La falo de la Trentino

De Eric Kuijpers
Geplaatst en fono, historio
Etikedoj: , , ,
Julio 22 2021

La falo de la Trentino

Het telegram naar Parijs

La 4-an de februaro 1928 alvenas al Parizo urĝa telegramo ĉe s-ino Bartholoni kun la anonco, ke eksplodo okazis ĉe Trentino ĉe bordoj de Nakhon Phanom en Siam resp. Thakhek en Laoso. Estas almenaŭ 40 mortintoj kaj multaj vunditoj; ŝia edzo ne estis trovita ĝis tiu punkto. Li estis unu el la skipo surŝipe.

Stoomschepen op de Mekong

Er was een geregelde lijndienst op de Mekong onder leiding van een Frans-Laotiaans-Siamees bedrijf en dat verzorgde een lijndienst per stoomschip van Vientiane naar Nongkhai, Nakhon Phanom en Savannaket en dat laatste ligt in Laos tegenover het Thaise Mukdahan. Maar vanwege rotspartijen en ondieptes konden die boten niet voorbij het zuiden van Laos komen zonder te worden versleept over land. Daar werd een zogenaamde ’portage railway’ voor aangelegd in de regio Champasak (Laos) nabij de Don Deth en Don Khon eilanden in de Mekong. Dat was een smalspoor van ongeveer 10 km lengte.

Stoomschepen en kanonneerboten van Franse makelij werden zo vervoerd. Kanonneerboten? Frankrijk hanteerde een ‘gun boat’ politiek om argumenten kracht bij te zetten. Op de Mekong waren ze nadrukkelijk aanwezig. De bewapende Franse sloepen Lagrandière, Ham Luong en Massie werden op deze wijze naar de Laotiaanse gebieden gebracht.

De Trentinian

Op 4 februari 1928 explodeerde het stoomschip Trentinian op de rede voor Thakhek en Nakhon Phanom. De boot was net vertrokken uit Laos en zou stroomopwaarts gaan richting Vientiane. Er was veel te veel gevaarlijke lading aan boord. Later is gebleken dat 5.000 liter benzine was meegenomen als vracht terwijl de regels slechts 3.000 liter toelieten. Daarnaast was aan boord een ton alcohol van 90% en acetyleen. Dat zat samen in een gesloten niet geventileerde ruimte en er ontstond een hoog-explosief mengsel.

Bij de ontploffing verdween het hele voorschip en in de brand kwamen meer dan 40 mensen om waaronder de bemanning van de boot. De passagiers lagen op dat moment nog rustig te slapen….. Kapitein Quilichine Ange verloor een voet en bezweek in het ziekenhuis na de amputatie. Van bemanningslid meneer Bartholoni werden pas stoffelijke resten teruggevonden op 26 mei.

De boot was verloren.

Fontoj:

In het Frans maar zeer de moeite waard: http://fer-air.over-blog.com/article-15986302.html

Het passeren van de Khon watervallen en rotspartijen; link over het vervoer van schepen via een spoorlijn: http://www.historicvietnam.com/the-mysterious-khon-island-portage-railway/

1 reactie op “De ondergang van de Trentinian”

  1. Rob V. diras supren

    In het “Travels in Laos” (dag)boek waar ik onlangs enkele passages hier op TB heb geplaatst staat ook beschreven hoe lastig het is om ver the Mekong op te stomen. Lefèvre noemt twee kanonneerboten, de La Grandière en de Massie. (Bron: zijn dagboek, 28 april 1895).


lasu komenton

Thailandblog.nl uzas kuketojn

Nia retejo funkcias plej bone danke al kuketoj. Tiel ni povas memori viajn agordojn, fari al vi personan oferton kaj vi helpas nin plibonigi la kvaliton de la retejo. legu pli

Jes, mi volas bonan retejon