Velkommen til Thailandblog.nl
Med 275.000 besøg om måneden er Thailandblog det største Thailand-fællesskab i Holland og Belgien.
Tilmeld dig vores gratis e-mail nyhedsbrev og bliv informeret!
nyhedsbrev
Sprogindstilling
Bedøm thailandske baht
Sponsor
Seneste kommentarer
- Erik Kuypers: SiamTon, ingen er forpligtet til at nævne deres opsparing i denne blog, og det er Nick heller ikke. Hvis manden havde et væld af merværdi
- Boonya: Indtast hendes arbejde i Thailand på ansøgningen og udelad, at hun kan tjene penge i Holland, udelad hele den del.
- SiamTon: Hvis nogen kun har AOW som samlet indkomst, så kan en sådan person ikke emigrere til Thailand eller bruge 8
- Rob V.: Du skal registrere en indsigelse via IND (inden for 1 måned). Dette burde være muligt online på INDs hjemmeside, men jeg hører, at det er fo
- Rob V.: Franky, hvis du er garant, gør det ikke så meget, at hun har få penge, for hun har ingen rejseudgifter, som hun selv betaler.
- Rob V.: Belgien er ikke Holland, Belgien er kendt for at være sværere med "tidlige forhold", "unge kvinder"
- Rob V.: "se virkelig" på ansøgningen? Det har de ikke tiden til! I en rapport fra BuZa rapporterer embedsmænd, at det er endeligt
- Grundlæggeren_fader: Alle, tak for de overvejende positive og ægte involverede svar og råd. Det er meget værdsat.
- Grundlæggeren_fader: Se, det er et passende råd. Tak for dit forstående svar.
- RonnyLatYa: “I Thailand ejer vi 3 huse (i navn og ejer af grunden), samt en ny bil købt sidste år
- bennitpeter: Min thailandske kone har en ven, der gjorde alt for familien. Det blev ikke værdsat, og det blev så slemt, at hun besluttede sig
- Johnny B.G: Der er allerede mere end nok fast ejendom, men det vil igen være en tilfældighed, at de bestemmende mennesker alle har en historie med jordbesiddelse, bo
- Rudy: Din ven håber måske, at hun har flere penge på sin bankkonto (for at vise, at hun har råd til rejsen), men det er ikke
- Erik Kuypers: Alex, så emigrerer du ikke fra Holland. Du holder ferie på knap otte måneder i TH eller andre steder, og resten forbliver det samme. ons
- Luit van der Linde: Du kan være tilmeldt kommunen i Holland og beholde din sygeforsikring, så længe du ikke bliver længere end 8 måneder i træk
Sponsor
Bangkok igen
Menu
optegnelser
emner
- baggrund
- aktiviteter
- advertorial
- dagsorden
- Skattespørgsmål
- Belgien spørgsmål
- Seværdigheder
- Bizar
- buddhisme
- Boganmeldelser
- Kolonne
- Corona krise
- kultur
- Dagbog
- Dating
- Ugen af
- Dossier
- At dykke
- Economy
- En dag i livet...
- Øer
- Mad og drikke
- Events og festivaler
- Ballonfestival
- Bo Sang Paraply Festival
- Bøffelløb
- Chiang Mai Flower Festival
- kinesisk nytår
- Full Moon Party
- jul
- Lotus Festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireball Festival
- Nytårsaften fest
- Phi ta khon
- Phuket Vegetarisk festival
- Raketfestival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thai nytår
- Fyrværkeri Festival Pattaya
- Expats og pensionister
- AOW
- Bilforsikring
- Bankvirksomhed
- Skat i Holland
- Thailand skat
- belgiske ambassade
- belgiske skattemyndigheder
- Bevis på liv
- DigiD
- Emigrere
- At leje et hus
- Køb et hus
- til minde om
- Resultatopgørelse
- Kongens
- Leveomkostninger
- hollandske ambassade
- hollandsk regering
- hollandsk forening
- Nyheder
- Dør
- Paspoort
- Pension
- Kørekort
- Fordelinger
- Valg
- Forsikring generelt
- Visa
- Werken
- hospital
- Sundhedsforsikring
- Flora og fauna
- Ugens foto
- Gadgets
- Penge og økonomi
- Historie
- Sundhed
- Velgørenhedsorganisationer
- Hoteller
- Kigger på huse
- Isaan
- Khan Peter
- Koh Mook
- Kong Bhumibol
- Bor i Thailand
- Læserindlæg
- Læseropkald
- Læsertips
- Læserspørgsmål
- Samfund
- markedsplads
- Medicinsk turisme
- Milieu
- Natteliv
- Nyheder fra Holland og Belgien
- Nyheder fra Thailand
- Iværksættere og virksomheder
- onderwijs
- Forskning
- Oplev Thailand
- Opinie
- Bemærkelsesværdig
- At opfordre til handling
- Oversvømmelser 2011
- Oversvømmelser 2012
- Oversvømmelser 2013
- Oversvømmelser 2014
- Gå i dvale
- Politik
- Poll
- Rejsehistorier
- Rejser
- relationer
- butik
- sociale medier
- Spa og wellness
- Sport
- byer
- Ugens udtalelse
- Strande
- Taal
- Til salg
- TEV procedure
- Thailand generelt
- Thailand med børn
- thai tips
- Thai massage
- Turisme
- Går ud
- Valuta – Thai Baht
- Fra redaktionen
- Ejendom
- Trafik og transport
- Visa kort ophold
- Visum til længerevarende ophold
- Visum spørgsmål
- Flybilletter
- Ugens spørgsmål
- Vejr og klima
Sponsor
Ansvarsfraskrivelse oversættelser
Thailandblog bruger maskinoversættelser på flere sprog. Brug af oversatte oplysninger er på eget ansvar. Vi er ikke ansvarlige for fejl i oversættelser.
Læs hele vores her ansvarsfraskrivelse.
royalty
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rettigheder forbeholdes. Medmindre andet er angivet, tilkommer alle rettigheder til information (tekst, billede, lyd, video osv.), som du finder på denne side, Thailandblog.nl og dets forfattere (bloggere).
Hel eller delvis overtagelse, placering på andre sider, reproduktion på anden måde og/eller kommerciel brug af disse oplysninger er ikke tilladt, medmindre udtrykkelig skriftlig tilladelse er givet af Thailandblog.
Det er tilladt at linke og henvise til siderne på denne hjemmeside.
Home » Ugens udtalelse » Ugens udtalelse: 'At flyve er lige blevet bustransport'
Ugens udtalelse: 'At flyve er lige blevet bustransport'
Jeg kan huske, at en flyrejse plejede at være noget særligt. Man så frem til det, og det var en oplevelse, især en lang flyvetur til Thailand. Desværre er mange flyselskaber nu gået for langt i at skære ned på måltider, sædeplads og bagage. Der er lidt tilbage af følelsen af luksus, charmen fra før er helt forsvundet.
Det ser ud til, at flyselskaberne i stigende grad fjerner servicen om bord for primært at sælge ekstra tjenester. På verdensplan genererer flyselskaber mere end 40 milliarder euro om året fra salg af yderligere tjenester, såsom luksussæder og måltider.
Jeg forstår, at lavprisflyselskaber opkræver ekstra for rejsende, men jeg synes, de etablerede flyselskaber bør holde sig til luksus og service. I vores samfund lægger vi mere og mere vægt på luksus. Så skal du ikke have lyst til at proppe så mange mennesker som muligt ind i et fly som sardiner.
Sammenlignet med for tyve år siden er flyvning ikke længere en luksus. Sædepladsen er ofte meget trang, og du kommer ud af flyet stiv som et bræt. Det er bare blevet bustransport.
Hvis du er enig eller uenig i dette udsagn, skal du svare og forklare hvorfor.
Jeg er uenig i udsagnet, for jeg flyver mere end gerne nonstop til Bangkok hvert år til fordelagtige priser på et godt stykke under € 700, og du skal simpelthen acceptere de 11 timer på flyet, det går af sig selv og så ………………….Bangkok, Thailand…….åh hvor dejligt.
Hilsen Joy.
JA. Ville sige præcis det samme. Før i tiden havde man virkelig ikke mere plads, man havde mindre og flyene var ikke, som de er nu. Alt raslede nogle gange. Min stol har så at sige løsnet sig fra gulvet en gang tidligere. En anden gang bevægede min stol sig ikke i tilbagelænet stilling og kom senere ikke ud (ja, med to stewarder).
Jeg vil ikke bytte maden for 15 år siden ud med dagens mad.
Før i tiden var det kun en luksus, fordi kun få havde råd til det. Heldigvis har flere nu den mulighed. Og slå nogle priser op fra fortiden!!!!
Nej, det er fint. Og du vil have luksus. Tilpas derefter din billet til en højere klasse.
Jeg kom tilbage i dag med Swiss Air, helt mæt, og med min sømandsbillet fik jeg det dårligste sæde igen, række 45 helt bagerst nær toiletterne, og sædet kan ikke gå tilbage, fordi de er mod toiletskottet , jeg sad i gangen, så så kommer der og går folk, der skal på toilettet, så er der lydene fra vakuumtoiletterne, og grupperne af mennesker, der venter ved siden af din plads. Og det gør jeg. dette hver 6. uge.
I dag er bustransport (VIP) blevet mere luksuriøs end 'før'.
Jeg er fuldstændig enig med Joy. Vi rejser også med kinesiske flyselskaber hvert år
og flyve billigt non-stop til Thailand for 680 euro.
Jeg spekulerer på, om sædepladsen virkelig er blevet så meget mindre i løbet af de sidste tyve år.
Jeg tror, at første gang jeg fløj var i 1982, med en British Airways Trident fra Schiphol til London, og jeg fandt det ikke sjovt selv dengang. Det måltid, de troede, de skulle servere på den korte tid, kunne ikke gøre meget for at ændre det.
Fortidens charme er forsvundet med introduktionen af trykkabinen. Men hvem vil undvære?
Tag en flyvning i en Cessna eller noget lignende. Nu flyver det!
Hvis bare de etablerede flyselskaber skulle holde fast i 'gratis' luksus og service, ville de naturligvis prise sig ud af markedet, så ville de om få år ligge på konkursboets adresse.
For dem der ikke gider, er der mere og mere luksus til rådighed, herunder private kahytter med brusefaciliteter. Men kun solen står op for lidt.
At flyve har ændret karakteren af selve rejsen. Langdistancerejser eksisterer ikke længere. Kun fjerne destinationer.
Er det ikke underligt, at vi uden væsentlig fare og uden besvær kan flytte fra vores hjem i Holland til vores resort i Thailand på 16 timer?
Nyd det!
For knap tre år siden fik jeg lov til at gå på pension efter at have arbejdet som steward i 30 år. Så jeg kan måske svare på udsagnet: konkurrencen er blevet større med årene. Kunden var aldrig villig til at betale den fulde pris og gik derfor hurtigt til de billigere transportører.
Vi har altid sagt: kunder vil gerne køre en Mercedes til prisen af en Volkswagen. Og da prisen er lokket, skulle der gøres noget ved servicen. Dette blev ændret adskillige gange. Nye koncepter blev udviklet til at betjene flere passagerer med færre ansatte.
Maden blev justeret. Der blev søgt billige løsninger. Toiletter blev udvidet til at rumme flere stole. Siddeafstanden blev mindre og så videre.
Så det er bestemt rigtigt, at kvaliteten er blevet dårligere. Men det var det, kunden ønskede. Til gengæld er sæderne på business class blevet mere og mere lig første klasse. Tjenesten blev opgraderet der (det var allerede de mennesker, der bragte penge ind).
Så det er til dels rigtigt.
Men jeg må også sige, at jeg fløj økonomi med Lufthansa og Thai Airways i sidste uge. Underholdningssystemet er en forbedring. Jeg synes også, at en USB-forbindelse er fin... det havde man bare ikke for tyve år siden.
Sjaak, jeg tror du er “den eneste” der har ret til at tale. Men nedgangen i tjenesten er naturligvis ikke, hvad den sparsomme hollænder ønskede. De vil gerne have et sæde ved siden af for en skilling, ikke? Men det er hvad det er. For dem, der ønsker en almindelig billig flyrejse, kommer den med et no-nonsense prisskilt.
Der skal dog skelnes mellem relativt korte regionale flyvninger og interkontinentale flyvninger. Der spares meget mere på korte flyvninger med "små" fly end på lange flyvninger med store fly. Jeg flyver jævnligt mellem Holland og Spanien. Disse enheder er nu næsten alle blevet frataget alt, hvad der koster penge. Jeg tager Vueling som eksempel. De Airbuss, som Vueling bruger, er udstyret med "campingsæder", og mellemrummet mellem dem er så snævert, at næsten alle stikker knæene ind i ryglænet på sædet foran dem. For mig er dette gået over en grænse, og jeg vil ikke længere flyve med Vueling, uanset prisen.
Min kone og jeg flyver altid med EVA-air, ingen problemer med benplads, mad og drikkevarer er faldet gennem årene, men billetter koster i gennemsnit omkring €600.
Jeg tror ikke, du kan forvente mere for de penge!
Enig med tidligere udsagn.
Er der nogen, der nogensinde har regnet ud, hvor meget du vil tabe, hvis du kører 10.000 km? rejse med din bil?
Snart 3.000 euro. Og så er der alle udgifter til mad, drikkevarer og overnatning!
Hvorfor er det dyrt at flyve?
En sammenligning der ikke gør sig gældende, hvor mange betalende personer sidder du i bil med???4
Ved egen bil skal du også medregne forsikring, skat, vedligeholdelse og køb/afskrivning. Eller i tilfælde af en lejebil, omkostningerne hertil. Så kan du begynde at sammenligne. Jeg tror, du ender med mere end 3000 Euro. Faktisk burde du også få en chauffør. Du betaler jo også lønningerne til alle de mennesker, der gør sådan en flyvetur mulig...
Beregn ikke, hvad en billet ville koste, hvis olieafgiften blev opkrævet.
I dag er du meget mere komfortabel i en bus end på et økonomiklassefly, men tidligere var en billet også dyrere, end den er nu, og de fleste vil gerne rejse for en god handel.
Benpladsen er blevet mindre, men som skrevet er der mere luksus i den højere klasse
Hvis jeg bruger 12 timer på flyet, er dette mere ubehageligt end i en VIP-bus i Thailand fra Phuket til BKK og dette til prisen af 25 euro.
Jeg er helt vild med VIP-bussen i Thailand og bruger den meget.
Andre, du har også ret. Komforten i en shuttlebus er ofte bedre end i et fly (med undtagelse af business class, selvfølgelig). Jeg har rejst flere gange med en shuttlebus fra Utrecht til Benidorm. Disse kører natten igennem med to chauffører og en steward(e). Afstanden er cirka 2000 km og varigheden er cirka 20 timer, inklusive flere stop. Der serveres underholdning og fremragende mad. Tiden flyver, og jeg er ikke træt, når jeg ankommer tidligt om morgenen (omkring kl. 7.30). Derfor synes jeg ofte, at en luksus shuttlebus er et godt alternativ til et fly. Når alt kommer til alt, skal du med en flyvning også medregne din rejsetid og omkostninger forbundet med dør-til-dør-transfers.
Desværre er det sandt
Benpladsen bliver stadig mere trang, og især muligheden for at læne mig bagud irriterer mig ofte enormt
Folk er endnu ikke på flyet, før sædet er skubbet tilbage, hvilket burde være forbudt
Du Det som en sardin på flyet
Så værdiløst, det ødelægger virkelig det sjove ved en lang og lang rejse
På den sidste flyvning var jeg ikke engang i stand til at udfylde ankomstkortet nøjagtigt. Jeg tror, at personen på sædet foran mig troede, han sad i en gyngestol. Han sad ikke stille i to minutter. skal du så klage?
Jeg har boet i Thailand uafbrudt i over 18 år nu,
og er pensionist.
For et par år siden fik jeg et par gammeldags sygdomme her i Thailand,
resulterede i 11 timers flyvning i et indelukket sæde, kø til toilettet osv
ville ikke længere være muligt for mig, og den eneste mulighed ville være business class.
Men i betragtning af den nuværende situation i Holland, og et dyrt afkast
billet (business class) er ikke attraktiv for mig, jeg bliver resten af mit liv
bor her i Thailand.
I år flyver vi igen med Singapore Airlines, først til Singapore og efter stop til Chiang Mai
På morgenflyet fra Amsterdam serveres der løbende mad og drikkevarer, og jeg bemærker især, at der serveres meget alkohol. Måske for at få passagererne til at sove?
Siddekomforten er ganske god, og maden bliver ofte serveret efter hinanden. Du kan bestille snacks under hele flyvningen, hvis du ønsker det.
På returflyvningen om natten er madforsyningen meget mindre, og lyset slukker meget hurtigt efter take-off, men selv da kan du bestille alle former for mad, drikkevarer og snacks fra Singapore Girls eller hente dem selv.
Nu er Singapore Airlines ikke det billigste flyselskab. Hidtil har vi på hver flyvning fra Amsterdam til Singapore og omvendt altid været så heldige at have tre pladser til rådighed for os to.
Så er flyveturen i Silks Airbus 320 meget trangt med tre personer, der sidder ved siden af hinanden, især under måltiderne, hvilket er en hård tre-timers flyvning til Chiang Mai, og jeg mener ikke maden.
Især for højere personer som mig, 193 cm, er komforten blevet betydeligt forringet hos visse virksomheder. Især de europæiske.
Hos disse flyselskaber er sæderne ofte så gamle, at man kan mærke stellet gennem polstringen (især hos KLM).
Heldigvis er der i dag meget bedre udenfor Europa, såsom Eva, Kina og Etihad for eksempel, hvor personalet normalt er meget pænere.
flyve med Qatar Airways, 91 cm benplads, champagne ombord (også i økonomi) og ikke for dyrt. 🙂
Qatar har mellem 777 og 380 pitch på det lange løb (31 og 33).
= mellem 77,5 og 82.5 centimeter.
Og nej, jeg flyver ikke med 1 arabisk flyselskab. Jeg flyver (heldigvis) kun forretning med
sikre og velrenommerede virksomheder.
TAP, KLM, Swiss og EVA for eksempel.
Hvilket nonsens, kære Miwbor, ikke med arabiske virksomheder og kun sikre virksomheder! Hvad er dette baseret på?
Sidste år prøvede jeg Saudi Air til Manila (på grund af prisen!)
Flyv igen i år med 2 voksne og 2 børn for mindre end 1800 Euro!!! Service? Perfekt!
Benplads? Perfekt! Stole? Perfekt og dejlig blød i læderet! Ulempe? Måske fordi jeg ikke kan få en øl der!
Var en hyppig Emirates flyer, men skiftede til Saudi på grund af prisen. Hvorfor intet arabisk samfund...
Saudi, en elendig 32 pitch i øko,
Perfekt ? til bustransport, stilladser, ja.
Til sammenligning EVA mellem 33 og 34 pitch i øko, plus drinks 🙂
QATAR business class, mere end nok plads plus alle drikkevarer og mad, plus bar i A380. For mig, aldrig KLM, TAP, EVA, SWISS osv...
Miwbor... på en blog forsøger de at hjælpe andre bloggere og giver også en ærlig mening og information. Eva har 84 cm benplads, Saudi 86 cm!!! Endnu en gang går du glip af pointen.
Tror du virkelig, hvis jeg blev foldet sammen, ville jeg flyve den igen?
Få ikke alkohol på grund af religion, det respekterer jeg!
Kan som standard tage 2 kufferter med en vægt på 23 kg!
Du flyver aldrig med et arabisk flyselskab, men du foredrager andre, der flyver med dem, hvilket er en skam, du må hellere give dem god information!
Qatar flyver fra Amsterdam på Boeing 787 med kun 31 tommer, 76,2 cm, plads mellem sæderækkerne. Derudover en sædebredde på kun 17,2 tommer eller 53,6 cm. Hvad mener du med "trøst"?
17.2 tommer er 43.6 cm.
Rettelse – den skal være 43,6 cm………………….
Nå ja, kort og godt; Folk vil gerne være på første række for et postkort.
Med andre ord, for en skilling på 1. rang, det er alt!
Jeg er uenig i udsagnet.
Jeg har fløjet til Thailand to gange om året i 20 år, og jeg tror ikke, at så meget har ændret sig i de 2 år. Før i tiden havde man stadig en rygekabine, hvilket var rart, når rygere kunne være blandt hinanden. Jeg syntes ikke maden var noget særligt for 20 år siden, og jeg synes stadig ikke, det er specielt. Det, jeg synes er fremskridt, er, at hvert sæde har sin egen underholdningsskærm. Jeg synes, det er et enormt fremskridt på disse lange flyvninger. Dette gør det nemmere at slå tiden ihjel ved at spille spil, masser af muligheder, når det kommer til film. Den 20-timers flyvning ser ikke længere ud til at tage så lang tid. Flyene bliver billigere. Jeg kan stadig huske, at jeg ofte betalte omkring 12 euro eller mere. Nu bestiller jeg et direkte fly eller en billet med 800 mellemlanding på 1-2 timer for under 3 euro. Fløj med kinesiske flyselskaber i februar for 600 euro. Jeg synes, det er et enormt fremskridt. Selvfølgelig er det en lang tur, men det er ikke anderledes. I det øjeblik du står af på din destination, vil du hurtigt glemme den lange flyvetur efter en jetlag massage. Jeg fløj på business class én gang på grund af en opgradering, og det er noget af en forskel. Men jeg ville aldrig købe en billet til 575 euro for at flyve mere komfortabelt.
Problemet er ikke stolen først, men den ofte unfair konkurrence som følge af overudbuddet.
Det, jeg først lærte, er, at et forbrugerprodukt, som betyder en flyvning til "hvor som helst", skal prissættes på en forbrugerorienteret måde.
Du tilbyder med andre ord noget, fordi forbrugeren har brug for det.
Det princip er blevet opgivet af mange flyselskaber under pres fra konkurrenterne.
Nu hvor billetpriserne er presset til det yderste, er der intet andet valg end at konkurrere på service og komfort.
Ærgerligt, men denne proces var og er uden for vores kontrol. Så mangler vi foreløbig lidt, men med en fin pris.
de fleste mennesker foretrækker billigt frem for luksus.
De etablerede flyselskaber må derfor tabe til budgetselskaberne, hvis de forbliver dyrere.
Hvis alle valgte luksus, ville vi alle flyve business class.
Men almindelige dødelige flyver økonomi, ikke kun fordi business class er for dyrt, men hovedsageligt på grund af afvejningen med at 'være 10 timer kortere eller betale 1500 euro ekstra'. Sidder du stramt i ti timer, 'tjener' du 75 euro i timen (returbillet). Ikke dårligt for lidt af et stramt klem.
Jeg synes personligt, at det er en fremragende udvikling. Bare giv mig den grundlæggende billetpris, så bestemmer jeg selv, om jeg vil medbringe ekstra kufferter eller bruge 100 euro på en opgradering til økonomikomfort.
Catering er naturligvis ønskeligt på længere flyvninger (selvom det er bedre at springe måltidet over for at bekæmpe jetlag).
Hvis jeg vil betale for en luksusrejse, skal du bestille den: kald det Upper Deck eller Business class eller...
Hvis du ønsker at blive transporteret billigt fra A(msterdam) til B(angkok), så spørg efter ekstranummer, der ikke er inkluderet i prisen. Hvis jeg vil på toilettet, ligesom alle andre steder... betaler jeg for den ekstra service. Vil jeg have et glas champagne i stedet for et glas vand: ditto. Vil jeg tage 30 kg ting med, som jeg ikke skal bruge, mens den anden person allerede har alt i sit hus i C? Så betal ekstra.
Hvis jeg vil have en stor stol i stedet for en lille stol... ja, så vil jeg også gerne betale et ekstra prisskilt. Behageligere for M-sædets ejer, der ikke skal miste en fjerdedel af sin i forvejen trange plads til sin noget store nabo uden kompensation og i S-sædet... mine børn flyver billigere.
Blot at betale for (ekstra)ydelsen betyder også, at den kunde, der kræver mindre service, betaler mindre – i stedet for i øjeblikket en enhedspris, hvor den kunde, der kræver mindre, subsidierer den kunde, der kræver mere.
Korrekt i princippet, men hvordan lander et fly med 5% Small, 50% Medium og 45% Large sæder og letter igen med 15% Small, 65% Medium og 20% Large? Selv justerbare sædebredder og benplads ville ikke være tilstrækkeligt til at transportere FLERE passagerer på de billigste flyrejser: Det skal være muligt at tilføje ekstra sæder for at fylde de ledige sæder. Med adskillige flytyper er det umuligt for lufthavne at tilbyde disse ekstra sæder til leje. Tag klapstole med eller læg dem væk igen, måske? På oppustelige flysæder? Klog ingeniør, der ville vide, hvordan man finder ud af dette sikkert – med en hurtig konvertering, hver gang inden for 45 minutter under tankning.
Ved blot at udstyre fly til mere luksus, andre til maksimalt antal passagerer og atter andre til gennemsnitlige behov... er der simpelthen mindre STANDARDISERING - men alligevel den bedste måde at spare omkostninger med et minimum af komfort. Og det gælder i et vist omfang også de ydelser, der leveres om bord, bagagefaciliteter mv.
Opladning for alt separat betyder, at du køber kuponer på forhånd og 'betaler' med dem på flyrejsen. Men ved alle på forhånd, hvor mange kopper kaffe de skal drikke, selvom de ved, hvor store kopperne er. Selvom det står på kuponerne, ved alle om 18 cl er en stor eller lille kop? Så det skal fortsat være muligt at betale kontant i flyet. Men i hvilke valutaer er dette tilladt? Ved hvilke valutakurser, og hvor ofte justeres de? Er kasseapparatet lavet af hver stewardesse efter hver flyvning, eller først i slutningen af deres vagt? Hvem tjekker dem for manipulation? Får de en månedlig kontanthjælp, hvorfra der trækkes underskud?
Og det er kun begyndelsen. En 'all-in' pris er i sidste ende billigere for alle end besværet, administrationen, økonomikontrollen og så videre. De flyvninger, som der også er champagne på, vil derfor under alle omstændigheder forblive luksusflyvninger, og prisen vil uundgåeligt være alt for over gennemsnittet. Jeg foretrækker at flyve med et luftfartsselskab, der IKKE har champagne ombord.
Hvorfor skal ethvert fly tilpasses præcis til efterspørgslen efter DEN flyvning?
Nu er forholdet: 0% lille, 100% medium, 0% stor.
5-90-5 er allerede en mulig forbedring.
Du vil så finde et 'all economy' fly? Jeg tror, der normalt også er 'business class' og '1. class'. Så vidt jeg ved, er det kun Small i børnestørrelse, der ikke findes, men 'økonomien' er en noget underdimensioneret Medium for nogle.
Selvfølgelig kunne fly godt tilpasses, hvis man fortsætter med at vælge en individuel sædebredde. På et fly fra A til B til C kan passagerer, der kun tager til B, have andre præferencer end dem, der går ombord på B. På en søndag kan den ønskede sammensætning af en flyvning være anderledes end returflyvningen med helt andre passagerer om mandagen. Netop fordi denne justering ikke er mulig i øjeblikket, skal økonomipassagerer nogle gange tilbydes et business class-sæde uden at opkræve fuld pris og afvise bookinger på grund af fuld belægning, fordi de eksisterende, men unødvendige business-sæder ikke kan rumme flere sæder. Dette er så urentabelt, at opgradering begrænses ved helst ikke at give for meget business class. Og heraf følger forskellen mellem forskellige samfund. Der er en anden kvalitet/pris pr. fly og i sidste ende pr. virksomhedsimage. Vanskeligheden ved at tilpasse sig aktuelle behov gør effektiv konkurrence vanskelig for brugeren: Man skal vælge mellem en dyr eller en billig transportør, og det klemmer hver gruppe sammen. I krisetider går de dyre virksomheder under, eller staten må forsøge at træde til af prestigemæssige årsager (om nødvendigt ved at omgå alle former for lovlige restriktioner) på bekostning af den primære transportør fra nabolandene. Med mere tilpasningsdygtige fly ville ALLE flyselskaber konkurrere med hinanden på enhver rute og til enhver tid og ville lettere kunne modstå økonomiske udsving.
Sæsonbestemte udsving ville også blive bedre absorberet med tilpasningsdygtige enheder. Antag: Et flyselskab flyver tre flyvninger om dagen fra Amsterdam til Bangkok i december, men også en om dagen til Vancouver. Om vinteren er Bangkok en travl destination med mange "så-billige-som-mulige" passagerer. Fra midten af foråret og fremefter bliver Vancouver en mere populær destination, hvor især passagererne har et bredere udvalg. Så kunne man have to flyvninger om dagen til hver destination, ved at sende 1 fly i den anden retning. Men behovet for typer af sæder varierer så meget, at dette ikke kan gøres særlig rentabelt, medmindre enheden let kan vendes ud.
Reparationer og vedligeholdelse kunne også organiseres lettere og billigere, hvis enheder kunne justeres problemfrit. Men jeg er bange for, at vi bliver nødt til at vente lidt længere på den geniale ingeniør
Bare flyv forretning, så er der ikke noget at bekymre sig om! Top service, fine stole og god plads. Kigger man godt efter, betaler man ikke så meget mere end en dyr økonomi
Alle hader at flyve, ingen kan lide at gøre det. Hvorfor tager det ellers så lang tid {næsten 1 time} for alle at komme ind og sidde på deres plads? Men hvis det ikke går hurtigt nok, når flyet ankommer, skubber alle næsten hinanden for at komme ud. Det tager mindre end 10 minutter at komme ud.
Følelse af luksus og charme fra før? I de 'gamle dage' var jeg i stand til at bruge mange timer på et fly på bekostning af chefen. Jeg tog ofte et rutefly i Europa tre til fire gange om ugen. Ofte var der kun én klasse ombord. Efter et par uger forsvandt følelsen af luksus og charme som sne i solen. Hvor skal jeg sætte mine ben? Hvorfor får jeg ikke noget at drikke, når jeg har været på et fly i en time, der ikke går? Hvorfor er der ingen avis om bord? Måske er det specielle nu også forsvundet blandt feriegæster. Den lyserøde sky er forsvundet. Det giver dem plads i deres hoveder til at være meget mere kritiske omkring deres sæder og hvad der ellers sker på et fly.
Jeg er ret uenig i udsagnet.
Statistisk set har benpladsen næsten ikke ændret sig gennem årene. Selvom det faktiske mellemrum mellem to sæder i gennemsnit er faldet med 2 tommer, er sæderne også blevet tyndere og lettere, så du i sidste ende næsten ikke mister plads.
Jeg troede, at det bedste eksempel på dette (for mig) var en kortdistanceflyvning med Brussels Airlines eller Lufthansa: disse sæder er blevet rigtig papirtynde!
Jeg har bestemt ingen klager over måltiderne. Du får stadig lige så mange og lige så omfattende måltider som før, hvilket jeg i de fleste tilfælde stadig synes er ret velsmagende.
Husk også på, at prispresset er steget enormt. Det skyldes ikke kun øget konkurrence, men også introduktionen af online booking- og sammenligningssystemer, som gør, at de fleste simpelthen tager den billigste løsning.
Hvis du virkelig føler, det er nødvendigt at klage over 'manglen på luksus' i luften, skal du bare booke i premium economy eller business. Jeg er glad for, at du altid kan finde fly til +- €500 (langdistance) eller €100 (kortflyvning), selv med ikke-lavprisflyselskaber.
At flyve er jo bare et transportmiddel, ikke en wellness-relateret ting.
At klage over flyselskaber er en af de foretrukne tidsfordriv til fester. Jeg har selvfølgelig også yndlingsselskaber, og jeg synes, maden hos det ene er bedre end hos det andet. Og vi har selvfølgelig altid en mening om personalets udseende. Ser ud til at være meget vigtigere end at lande sikkert. På korte afstande nærmer jeg mig også flyvning som bustransport. Få krav og hvis jeg skal folde sammen, skal det kun være i en time. På længere distancer kan jeg også godt lide lidt mere plads og komfort. Som jeg nu har til længere distancer i stedet for før. Jeg har WiFi, en god magisk skærm, 1 kg indchecket bagage, ofte et godt måltid, et smil. Business class og first class er virkelig topklasse for mange flyselskaber. Kun hvis chefen betaler eller check-in-damen synes, jeg er egnet til det, sætter jeg mig smilende i plads, men hvis jeg selv skal betale, så booker jeg stableklassen. For at være på den sikre side tager jeg en sandwich og noget andet med at nappe, og jeg kommer normalt rimeligt godt frem til Bangkok eller andre steder i verden. Faktisk passer business class og first class ikke til min kost. For før du ved af det, ankommer du til din destination med en drinkskegle.
Fordelen ved nu i forhold til tidligere er, at det sker hurtigt. Især med en direkte flyvning.
Prisen er meget lavere sammenlignet med årene med DC 8 (1960-70).
Pris til Singapore på det tidspunkt til sømandspris NLG 1800,-
Men flyvetiden var næsten 24 timer fra Amsterdam til Singapore med DC 8 (mange stop).
Det var virkelig ikke massetransport. Men du kom i stykker
Jeg er af den opfattelse, at service ikke kun handler om måltidet og pladsen, men mere om stewardessen.
De kan give dig en fornemmelse af, at du har meget plads, eller at maden er meget velsmagende, og hvis du selv går og får en cola (godt for dine ben), og de griner og siger ikke noget problem, så gør jeg det gerne det for dig og så glem det, du resten. Det koster heller ikke virksomheden noget, og billetten kan forblive billig.
Det er altid de mennesker, der køber de billigste billetter, der brokker sig over for lidt luksus, plads og komfort. Jeg fløj første gang til Thailand for 40 år siden, og lidt eller intet har ændret sig med hensyn til benplads. Flyselskaber er nødt til at konkurrere med hinanden, ellers vil de prise sig ud af markedet.
Hvis du vil have luksus, skal du betale for det. Så enkelt er det! Hvis du ikke vil eller kan, må du nøjes med den lidt mindre komfortable økonomiklasse. Vi flyver altid EVA Air, Evergreen-klassen, koster lidt mere, men meget mindre end business class. Fordel: bredere sæder, mere benplads, bedre service og separat indtjekningsskranke, og kufferterne kommer hurtigt. Men det betaler vi også for!
Hvis vi får lov til at gå ombord på flyet tidligere og allerede sidder, ser jeg de misbilligende og jaloux blikke fra andre. Hvorfor? Ikke fordi vi betaler mere, det er ikke taget i betragtning, men fordi vi sidder bedre og kan komme tidligere af og på flyet...
Jeg synes, det nuværende system er fint: De, der vil have luksus, skal betale for det, dem, der ikke vil betale, må nøjes med mindre komfort. Simpelt, ikke?
Jeg er kun delvist enig med skribenten, gift med en balinesisk kvinde, vi har fløjet nogle gange, normalt KLM, til Indonesien, for år siden (30 år) betalte jeg priser på omkring 2.300 gylden pr. person, så lige under €1.000,00, for nylig fløjet for omkring €500,00! hvor meget inflation har vi haft, hvor meget er vores indkomst steget i forhold til for 30 år siden? Kære mennesker, vær ærlige, vi har alle godt af det, næsten alle har nu råd til en (fjern)rejse. Hvis du vil have den gamle charme tilbage, mere luksus, book business class, vil prisen være, hvad jeg plejede at betale for turistklasse. Eller se efter et højt anset flyselskab som Singapore Airlines, Emirates osv. Og hvad angår korte afstande; Tidligere (!), med vores nationale stolthed (?) betalte jeg omkring 600 gylden for en returbillet til London, man fik 1 kop kaffe ved at hænge foran stewardesserne, nu med Easyjet f.eks. betaler jeg omkring €60/70 uden kaffe og at sidde stramt i stolen, det gør jeg gerne.
Flyv altid direkte med Thai, god service og god mad. Benplads er ikke et problem, men som belgier er du i gennemsnit meget kortere end en hollandsk statsborger. Dernede to gange om året, fordi min kone ikke må komme herind. Et fornuftsægteskab ifølge den belgiske domstol, og de har altid ret, selv når de tager fejl. Et år mere til pensionering og så AT KOMME VÆK.
Jeg foretrækker at flyve med Eva Air til Bangkok. mere plads end China Air.. en ulempe ved Eva er afgangstiderne fra Bangkok til Amsterdam. tiderne for China Air er bedre..
På grund af den faldende komfort - forårsaget af at proppe flere og flere sæder ind i et fly - har jeg kun fløjet business class til Bangkok i de senere år. Så kom udhvilet og afslappet. I slutningen af oktober igen, med Emirates. Det koster lidt mere, men jeg er villig til at betale for det. Også rart: den inkluderede limousineservice efter ankomst, der bringer dig til dit hotel i komfort og ro.
og business class kan nogle gange være ret 'overkommelige', hvis man holder godt øje med tilbuddene.
Jeg elsker god mad og nyder at gå/cykle/køre rundt om blokken eller mere, men kvaliteten og smagen af maden har aldrig indflydelse på valget af mine fly. Efter min mening har det intet at gøre med formålet med en flyvning. Jeg synes, de etablerede flyselskaber bør følge lavprisselskabernes eksempel, når det kommer til mad. For mig tæller prisen, sædets/sovepladsens komfort, roen og roen i kabinen, afgang og ankomst rimeligt til tiden, kabinepersonalets imødekommenhed og frem for alt sikkerheden. Måltidet optræder ikke på denne liste. Også selvom jeg skal medbringe min egen! Det vil være ondt for mig. Og tro mig, jeg har fået serveret min rimelige andel af frygtelige måltider til mig på fly. Hvis selskabet blev ved med at gøre et fremragende stykke arbejde, ville jeg lige så gerne booke en anden flyrejse med samme selskab.
Første gang jeg fløj til Thailand, hvilket var omkring 1980, betalte jeg 1800 gylden for en returflyvning.
I mellemtiden er der gået 35 år med inflation, og du kan nu flyve for omkring 600-700 Euro.
I sidste ende skal det komme fra længden eller bredden (af stolen).
Det kan man ikke sammenligne, for 35 år siden var flyvning stadig en luksus, og nu er det blevet til massetransport.
Jeg tjekkede, at jeg i gylden-tiden mellem 1995 og 2000 fløj årligt med Cathay Pacific fra FFM til Manila for omkring 900 gylden. Det svarer til 400E én vej. Inklusiv rummelige komfortable sæder med god benplads. Hvis man sammenligner det med Philippine Air fra AMS dengang, med mindre sæder og mindre benplads, men en højere pris, bliver det hurtigt klart, hvorfor PAL forlod denne rute. Flyet kunne ikke fyldes. Og det var ikke usædvanligt, at PAL lavede to stop før et direkte fly for at glæde en såkaldt VIP, hvilket betød, at flyet ankom timer senere end planlagt, og forbindelserne blev savnet. Bestilte et fly Manila/Amsterdam direkte. Et mellemlanding blev Rom for at aflevere 7 VIP'er og derefter flyve til Heathrow som slutdestination, fordi det første besøg i Amsterdam (planlagt kl. 10.00) var for sent til, at piloterne kunne hvile!! I en masse kaos - for næsten ingen havde Heathrow som deres endelige destination - lykkedes det efter ankomsten kl. 13.00 at flyve videre med Transavia kl. 17.00 med 2 små børn. PAL ønskede intet at gøre med en undskyldning. Jeg forbandede dem og fløj aldrig med dem igen, heller ikke i det indre af Filippinerne. Det jeg bemærkede er, at du kan booke økonomi til forskellige priser. Hvis de billigste pladser er væk, betaler du mere, mens det burde være de samme pladser. Kan nogen forklare, hvorfor virksomheder citerer forskellige priser for den samme sædekomfort? Folk med lange ben kan på forhånd vælge, når de bestiller China Airlines til sæder i venstre og højre række, hvor stewardessen sidder under start og landing, og hvor man kan strække benene, men betale samme pris. Fløj med Transavia til De Kanariske Øer for 5 år siden med 2 små børn, 4,5 timer på farten uden at tilbyde en snack eller en drink. Måtte betale ekstra for det. Ingen assistance på vej tilbage og vi var de sidste i kø i 2 timer med grædende børn. Der var 2 x 2 stole i forskellige rækker og kedelig elendighed med at passe børn. Kan også glemme min kundekreds. Hvis jeg booker China Air, vil hele familien sidde ved siden af hinanden på vej tilbage uden at skulle specifikt anmode om dette. Det er god service og at tænke sammen med passageren på forhånd.
Det er forholdene, der er anderledes. For eksempel kan du nemmere afbestille eller ombooke en sådan rejse. For eksempel får du med de billigste sæder ingen miles eller kun 25% af miles.
Har fløjet regelmæssigt i 50 år og kan næsten ikke mærke den store forskel.Før i tiden fik man en menu og man skulle stadig betale for alkoholholdige drikkevarer og jeg tror 10 gylden for et headset.Indbordsunderholdningen er blevet bedre, selvom filmene også er ikke værd at flytte til. hjem. Med Emirates A380 kunne jeg endelig sige, at den var lidt mere komfortabel i forhold til siddepladser og plads. Jeg ved ikke hvorfor, men når jeg flyver, er jeg altid sulten, så maden smager godt for mig, jeg har stadig aldrig haft noget rigtig dårligt.Den store forskel er prisen, som bestemt er billigere end for 20 år siden, endda op til 50 år siden.
Vi lukker dette emne. Tak til alle for kommentarerne.