(Jarretera / Shutterstock.com)

Ik hoor en lees dat de KLM zo helder communiceert op haar website. Zelf merk ik daar echter weinig van.

Omdat ik graag ergens in april terug wil naar Nederland en mijn vlucht met EVA Air op zijn vroegst in mei plaats kan vinden, ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden met de KLM. Ze hebben veel algemene corona gerelateerde informatie op hun website, maar weinig specifieke informatie per bestemming.

Wel melden ze dat ze i.p.v. retourvluchten nu ook enkele reizen aanbieden tegen een speciaal tarief. Ga je dan vervolgens zoeken bij de vluchtmogelijkheden onder het kopje ‘repatriëring’, dan kom je tot verrassende bevindingen. Ten eerste worden er gewoon de gehele maand april elke dag vluchten aangeboden. Ten tweede betaal je bij aankoop van een retourtje in de economy class ca. Bht 9.000 voor BKK – AMS en nog eens Bht 9.000 voor AMS – BKK. Als je echter een enkele reis wil boeken betaal je ruim Bht. 33.000. Als dat bedoeld wordt met een speciale prijs dan ben ik het met ze eens, maar boek ik toch liever een retourvlucht.

Ik vermoed echter dat deze vluchtinformatie totaal niet klopt, maar misschien ook wel. Wie het weet mag het zeggen. Ook als je een Whatsapp bericht stuurt met vragen krijg je slechts automatisch gegenereerde algemene informatie toegezonden.

Ingezonden door Bram

29 reacties op “Lezersinzending: KLM toch niet zo duidelijk in communicatie?”

  1. RNO zegt op

    Beste Bram,
    recent stond er een artikel in de kranten dat er nog zo’n 200.00 tot 250.000 reizigers terug willen keren naar Nederland. Dagelijks gaan er landen op slot en moet er weer geschakeld worden om oplossingen te vinden. Enig idee hoe druk de medewerkers het daar mee hebben? En ja ik was KLM-er dus weet waar ik over praat. Over tarieven doe ik geen uitspraak, KLM is en blijft een commercieel bedrijf maar 90% van de vluchten zijn geannuleerd. Bestaande boekingen worden kosteloos omgezet maar voor nieuwe boekingen, zoals die van u, vragen ze de hoofdprijs. Vermoed ook dat aantal vluchten ex Bangkok binnenkort niet meer dagelijks zal zijn. Eind maart zijn er al 2 vluchten uit schema gehaald en denk dat men nu aan het broeden is over maand april. Hoe langer landen vluchten verbieden en/of aanbod er naar toe of vandaan wordt de spoeling hoe langer hoe dunner.

  2. Jan J zegt op

    Dat is niet nieuw. Een enkeltje is allang veel duurder dan een retour. Ik heb dat twee maal moeten doen in 10 jaar (KLM en EVA); beide keren mooi een retourtje geboekt. Nog zonde van het geld natuurlijk, maar beter dan een peperduur enkeltje. Je zou bijna denken: Thaise logica?

    • RNO zegt op

      Nee hoor geen Thaise of Nederlandse logica. Hoeveel mensen vliegen enkele reis en hoeveel vliegen retour? Gewoon een kwestie van optimaal volboeken van een vliegtuig. Verschillende boekingsklassen zijn ook nodig om vliegtuig economisch te vullen zodat kosten er uit gehaald worden en er winst wordt gemaakt. Dat laatste is toch echt nodig om bedrijven in het algemeen zelfs te laten voortbestaan.

  3. Rob zegt op

    Ik had voor mijn vriendin een enkeltje BKK naar Amsterdam gekocht bij Eva air. Zij heeft een MVV visum. Daar mag je Nederland mee in. Nu heeft Eva air alle vluchten gecanceld. Dus ik ben ook bij KLM gaan kijken. Ik vind de service daar toch al nooit zo best. Maar nood breekt weten. En inderdaad is het ook nu weer k.t.
    Als je dan toch weinig werk voor je mensen hebt. Handel deze narigheid dan goed af. Dan maak je een keer een goede beurt bij het Nederlandse publiek. Maar nee hoor….
    Iemand informatie wat wij op de korte termijn kunnen verwachten qua vluchten/maatschappijen naar Nederland?

    • rno zegt op

      Weinig werk geldt voor groot gedeelte van KLM Personeel maar absoluut niet voor Cygnific Service Centre (wat overigens een outsourced bedrijf is, geen KLM meer) want die handelt telefonische reserveringen, omboekingen enz. af.. Maar ja op een afstand zonder volledig inzicht en kennis van zaken is het altijd makkelijker om kritiek te hebben, toch?

    • PAUL zegt op

      Ik heb vandaag nog ticket naar Amsterdam geboekt bij Eva air voor morgen en gaat ook nog. Dus wat hierboven staat dat Eva air alle vluchten gecanceld heeft is dus niet correct.

    • wim zegt op

      Je Thaise vriendin mag voorlopig Nederland ook niet in dus kijk uit wat je doet. Alle Schengelanden zijn opslot voor buitenlanders.

    • Marc zegt op

      Sorry, maar boeken bij KLM is heel eenvoudig. Je moet wel een computer analfabeet zijn als dat niet lukt. Ik vlieg bijna altijd KLM tussen Nederland en Thailand/Maleisië/Indonesië, zowel business class voor consultancy (werk dus) of economy class voor privé doeleinden, en heb nauwelijks problemen. Service is prima en verzorging aan boord. Intern Azië vlieg ik meestal andere maatschappijen en ik vind die gewoon minder dan KLM. Ik begrijp echt je probleem niet. Je houdt waarschijnlijk van klagen.

    • Christina zegt op

      In deze tijd is het erg moeilijk ze willen wel maar het kan niet ze doen echt hun uiterste best.
      Ik weet niet of u het gezien heeft dat een vliegtuig van KLM wilde landen maar niet kon omdat ze landingsbaan geblokkeerd hadden. Vrienden van ons waren in Afrika en het heeft ook even geduurd voor dat ze terug keerden 4 x vlucht gecanceld ook vanaf de Canarische eilanden onze familie was daar als ze wel vliegen maar geen toestemming om te landen dan kan je er niets aan doen. Ga nu kijken op de site die eerder vermeld is op Thailandblog misschien kom je daar iets verder mee. Het kost 900,00 euro enkele reis.
      Check wel goed of ze mag komen van de week heeft nog een grote groep mensen op Schiphol vastgezeten mochten er niet in en die waren ook in de lucht vliegtuig moest omkeren.
      Veel succes en virtual hugs.

  4. Etueno zegt op

    Enkeltje bij KLM, is inderdaad significant duurder an een retour. Wij ondervonden dit ook. Singapore airlines bood wel een goede uitkomt, met overstap dan voor 12k baht.

    Misschien is dit een mogelijkheid.

    • Rob zegt op

      Wanneer vliegen jullie als ik dat vragen mag?

      • etueno zegt op

        We hadden in eerste instantie voor 13 maart geboekt, nu uitgesteld tot mid mei. Ik zie dat het tarief van een enkeltje nu pas eind mei wordt gegeven op 11,5k baht, daarvoor hebben ze het nu ook opgeschroevd naar 19,5k baht. Echter in de tijd van boeking kwamen we ook op +28k uit bij KLM.

  5. BramSiam zegt op

    Ja, maar ze claimen op hun website bij de tekst over corona dat enkeltjes nu goedkoper zouden zijn dan normaal. Verder kan het toch niet zo moeilijk zijn om voor de vluchten die waarschijnlijk niet door zullen gaan, ook geen tickets aan te bieden. Dat scheelt een hoop valse verwachtingen en annuleringen. Een simpele tekst op de website met de verwachtingen rondom toekomstige vluchten zou voldoende zijn. Verder is het toch een vreemde policy rondom enkele reizen. Er is toch niemand zo gek dat ie een enkeltje neemt als een retourtje veel goedkoper is. Als AH voor een half brood meer vraagt dan voor een heel brood verklaart iedereen het bedrijf voor gek.

    • Jay zegt op

      Er zijn veel landen waar je met een enkeltje niet binnen mag komen. Een retourtje is dan verplicht. Bij lowcost carriers zijn de tarieven gebaseerd op basis van een enkelreis. Hub to hub. Bij de gerenommeerde maatschappijen zijn de tarieven gebaseerd op basis van een retourvlucht.

  6. Caatje zegt op

    KLM is idd heel onduidelijk in de communicatie en daarnaast vreselijk slecht te bereiken.
    Ja het is druk maar dat is bij andere maatschappijen ook zo.
    Wij dragen KLM een warm hart toe maar zelfs voor eigen personeel zijn ze op het moment niet te bereiken.
    Als je dan kijkt naar Eva of China airlines die zelf contact opnemen met gestrande reizigers dan laten ze toch steken vallen helaas

    • Jay zegt op

      Jou verhaal klopt niet. Klm is uitstekend te bereiken voor het eigen personeel. Mijn partner is werkzaam bij de Klm.
      De meeste passagiers die nu nog niet gerepatrieerd zijn moeten bij zichzelf afvragen hoe het zou komen. Als al 2 weken lang wordt gezegd dat er geen vluchten meer wordt toegelaten in een bepaald land en dagelijks repatriëringvluchten worden ingezet moet men als de bliksem gebruik maken van de gratis omboek mogelijkheid en zo snel mogelijk vertrekken. Als je nu zegt dat je geboekt staat voor eind april en zich afvraagt of er eind april überhaupt gevlogen gaat worden, dan ben je rijkelijk laat. Zelfs een ezel weet langzamerhand dat vanaf eind maart niet gevlogen mag worden, op enkele repatriëringsvluchen na. Als je met een Eva air bent gegaan moet je bij Eva zijn voor je terugvlucht. Je moet dan Klm niet gaan verwijten dat zij niet bereikbaar zijn omdat je een goedkope enkeltje wilt bemachtigen. Deze mensen kunnen pas in juni terug. Een lichtpuntje is dat de betreffende maatschappij ervoor zorg dient te dragen voor opvang van de gestrande passagiers tot dat zij terug kunnen vliegen.

  7. Rob zegt op

    Wanneer is die vlucht met Singapore Airlines?

    • henny zegt op

      Vandaag de laatste kans om met Singapore Airlines te vliegen.

  8. Ben Janssens zegt op

    de laatste info van Eva-air van vanmorgen is dat zij WEL vliegen van Bangkok naar Amsterdam met passagiers. Vliegtuig komt leeg vanaf Taipei naar Bangkok en ook van Nederland naar Tapai wordt zonder passagiers gevlogen.

    • wim zegt op

      Laatste vlucht is 28 maart, kreeg net door van mijn reis agent gaat gewoon door.

  9. Ben Janssens zegt op

    (-)
    23MAR2020 – 09:26 uur (lokale Amsterdam tijd)
    Vlucht BR76 van Amsterdam naar Taipei zal met onmiddellijke ingang geen tussenstop meer maken in Bangkok. Dit op last van de Thaise autoriteiten (zie onderstaand). Dit is op dit moment alleen toepassing op de vluchten naar Taipei.
    Vlucht BR75 van Taipei via Bangkok naar Amsterdam wordt t/m 28 maart a.s. gewoon volgens schema uitgevoerd. Op de route tussen Taipei en Bangkok zullen geen passagiers meer worden vervoerd. Tussen Bangkok en Amsterdam is dit voorlopig nog wel mogelijk.
    Op last van het Taiwanese ‘Central Epidemic Command Center’ (CECC) is het met ingang van 24 april 2020 00:00 uur (Taipei Standard Time) niet meer mogelijk om via Taipei door te reizen naar uw eindbestemming. Tussen Bangkok en Amsterdam is dit voorlopig nog wel mogelijk. Dit om het stijgende aantal geïmporteerde besmetting in Taiwan te stoppen. Kijk voor meer informatie op
    https://www.cdc.gov.tw/…/Bul…/Detail/_4X1IrBQkPHiaVGm2T2A5g…
    #EVAAir #ervaarEVAAir

  10. RNO zegt op

    Helaas Singapore Airlines geen optie meer.

    Singapore now bans airport transit passengers as well as visitors

    Singapore will ban all transit passengers from Tuesday March 24, along with short-term visitors to the island nation, with the aim of preventing the coronavirus pandemic from taking hold in the city-state, which this weekend recorded its first two deaths from Covid-19 complications.

  11. RNO zegt op

    Goedkoopste aanbieding die ik kon vinden, bv op 7 april was die van Etihad, prijs rond de 350 us dollar. Ben je wel rond de 18 uur onderweg. Ook afhankelijk wat er nog staat te gebeuren qua sluiten verkeer uit bepaalde landen. In overzicht staan o.m. ook nog Qatar Airways en Eva Air dus veel vertrowuen in die site heb ik niet.

    • Cornelis zegt op

      Etihad legt alle vluchten stil m.i.v. 25 maart a.s. Zie https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/verenigde-arabische-emiraten-stoppen-alle-passagiersvluchten

  12. RNO zegt op

    ps heb nog even website Etihad gekeken en enkele reis kost op 7 april Thb 10.815. Zelfs 30 kilo bagage. Aangezien ik niet weet wanneer je wilt gaan reizen heb ik maar een datum in april geprikt.

  13. Jos zegt op

    Beste Lezers,

    Ja, ik vind de website van KLM ook een grote puinhoop van slechte informatie.
    Ik ben nu al 2 weken bezig om mijn vacantie naar Nederland te annuleren en mijn betaling van vier tickets terug te krijgen.
    Ik stuur ze een email , dan krijg ik na drie dagen het stomme antwoord: sorry mijnheer we kunnen via email niet met u communiseren, u moet via FaceBook of Twitter contact met ons opnemen

    Toen heb ik ze terug gemaild dat ik geen FaceBook nog Twitter heb.

    Toen werd het heel stil tot heden, dus morgen zal ik ze eens bellen anders moet ik misschien even naar Bangkok naar hun kantoor rijden.

    Maar ik vind het wel triest dat een Nederlands bedrijf z’n slechte service bied aan hun klanten.
    Ik heb deze 4 tickets al op 10 Oktober 2019 gekocht via de KLM website.

    Ik begrijp dat ze het nu erg druk hebben met de mensen die snel naar huis willen.
    Als mij nu even verder helpen , dan kunnen ze weer 4 tickets verkopen die op 3 April vertrekken…..

    Mvg,

    Jos

  14. Chander zegt op

    KLM is ook via Whatsapp bereikbaar.

    Whatsapp nummer: +31206490787

  15. Kitty zegt op

    Iedereen doet zijn stinkende best. Ook bij KLM. We hebben jarenlang de luxe gehad dat we met z’n allen de hele wereld af konden reizen. Daar zien en merken we nu de negatieve gevolgen van. Laten we hopen dat iedereen die ergens vast zit zo snel mogelijk naar huis kan komen. Daar doet iedereen bij KLM zijn uiterste best voor.

  16. Jose zegt op

    Is er überhaupt nog een maatschappij waarmee wij naar Amsterdam kunnen vliegen?.
    Ook etihad heeft afgelopen nacht zijn vluchten gestaakt.
    We stonden voor de incheckbalie!!
    Jose


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website