A bangkoki KLM-ről szóló történetemben már említettem a KLM és az Air France egyesülését. Egyes válaszok azt válaszolták, hogy a KLM egyesült az Air France-szal, vagy olyan összeolvadásról van szó, amelyben mindkét társaság függetlenül működik tovább. Egy másik pontosan megmagyarázhatná, hogyan rendezték a hatalmi viszonyt és a részvények elosztását.

Best interessant, maar voor het verhaal over de KLM in Bangkok minder relevant. In het grote geheel kun je zeggen, dat het samengaan vele voordelen biedt. Het gezamenlijke routenetwerk wordt groter, de passagier kan flexibeler worden bediend met meer bestemmingen en combinaties van reizen, kosten kunnen worden bespaard, de positie ten opzichte van vliegtuigbouwers wordt sterker, inkoop van componenten wordt efficiënter en goedkoper en zo zijn er nog wel een aantal andere voordelen op te noemen.

Zelfstandige werkmaatschappijen

Ja, de KLM en Air France blijven zelfstandige werkmaatschappijen, maar de fusie heeft heel wat consequenties voor het “echte werk” in de praktijk, namelijk het vervoeren van passagiers van A naar B. Verkoopkantoren worden samengevoegd of in een aantal gevallen zelfs uitgebreid en ook wordt op technisch gebied veel samengewerkt.

Mérnökség és karbantartás

Dat laatste is zeker het geval bij de grote afdeling Engineering & Maintenance. Zowel KLM als Air France hebben een technische afdeling, die door de fusie nog meer mogelijkheden heeft om diensten aan derden aan te bieden en op verschillende terreinen samen te kunnen werken. Het geheel heet dan ook officieel AFI/KLM E&M, je zou het bijna een derde werkmaatschappij kunnen noemen. Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in hoe kosten en baten van deze groep over KLM en Air France worden verdeeld, maar het resultaat zal zeker in de jaarcijfers van de holding worden opgenomen.

De praktijk voor passagiers in Bangkok

Sinds het samengaan zijn de verkoopkantoren in Bangkok van KLM en Air France samengevoegd. Er werkt nu nog een klein aantal Thaise mensen, want veel wat passagiers aangaat gaat immers online via de computer. De stationsmanager in Bangkok is een Fransman van Air France, maar hij vertrekt binnenkort, want zijn functie wordt opgeheven. Al deze zaken worden dan volledig vanuit het KLM kantoor in Singapore aangestuurd.

Line maintenance in Bangkok

De KLM heeft wereldwijd ca. 50 stations waar men de line maintenance voor KLM en andere vliegtuigmaatschappijen uitvoert. Ook Air France zal dergelijke stations hebben met een eigen technische dienst voor die inspectie en onderhoud van vliegtuigen op het platform. In sommige gevallen zullen Air France en KLM samenwerken, in andere gevallen neemt de een het voor de ander over en in nog andere gevallen wordt de line maintenance door anderen uitgevoerd. Dat laatste kan om praktische economische redenen of om bedrijfspolitieke reden geregeld worden.

Rick van de Wouw, de KLM Area Operational Manager Asia for Line Maintenace International vertelde mij nog, dat de KLM Technische Dienst in Bangkok geheel zelfstandig werkt en wordt aangestuurd door Area Management Techniek in Amsterdam. Air France vliegtuigen, die Bangkok aandoen, worden technisch ook door het KLM team afgehandeld. Op andere luchthavens kan dat weer andersom zijn. Air France heeft inhoudelijk geen enkele zeggenschap over de KLM Technische Dienst in Bangkok, kan alleen iets zeggen over de manier waarop, volgens de voorschriften, hun vliegtuigen moeten worden afgehandeld.

Het leek mij goed dit nog als aanvulling op mijn eerder verhaal op te schrijven.

6 reacties op “KLM en Air France in Bangkok”

  1. l.alacsony méret mondja fel

    Een goed verhaal Gringo!

  2. Henrik mondja fel

    Het hoofd van die technische dienst is trouwens een Vlaming

  3. január mondja fel

    Omdat ik deze winter weer voor 90 dagen naar Thailand ga ben ik momenteel aan het zoeken voor een voordelige directe vlucht. Wat mij opvalt is dat de speciale aanbiedingen waarmee KLM adverteert alleen maar gelden als je via Air France vliegt, met een overstap in Parijs dus. Dat scheelt tot wel €120 (enkele reis) met de directe vlucht vanuit Amsterdam naar Bangkok. Voor de terugreis is het verschil wel minder maar ook nog zo’n € 60 . Voor een retourtje dus € 180 ! Kan iemand mij uitleggen hoe dat mogelijk is en waarom de rechtstreekse vlucht Amsterdam – Bangkok dus zoveel duurder moet zijn?

    • lommalai mondja fel

      ik vermoed dat dit met vraag en aanbod te maken heeft, dus dat de bezettingsgraad gemiddeld gesproken op de lijn Parijs- Bangkok lager is.

  4. francia Nico mondja fel

    Een prima aanvulling, Gringo. Zoals gewoonlijk verdiep jij je goed in de materie. Dank je.

  5. brabant ember mondja fel

    Moderátor: Nem témában


Hagyjon megjegyzést

A Thailandblog.nl cookie-kat használ

Weboldalunk a sütiknek köszönhetően működik a legjobban. Így megjegyezhetjük beállításait, személyre szabott ajánlatot tehetünk, és Ön segít nekünk a weboldal minőségének javításában. Bővebben

Igen, szeretnék egy jó weboldalt