten waren in 1972-73 voordat de dictatuur toen omver werd geworpen (14 oktober 1973).

    Hoe het ook afloopt, ik ben blij met zoveel enthousiasme van de jeugd. Een verademing in de vaak starre hiërarchie in Thailand.

    Ez her weha balê dikişînim ser hewildanên gelek caran ji hêla polîs û ISOC (Fermandariya Operasyonên Ewlekariya Hundirîn a leşkerî) ji bo tirsandina xwepêşanderan bi serdana mamoste û dêûbavan. .

    • Rob V. dibêje jor

      Rêyên din ên kêfê yên ku ciwanan protesto dikin bê guman bi Hamtaro re ye. Wêneyên ciwanan ên ku straneke adapteyî ya li ser Hamtaro dibêjin, di înternetê de jî belav bû û Serokwezîr wekî xwefiroşekî ku dolarên bacê dixwe nîşan dide.

      De nodige jongeren liggen thuis toch in de clinch met hun ‘salim’ of ‘dinosaurus’ ouderen. Zo zijn er scholiere die zeggen gekort te worden op hun zakgeld of dat de ouders ze het huis uit dreigen te gooien. Niet dat iedereen hetzelfde denkt, zo zijn er ook jongeren die de kritiek om de monarchie maar niets vinden of oudjes die de jongeren steunen.Khaosod had daar een paar leuke citaten over. Zelfs tot in de hoogste kringen zijn de meningen over de protesten verdeeld zo lijkt het. Eerder deze maand toonde prinses maar officieel niet prinses Ubolratana sympathie voor pro-democratie protesten.

      Op allerlei fronten dus verdeeldheid, die hopelijk op een warme, grappige, liefdevolle manier tot een goed einde kan worden gebracht. Moeten er natuurlijk geen groene of bruine ijzervreters ingrijpen.

      - https://www.nationthailand.com/news/30391963
      - https://thisrupt.co/current-affairs/bad-student-fighting-against-fascism/
      - https://www.khaosodenglish.com/politics/2020/08/22/a-house-divided-ideological-clashes-split-families-as-protests-heat-up/
      - https://www.khaosodenglish.com/news/crimecourtscalamity/2020/08/14/how-the-turntables-royalists-turn-on-princess-ubolratana/

      • l.pîvana kêm dibêje jor

        Bi tena serê xwe nîşankirina Serokwezîr wek xwefiroşekî ku dolarên bacê dixwe, pir kurtbîn e!

  6. Rob V. dibêje jor

    Beste Lung Jan, Charley Chaplin en The Great Dictator is ook in Thailand niet geheel onbekend. Zijn indrukwekkende voordracht is zelfs met Thaise ondertiteling te zien:

    https://www.youtube.com/watch?v=B8DDvRbffeE

    De NCPO was er om totaal onbegrijpelijk redenen geen fan van, en blokkeerde dit pareltje in 2017:
    https://prachatai.com/english/node/7230

    Ez newêrim bibêjim çend xortên meraq navê wî hildane, lê kî dizane, belkî bi projeyek li nêzî abîdeya demokrasiyê dîsa me şaş bikin.

  7. chris dibêje jor

    “Ze kunnen moeilijk anders dan creatief uit de hoek komen want zolang de noodtoestand geldt die naar aanleiding van de corona-crisis over het hele grondgebied werd uitgeroepen, zijn officieel alle betogingen in het land verboden.” (citaat)
    Je hoeft helemaal niet te demonsterern als je geweldloos verzet pleegt. Kijk naar de geschiedenis van India en de rol van Gandhi daarin.
    Daarnaast bestaat er nog zoiets als burgerlijke ongehoorzaamheid. Als men al de monarchie wil democratiseren zou men kunnen beginnendoor niet op te komen dagen op alle diploma-uitreikingen op universiteiten waar het diploma door een lid van het koningshuis wordt uitgereikt. Maar als ik de Tv-beelden zie (afgelopen week in Khon Kaen) zit de zaal stampvol met studenten, op 1,5 meter afstand. Creatief? Niet echt hoor, wellicht eerder een beetje hypocriet.

    • Rob V. dibêje jor

      Onderdeel van Gandhi zijn ‘geweldloos verzet’ waren o.a. demonstraties, hongerstaking, boycot en de bereidheid om te sterven. Als protest afvalt (of zie je liever een sort van sit ins waar men massaal gaat zitten zonder zelfs maar blanco A4-tjes te tonen?), dan misschien meer hongerstakingen (er zijn er recent enkele geweest maar die zijn al weer uit het nieuws verdwenen)? Of een boycott dan, van..? Een shutdown (zoals de PDRC of anders?). Studenten roepen nu al/slechts op tot een boycot van maaltijdbezorger Panda en andere bedrijven die adverteren op het Nation multimedia netwerk, dit omdat de Nation eenzijdig het nieuws zou brengen. Ook riep men op om niet meer aan de diploma uitreikingen delen te nemen. Met die boycotts vlot het dus nog niet echt. De bereidheid te sterven rest dan ook nog, de vrees dat de men (jongeren) kan komen te sterven is er, de bereidheid daartoe… tja… liever niet denk ik.

      Ik denk persoonlijk dat naast demonstraties met spandoeken (blanco of met teksten) dingen zoals werk neerleggen, sit ins, kan helpen. Maar bij dat laatste blijft wel altijd knagen: ik heb vanavond wel rijst op de plank nodig dus ik moet wel iets van werk verzetten om niet mijn inkomen of baan te verliezen. Misschien kun je de studenten, grass root movements, vakbonden, oppositiepartijen e.d. die zich beginnen de roeren wat concrete tips geven hoe men naast wat men nu al doet (geweldloos protest) nog meer hun doel kan bereiken.

      • chris dibêje jor

        Dat laatste heb ik al gedaan maar ja, die acties zijn soms ook ongemakkelijk voor jezelf. En dan houdt de animo gauw op, is mijn ervaring. Het is veel schreeuwen en toch ook weinig kritisch nadenken (ook over je eigen positie) en het moet allemaal gemakkelijk en snel.
        Ja, ik ben voor hen zeer waarschijnlijk een vervelende man. Ben het deels wel, deels niet met hen eens maar weiger in de conservatieve hoek te worden gedrukt waar ik me nog nooit in mijn leven heb thuisgevoeld.
        Daxwaza destûrek nû wekî hêmanek demokrasiyê li Taylandê stratejiyek karesatbar û bêaqil e. Berê bi tu makezagonê re tecrubeyên baş nîşan nade. Û hukûmet jî têra xwe jîr e ku vê ramanê hembêz bike ji ber ku dibe ku sal derbas bibe berî ku destûrek nû were danîn. Hikûmet wê gavê tê guman kirin ku naxwaze destûrê bi rengekî tund sererast bike. Ji ber ku hêj xebat dest pê nekiriye ev guman di serê xwendekaran de ye. Çima ji bo welatekî bê destûr nayê nîqaşkirin? Ew di cîhanê de ne yekane ye. Li Îngilîstanê destûra bingehîn nîne.

        • Rob V. dibêje jor

          Bi dîtina we çima Move Pêşverû naxwaze beşdarî komîteyek bibe ku dê guhertinên destûrî binirxîne (Xalên 1 û 2 yên di derbarê padîşahiyê de ji berê ve hatine derxistin), an çima nûnerên ciwanan nehatin komîteyek hukûmetê ya ku dê guhdarî bike ciwanan? Rast e, ji ber ku ew taktîkên dereng dikin û her kes vê yekê dizane. Yek ne ehmeq e.

          Als de wil er was zou men in een mum van tijd een willekeurige oude grond wet van stal kunnen halen, handtekening er onder en klaar. Een grondwet versnipperen en vervangen of dat nu volgens de (grond)wet was, is nooit een probleem geweest.

          Je kunt daarom ook wel raden waarom de actievoerders een problemen hebben dat met een krabbel (goedkeuring) van de hoogste persoon alles een soort van gelegaliseerd wordt. Wonderbaarlijk is dat en daar is ook wrok over. Waar zou nou het idee vandaan komen dat alles en iedereen onder de grondwet moet vallen in theorie én praktijk?

          Nb: het VK heeft geen fysieke grondwet maar wel een series van wetten en principes die daar op neer komen. Dus ik weet niet waar je naartoe wilt tenzij jij weet hoe Thailand effectiever tot een blijvende democratische rechtsstaat ontwikkeld kan worden zonder een grondwet (maar een serie van wetten en principes die samen een constitutioneel systeem vormen) in tegen stelling tot een grondwet zoals de meeste democratieën dat kennen.

  8. chris dibêje jor

    ALS, ik zeg ALS het SH van Thailand al synoniem zou zijn met de ultra-conservatieven, zou ik graag een antwoord willen hebben op de volgende vragen (volgens Tino hebben de studenten heel veel kennis van hetgeen zich in het land ook achter de schermen afspeelt):
    – Waarom hebben de twee grootste oppositiepartijen in het parlement nog niet hun volledige steun uitgesproken voor de acties van de studenten?
    – Çima zilamê Dubai di sala 20an de bi 2011 milyon dolar alîkariya SH kir da ku balafira xwe azad bike? (https://gpdhome.typepad.com/nieuwsberichten/thailand/page/11/)
    – Waarom pleiten de studenten niet voor beter onderwijs en een meer rechtvaardig studiefinancieringssysteem (zodat ook kinderen van armere Thais kunnen studeren) of voor gratis universitair onderwijs (zoals in Duitsalnd), met een studentgericht curriculum waar je ook kunt blijven zitten?
    - Çima çareseriyek sexte ji bo pirsgirêkek tine (wek betalkirina Encumena Nepenî wekî saziyek şêwirmendî ya SH; gelo kesek li Hollandayê ji Encûmena Dewletê re têkildar e?)
    - Padîşahiya li Taylandê ji SH-ê pir zêdetir e; hemû endamên din ên padîşahiyê bi eşkereyî li derveyî zirarê mane;
    – zelfs in NL zijn er artikelen over majesteitsschennis, dus het afschaffen ervan is onzin. Artikel 112 is al min of meer buiten werking gesteld op verzoek van het SH (inderdaad, ja);
    – het probleem over het ‘ingrijpen’ van het SH, ook in het verleden, ligt NIET bij het SH maar bij onvolwassen politici van alle politieke gezindten. Daar hoor ik niks over;
    – Waarom is een rijke jongere uit de elite die met zijn Benz 2 MBA studenten doodrijdt nu tot 3 jaar onvoorwaardelijk veroordeeld (als alle rechters niet onafhankelijk zijn)
    – Waarom is de hele zaak van de Boss Vorayudth die zelfs nu voor cocaine gebruik wordt aangeklaagd ineens in het nieuws (via een Amerikaans prsbureau, niet de Thaise pers) Waarom wordt nu geconstateerd dat zeker 20 politie-offcieren in deze zaak nalatig waren?
    – Waarom is de man die blijkbaar niet zo gek was met het opschrift op zijn t-shirt nu vrijgelaten ) (een betere dokter, een rechtvaardige rechter: allemaal lid van de elite?)
    – de uitlatingen van rijke Thais op hun FB pagina (misschien een idee om niet alleen de pagina’s van de protesten te volgen maar ook van de rijken)
    – waarom de toenemende verontwaardiging over gedrag van individuele politie- en legerofficieren bij menen die daarvoor niet zo kritisch waren;
    – Waarom worden de Rajabaht universteiten die altijd onder de steun en toeverlaat van het SH vielen nu opgetrommeld door zijn zus om nu aan haar de enveloppen met inhoud te overhandigen?
    - Çima niha efûya du 'kujerên' Koh Tao wergirtiye?
    – Waarom worden er nu ‘ineens’ onregelmatigheden gevonden in de aankoop van Boeing vliegtuigen in 2003-2004 door Thai Airways?

    • Tino Kuis dibêje jor

      Ik heb niet gezegd dat de studenten weet hebben van wat zich achter de schermen afspeelt. Ik weet dat ook niet. Zij en ik vinden dat ook niet zo belangrijk, hoewel leuk om over te roddelen. Wij vinden het belangrijk wat zich voor het scherm afspeelt.
      Ez difikirim ku pêşniyara we çima pirsên ku behsa tiştê ku hûn dizanin û tiştê ku em nizanin vedibêjin şerm in. Tenê tiştê ku hûn dizanin ji me re bibêjin an tiştek nebêjin. Ji ber vê yekê pirsên xwe çima bersiv bidin. Bi rastî ez meraq dikim. Ez naxwazim înkar bikim ku hûn bêtir zanin, lê bi pêş de werin ji ber ku wekî din ez difikirim ku ew bêwate ye.

      • chris dibêje jor

        “Ze geven blijk van een grote kennis van zaken ook over datgene wat niet in officiële (leer)boeken, kranten of tijdschriften staat.”
        Toch een citaat van jou?

    • Rob V. dibêje jor

      Wat is nu precies je mening over de diverse protesten, acties, de 3 hoofdpunten (aanpassing grondwet, eerlijke verkiezingen, stop intimidatie) etc. Chris?

      Maar om even deze zijpaadjes kort in te schieten:
      – Kesên girîng ji Move Forward, Phua Thai û her weha partiyên mûxalefetê yên hilweşandî (Thai Raksa Chaat, Pêşerojê Pêşeroj) piştgirî, sempatî, hwd. an jî piştgiriyek berbiçav di forma alîkariyê de ji bo xwepêşanderên girtî diyar kirin. Ma ew carinan tenê tê hesibandin heke piştgirî yekdengî be, hûn li bendê ne, çima / çima na?
      – Waarom ‘de man in Dubai’ hier bij betrekken? Of waarom een jaar of 10 geleden hij een andere man geholpen heeft? Zegt dat iets over hun relatie vandaag? En hoe is dat relevant voor de demonstranten met hun 3 eisen?
      - Çima xwenîşander neçar in ku navnîşek dirêj a çêtirkirinên din daxwaz bikin dema ku ew bi zelalî diyar dikin ku ev 3 xal ji bo ku Tayland bibe demokrasiyek tam pêdivî ye (ji ku meriv wê hingê dikare li ser her cûre xalên din ên ku xwendekar bi ferdî li ser radigihînin bixebitin). tiştên ku di nava perwerde, civak û hwd de diqewime, li gorî wan ne di rêzê de ye). Ma ne divê berjewendiya sereke îşaretkirina 3 xalên sereke be û bi vî awayî zêdetir piştgirî, têgihiştin û hwd.
      – Je kunt de privy council niet met de RvS vergelijken… Suggereer je dat er niets mis is met de privy council?
      – Xwendekarên ku dest bi axaftinê li ser monarşiyê dikin, ne tenê rêzdar dikin hedef, li plana 10 xalan binêrin, ku li ser enstîtuyê ye. Ew nikare bi 1 kesan re wekhev be.
      – Di derbarê dadweriyê de, rexne ew e ku ew bi tevahî serbixwe ye, ku ne heman tişt e ku bêje 'hemû dadger' ne serbixwe ne an jî (dibe ku di van demên dawî de zêde bûne, ez lê nagerim) çend mînakên serbixwebûnê ne. dadwerî nîşan dide ku di pergala hiqûqî de (zêdetir) pirsgirêk tune ne.
      – In Nederland is majesteitsschennis uit het wetboek geschrapt. En met 112 in de koelkast maar het grijpen naar de computer crimes act om vergelijkbare zaken met vergelijkbare maximumstraffen is er nog steeds het punt dat mensen die zaken rondom het huis aan willen kaarten de nodige risico’s lopen.
      – Çima kesek ji bo lêkolîna li ser rewşa wî ya derûnî li saziyekê dipejirînin ji ber ku ew kes bi kirasekî weha li dora xwe digere lê tiştek nîşan nedaye ku nîşan bide ku ew 'dibe ku dîn e'? Çima penaberiya dînan û rayedarên din ên têkildar ên ku birêz "di bin çavan" de bû, dixwazin bi rastî tiştek tiştek nebêjin?
      – Kunnen we nu weer terug naar de kernpunten, dat er het e.e.a. schort aan de grondwet, daarmee dus ook het parlement, senaat e.d. En hoe Thailand om te vormen tot een volwaardige democratie (nee, daar is geen kant en klaar blauwdruk voor) em goed werkende rechtsstaat waar iedereen zich te verantwoorden heeft?

      • chris dibêje jor

        Ger ez şêwirmendê stratejiyê yê opozisyonê û xwendekaran bûma, ez ê pir sade bimînim û li ser yek daxwazê ​​bimînim: Divê ev hikûmet îstifa bike. Ne ji ber rabirdû û pêkhateya xwe, ji ber ku îspat nekiriye ku li vî welatî 1 pirsgirêk jî çareser nake, lê tenê li ser 'qanûn û nîzamê' radiweste. Û ew jî (divê qanûn ji bo her kesî derbas bibe) baş nayê kirin.
        Ez ê pirtûkek reş binivîsim ku tê de hemî pirsgirêkên pirsgirêk ên vî welatî tê de hene û diyar dike ka vê hukûmetê niha li ser wan çi kiriye: ji nû ve organîzekirina artêş û polîs, pêkanîna yasayan, gendelî, hevalbendî, newekheviya aborî û civakî, binesaziyê, siyaseta dahatê, bac, ewlekariya rê, beşdariya welatiyan, azadiya derbirînê, tirsa ji xerîban, tûrîzma domdar, başbûna aborî. Û her hefte li ser vê yekê nîqaşek giştî li dar bixin. Nîşan dide ku ev hikûmet tiştekî nake û nahêle ku welat bi pêş ve biçe, lê di dema xwe de paşde dixe.
        Dema ku hukûmetek nû hebe, her cûre 'hûrgilî' dikarin bêne gotûbêj kirin û rêkûpêk kirin, wek rakirina kincên dibistanan an Meclîsa Taybet. Bi ferzkirina gelek daxwazên hûrgulî naha, hûn xeternak in ku beşek ji nifûsa ku hûn hewce ne ku bi ser bikevin dê li dijî we bizivirin. Ev jî ji bo mijarên li ser monarşiyê derbas dibe.

        • Tino Kuis dibêje jor

          Ez bi temamî bi we re li ser mijarên pirsgirêk ên ku divê bêne çareser kirin. Lê ev yek bi destûra bingehîn a heyî ne pêkan e. Senato astengiya herî mezin e.

          • chris dibêje jor

            Waaruit blijkt dat? Voorlopig is dat alleen een papieren obstakel en leeft in de geest van mensen. Volgens mij zijn de senatoren zo praktisch ingesteld dat zij eieren voor hun geld kiezen als het er werkelijk op aan komt. Die waaien met alle winden mee, maar vooral met de wind van de minderheid. En je moet in een volwassen democratie met ze overleggen, zeniet als vijanden beschouwen.
            En waarom zou een democratisch gekozen regering de grondwet niet buiten werking kunnen stellen? Dat zou niet de eerste keer zijn dat het gebeurt.

        • Rob V. dibêje jor

          Alleen het aftreden lost niets op, als de regering aftreed en er (na verkiezingen?) een nieuwe regering komt, van welk kaliber die ook is zit het volk nog met de senaat. Alleen een democratisch gekozen parlement plus senaat (of afschaven vd senaat?) kan daadwerkelijk iets veranderen. En dan komen we al snel bij zaken als de Kiesraad enzovoort.

          Ew pirtûka reş ramanek xweş e. Pêdivî ye ku têr forûmên offline û serhêl hebin ku mirov bi serbestî karibin wê pirtûka reş bi hev re derxînin.

          • chris dibêje jor

            Ik heb de stellige indruk (ook op mijn werk) dat je heel goed met Thais kunt discussieren als je elkaar respecteert en met zakelijke argumenten komt. Maar je moet je wel degelijk voorbereiden en niet uit je nek l…n. Want dan win je geen enkele discussie.

          • chris dibêje jor

            ok, maar samen met die twee andere eisen (het niet meer lastig vallen van dissidenten en eerlijke verkiezingen) gaat dat wel allemaal lukken?????
            Ger hikûmet îstifa bike dê hilbijartin bixweber pêk werin. Ne hewce ye ku hûn vê yekê bipirsin.

  9. Giani dibêje jor

    Baş hatiye nivîsandin û rast.
    Blijkbaar zijn de studenten toch verstandiger dan wat hen in school geleerd wordt en naar ons westers model minimaal ervaren lijkt.
    Dit geeft hoop voor een intelectuele toekomst voor de Thaise jeugd.
    Bê guman dê û bavên wan bê guman piştgirîya wan dikin, lê bi dilekî tirsnak, lê pêşerojek (baş) bixweber nayê.

  10. Eddy dibêje jor

    Ik kan alleen maar heel veel respect tonen voor deze moedige jongeren en dat ze hun angst hebben overwonnen!

    Om meer aanhang te krijgen zouden ze veel kunnen leren van de Witrussen – de boodschap simpeler maken, zodat de gewone lung en bpaa het ook begrijpen en kunnen omarmen. Tenslotte, it’s the economy stupid.


Leaveîroveyek bihêlin

Thailandblog.nl çerezan bikar tîne

Malpera me bi saya cookies çêtirîn dixebite. Bi vî awayî em dikarin mîhengên we bi bîr bînin, ji we re pêşniyarek kesane bikin û hûn ji me re bibin alîkar ku kalîteya malperê çêtir bikin. Pêtir bixwîne

Erê, ez malperek baş dixwazim