Misschien wel ergernis nummer 1 voor ons lange Hollanders: te weinig beenruimte in de Economy class van een vliegtuig.

Opgevouwen in een vlucht van ongeveer 12 uur naar Bangkok en vervolgens gebroken in Thailand aankomen. Dat is geen prettig vooruitzicht. Veel alternatieven zijn er niet. Een Business class ticket is voor velen niet weggelegd. Gelukkig heeft een aantal vliegtuigmaatschappijen een tussenklasse zoals EVA Air met ‘Evergreen de Luxe’, die nu ‘Elite Class’ heet.

Selecteer een vliegmaatschappij op beenruimte

Onze tip: voor de lange mensen onder ons kan het handig zijn om een aantal websites te raadplegen alvorens je een vliegticket naar Thailand boekt. Op websites als SeatGuru en Airline Quality kun je eenvoudig de beenruimte checken van luchtvaartmaatschappijen. Wie beenruimte belangrijk vindt, kan de beenruimte per airline vergelijken. Let wel op, ‘seat pitch’ staat niet voor de beenruimte, maar voor de afstand tussen de ene stoel ten opzichte van de andere.

Nieuw is dat je op Seat Guru en op Seat Expert kan zoeken naar de beste stoelen op jouw vlucht. Je vult op de website de maatschappij, het vluchtnummer en je vertrekdatum in. Je krijgt dan een plattegrond van het vliegtuig te zien. Daarop is aangegeven wat de beste zitplaatsen zijn. Ook de slechtste zitplaatsen staan aangegeven en de reden er van. Meestal omdat ze dicht bij de toiletten of pantry gesitueerd zijn. Een andere reden is bijvoorbeeld dat de rugleuning niet versteld kan worden. Bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je online inchecken en je eigen stoel kiezen, op Seat Expert kun je gemakkelijk zien welke plek het beste en welke plek het slechtste is.

Thai Airways scoort hoog

De nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand: THAI (Thai Airways International), scoort erg goed op verschillende fronten. Op langeafstandsvluchten en in de Economy class blijkt Thai Airways de meeste stoelruimte te bieden: 36 inch oftewel 91,44 centimeter tussen de ene stoel en de andere. Airberlin biedt de minste ruimte aan met 29 inch oftewel 73,66 centimeter. Dat is bijna 18 centimeter verschil!

Ook als het gaat om kwaliteit en beenruimte (Airline Quality) scoort THAI goed. Op lange afstanden biedt Thai Airways, als derde op de ranglijst, de beste beenruimte in de Economy class. Op nummer 1 staat Qatar Airways en op de tweede plaats Kingfisher Airline uit India. De top-10 is samengesteld op basis van de vele reviews van passagiers. Je kunt ze nalezen op de website Airline Quality Airline Quality.

29 reacties op “Vliegen naar Thailand met de meeste beenruimte? Lees de tips!”

  1. ThailandGanger zegt op

    Ik heb een keer met Thai airway gevolgen vanuit Düsseldorf en het was werkelijk geweldig. Afgezien van de service die uitstekend was, was de beenruimte ook prima. Een echte aanrader.

    Downside is natuurlijk het prijskaartje ten opzichte van Air Berlin, maar je krijg wel waar voor je geld. En een andere downside is de overstap in Frankfurt of in München met de daaraan gekoppelde wachttijden en extra controles van de koffers. Deze laatste bleken bij aankomst in Düsseldorf open gemaakt en er waren spulletjes verdwenen zonder enige notificatie.

    • hans zegt op

      Heb goede ervaring met evaair met name de middenklasse inderdaad wel wat duurder maar een wereld van verschil. Evaair heeft fijne vetrektijden (voor mij dan) en vliegt rechstreeks ams-bkk

  2. Hans Bos zegt op

    Evergreen/Elite van EVA heeft op AMS ook mijn voorkeur, maar is af BKK ongeveer 400 euro duurder. Dat geef ik liever uit aan andere zaken. Probleem met China Airlines en EVA in economy is de opstelling van 3-4-3. Bij een raamplaats moet je dus over 2 buren klimmen in geval van hoge nood. Air Berlin vliegt in de Airbus met de configuratie 2-4-2. tegen bijbetaling van 60 euro per vlucht kun je stoelen aan het gangpad kopen met meer beenruimte. Dan zit je bij een van de uitgangen. 14C is de beste keus; 14A heeft de bobbel van de glijbaan voor je neus. Neem nooit de XL-stoel op rij 36. Dan betaal je voor meer beenruimte, maar die wordt continu in bezit genomen van mensen die naar het toilet willen.

    • otto zegt op

      china airlines is geen 3-4-3 meer maar 2-3-2

      • Piet zegt op

        Je zult bedoelen 2-4-2 vorige week nog gevlogen met China air

  3. Hansy zegt op

    In de economy class hebben de aziatische maatschappijen, zoals thai, singapore and malaysian de meeste beenruimte.

    • Robert zegt op

      Onzin om dat zo te stellen. Er zit behoorlijjk veel verschil tussen de Aziatische maatschappijen onderling, en e.e.a. is dan ook nog eens heel erg van type vliegtuig afhankelijk. Je kan wel stellen dat de maatschappijen die jij noemt in het algemeen meer beenruimte hebben dan de prijsvechters zoals Air Berlin en Air Asia, maar dan nog…type vliegtuig is vaak meer bepalend dan maatschappij.

      • Robert zegt op

        KLM is erg beroerd qua beenruimte in de 747

        • TH.NL zegt op

          Maar de KLM vliegt al een lange tijd niet meer met een 747 naar Bangkok maar met een 777-300ER. Jammer dat er nog steeds lieden zijn die op voorhand negatief schrijven over de KLM terwijl ze dat niet verdienen.

          • Cornelis zegt op

            Je reageert op een reactie van een kleine 2 jaar geleden, in die tijd kan er iets veranderen, natuurlijk. Overigens propt KLM in die 777 een stoel méér in de breedte dan vele andere maatschappijen, namelijk 10 i.p.v. 9.

      • Gringo zegt op

        Dat is geen onzin, Robert, elke maatschappij kan de afstand tussen de stoelen (pitch) zelf vaststellen.
        Zie de link: http://www.airlinequality.com/Product/seats_europe.htm
        Hansy heeft dus gelijk, dat de Aziaten meer beenruimte bieden met Thai Airways zelfs als positieve uitschieter met 33 inches.
        In Europa is KLM aan de lage kant met 31 inches.

        • Robert zegt op

          De studie die je aanhaalt zegt het volgende: ‘Dimensions represent typical seat pitch offered by an airline on international flights – this may NOT be available on all of an airline’s fleet of aircraft, and in some cases the dimensions shown illustrate the latest seat introductions by each airline.’

          Zie de term ’typical seat pitch’ ipv ‘guaranteed seat pitch’ en ‘may NOT be available on all of an airline’s fleet of aircraft’.

          Seat pitch wordt gewoon vaak als marketing trucje gebruikt Bert. Maar goed, laten we dan stellen dat maatschappij EN type vliegtuig bepalend zijn (zei ik eigenlijk ook al, maar goed). Iedereen blij.

          Ik blijf erbij dat je echt niet kunt stellen dat de ene maatschappij meer beenruimte heeft dan de ander. Misschien op papier wel, in de praktijk echter niet.

      • Hansy zegt op

        Type vliegtuig zegt m.i. niets.
        Zelfs binnen één type vliegtuig binnen één maatschappij zijn verschillende indelingen terug te vinden, zoals voor de B-777 bij SA.
        Op seatguru zijn de plattegronden van de vliegtuigen terug te vinden.
        Geen één vliegtuig is qua indeling hetzelfde, elke maatschappij deelt anders in.

        En prijsvechters kan je idd niet vergelijken met de andere maatschappijen.

        • Robert zegt op

          Klopt, je hebt inderdaad pas een redelijk idee van beenruimte als je de combinatie van maatschappij en type vliegtuig weet.

          Vaak hangt het ook een beetje af van waar je zit. En bij de oudere generatie vliegtuigen waar inflight entertainment later is ingebouwd zit je vaak nog wel eens met zo’n irritante box bij je voeten. Dan maakt de seatpitch weinig meer uit.

          • Hansy zegt op

            Bij het ontwerpen van een interieur volgen de maatschappijen hun eigen policy wat betreft minimum beenruimte, voor elke klasse.
            Dit wordt binnen hun hele vloot toegepast.

            En obstakels onder de stoelen kom je bij elke maatschappij tegen. Daarom kan het uitermate handig zijn om van te voren een goede stoel te reserveren aan de hand van de beschrijving van SearGuru. Daar staan deze obstakels in beschreven.

  4. francky zegt op

    Heeft er iemand ervaringen met vliegtuigmaatschappij ,,Jetairfly,, Bangkok-Brussel en Brussel-Bangkok via Pukhet. Beenruimte, service enz.. Graag zie ik jullie reaktie,
    MVG
    Francky

    • fransamsterdam zegt op

      Gelukkig geen ervaring mee.
      Pitch 30 inch, bij KLM 31, bij China Airlines 32.
      Je moet van en naar Brussel.
      Op de heenreis tussenstop in Phuket.
      Slecht 1 maaltijd aan boord.
      Alle alcoholische dranken moeten betaald worden.
      Geen entertainment system in stoelen. Los apparaat tegen betaling.
      Vliegen dacht ik niet elke dag.
      En flinke toeslagen als je je niet exact aan de regeltjes houdt, bijvoorbeeld handbagage waarvan L+B+H max 110 cm mag zijn. Dat soort zaken kijken ze bij KLM of CA niet zo heel erg nauw op maar ik ben altijd bang dat die low cost maatschappijen dat proberen uit te persen.

      Kortom: Wanneer ga je vliegen en hoeveel is het prijsverschil dan?

      Even gekeken voor bijvoorbeeld een vlucht van 29-8 tot 20-9:

      China Airlines: EUR 696.74 (rechtstreeks).
      KLM: EUR 768.74 (rechtstreeks).

      Jetairfly: Op beide dagen geen vluchten beschikbaar.
      Alternatief: 1 september heen (met tussenlanding Phuket), 23 september terug.
      EUR: 629.98.

      Het prijsverschil met China Airlines is ongeveer 3 euro per vlieguur. Tel uit je winst. 🙂

      • Kees zegt op

        Heb net geboekt met Thai, BKK – Brussel retour voor THB 39,000…niet het allergoedkoopst maar toch een mooie prijs voor een vlucht zonder tussenlandingen/overstappen etc.

  5. psm zegt op

    Francky,

    Reken maar dat je als een sardine in het vliegtuig gepropt wordt.

    http://www.vliegschemas.nl/jetairfly.htm

  6. Emro2 zegt op

    Het is gedaan met de 34″ pitch van Thai !

    De nieuwe 777-300ER en de “oude” 777-200 na de retrofit, zullen met nieuwe zetels slechts 32″ pitch hebben.
    De oude 747 worden gerefurbished en behouden 34″

    http://www.thaiairways.com.cn/en/index.php/About/detail/id/255

  7. Wil en Marianne zegt op

    Wij vliegen de laatste jaren met Emirates vanaf Düsseldorf met tussenstop in Dubai. Van Düsseldorf tot Dubai met een Boeing 777 met veel beenruimte en vanaf Dubai met Airbus 380, een ware luxe; veel beenruimte en bovendien zit je a.h.w. in een relaxfauteuil waarvan de zitting naar voren schuift als je de rugleuning laat zakken. En dat alles Economy zonder extra bijbetaling. Vanaf 2013 vliegen we vanaf Schiphol, vliegen we de hele weg met de A380. En dit zijn niet de enige voordelen, ook de prijs is prima en … je mag 30 kg bagage p.p. meenemen + 10 kg handbagage. Het beste kun je boeken bij Vliegwinkel.nl, zij zijn het goedkoopste, zelfs goedkoper dan rechtstreeks bij Emirates boeken.

    • Rob zegt op

      Wij zijn in December 2011 met Emirates vanaf SPL via Dubai naar BKK gevlogen. Van SPL naar Dubai met de Boeing 777 (triple seven) en verder met de Airbus 380. De 777 heeft 2 stoelen aan de raamzijde, de 380 inderdaad 3, dus altijd klauteren met je 1.93 meter lengte. De stoelen van de 777 zijn veel comfortabeler dan de stoelen van de 380. De bovenzijde van de rugleuning van de 380 prikt halverwege je schouderblad gedurende minstens 6 uur. Ook de beenruimte in de 380 is veel beperkter dan in de 777. Van Dubai naar BKK op rij 45, dramatisch. Terug was wel beter, rij 41. Dit is de 1e rij op het benedendek. Service is ook niet zo geweldig als b.v. bij EVA. Dit komt doordat ze bij Emirates toch denken, zo na 6 uur zijn we in Dubai dus dan zoek je je vertier maar verder op de luchthaven van Dubai. Nou die luchthaven valt knap tegen. Vele winkeltjes die na elke 300 meter weer in dezelfde volgorde terugkomen. Te weinig bagagekarretjes voor de handbagage, als je uit het toestel komt en je moet naar je volgende vlucht weer een hele securitycheck, belachelijk. 4 a 5 uur wachten op de luchthaven van Dubai is zeker geen pretje.

      Advies; lekker rechtstreeks vanaf Amsterdam met EVA Elite class.

  8. jan zegt op

    Wij vliegen altijd met Eva air Elite Class’ echt geweldig er is genoeg beenruimte maar het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe lang je benen zijn.

  9. henk zegt op

    Een reactie op de vraag reizen met jetairfly.
    Indien je boekt met comfortclass heb je geen enkel probleem met deze vlucht.
    beenruimte is voldoende. het overige comfort is ook voldoende.
    Stoelne bieden voldoende comfort, echter als de voor buurman zijn stoel direkt in slaapstand zet is het een drama wanneer deze ook nog eens regelmatig uit zijn stoel gaat en er weer in ploft.
    dan zit je soms echt klem.
    Zeker wanneer hij ook nog eens te beroerd is om zijn tafeltje in te klappen als hij uit zijn stoe gaat. De dubbele rij stoelen beweegt dan behoorlijk mee naar achteren.

    Let wel het zijn ietwat veroudere vliegtuigen maar de prijs kwaliteit is goed.
    Echter de prijzen voor 2013 zijn niet meer laag te noemen waardoor het nu wederom zoeken is naar maatschappijen met lagere prijen.
    Ook het reizen naar Brussel airport is met de freya duurder dan voorheen.
    al met al kan het wederom goedkoper zijn om weer te reizen van af Schiphol.

    Overigens een voordeel was de gunstige reistijden vanaf Brussel. En geen stopover.

    Ik heb nu ongeveer 4 x gevlogen met Jetairfly en met wissellende vriendelijke personeel aan boord.
    De begeleiding bij het overstappen in Phuket is slecht te noemen. Onduidelijk waar je weer in moet checken.

    • Cornelis zegt op

      Geen stopover’, schrijf je, en vervolgens heb je het over de overstap in Phuket. Dan is er toch geen sprake van een rechtstreekse vlucht? Overigens zie ik persoonlijk weinig in een budgetmaatschappij waarin je kennelijk in een hogere klasse moet boeken om sowieso nog een beetje comfort te hebben op het niveau van een ‘gewone’ lijndienst.

  10. Wout zegt op

    KLM heeft ook comfort class tegen betaling . Meer beenruimte en de stoel kan verder achterover. Soms is een vlucht met KLM veel goedkoper als je van Brussel vertrekt. Je vliegt dan wel eerst weer naar Amsterdam, geen idee waarom ze dat doen.

    • gerrieQ8 zegt op

      Dat heb ik ook al eens gedaan, maar kreeg dan een treinticket. Moest afgestempeld ticket wel laten zien bij het inchecken op Schiphol. En waarom ze dat doen? Wat dacht je van klanten trekken?

  11. BramSiam zegt op

    Beste mensen, ik vlieg vaak met China Airlines. In de economy-class is de beenruimte ruim voldoende voor mijn 1,92 m. maar de pitch, de stoelbreedte, is een veel groter probleem. Altijd een gevecht met je buurman/vrouw om de stoelleuning en te dicht naast elkaar. Met een lieftallige vriendin naast je is dit probleem natuurlijk minder.

  12. Willem zegt op

    Heb nu voor de eerste keer de rij vooraan geboekt (bij het tussenschot zeg maar)bij China Airlines, dus niemand voor je die de stoel naar achteren gooit. Op zich wel prettig denk ik met m’n 1.90.
    Ohja en altijd gangpad, da’s ook wel lekker.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website