Vliegtickets naar Bangkok v.a. € 137,-

KLM is niet blij met de komst van weer een nieuwe prijsvechter op Schiphol, maar voor ons Thailandgangers is het goed nieuws. Zo kan je straks bij Norwegian al een enkele reis van Amsterdam naar Bangkok boeken vanaf € 137,- (all-in)*.

Prijsvechter Norwegian is in tien jaar tijd al uitgegroeid tot de tweede luchtvaartmaatschappij van Scandinavië en de derde lowcost van Europa na Easyjet en Ryanair. Maar het bedrijf rukt verder op: begin dit jaar werden maar liefst 222 nieuwe vliegtuigen besteld.

Goedkope tickets Bangkok

Daarmee wil Norwegian niet alleen Scandinavië veroveren, maar ook de rest van Europa. En niet alleen met bestemmingen binnen Europa, maar ook wereldwijd. Onlangs begon de run op de eerste goedkope tickets naar New York en Bangkok. Inmiddels dreigt vliegmaatschappij SAS het loodje te leggen.

KLM niet blij

“KLM is niet bang voor concurrentie, maar wil wel eerlijke concurrentie. Dat is volgens de KLM niet het geval met Emirates en binnen Europa met snelgroeiers als Ryanair en Norwegian. We zijn op Schiphol vrij veel passagiers verloren aan Emirates. Die zuigt met een A380 niet alleen klanten weg van Schiphol, maar ook van Engelse vliegvelden waar wij actief zijn. Die passagiers stappen nu over in Dubai. Dat lukt Emirates omdat er genoeg oliedollars zijn. Met oliegeld kan Norwegian binnen Europa de verhoudingen nog verder verstieren”, waarschuwde KLM-topman Peter Hartman maandag tijdens een bijeenkomst van de Dutch Aviation Group in Noordwijk.

Website Norwegian plat

De website van de budgetmaatschappij ging vorige week uit de lucht door overbelasting, nadat het de verkoop van tickets naar Bangkok en New York vrijgaf. Norwegian gaat in mei en juni starten met de intercontinentale vluchten, wanneer het de eerste van acht Boeing 787-8 Dreamliners in ontvangst neemt. Een enkele reis Oslo-New York is bij Norwegian te boeken vanaf 137 euro. De vanaf prijzen richting Bangkok zullen ook in die orde van grote liggen.

Daarmee is Norwegian veel goedkoper dan andere luchtvaartmaatschappijen die intercontinentale vluchten uitvoeren vanaf Oslo. Bovendien moeten Noren vanwege het beperkte aanbod van verre bestemmingen vaak overstappen op andere luchthavens. Norwegian gaat ook vanaf Stockholm Arlanda naar zowel New York JFK als Bangkok vliegen.

Thaise bemanning

Om kosten te besparen zal Norwegian op vluchten van en naar Bangkok gebruikmaken van Thaise crewleden. Daarom wordt in de Thaise hoofdstad een crew base ingericht. Op die manier, en in combinatie met de lagere operationele kosten van de 787, verwacht de maatschappij aanzienlijk lagere tarieven te kunnen hanteren dan de concurrentie.

De eerste 787 zal in april 2013 aan Norwegian worden geleverd. In 2015 moeten alle acht Dreamliners in gebruik zijn genomen. In een later stadium zal Norwegian meer bestemmingen aan het routenetwerk toevoegen.

*Noot: de exacte prijs vanaf Amsterdam is nog niet bekend, deze prijs geldt voor een enkeltje Oslo – Bangkok. Het kan zijn dat een ticket vanaf Amsterdam fractioneel hoger zal zijn door locale toeslagen.

45 reacties op “Nieuwe prijsvechter: Vliegtickets Amsterdam – Bangkok v.a. € 137,-”

  1. erik zegt op

    dit is een reden om de vlag uit te gaan hangen,eindelijk komt er weer eens beweging in de lange afstandstarieven,ik zal alvast gaan reserveren

    • Pfff, ik heb vorige week net een enkeltje Bangkok geboekt voor € 400,-. Weer te veel betaald.

      • Frans zegt op

        Khun Peter, je zegt toch ’n enkeltje….nou dat is toch niet duur.

  2. Cornelis zegt op

    Meer concurrentie is prima – maar de winst moet toch ergens op gemaakt worden, lijkt me. Meer stoelen er in, in de lengte en in de breedte, is één van de manieren. Als je dan zo’n superlaag tarief betaalt moet je vervolgens natuurlijk wat de ruimte e.d. betreft niet te snel klagen. Overigens doet KLM dat ook (méér stoelen): in de 777 hanteert KLM (en ook Emirates in de 777) de 3-4-3 configuratie terwijl bijvoorbeeld Singapore Airlines in hetzelfde toestel 3-3-3 toepast. Drie keer raden ten koste waarvan die extra stoel gaat – juist, gewoon smallere stoelen inbouwen……………
    Overigens zet ik m’n vraagtekens bij de vermelde tarieven als ik zie dat er op een ‘gewone’ retourvlucht A’dam – Bangkok al ruim 300 euro aan belastingen en heffingen zit. Zal dus wel een ‘vechttarief’ zijn om de klanten bij andere maatschappijen weg te halen.

  3. BA zegt op

    Als die 137 euro voor Oslo-BKK is dan zal AMS – BKK nog wel fors duurder zijn.

    Vertrekken vanaf Amsterdam is gewoon een stuk duurder door toeslagen en belastingen. Ik ben wel eens samen gereisd met collega’s uit Noorwegen. Die betaalden voor een ticket Stavanger – AMS – BKK minder als ik voor dezelfde vlucht AMS – BKK betaalde.

    Maar hou het toch in de gaten, scherpere prijzen zijn altijd welkom 🙂

    • @ Ba, ik heb natuurlijk op de website gekeken en kwam retourtjes AMS – BKK tegen voor net boven de € 400,- all in. Dat is toch een superscherpe prijs!

      • Miek37 zegt op

        Dat is wel een hele scherpe prijs inderdaad, goed nieuws dus, hoe meer concurrentie hoe beter lijkt me.

        • @ Ja, vervelend voor de KLM, maar in Nederland moet iedereen inleveren en dan ga je toch nog wat beter naar de prijs van een ticket kijken. ‘Lijk me logisch’ zou JC zeggen ;-).

      • Jan-Udon zegt op

        Beste Khun
        Misschien is het wel leuk om dan ook de website en de maatschappij te noemen.
        Daar hebben dan heel veel mensen profijt van.
        Nu is het zo’n loze kreet!

        Toch met vriendelijke groet Jan.

        • Lees het artikel nog eens door de naam van de maatschappij staat er gewoon in.

          • Jan-Udon zegt op

            Sorry voor het misverstand, ik doelde op uw tekst van 20 november:
            “citaat”
            Ba, ik heb natuurlijk op de website gekeken en kwam retourtjes AMS – BKK tegen voor net boven de € 400,- all in. Dat is toch een superscherpe prijs!

            Want zo’n prijs heb ik nog niet eerder gezien.
            Mijn goedkoopste ticket was één keer voor een retour 456,- €.
            Amsterdam, Tel Aviv, Bangkok.
            Van AMS naar Tel Aviv = 5 uur. Dan vier uur wachten. Dan Tel Aviv naar BKK 15 uur vliegen. Van Tel Aviv vlogen we een heel eind de middellandse zee op om naar 10.000 meter te kunnen klimmen, dan naar het zuiden recht over het midden van het Suez kanaal en de Rode zee. Dan helemaal onder Jemen door. Dan recht naar boven richting Delhi India. Daar sloot hij weer aan op de vluchtcorridor net onder de plaat van Tibet richting BKK, dus 15 uur vliegen. Dit om reden dat EL-AL niet over moslim gebied durft (mag) vliegen. Bij elkaar 27 uur reizen. Dat was niet leuk. Een maand later op de terugreis naar NL mocht ik niet meer mee.
            Nee meneer wij hebben uw ticket overgeboekt naar een andere maatschappij!
            Dat bleek de KLM te zijn dus ik sprong bijna een gat in de lucht, een directe vlucht BKK–AMS. Maar ik vond het ook niet interessant om met een maatschappij te vliegen waarbij er bij de ingang, van een voor hun afgezette pier, zowel in Schiphol als in Bangkok, 14 Israëlische militaire politie moet staan met een karabijn in de aanslag. Dan betaal ik toch liever 200,- meer !!! O.K. genoeg.
            Ik ben heel blij met Norwegian air, ik ben een 65 jarige overwinteraar in Thailand.
            We zouden eigenlijk met honderden Thailandgangers deze Norwegian air een felicitatie moeten sturen. En een toezegging dat er honderden Nederlanders van hun diensten gebruik zullen gaan maken. Zeker als een enkele reis ook een enkele prijs betekent. De KLM heeft ons al te lang voor de gek gehouden met een prijs van een enkeltje dat vaak duurder was dan een retour!
            Misschien leest er iemand mee van: Norwegian air
            DUS bij deze al: GEFELICITEERD.
            Groet Jan

            Moderator: Niet relevante tekst verwijderd.

            • Miek37 zegt op

              Ongelooflijk Jan-Udon, dus als ik het begrijp hadden die meisjes doorgegeven dat je kritiek had geleverd en was dat de reden dat je niet meer met hun mocht vliegen op de terugreis…??? Moet toch niet gekker worden!!

              • Cornelis zegt op

                Ik heb verschillende leesbrillen geprobeerd, Miek37, maar ik lees toch in de tekst van Jan-Udon niet wat jij gelezen lijkt te hebben. Ik begin me toch zorgen te maken…………

                • Moderator: mijn schuld, excuses. Ik heb na de reactie van Miek37 tekst verwijderd.

              • Jan-Udon zegt op

                Beste Miek37
                Jammer dat de moderator een deel van het verhaal er uit geknipt heeft.
                Want nu loopt het niet meer.
                Nu een gekuiste versie!
                Ik had tijdens de vlucht commentaar op wat er op dat moment in israel gebeurde.
                Ik hoop dat de moderator dit netjes genoeg vind.
                Dan is mijn stukje te begrijpen.

                Dank
                Vriendelijke groet Jan

                • Miek37 zegt op

                  Beste Jan-Udon, het ontgaat mij volledig waarom je tekst is aangepast, bij mijn weten stond er geen onvertogen woord in en zoals is gebleken uit de de reactie van Cornelis levert het alleen maar verwarring op, jammer.

  4. cor verhoef zegt op

    Het is toch wel erg grappig om de KLM te horen koeren, “snie eerlijk”.

  5. Rob V. zegt op

    ‘ Met oliegeld kan Norwegian binnen Europa de verhoudingen nog verder verstieren”, waarschuwde KLM-topman Peter Hartman’

    Krijgt Norwegian dan olie geld? Dat emirates zo rond komt (en het dus geen geheel eerlijke concurrentie is) is algemeen bekend, maar wat heeft dat met Norwegian te maken? Zoals het in het artikel staat zijn die gewoon goedkoper door de samensteeling van de crew, vloot etc. wat gewoon eerlijke concurrentie is.

    • Erik zegt op

      Noorwegen is het rijkste olieland van Europa. Noorwegen is ook geen lid van de EU, is voor hun niet van belang door de olie.

  6. Fransamsterdam zegt op

    Eerst zien, dan geloven.
    Voor een rechtstreekse retourvlucht trek ik meestal 600.- a 800.- euro uit, en meestal lukt dat wel, buiten de bekende hoogseizoenen.
    Ik geloof er NIETS van dat er volgend jaar meer dan een handjevol gelukkigen zal zijn dat voor minder dan 400.- euro heen en weer vliegt vanaf Amsterdam.
    De crew uit Thailand halen is natuurlijk een gouden greep. Kost minder en de waardering is hoger. Zou KLM ook moeten doen en dan een Thaise crew base in Amsterdam inrichten 🙂

    Norwegian.com is wel ambitieus bezig. Ter vergelijking: KLM heeft 115 toestellen en 28 in bestelling. Norwegian.com heeft 62 toestellen en – zo lees ik in het artikel – 222 in bestelling.

    Het lijkt mij vrij riskant om in aandelen Norwegian te beleggen, maar als je een keer een leuk prijsje voor een ticket tegenkomt is het natuurlijk mooi meegenomen.

    Ik hoop dat de redactie dit artikel over een maand of acht nog eens naar voren haalt, dan kunnen we het één en ander enigszins evalueren.

  7. math zegt op

    Leuke marketing strategie….Hoe lang duurt dit? Je besteld de nieuwste boeing dreamliners , die moet je afbetalen, dan de landingkosten, kerosineprijs die gigantisch hoog ligt, personeelskosten, eten, drank aan boord en dan die prijzen hanteren. Geloof hier helemaal niks van!!! Ja,misschien de eerste 3 maanden, langer echt niet!

  8. Ik heb even gegoogled en toen vond ik o.a. dit over Norwegian:

    “De service van Norwegian beperkt zich tot één klasse, namelijk de economy klasse. De stoelen van Norwegian zijn simpel, maar aangenaam. Door het low-ost concept van Norwegian betaalt u aan boord voor eten en drinken. Ook voor andere vermijdbare extra’s, zoals het inchecken van bagage en voorrang bij het instappen, betaalt u een vergoeding.”

    Kortom, inchecken is gratis, maar als je bagage hebt moet je betalen, evenals voor eten en drinken aan boord.
    Ben benieuwd wat er dan overblijft van het “prijsvoordeel”.

    • @ Dick, die informatie is van toepassing op continentale vluchten. Het is nu nieuw dat ze ook intercontinentale vluchten gaan verzorgen. Daar gelden andere regels voor.

      • Cornelis zegt op

        Dat hoop je, dat daar andere regels voor gelden…………… Volgens mij zijn maatschappijen daar vrij in en als mensen bereid zijn om nog meer been’ruimte’ en stoelbreedte in te leveren voor een nog lager tarief kunnen die maatschappijen hun gang gaan – zolang ze geen staanplaatsen creëeren want dan komt de veiligheid in het gedrang………….
        Overigens kijk ik naar die voorgespiegelde tarieven met daarnaast de vaste belastingen en allerlei verplichte heffingen en dan kan ik niet anders dan concluderen dat het realiteitsgehalte – zeker op de langere termijn – niet hoog is (en dan zeg ik het nog voorzichtig…….).

  9. Lex K. zegt op

    Ik ben ook aan het zoeken naar vluchten van deze maatschappij, ik vind echter alleen retour vluchten bkk>>ams, en even opletten; standaard staat de prijs in engels ponden aangegeven, in juni is het goedkoopste enketje 271.90 en het duurste 391.90 Euro, dit is dus enkele reis Bangkok Amsterdam.
    Wie heeft er wel vertrekkende vluchten van Amsterdam gevonden en tegen welke prijs?
    Als ik de prijs zo zie, dan zal het toch niet veel goedkoper uitkomen als b.v. EVA

    Groet,

    Lex

  10. Ernst-Otto Smit zegt op

    Concurrentie is goed wel moeten de airport taxen naar beneden. Deze staan nu voor vluchten vanaf Schiphol op 340 euro per ticket (EVA retour naar Bangkok.)

    Toen Phuket Air ging vliegen op de route AMS-BKK & Phuket was er ook paniek in de tent. Waarschijnlijk betalen we te veel voor vliegtickets. Laat de budget airlines maar vliegen en concurreren. Dit is alleen maar goed voor de consument 🙂

    • Cornelis zegt op

      Met je eens, natuurlijk prima, die budgetmaatschappijen. Maar als je dan voor een absolute bodemprijs vliegt moet men – en dit bedoel ik niet persoonlijk – ook hier op Thailandblog niet klagen over gebrek aan ruimte, de kwaliteit van het eten en evt. een niet bevredigend ‘frequent-flyer’ programma…………….
      Zelf – ik weet het, dat is sterk persoonsgebonden – geef ik graag iets boven die ‘bodem’ uit voor wat ik graag heb m.b.t. comfort e.d. Zet je het verschil af tegen het totaal van de uitgaven voor je verblijf, dan valt het meestal nogal mee!

      • Jan-Udon zegt op

        Moderator: Uw reactie gaat niet over het onderwerp en is daarom off-topic.

      • Jan-Udon zegt op

        Beste moderator!
        Jammer dat u oordeelde dat mijn reactie Off Topic was.
        Ik reageerde op het schrijven van de Hr. Cornelis en had beslist met de prijzen voor het vliegen te maken. Als wij met zijn alle KLM prijzen blijvend moeten gaan betalen, zullen er een heleboel Thailandgangers moeten afhaken. Waarom?
        Door NL regeringsmaatregelen.
        Ik legde uit waarom. . . . . . . .
        Misschien kunt u daar een opvolgend Topic voor maken. Het is in ons aller belang.
        Als Norwegian Air de bezuinigingen doorvoert met het eten, en het ‘frequent-flyer’ programma tegenvalt en ik daar een paar honderd goedkoper door kan vliegen, dan vind ik dat prima!
        Met deze intro lijkt mijn antwoord aan de Hr. Cornelis meer aanvaardbaar hoop ik.

        Beste Cornelis
        Ik ben nu 65 maar ik ging vroeger met een broodtrommeltje naar school,
        waarom zou ik dat in het vliegtuig niet weer kunnen doen.
        Ik kan dan bovendien eten als ik honger heb, en ik kan slapen als ik dat zin in heb!
        Met een thermosfles heb ik zelfs mijn eigen “Huiskoffie” bij me!
        Als ik niet moet gaan betalen om tijdens de vlucht te plassen vind ik alles prima!

        Met uw goedvinden,
        Hoogachtend,
        J.K.F. den Hertog

        • Cornelis zegt op

          Ik heb er absoluut niks op tegen, Jan-Udon. Ik zeg alleen – daarbij ook nog aangevend dat dat sterk persoonsgebonden is – dat ik zelf bereid ben iets meer te betalen dan een bodemprijs om (o.a.) niet, zoals u het zegt, het eigen broodtrommeltje en een thermosfles koffie mee te hoeven nemen. Mooi toch dat we die keuze hebben?

  11. Richard zegt op

    Het grote verschil is onmogelijk ! ik geloof hier ook niets van .eerst zien en geloven ,
    De bestaande vliegtuigmaatsschappijen zullen dit nooit accepteren .

    • Jan-Udon zegt op

      Beste Richard
      Dit is toch wel een hele rare opmerking.
      Alsof een bakker in een straat de andere bakker kan verbieden zijn broodjes een paar centen goedkoper te verkopen.
      Dat zou op kartelafspraken duiden, en dat is verboden, Is zelfs een misdrijf.
      Groet Jan.

  12. Het mooiste van het verhaal is, iedereen is aan het speculeren.
    En niemand weet wat er gaat gebeuren.

  13. Han zegt op

    Goedkoop omdat volgens mij Norwegen heeft geen EURO. En is een van de rijkste landen .Aardgas en olie producent. Zelf vleg ik pas eind volgend jaar weer naar Thailand.Wie weet heb ik geluk met een goedkoop ticket.
    Groet Han.

  14. kees zegt op

    Als deze prijs de standaard wordt maken ze me blij.
    Nu nog steeds hogere prijzen alhoewel ik nu vlieg vanuit Brussel.

    Kijk eens voor retour tickets op http://www.thailandtravel.nl

    Retourtickets al vanaf 375.–
    Wel vanuit Brussel
    zowel naar Bangkok als Phuket

    Upgraden naar comfortclass kan ook.

    prijzen van vliegtickets zijn per dag bij diverse maatschappijen wisselend.

    Voor de prijs van Norwegian zou ik nog vaker heen en weer vliegen.
    website geeft aan pas vanaf juli 2013?

  15. Nooit te vroeg juichen er is niets ondoorzichtiger dan de prijs van vliegtuig tickets. In de wereld van het Openbaar Vervoer zijn die maatschappijen de enige die een uiterst flexibel tariefsysteem hanteren, een programma wat regaeert op vraag en aanbod. Het is alle maatschappijen er om te doen hun stoelen vol te krijgen, dat daarbij ondoorzichtige spelregels worden gehanteerd is eigen aan de zaak. Verdiend moet er worden tenzij men werkelijk filantropie bedrijft om uiteindelijk de markt (of een flink deel ervan) te veroveren, waarna de prijzen gigantisch zullen stijgen. De strijd in de lucht is bij lange na nog niet gestreden, het voordeel wat de klant ogenschijnlijk behaalt, zal alleen een kortstondig zijn. Hoe anders dan de wereld der trein waar een kaartje aan het loket altijd hetzelfde kost, tenzij ook die maatschappijen het Net op gaan en dezelfde praktijken gaan vertonen. Wie echt wordt beloond is hij die zonder datum wil reizen en net zolang wacht en zoekt tot de laagste prijs wordt gevonden.

  16. Johan zegt op

    Ik heb zojuist 4 tickets Bangkok met Finnair gekocht,wie heeft ervaringen met Finnair?

    • @ Prima maatschappij, niets dan lof. Kreeg een keer toen ik terug kwam uit Bangkok een gratis upgrade naar de businessclass. Ze kunnen bij mij niet meer kapot.

    • Richard zegt op

      Hallo Johan,

      Is dit van Bangkok naar Amsterdam ?

      of van Amsterdam naar Bangkok ?

      • Johan zegt op

        Het is een retourticket Amsterdam -Bangkok bij vliegwinkel 29-7-2013-26-8-2013 met gunstige overstaptijden.Mooie prijs voor het hoogseizoen dacht ik.

  17. Vriesacker Danny zegt op

    Vanaf wanneer kan men een vlucht boeken met Norwegian vanaf Amsterdam naar Bangkok??
    Op de site zie ik dat men alleen kan boeken vanaf Oslo!!

  18. Siep zegt op

    Je kunt alleen maar vanaf Bangkok via Oslo naar Amsterdam vliegen vanaf juni 2013 en dus niet vanaf Amsterdam naar Bangkok.
    De goedkoopste vlucht is 270 euro plus 5 euro credit card fee.

    • Cornelis zegt op

      Lijkt me wel erg vreemd – het kan toch niet anders dan dat er vluchten in beide richtingen worden gemaakt?

      • Jan-Udon zegt op

        Goed gereageerd Cornelis
        Anders zouden ze voor elke vlucht, een nieuw vliegtuig moeten kopen.
        Groet Jan

  19. kees zegt op

    Er wordt nog steeds gespeculeerd over Norwegian Airway. Ik heb nog geen enkele prijs kunnen vinden.
    Vanaf Kopenhagen en Oslo staat er wel op, vanaf juni.
    Vanaf Amsterdam kan ik nog geen enkele vlucht vinden.
    http://www.norwegian.com is toch wel de juiste website?
    Hoe dan ook.. Ik vlieg nu even niet geniet van bangkok.
    degene die trouwens zijn thermos kan mee wil nemen moet hem wel laten vullen achter de douane. Hier kost een kopje koffie ongeveer 3.20 euro bij de starbucks.
    Je mag nl maar 100 ml meenemen door de douane. Ik heb geen thermos kan kunnen vinden van 100 ml. (litlle joke)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website