De 23,5 km lange dijk rond vliegveld Suvarnabhumi wordt met 50 cm verhoogd tot 3,5 meter. Tot nu toe is 6 km verhoogd, naar verwachting is het werk op 20 oktober klaar.

De luchtvaartmaatschappijen bereiden zich voor op eventuele overstroming van het vliegveld. De 140 toestellen van Thai Airways International, Bangkok Airways en Thai AirAsia worden indien nodig naar andere vliegvelden in het land gevlogen.

Luchtverkeer is niet meer mogelijk wanneer er 3 tot 4 mm water op de start- en landingsbaan ligt. Mocht Suvarnabhumi uitvallen, dan neemt Don Mueang de honneurs waar. Luchtvaartexperts dringen er bij Airport of Thailand, de beheerder van de luchthaven, en de autoriteiten op aan koste wat het kost te voorkomen dat Suvarnabhumi overstroomt. ‘The fallout from such a failure would be unimaginable’, aldus deze ongeïdentificeerde experts.

Behalve de vloedwal wordt het vliegveld beschermd door een drainagesloot die water afvoert naar zes opslaggebieden met een capaciteit van 4 miljoen kubieke meter water en vier waterpompen met een capaciteit van 1 miljoen kubieke meter water per dag. Het systeem kan 149 mm uisge per dag aan.

www.dickvanderlugt.nl

4 reacties op “Dijk rond Suvarnabhumi Airport verder verhoogd”

  1. Hans Bos (neach-deasachaidh) ag ràdh air

    Het hangt bij dijken helemaal af van het gebruikte materiaal. In de buurt van Jan V, onder de rook van SUV, maken ze een dijk met de inhoud van de sloot. Je kunt je voorstellen wat gebeurt als het stevig regent: de modder spoelt sneller weg dan je de dijk kunt ophogen.

  2. GerG ag ràdh air

    Don mueang mag niet als internationale luchthaven worden gebruikt. Er kunnen dus geen vluchten vanuit en naar het buitenland uitgevoerd worden. Dat heb ik vernomen toen suvarnabhumi dicht was in verband met de geelhemden. De info kwam van de gezagvoerder. We moesten toen uitwijken naar Phuket. Het schijnen internationale regels te zijn. Mocht dit niet zo zijn dan graag reactie met bewijs van het tegendeel.

    • cor jansen ag ràdh air

      thailand heeft meer int. luchthavens, in die periode ben int. geland op chang- mai

    • Hans Bos (neach-deasachaidh) ag ràdh air

      Don Muang mag wel degelijk als internationale luchthaven worden gebruikt. Op dit moment is dat alleen voor chartervluchten het geval. De regering moet nog een definitief oordeel vellen over de toekomst van Don Muang. In geval van de Geelhemden zijn toestellen uitgeweken naar andere luchthavens, bij voorkeur U Tapao bij Pattaya, maar bij onvoldoende capaciteit is uitgeweken naar andere luchthavens in Thailand.


Fàg beachd

Bidh Thailandblog.nl a’ cleachdadh briosgaidean

Bidh an làrach-lìn againn ag obair as fheàrr le taing do chriomagan. San dòigh seo is urrainn dhuinn na roghainnean agad a chuimhneachadh, tairgse pearsanta a dhèanamh dhut agus ar cuideachadh le bhith a’ leasachadh càileachd na làraich-lìn. Leugh tuilleadh

Tha, tha mi ag iarraidh làrach-lìn math