A léitheoirí a chara,

Ik heb een vraag over vliegtickets. Wanneer ik een retourvlucht wil boeken van Amsterdam naar Bangkok van 5 april tot en met 26 april betaal ik € 659,- met China Airlines. Wanneer mijn vriendin dezelfde ticket boekt maar dan van Bangkok naar Amsterdam en weer terug betaald ze bijna € 800,- euro.

Wanneer ik de ticket voor haar in Nederland wil boeken betaal ik € 999,- ivm wettelijke regels. Dat ik daarvoor wat meer moet betalen dat begrijp ik. Maar de verschillen zijn wel erg groot.

En waarom moet een Thai überhaupt meer voor zijn ticket betalen dan een Nederlander? Het is nu al in ieder geval 3 jaar dat de tickets daar veel duurder zijn. Kan iemand mij vertellen wat hier de reden van is? Alvast bedankt.

Beannacht,

Robáil

20 reacties op “Lezersvraag: Waarom zijn vliegtickets van Bangkok naar Nederland veel duurder?”

  1. Khan Peadar a deir suas

    Beste Robbert, zoals zo vaak worden prijzen bepaald door vraag en aanbod. Er vliegen nu eenmaal veel minder mensen van Thailand naar Europa dan andersom.
    De prijzen van vliegtickets worden daarnaast ook bepaald door een bepaalde prijselasticiteit (dus wat men bereid is te betalen voor een ticket) en allerlei andere factoren zoals yieldmanagement. Ik heb er al eens wat over geschreven: https://www.thailandblog.nl/vliegtickets/retourtje-bangkok-prijzen-vliegtickets/
    Dat de prijs voor een ticket vanaf Bangkok ongeveer 200 euro hoger ligt klopt en zal voorlopig ook wel zo blijven.

    • BA a deir suas

      Toch strookt dat niet helemaal Peter.

      Als ik vanuit de EU naar TH vlieg en andersom dan hou ik in beide richtingen een plaats bezet. Als ik een retour vanuit BKK boek dan doe ik in feite niks anders. Dus dat zou los moeten staan van vraag en aanbod. J

      • Khan Peadar a deir suas

        Beste Ba, ik ben slechts de boodschapper en heb het niet bedacht. Een toerist heeft nu eenmaal een andere prijselasticiteit dan een expat of Thai die naar Europa vliegt. M.a.w. ondanks het feit dat de stoelen duurder zijn vanaf Bangkok worden ze toch wel verkocht. In die wetenschap vraagt een airline schaamteloos meer voor hetzelfde.
        Last-minutes komen bij vliegtickets ook bijna niet voor omdat airlines weten dat iemand die laat boekt, meestal weinig keuze heeft en daarom bereid is meer te betalen.
        vliegtuigmaatschappijen maken gebruik van ingenieuze computersystemen die rekening houden met het boekingsgedrag van de klant. Zo kunnen ze de optimale prijs voor een vliegtuigstoel vragen, dat heet yieldmanagement. Lees dit eens; http://en.wikipedia.org/wiki/Yield_management

    • Kito a deir suas

      @Cun Peadar
      beste Khun Peter, in theorie klopt je redenering dat een ticket Bangkok-Europa duurder is dan omgekeerd omdat er minder mensen in de omgekeerde richting reizen natuurlijk wel, in die zin dat de meeste mensen vanuit Europa vertrekken dan andersom.
      Maar anderzijds gaat het nagenoeg altijd toch, net als bij de toeristen die vanuit Europa hierheen en na hun reis weer terug naar de luchthaven van vertrek vliegen, om precies dezelfde heen- en terugvlucht, onafgezien waar je eerste vertrek was?
      In de praktijk is er toch geen enkel verschil of je nu hier vertrekt, of elders?
      Zelf vlieg ik jaarlijks alternerend naar Californië/Vlaanderen omdat ik in beide landen een dochter heb wonen. Maar ik boek wel vanuit Bangkok als vertrek, en vervolgens vanuit Brussel/Sacramento als retour, om de eenvoudige reden dat ik hier woon en dus ook van hieruit vertrek (en naar hier terugkeer).
      Maar toch zijn de tickets zoals aangehaald in het artikel effectief duurder. De echte reden daarvoor heeft ongetwijfeld een economische verklaring, maar of die ook zo rationeel is als jij stelt, betwijfel ik toch wel stellig.
      Gr Kito

    • Khung Chiang Moi a deir suas

      Er vliegen minder mensen van Thailand naar Europa dan andersom? Die mensen die naar Thailand gaan komen die niet terug? Ik denk toch echt wel dat de meesten niet in Thailand blijven.

  2. Ko a deir suas

    het is inderdaad vaak zo dat vliegen vanaf AMS naar BKK goedkoper is, maar zeker niet altijd. In de vakantieperiode is het juist veel duurder, dus goed uitzoeken wanneer je wilt vliegen.
    In de grote vakantie “Europees” vliegen is duur, niet Europese maatschappijen vaak veel goedkoper. De reis betalen in Thaise Bath scheelt ook al vaak een slok op een borrel.
    Ik boek vanuit Thailand gewoon bij de Emirates kantoor AMS en betaal in TBT en vlieg voor 502 euro van BKK naar AMS vv in mei.

  3. Is é a deir suas

    Dia duit a Pheadair,
    Bedankt voor je reactie, het was me wel opgevallen maar wist het niet Bedankt!!
    gr. Loes

  4. steven a deir suas

    Tussen de Vs en Europa is dit net hetzelfde . Europeanen die naar de Vs vliegen betalen ook minder dan Amerikanen die naar Europa komen

  5. didi a deir suas

    Ik heb zowat een jaar geleden, ongeveer identiek dezelfde vraag verzonden, rechtstreeks, aan China Airlines. Het antwoord was volledig nietszeggend, op het lachwekkende af.
    Best is zich bij de situatie neerleggen en, eventueel, het net af te zoeken naar promoties ?
    Didit.

  6. Stiofán a deir suas

    Even gezocht op skyscanner.
    Heen 5 april, retour 26 april BKK AMS BKK : 548€ met Malaysian

    • didi a deir suas

      Op de goedkoopste vlucht heb je wel een tussenstop van 6.30 uur en op de teerugvlucht een van 5.30 uur. wel mooie prijs.
      Didit.

    • Robáil a deir suas

      Bedankt Stefaan en alle overige mensen voor jullie reacties.

  7. freddy a deir suas

    de tickets bangkok-amsterdam zijn nu 640 euro

    • didi a deir suas

      Heel mooie prijs Freddie.
      Kun je ook laten weten met welke maatschappij en op welke data ?
      Didit.

  8. HansNL a deir suas

    Je kunt natuurlijk een ongelooflijke hoeveelheid welluidende namen aan het optreden op het prijzenfront van de vliegtuigboeren, maar het feit ligt eigenlijk open en bloot op tafel dat genoemde vliegtuigboeren er van alles aan zullen doen om teveel te vragen voor iets wat geclassificeerd kan worden als opgepropt veevervoer.
    Al die intelligente boekingsmachines zijn er zo op gemaakt om je maximaal af te leggen, en jawel, geven luid en duidelijk aan dat er hoegenaamd GEEN concurrentie is tussen de vliegtuigboeren, het geheel hangt van aflegprijsafspraken aan elkaar.
    Zelfs de paria van de vliegwereld tussen Bangkok en Europa, Mahan Air, is inmiddels in de hoek gedrongen van 150-200 euro meer voor tickets vanaf Bangkok.

    Marktprijzen?
    Nóinín.
    Doodgewone opgrijperij.

    En dat is juist de reden dat ik maar niet meer “op verlof” ga naar Nederland.

  9. William a deir suas

    Heb Afgelopen een ticket geboekt met eva airlines ( zie momondo.nl ) van bangkok to Amsterdam visaversa voor 29000 bath ( ca. 650 euro ) uiteraard rechtstreeks vliegen., maar als je met tussenstop met een andere luchtmaatschappij wilt vliegen wordt het uiteraard goedkoper.

  10. Chantal a deir suas

    Omdat vanuit ams de stoelen meer “gevuld” zijn grote vraag. Kan de prijs omlaag. Vanuit bkk is het “vullen” lastiger daarom de prijs hoger. Zie het als de “rode pick up” in thailand iedereen betaald een bedrag en vol is pas rijden, wil je toch weg? Betaal je de lege plaatsen

  11. Davis a deir suas

    Volg de redenering van Khun Peter. Die hij aanhaalt, dus niet zelf verzint.

    Een klant wil zo weinig mogelijk betalen, de maatschappij zo veel mogelijk verdienen.
    Deze noemer en teller delen geeft je de ticketprijs waaraan de vlucht het volste geboekt kan worden.

    Dat de gemiddelde prijs voor een vlucht BKK-AMS-BKK hoger ligt dan AMS-BKK-AMS heeft in de 1ste plaats te maken met de wet van vraag en aanbod. Zoals in elk economisch model.
    Verder is het vliegtuig in het 1ste geval 2 keer gestationeerd in BKK en slechts 1 keer in AMS.
    In het 2de geval is het 2 keer gestationeerd in AMS en slechts 1 keer in BKK.
    De kostprijs van een vlucht verschilt van luchthaven tot luchthaven, denk aan landingsrechten, taksen, catering, fuel, etc. Het is logisch dat deze worden doorgerekend in de ticketprijs.
    Een doordenker zou zeggen maar dat vliegtuig doet niet anders dan heen en terug vliegen. Dus per vlucht is het vliegtuig maar 1 keer in AMS en 1 keer in BKK. Maar boekhoudkundig klopt deze redenering niet. Die overigens net als bij Khun Peter niet van mezelf komt.

    Wat wel van mezelf komt is het idee dat als je iets goedkoop verkoopt, je er een ander – die daartoe bereid is – laat voor bijbetalen.

  12. David Hemmings a deir suas

    Eva heeft anders soms open return tickets 3 maand voor rond 700€ , 6 maand iets hoger . Heb zo al 2 maal gevlogen vanuit BKK>AMS>BKK . Voordeel open return is handig als je niet juist weet wanneer je terug vliegt !
    Voor een enkeltje ben je (meestal) best bij AirBerlin , daar deze juist de retour halveren in prijszetting, wat meestal niet is bij de overige airlines !

  13. martin iontach a deir suas

    Emnirates heeft een paar weken geleden tickets aangeboden voor 25.000 Bht. Dat wird hier op TL-blog uitgelegd. Naar ik vind, geen slechte prijs. Goedkoper is (bijna) niet te krijgen.


Fág trácht

Úsáideann Thailandblog.nl fianáin

Is fearr a oibríonn ár suíomh Gréasáin a bhuíochas le fianáin. Ar an mbealach seo is féidir linn cuimhneamh ar do shocruithe, tairiscint phearsanta a dhéanamh duit agus cabhrú linn cáilíocht an tsuímh Ghréasáin a fheabhsú. Léigh níos mó

Sea, ba mhaith liom láithreán gréasáin maith