Letiště Schiphol nadále roste, loni počet cestujících vzrostl na více než 58 milionů cestujících. To je nárůst o 6 procent oproti roku 2014. Obrat letiště klesl o 1 procento na 1,42 miliardy eur, čistý zisk ale vzrostl na 374 milionů eur.

Passagiers en bezoekers gaven minder geld uit in de winkels en tax-free-shops, de omzet in de horeca nam wel toe. Ook de omzet uit parkeren groeide.

Volgens Jos Nijhuis, president van de Schiphol Group “Is Schiphol een van de belangrijkste knooppunten van Europa”. “Het aantal reizigers groeit fors en daarmee willen we natuurlijk doorgaan. We lopen nu snel tegen de grenzen aan van onze piekcapaciteit. Investeren in het verbeteren en vergroten van de infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid van Schiphol zijn nodig.”

Afgelopen jaar vlogen 109 maatschappijen vanaf Schiphol naar 95 landen. Het aantal directe bestemmingen bedroeg 322 (was 323 in 2014). Met de vracht ging het minder (-0,7 procent). Dat kwam vooral door de economische malaise in Rusland en Azië.

Schiphol verlaagde de havengelden per 1 april 2015 met 6,8 procent. De tarieven gaan per 1 april dit jaar verder omlaag, ditmaal met 11,6 procent. “Dat is nodig om concurrerend te blijven”, zegt Nijhuis.

Bron: Persbericht Schiphol Group

3 reacties op “Schiphol blijft groeien: 6 procent meer reizigers in 2015”

  1. dirk říká nahoru

    “Schiphol een van de belangrijkste knooppunten van Europa”, maar als ze zo doorgaan zal dat hard minder worden aangezien nu al bekend is dat lange wachttijden bij de paspoortcontrole in het verschiet liggen. Hoezo snel op de situatie inspelen aangezien ze veel te kort personeel hebben op zo’n belangrijke luchthaven. Maar daar zal men wel weer eerst ellenlang over moeten vergaderen. Zoals gewoonlijk weer gigantisch achter de feiten aanhollen.

    • BA říká nahoru

      Probleem is dat Schiphol weinig kan doen aan het gebrek aan personeel bij de marechaussee.

      Wat ik wel belachelijk vind is dat ze van die mooie elektronische poortjes hebben voor paspoortcontrole en die staan die gewoon 90% van de tijd uit. Terwijl het gebruik juist enorm zou kunnen helpen bij de problemen met personeelstekort.

      Daarnaast vind ik persoonlijk dat schiphol er niet echt prettiger op geworden is na de laatste serie verbouwingen.

  2. Jack G. říká nahoru

    Dat probleem heeft de baas van Schiphol gisteren ook aangestipt. Ik moet zeggen dat dit probleem op veel Europese luchthavens momenteel speelt vanwege het feit dat nogal wat grensbewakers richting de andere landsgrenzen zijn gestuurd vanwege de mensensmokkel. Wat je ziet dat nogal wat luchthavens over gaan op VIP voor cattle classklanten. Dus betalen voor snelle doorgaan. Ik heb een vermoeden dat zoiets een trend gaat worden in de wereld van marges scoren.


Zanechat komentář

Thailandblog.nl používá soubory cookie

Náš web funguje nejlépe díky cookies. Můžeme si tak zapamatovat vaše nastavení, udělat vám osobní nabídku a pomůžete nám zlepšit kvalitu webu. Čtěte více

Ano, chci dobrý web