Rugleuning vliegtuigstoel zorgt voor veel ergernissen bij passagiers

Het is een grote ergernis van veel vliegtuigpassagiers die naar Thailand of andere oorden vliegen: een rugleuning die zonder overleg naar achteren wordt gezet.

Een overweldigende meerderheid van de reizigers wil dan ook dat er een einde komt aan de mogelijkheid de rugleuning van de vliegtuigstoel naar achteren te kunnen zetten. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van Skyscanner.

Mogelijkheid tot achteroverleunen moet verdwijnen

Maar liefst 91% van de ondervraagden is van mening dat op korte vluchten de mogelijkheid tot achteroverleunen geheel zou moeten verdwijnen of moet worden beperkt tot bepaalde momenten. Het onderzoek onder 1000 vliegpassagiers wees ook uit dat 43% vindt dat zelfs op lange vluchten vaste tijden ingevoerd moeten worden waarop de stoel achterover mag. Een derde van de ondervraagden zegt ongemak te hebben ondervonden van een achteroverleunende medepassagier voor hen en 3% hield er zelfs een verwonding aan over.

Het idee van een verbod zal cabinepersoneel waarschijnlijk als muziek in de oren klinken: 60% van het ondervraagde internationale cabinepersoneel* was betrokken bij of getuige van een woordenwisseling tussen passagiers als gevolg van achterover gezette stoelen.

Woede en stress

Volgens psychologe Dr. Becky Spelman, Clinical Director van de Private Therapy Clinic in Londen, is het logisch dat zoveel mensen achter een wijziging in het omgaan met het achterover leunen van vliegtuigstoelen staan. ‘Het effect van een achterover gezette stoel op op de achterzittende medepassagier is een scala aan negatieve emoties zoals woede, stress, onrust, frustratie en boosheid ten opzichte van de passagier voor hen. Deze emotionele impact kan weer resulteren in ongewenst gedrag tot aan een woede-uitbarsting aan toe.’

Dit komt deels doordat bij het reizen voornamelijk twee karaktereigenschappen van mensen naar boven komen, legt Dr. Spelman uit. Er is het altruïstische type, dat rekening houdt met zijn of haar omgeving, en het egoïstische type. Deze laatste zet het eigen comfort voorop en zit er niet mee als dat ten koste gaat van anderen. Het onderzoek wees uit dat 70% van de ondervraagden ook achterover zouden leunen als de persoon achter hen zwanger was, en 80% doet dat ook als de persoon achter hen oud of zwak is. Vrouwen tussen de 18 en 24 jaar hadden het meeste weg van het altruïstische type, terwijl mannen tussen de 40 en 50 jaar het vaakst eigenschappen tonen van het egoïstische type.

Negatieve vliegervaring

‘Een achterover gezette stoel heeft een negatieve invloed op de vliegervaring, zeker als totaal geen rekening wordt gehouden met de persoon erachter’, zegt Dr. Spelman. Terwijl dit eenvoudig voorkomen kan worden door de medepassagier te vragen om toestemming achterover te leunen, blijkt uit het onderzoek dat een derde van de passagier bang zijn voor de reactie en de meeste mensen (64%) hebben dit dan ook nog nooit gedaan.

‘Het invoeren van vaste tijden voor het achterover zetten van vliegtuigstoelen zou voor zowel de altruïstische als egoïstische types een betere vliegervaring opleveren’, zegt Dr. Spelman. Zij concludeert dat dergelijke regels zorgen voor betere sociale omgangsnormen, aangezien mensen in het algemeen grenzen respecteren. Ondanks dat de persoonlijke keuze wordt beperkt, zullen de meeste passagiers het accepteren als redelijk. Het zal leiden tot een plezierigere vlucht voor een meerderheid van de reizigers.

Wat is jouw mening? Erger jij je aan je medepassagiers als zij zonder overleg de rugleuning naar achteren laten zakken zodat jij klem komt zitten op je vlucht naar Thailand? Zeg jij er iets van of maakt het je niet uit?

*Internationaal onderzoek onder 900 internationale cabinepersoneelsleden via cabincrew.com.

41 reacties op “Rugleuning vliegtuigstoel zorgt voor veel ergernissen bij passagiers”

  1. Arjen zegt op

    Achterover zetten van de stoel heb ik niet zoveel problemen mee.

    Wat mij veel meer stoort is iemand die zijn knieën in mijn rugleuning zit en mij dan ritmisch mee laat bewegen. Dat is dan zelden een door mij gewaardeerd ritme. En nog erger. De voeten tegen mijn hoofdsteun. Uiteraard stinkende voeten.

  2. Cornelis zegt op

    Ja, ik vind het vervelend als de rugleuning voor mij naar achteren wordt gezet. Je kunt er in feite niets van zeggen zolang de passagiers die mogelijkheid wordt geboden. Ik vlieg tot op heden altijd met Singapore Airlines en daar is het gelukkig een standaardprocedure dat tijdens de maaltijden de stoelen rechtop moeten. Het cabinepersoneel houdt daar streng de hand aan, zonodig maakt men passagiers wakker. Anders zou het eten in de toch al krappe ruimte wel heel erg lastig worden……….

  3. Henk zegt op

    Wat een ophef om niets, mensen die een vliegtuigstoel huren hebben gewoon het recht om deze te gebruiken hoe zij het willen. De enige uitzonderingen is dat de rugleuning recht moet staan is bij opstijgen/landen, en tijdens het eten. Als ik 12 uur in een vliegtuig moet/mag zitten, is het wel zo fijn als je even kan relaxen door de leuning achterover te gooien. Moet ik dit overleggen met diegene die achter me zit? Nee, stel dat diegene voor me wel de leuning achterover heeft, en mijn achterbuur, heeft liever niet dat jij dat ook doet, dan zit je toch niet echt fijn, of wel? Echt weer Nederland, klagen en nog eens klagen.Als je in een vliegtuig zit heb je meestal niets te klagen, er zijn mensen die nooit in een vliegtuig zitten omdat ze het niet kunnen betalen. LEER ERMEE OMGAAN.

    Henk

    • martin zegt op

      Hallo Henk. Je hebt het prima verwoord. Ophef om niets. Maar dan ook echt helemaal niets. Gelijk heeft ook Arjen. Het is niet prettig op die manier te vliegen. Personelijk heb ik er helemaal geen probleem mee als iemand zijn leuning naar achteren zet. Dus niet de stoel, heren. Iedereen die instapt weet dit van te voren.

      In de Emirates vliegtuigen is plaats zat tussen de stoel rijen. Vaak vlieg ik business. Daar heb ik helemaal geen probleem-laat dat hier echter buiten beschouwing. Het is ook moeilijk eten met je leuning naar achteren.
      Wat Cornelis hier boven zegd word ook bij de Emirates gehandhaafd. Waarom dan hier die ophef ?. In de tram, bus en trein mag of moet je soms staan. Voordeel in een vliegtuig-je MOET zitten, anders mag je niet mee.

      Lekker mijn leuning naar achteren voor ca. 50&, koptelefoon en de keus uit het beste Entertain program ter wereld in vliegtuigen bij Emirates. Ik heb er geen probleem mee. martin

    • Khunflip zegt op

      Ben het ook met je eens Henk. We willen allemaal voor 400 euri heen en weer naar Bangkok en dan ook nog eens klagen?! Als je ruimer wilt zitten, betaal dan gewoon toeslag voor meer beenruimte. Wij boeken doorgaans wel economy seats, maar boeken erg vroeg zodat we vrije keuze hebben en ik meteen de rijen kies waarbij ik geen mensen achter me heb zitten. Dit is me nu weer gelukt en over twee weken vliegen we met KLM voor 446 euri p.p. heen en weer zonder wand of passagiers achter ons, dus we kunnen met gerust hard de stoelen laten zakken.

    • Dirk B zegt op

      Beste Henk,

      Zelf ben ik 1,9 m en geloof me het is geen pretje als die egoist voor je zijn stoel laat kantelen.
      Maar geen nood, ik ben van het plagerige type. Mijn kietjes zal je in je rug voelen, net voor je gaat slapen en als je wil eten, hou je vorkje dan maar goed vast. Telkens je deze in je mond wil steken zal ik net van zitpositie veranderen.

      Wat mij betreft, vastzetten die leuning !!!

    • Frans de Beer zegt op

      Niet alleen heeft u, maar ook degene achter u een hoop geld voor zijn ticket betaald. Iedereen wil graag die 12 uur zo prettig mogelijk doorbrengen. Er is bijna niet ergelijker dan wanneer iemand als u ongevraagd zijn stoel bij mij op schoot gooit. Ik ben een fors gebouwd iemand. Ik heb het met China Airlines een keer meegemaakt dat er zo weiing beenruimte was, dat ik mij 12 uur lang niet kon bewegen. De man voor mij wilde toen ook nog eens zijn stoel naar achter zetten. Wanneer dit daadwerkelijk zou gebeuren, dan hield ik helemaal niets meer over, terwijl ik toch ook gewoon voor mijn ticket betaald heb.
      Is het teveel gevraagd wanneer je even aan je achter buurman/vrouw vraagt of het gelegen komt. Ik durf te wedden dat voor iedereen de vlucht een stuk aangenamer wordt.

  4. Vannut zegt op

    Ik vind het storend als de mensen de zetel naar achter leunen en heel zeker als er nog moet gegeten worden en dat is soms iet waar men geen rekening mee houd,van mij kan en mogen er vaste tijden of misschien nog beter vaste zetels komen in het vliegtuig en zo is iedereen gelijk vaao de wet

  5. Vriesacker Danny zegt op

    De rugleuning naar achter zou alleen maar toegelaten mogen zijn wanneer de lichten gedoofd zijn tijdens de nachtvluchten.

  6. ReneH zegt op

    Ik vind dit een non-probleem. Je krijgt naar wat je betaalt. Vliegmaatschappijen plaatsen zoveel stoelen als ze verantwoord vinden voor de prijs die de klanten betalen. Op lange vluchten moet een stoel atuurlijk naar achteren kunnen. Dat geeft soms problemen als er veel stoelen zijn (de prijs laag is).
    Ontevreden? Dan moet je een hogere klasse of een andere maatschappij kiezen.

  7. Gerard zegt op

    Net als ik doen… altijd business class… geen gezever met stoelen, geen koopjes-toeristen, geen jengelende kinderen. Een verademing de gehele vlucht. Ja, kost meer… maar daar heb je dan ook wat voor. Boek je economy class dan gewoon niet zeuren want je weet wat je te wachten staat en dat er iets is kun je de klok op gelijk zetten. Prettige reis.

    • Bangkokker zegt op

      Helemaal mee eens! Ik erger me mateloos aan al die koopjestoeristen die maar lopen te klagen over beenruimte, zitposities.
      Sommige lieden zitten bij het boarden al angstig om hun heen te kijken of de vrije zitplaats naast hun bezet wordt of niet.

      Door business class te boeken ben je van al het gezeur af.

  8. Charly zegt op

    Allicht is het voor sommige passagiers fijn om de rugleuning naar achteren te zetten, maar kijk of vraag dan eerst aan de passagier achter je of het kan!! Ik heb namelijk zelf al tot 2x toe mijn drank over mij heen gekregen en dat is niet echt fijn als je nog zo’n 9 uur moet vliegen!!

    Ik kijk zelf altijd even achterom en als ik zie dat men nog drinken heeft, dan wacht ik gewoon…en daar is niks mis mee! Maar ja zoals je hier ook kunt lezen zijn er gewoon een aantal egoïsten die denken…..ik heb betaald…dus kan ik mij alles veroorloven!!! Als het eten komt en de stoel voor mij op ligstand staat, vraag ik altijd vriendelijk aan die persoon om de rugleuning weer recht te zetten en tot op heden heb ik daar nog nooit een probleem mee gehad.

    Dus volgens mij kan het allemaal best geregeld worden op een vriendelijke manier.

  9. Danny Van Zantvoort zegt op

    Ik heb er ook een hekel aan en doe hetzelf nooit of er moet niemand achter mij zitten of een klein kind, Maar als er een volwassen persoon achter mij zit zal ik in economy nooit mijn stoel achteruit zetten. Ik zou er zelf een groot voorstander van zijn dat de stoelen allemaal vast stonden en niet achteruit konden gezet worden zowel op korte als op lange vluchten.

  10. Antonius Willems zegt op

    Vliegtuigmaatschappij moet bij de videopresentatie van de veiligheidinstrukties, de regel opnemen, dat men altijd de achterpassagier informeerd, wanneer je de stoel van stand veranderd. Dit behoort tot de sociale omgangsnormen, je zit niet alleen in een vliegtuig.
    Praktijkvoorbeeld: u heeft een drankje op uw blad staan en uw voorganger versteld de stoel zonder te waarschuwen, gevolg bekend.
    De opmerking in de trand van ”bepaal zelf wel, heb ik recht op” zegt iets over deze tijd.

  11. BramSiam zegt op

    Het klopt wel dat er veel gezeur over is. Dat 3% gewond raakt van achterover leunende stoelen lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk.
    De mogelijkheid wordt je geboden en degene achter je kan ook z’n rugleuning naar achteren zetten en trouwens als degene voor je het doet heb je niet zoveel keuze. Men kiest ervoor om de beperkte ruimte zo in te richten dat je nog een beetje kunt slapen. Het probleem zit meer bij de mensen die zich er tegen verzetten lijkt me. Ik heb zelfs eens ruzie gekregen met een dame die vond dat ik mijn leuning niet achterover mocht zetten, terwijl de plaats naast haar ook vrij was.
    Het zou wel goed zijn als de maatschappijen een aantal duidelijke regels zouden geven.
    Verder is het natuurlijk altijd beleefd om te overleggen en eerst even achter je te kijken of je iemand niet in de problemen brengt.

  12. maureen zegt op

    Meestal vlieg ik met Cathay Pacific (economy), ander stoelsysteem dus geen last van rugleuningen die op ongewenste momenten naar achteren vliegen.
    Doordat de zitting naar voren schuift heb je meteen, als de rugleuning recht op staat, meer beenruimte.

  13. Frankc zegt op

    Ik heb er weinig problemen mee. Wat ik wel heel vervelend vind als iemand achter me opstaat en daarbij mijn stoel als leuning gebruikt, zodat je onverwacht een klap naar beneden krijgt. Vooral heerlijk als je net slaapt…

  14. marcel zegt op

    Wat een gemekker over stoelleuningen tijdens het eten staan ze toch omhoog en daarna weer lekker liggen. Je gaat toch niet recht op zitten voor 12 uur.Dus lekker onderuit of anders eerste klas vliegen.

  15. Hans zegt op

    ik erger me altijd wezenloos aan mensen die zomaar hun stoel achterover zetten. Ik ben zelf vrij lang, maar zet mijn stoel nooit achterover. Als iemand voor mij dat dan wel doet heb ik dat achterhoofd op een metertje afstand vlak voor me….. niet erg fris en meestal zeer onaantrekkelijk.
    Het lijkt mij een zeer goed idee op alleen op gezette tijden de leuning naar achteren te mogen zetten…….

  16. Theo zegt op

    Belachelijk, wat een onzinnige discussie! Iedereen weet dat vliegtuigstoelen achteruit kunnen en mogen. Op korte vluchten is het geen probleem, maar op lange vluchten MOET de stoel achteruit kunnen, zodat mensen kunnen slapen. Bij normale airlines, schuift de ztting mee naar voren en verandert er niets aan het zitcomfort van degene die er achter zitten. Uiteraard stoelen rechtop tijdens opstojgen, landen en eten. Airlines als KLM, EVA AIR, CHINA AIRWAYS etc. zien hier ook strikt op toe. Wij vliegen veel, en op lange vluchten altijd businees class of big seats tussenklas, nooit een probleem. Het zijn de mensen met weinig vliegervaring die zich hieraan storen. Als de stoeleN niet meer achterover kunnen, vlieg ik alleen met de airlines waar dat wel kan, of die de klasse bieden met die mogelijkheid. De hele discussie is te belachelijk voor woorden. Men luistert naar een onderzoekster waarvan niet eens bekend is hoeveel mensen onde
    Rvraagd zijn, op lange of korte vluchten, en uit welke landen of wereld delen. Een waardeloos onderzoek waarin iemand weer eens probeert haar/zijn gelijk te halen.

  17. wimol zegt op

    Wie is de egoist hij die de stoel achterover leunt of hij die niet kan verdragen dat je tijdens een lange vlucht toch een beetje comfortabel kan zitten en een dutje doen.Ik ben 1,73m en weeg 110 kg en heb zelden problemen met een stoel van de persoon voor mij, en leg mijn stoel steeds achterover tijdens de toegelate periode want tijdens het stijgen en dalen,alsook tijdens de maaltijden mag het nergens bij de maatschappijen waar ik mee vlieg.Ik vlieg hoofdzakelijk met EVA AIR en vroeger in “evergreen deluxe” maar bij de nieuwe toestellen komt het tafeltje uit de leuning en kan mijn horeca gezwel er niet tussen,anders was voor mij de keuze snel gemaakt maar nu is de meerprijs mij dat niet waard,ik kan niet behoorlijk eten.

  18. Chander zegt op

    Hallo NEDERLANDERS!
    Sorry dat ik het zo uitdruk.
    Als er op deze blog over goedkope vliegtuigtickets wordt gesproken, dan komen er binnen een dag 10-tallen reacties.
    Men wilt zo goedkoop mogelijk vliegen. En dat is begrijpelijk ook, want de meeste Thailand reizigers hebben een beperkt budget. Anders gaan ze niet op koopjesjacht.

    Ook deze reizigers willen uitrusten (slapen) tijdens een lange en vermoeiende reis. Van mij mogen ze gerust de leuning naar achteren zetten. Daar hebben ze recht op.

    Het is volkomen onterecht te zeuren en klagen tegen de medepassagiers.
    De fout licht gewoon bij de luchtvaartmaatschappijen. Ze zijn zo hebberig en willen zo snel en ook zo veel mogelijk geld binnen slepen.
    Zij moeten voor zorgen dat er MINDER stoelen beschikbaar zijn, waardoor meer ruimte overblijft voor de dierbare passagiers. Zonder deze passagiers kunnen ze de tent beter sluiten, omdat niet iedereen een businessclass ticket kan veroorloven.

  19. TH.NL zegt op

    Cathay Pacific heeft al een paar jaar nieuwe stoelen waar dat probleem niet meer aanwezig is. Je schuift als het ware onderuit in een starre schaal. Niemand heeft hier last van. Het is een mooie oplossing maar heeft wel als nadeel dat de zittingen erg dun zijn en daarom nogal hard.

  20. Liesbeth biersteker zegt op

    Het is zo simpel.
    Als je even vraagt of het goed is dat je de stoel naar achter zet is dat meestal geen probleem.
    Ik vraag het meestal als we gegeten hebben, dat lijkt mij een goede tijd om even naar achter te leunen.
    Als het echt zoveel ergernis geeft zoals ik nu lees, dan is het beter dat je op bepaalde tijden je stoel naar achter kunt zetten.
    Helaas vind ik over het algemeen dat er te weinig ruimte tussen de stoelen zit. Op een korte vlucht is dat niet zo’n probleem, maar als je 10 uur vliegt is het een ramp.

  21. Leon Urlings zegt op

    volledig mee eens.
    vaste tijden vaststellen, iedereen weet dan wat er op hem afkomt.

  22. Rudy Van Goethem zegt op

    Hallo…

    @ Khunflip.

    Sorry moderator, even Offtopic…

    € 446 heen en terug??? Ik vertrek 12 december voor bijna twee maand en heb bij Thai Airway € 850.74 betaald in Economy… wel rechtstreeks van Zaventem naar Bkk… maar als ik van Antwerpen eerst naar Amsterdam vloog, en van daaruit naar Bangkok, was de prijs nog geen € 100 minder… ik heb met mijn ticket wel de mogelijkheid om nog een maand langer te blijven, drie maand dus, mits ik in het bureau van Thai Airway in Bangkok € 250 extra betaal… Ik vraag me af waar jij zulk een laag bedrag vandaan haalt? En dan nog heen en terug???

    Mvg.

    Rudy

  23. martin zegt op

    Hallo Liesbeth en andere. Jij hebt de juiste insteek. Dank je wel. Maar ook zonder van te voren te vragen, mag bij mij iemand zijn rug leuning naar achter kiepen. Als het maar langzaam gaat. Dan kan ik mij er op instellen. Niet zijn stoel naar achter schuiven, wat iedereen zegd. Dat kan niet, die is nl. vast geschroefd.

    Die bewust een rechtstreekse vlucht neemd, weet van te voren waar hij/haar aan begint. Dat is beslist niet nodig, want je kunt een stop-over maken na ca. 6 uur als je bij een andere maatschappij boekt. Het is dus bewust een eigen keus. Dan a.u.b hier niet achteraf zeuren. Voor personen die bv. graag goedkoop vliegen zei gezegd, dat als het ticket goedkoper is als elders, er ergens anders gespaard moet woden. Bevoorbeeld door er meer stoelen in te plaatsen. Voor een economy preis kun je niet busines class zitten. Een Mercedes is gewoon iets duurder als de VW golf. Is ook wel een ander zit gevoel. Prettige vlucht. martin

    • Hans K zegt op

      Martin ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, maar business class is mij eigenlijk te duur af. Evaair met zijn middenklasse vond ik altijd perfect gua tussenruimte daar had je geen totaal last van je voorganger, helaas nu ook vrij prijzig.

      Het argument dat je ook een ticket kunt boeken waar geen stoel voor je staat, gaat voor mij niet op, want ik heb moeite met lopen, en dan krijg je die plaatsen niet, bij sommige my.

      Dit keer blijf ik ook nog eens voor een 8 maand in thailand, dus ga nu maar met etihad, voor de eerste keer, want dat is eigenlijk de enigste my waarvan ik weet dat het voor een lange termijn retourticket niet duurder word en die zoals jij zei een tussenlanding maakt na 6 uur.

      • Rudy Van Goethem zegt op

        Hallo…

        @ Hans K…

        ik moet even iets rechtzetten… een tweede mogelijkheid was van Zaventem naar Amsterdam, en niet vanuit Antwerpen… en dan van Amsterdam rechtstreeks naar Bangkok, maar dat duurt meer dan twee uur langer, en scheelt hem nog geen € 100…
        Ik denk dat alles te maken heeft met welke vliegtuigmaatschappij je vliegt, en wat je betaald… Ik vetrek op 12 December tot 30 Januari met Thai Airways van Zaventem (Brussel), rechtstreeks naar Bangkok zonder tussenstop… met een nieuwe Boeing 707… ik heb voor mijn ticket heen en terug € 840.74 betaald in Economy… met de clausule zoals ik hierboven in mijn vorige reactie vermelde dat ik in het kantoor van Thai Airwais € 250 extra zou betalen als ik een maand langer wil blijven…

        En daar wringt hem volgens mij het schoentje met “low-budget” maatschappijen… ik heb ook last van mijn benen, maar ik heb zonder problemen een plaats op de voorste rij gekregen, de buitenste zetel van de middengang, ik weet nu niet zeker links of rechts, maar dat speelt geen rol,geen passagiers voor me… ik kon ook zonder problemen een zetel krijgen bij de uitgang of de nooduitgang… ook veel meer ruimte, en ook geen passagiers voor je… dus ik moet geen passagiers lastig vallen om even de benen te strekken, of om naar het toilet te gaan…

        En ik heb geen half jaar van tevoren gereserveerd, maar op donderdag 29 augustus van dit jaar… dat is nog geen twee maand geleden, en een paar dagen later had ik mijn elektronisch ticket in mijn mailbox…dus dat is met moeite 6 weken geleden… drie weken Bkk en bijna 4 weken Pattaya… midden in het hoogseizoen…
        Ik had die zetel bijna direct, dus ik denk dat alles afhangt van de luchtvaartmaatschappij… en van Thai Airways heb ik nog niet veel horen klagen… integendeel…

        En eerlijk gezegd, bij Thai Airways… ok, je betaalt iets meer, maar ze waren daar enorm behulpzaam en vriendelijk, en perfect meertalig…

        Vriendelijke groet…

        Rudy…

        • top martin zegt op

          Ik wens je een fijn vlucht Hans. Zeker vlieg je niet in een gloednieuwe Boeing 707. Ik zou zeggen, wees darover blij ook. De produktie en uitlevering van dit model werd in 1978 beeindigd. Zo ver ik weet vliegt nu zelfs geen enkele 707 meer in lijndienst. Jij vliegt een 777- 200 of type 300, die de Thai inzet op het traject Brussel-Bangkok. En dat is een heel stuk prettiger vliegen als met een 707. Bron: Boeing-Saettle en TH. top martin.

          • Rudy Van Goethem zegt op

            Hallo…

            @ Top Martin…

            Je hebt gelijk, ik heb mijn ticket bekeken en het is een Boeing 777 – 300ER…

            Vriendelijke groet.

            Rudy.

  24. Willy zegt op

    Ik erger mij geweldig aan het achteroverleunen van mijn voorganger. Dikwijls gebeurt het zelfs nog als men aan het eten is. Deze egoisten zouden beter in aparte compartimenten zitten en elkaar tor aandoen

  25. Rob V. zegt op

    Regel 1 van de fatsoensnormen is toch wel op een ander dusdanig te behandelen zoals jij behandeld zou willen worden. Vele weten dit en respecteren dit, al maken mensen natuurlijk inschattingsfouten (dus niet meteen boos worden als een ander je niet perfect benaderd, het man een verkeerde inschatting van de persoon zijn, je hakken in het zand zetten of boos worden kan tijd later nog…) . Helaas zijn er ook aso’s die in de eerste plaatd of alleen aan zichzelf denken. Daar moet ook uit te komen zijn: praten, subtiele hints zoals poor tegen de stoel voor je, aankaarten bij de bemanning etc.

    Zelf bijna nooit problemen in bus, vliegtuig of elders met stoelen. Dat men tijdens de lange reis ook even wil slapen met de stoel naar achter lijkt mij normaal. Ook lijkt mij dit te doen op een manier dat andere er geen hinder aan ondervinden. En bezwaar als het even kan je geduld en glimlach, of ben ik soms een herboren Oost Aziaat? Nee toch, zijn mondiale fatsoens normen.

  26. Willy zegt op

    geachte, ik vlieg regelmatig op Thailand en heb al enkele malen een negatieve ervaring gehad met een passagier in de stoel voor mij.
    Het is zelfs een keer tot een heftige woordenwisseling gekomen tussen die passagier en mij, het was zelfs zo erg dat de stewardes tussen beide is moeten komen en de passagier voor mij op een andere plaats heeft gezet. Gelukkig waren er nog enkele plaatsen vrij in het toestel. Dit was mijn ervaring ivb het achterover zetten van de rugleuning van een stoel in een vliegtuig.
    Willy

  27. Henk J zegt op

    Het achteroverzetten van een stoel is en blijft een zinloze discussie. Immers ieder is er vrij in doordat deze mogelijkheid geboden wordt.
    Staat de stoel In slaapstand dan heb je dit maar te accepteren. Ik zelf vindt het lastig als je voorbuurman dit doet.
    Helemaal lastig als hij zelf zijn tafeltje heeft opengeklapt en dan er tussenuit wil voor bv een toiletbezoek.
    Hij drukt dan de stoel zover achterover dat het meer dan asociaal is.
    Ook de beweeglijkheid van je voor buurman is irritant als hij steeds de stoel achterover drukt.
    Je hebt je tablet rechtstaan en iedereeen moet je er om denken dat hij dan kan vallen. .
    Ben dan genegen om zo nu en dan de stoel een duw te geven. Je lost er niets mee op. Hij heeft ook voor zijn ticket betaald.
    Echter begrip krijg je niet dus zinloze energie.

  28. patrick zegt op

    Het zou verboden moeten worden dat mensen met lange benen thailand binnen mogen alsook ruziemakers @ willy.

  29. martin zegt op

    Het is opmerkelijk hier te mogen lezen, hoeveel mensen zich dood ergeren aan het normale feit, dat je in het vliegtuig je stoelrug naar achteren kunt zetten. Het gaat hier over de stoelrug en niet de stoel. Die is vastgeschroefd. Het zijn denkelijk dezelfde mensen die het ook oh zo vervelend vinden als de raam pasagier nodig naar het toilet wil en daarvoor 2 andere mogen opstaan ?. Tolerantie is schijnbaar een vreemd woord voor deze passagiers ?. Het gaat toch te ver, dat een jonge stewardes twee volwassene moet kalmeren ?. Misschien moeten de airliners er over gaan nadenken zulke opstandige passagiers bv. een jaar lang elke vlucht-tickett te verwijgeren ?. Hopelijk zet dat dan aan tot nadenken en een gekorrigeerde houding tegenover mede passagiers. martin

  30. bert zegt op

    Ik erger mij aan mensen die tegen mij rugleuning lopen te stoten ,en als ze gaan plassen op mijn hoofdsteun gaan leunen en dat regelmatig terwijl dat helemaal niet nodig is.
    Ze houden helemaal geen rekening met mensen die er voor zitten ik ben regelmatig kwaad op zo een figuur geweest.

  31. Franky R. zegt op

    “Het invoeren van vaste tijden voor het achterover zetten van vliegtuigstoelen zou voor zowel de altruïstische als egoïstische types een betere vliegervaring opleveren”

    Dat lijkt inderdaad een goed oplossing, alsook de oplossing van reageerder ‘Vriesacker Danny’ om de verstelling alleen bij het doven van de lichten toe te staan.

    Maar dan nog zul je strontvervelende en eigenwijze lieden overhouden, die vinden dat de regels er voor anderen zijn.

    Helaas zijn dat veelal Nederlanders…

    Ik vlieg daarom met EVA-AIR Evergreen Deluxe Class …Meer ruimte en dus minder ergernissen.

    Dit overigens alleen op de terugreis omdat de boel dan stampvol zit…op de heenreis vlieg ik Economy Class. Heb nooit meegemaakt dat een vliegtuig [747] dan helemaal vol zat.

    Dan heb ik vaak een hele rij voor mijzelf, hahahaha!

  32. fransTurkije zegt op

    ik vind persoonlijk dit het meest ergelijke in een vliegtuig. Ik zou graag de rollen willen omdraaien . Kijken hoe zij dan zouden reageren.
    Maar helaas durf ik dit niet.
    Frans


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website