Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
- Jan Beute: Dus Thailand krijgt straks een eigen toren van Babel in Bangkok. En nu maar hopen dat hij later niet zo scheef gaat staan als die
- Henk: Beste Fred, ga naar jouw Bangkok Bank en zet jouw rekening op jullie beide namen. Vraag tevens na wat jou vriendin moet doen in ge
- Roe Maak: Beste Alain, je hebt nog geen antwoord gekregen op jouw vraag wat te doen om in Thailand getrouwd te raken. Ik ga een poging wagen
- pjotter: Oh, bij mij werkte dit zelfs bij de SCB rekening die alleen op naam staat van mijn vriendin. Ik heb dat toen gedaan omdat ik noga
- George: Ben in 2006 getrouwd in Thailand en het huwelijk in Den haag laten registreren. In 2016 gescheiden/ Trouwen was makkelijk gewoo
- คอรีน่า: Probeer het rekenen bij te houden door veel bordspelletjes met dobbelstenen te spelen. Ook het spel shut the box is geschikt om re
- andrew van schaik: Voor goede prive scholen moet je in Bangkok zijn. Net als voor een hoop andere goeie dingen. Mahidon is de beste en duurste, allee
- Peter V: Dat gebouw zou niet groot genoeg zijn om alle ‘hub’-projecten te huisvesten… Thailand, land of hubs
- Gerardus: Ze was ervan op de hoogte. Maar door geldgebrek……
- Ruud: Hallo Raf in oktober staan de waterlelies nog niet in bloei. De beste tijd is van eind november tot eind maart. Wij wonen op 2,5
- KhunTak: Moderator: graag bij het onderwerp van de posting blijven.
- Bert: Sjaak, Bedankt voor je heldere visie op het onderwijs hier, duidelijk en zoals ik al vermoedde. Ik wist echter niet zeker of d
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Vliegtickets » Nederland gaat per 1 januari vliegtaks invoeren: 7,45 euro per passagier
De Nederlandse regering gaat per 1 januari 2021 een vliegtaks voor passagiers invoeren. Deze wordt ook hoger dan het eerder afgesproken tarief van 7 euro per vliegticket. De vliegbelasting zal vooralsnog 7,45 euro per passagier gaan bedragen.
Met deze vliegtaks wil het kabinet het minder aantrekkelijk maken om te vliegen. De luchtvaartsector is niet blij met de maatregel. De invoering komt op een slecht moment, net nu de luchtvaart zich in de diepste crisis in haar bestaan bevindt. Daarnaast gaat de opbrengst naar de schatkist en wordt deze niet gebruikt voor verduurzaming.
Door de maatregel moet iedere reiziger die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekt per ticket een bedrag van 7,45 euro betalen. Voor tussenstops in Nederland geldt dit niet.
De nationale vliegtaks wordt ingevoerd omdat het op Europees niveau nog niet gelukt is om een vliegtaks in te voeren. Het kabinet blijft zich daar wel voor inzetten.
Bron: Diverse media
Nou ja,deze vliegtaks van 7,45 Euro p.p is natuurlijk met als enigste reden bedacht voor de schatkist.
Het smoesje dat men door deze vliegtaks dan minder gaat vliegen,is in mijn ogen hoogstens een mislukte poging om deze belasting beter te verpakken.
Zeg nou eens eerlijk,zou een van jullie minder gaan vliegen omdat het nu 7,45 euro duurder gaat worden.
Welk alternatief goedkoper of efficiënter wordt dan geboden, zodat men beter een ander vervoermiddel nemen kan?
Dan maar weer, net als jaren geleden, vliegen vanaf Dusseldorf.
Ja, want een ticket AMS-BKK van 600,00 wordt nu 607,45. Ik kan ook via Düsseldorf, maar dan ben ik 20,00 extra kwijt aan een treinkaartje.
Amsterdam via Frankfurt of Zurich naar Bangkok kost nu rond de 440 Euro met Lufthansa of partner Swiss. Goedkoper dan de KLM welke trouwens op dit moment geen toestemming heeft om passagiers naar Bangkok te brengen (behalve 2 x per maand een repatrieringsvlucht ) en je krijgt er maar liefst 2 starts en landingen op de heenweg voor, 1 extra want ja daar betaal je toch 7,45 voor. Bespaar je toch weer 20 Euro met de trein en ook nog sneller.
Men zou het europees moeten invoeren en dan om te beginnen met € 100,- per ticket. Dit geld kan dan gebruikt worden om in snel tempo europese HSL treinen aan te leggen en die kunnen dan weer goedkoper vervoer aanbieden dan vliegtuigmaatschappijen. Maar ja , dan schieten ze in eigen voet en dat gebeurt dus niet.
Ze pakken er de particuliere reiziger mee die van de grijpstuiver die hij overhoudt na belastingen en andere heisa (nog net) een vakantie kan betalen met zijn gezin. De businesspersoon trekt de extra kosten af van de winst en betaalt netto dus minder.
D-dorf en Brussel zijn aardige opties voor mensen die alleen reizen en in de grensstreek wonen; ga met je gezin vanaf de Randstad maar eens naar D-dorf of Brussel, dat kost zoveel extra dat je die 7,45 gewoon ophoest.
Een ordinaire belastingmaatregel verpakt in een milieuzakje. Fraai is anders.
Die 7,45 euro p.p. stelt niet zoveel voor, natuurlijk. Maar is het niet een beetje vreemd dat er – wereldwijd – enerzijds veel belastinggeld wordt gestoken in het helpen overleven van luchtvaartmaatschappijen en dat anderzijds men met het duurder maken van tickets wil bereiken dat er minder gevlogen wordt, met minder inkomsten voor die maatschaapijen tot gevolg?
Dat men een vliegtax invoert voor korte vliegreisjes in Europa lijkt mij verdedigbaar. Maar een alternatief voor verre vluchten zoals naar Thailand is er niet.
Daar komt nog bij dat men in Europa niet is staat is om een HSL lijn aan te leggen die alle Europese hoofdsteden met elkaar kan verbinden. Dat heeft te maken met de verschillende systeem die men in ieder land gebruikt. Hoezo 1 Europa? Zelfs zoiets kunnen ze niet voor elkaar krijgen.
Het bedrag aan vliegtax zal de komende jaren wel toenemen. En als Nederland dit eenzijdig doet gaat men met de auto naar Duitsland om vanaf daar te vliegen. Nou daar is help je het milieu niet echt mee.
De ups and the downs, idd het geld binnenrijven is begonnen. Jaren geleden probeerde men de mensen aan te moedigen om meer per vliegtuig te reizen daar waar mogelijk en bij aandrang naar de zuiderse landen, zo tracht men de files met de auto’s te verminderen op de wegen, het veiliger is en vooral het beter voor het milieu enz.enz.. Nu willen ze het vliegen terug minder aantrekkelijk maken? Een schijnbeweging om de staatskas te vullen meer moet je daar niet achter zoeken. De politiekers zijn zeer vernuftig in het uitvinden van nieuwe taksen en nou net dat de vliegtuigmaatschappijen het zo moeilijk hebben je moet maar durven. Een pak mensen zonder werk zitten in die sector en de vooruitzichten bar slecht zijn. Men zou beter de lonen eens bekijken van deze mensen dat zou de Staatskas pas helpen.