Erg handig gekozen was het niet, maar luchtverkeersleiders in België hebben gisteren hun werk neergelegd. Ze melden zich systematisch ziek. Een deel van de geplande vluchten is daardoor gisteravond niet doorgegaan. 

De stakers bij Belgocontrol waren niet blij met een sociaal akkoord dat luchtverkeersleiders de mogelijkheid biedt vanaf hun 58ste te stoppen met werken. Voorheen kon dat nog eerder.

De International Air Transport Association (IATA) veroordeelde de staking van de luchtverkeersleiders van Belgocontrol. De stakingen leiden tot vluchtvertragingen en -uitval. De topman van IATA, Tony Tyler, noemt het onverantwoordelijk gedrag.

“Deze actie is een dolk in de rug van alle luchtvaartmaatschappijen en het luchthavenpersoneel die hard hebben gewerkt om het vliegverkeer weer op gang te brengen na de verschrikkelijke terroristische aanslagen in Brussel drie weken geleden. Om deze acties, zonder waarschuwing vooraf, uit te voeren is onverantwoordelijk gedrag en mag niet worden verwacht van een duurbetaalde professional zoals een luchtverkeersleider. Het is tijd dat regeringen wegen bewandelen om dit gedrag aan te pakken”, aldus Tyler.

Bron: Belgische media

10 reacties op “IATA-directeur woest op stakende Belgische luchtverkeersleiders”

  1. RonnyLatPhrao zegt op

    Even in het kort de oorzaak van deze wilde actie verduidelijken met wat cijfers.

    Momenteel heeft een luchtverkeersleider bij Belgocontrol een startwedde van 6200 Euro Bruto per maand. De meeste zullen dus veel meer verdienen.
    Niet zo uitzonderlijk in dat wereldje, maar goed de eisen om het te worden zijn hoog, er rust een grote verantwoordelijkheid op hun schouders en de stressfactor is hoog. Dat mag best goed verloond worden. Over bedragen gaat het echter deze keer niet, maar het is wel goed om er een idee van te hebben voor wat volgt.

    Een luchtverkeersleider gaat in België officieel op pensioen op 63 jaar. Dit is nog niet zo lang geleden beslist.
    Echter, vanaf 55 jaar wordt hij op disponibiliteit gezet (hij hoeft dus niet meer te werken) en dit op 85 procent van zijn wedde. Dat is dan wel een aardig bedrag denk ik om niets meer te doen.

    De regering wil de leeftijd van de disponibiliteit nu op trekken van 55 naar 58 jaar.
    Hierover werd een akkoord bereikt met de grootste vakbond.
    Probleem is echter dat die vakbond wel veel personeel vertegenwoordigt van Belgocontrol, maar weinig verkeersleiders. Die zitten bijna allemaal bij de twee andere vakbonden en die hebben dat akkoord verworpen.

    Het gaat hier dus over het verlengen van de disponibiliteitsleeftijd.
    Ze zullen 3 jaar langer moeten wachten alvorens met disponibiliteit te gaan en daarvoor staken ze. Alhoewel, het is officieel geen staking. Ze hebben zich massaal ziek gemeld omdat ze zich niet meer kunnen concentreren omdat er hun zoveel onrecht wordt aangedaan….
    Nochtans zou concentreren en stressbestendigheid nu net hun grootste kwaliteiten moeten zijn.

    Iedereen mag er het zijne van denken maar ik vind, deze actie schandalig.
    Iedereen heeft zich de laatste weken meer dan 100 procent ingezet om de luchthaven weer operationeel te krijgen.
    Deze persoontjes gaan nu hun eigenbelang vooropzetten.
    Niet zij zijn ziek geworden, maar gans het land is ziek van zulke egoïstische acties.

    • Leo Th. zegt op

      Ben het geheel eens met de reactie van Ronny, pure chantage van deze in allerlei opzichten toch goed bedeelde werknemers. Zowel de materiële als de immateriële schade die zij met deze zeer af te keuren actie veroorzaken is groot. Stoppen op je 55ste is niet meer van deze tijd. Velen van deze leeftijd, die door welke oorzaak dan ook niet meer aan het arbeidsproces kunnen deelnemen, zouden maar al te graag aan het werk gaan!

  2. Daniël zegt op

    Volgens de website deredactie.be hebben de luchtverkeersleiders zich niet “ziek” gemeld, maar wel “ongeschikt”. Dat zou erop neerkomen, dat zij zich onvoldoende op hun werk zouden kunnen koncentreren. Volgens mij toch alleszins verdacht toevallig. Vraagt het dan geen koncentratie om zo een ekskuus uit te vinden?

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Ongeschiktheid om de functie van verkeersleider uit te oefenen moet eigenlijk door de medische commissie van het bedrijf onderzocht worden.
      Misschien moeten die maar beslissen dat die personen vanaf nu definitief ongeschikt zijn gezien hun concentratieprobleem….
      Belgocontrol kan ze dan vervangen.
      Die “afgekeurden” zullen dan waarschijnlijk wel langer mogen werken dan 58…. ze kunnen zich dan daar op concentreren.

      • David H. zegt op

        “Belgocontrol kan ze dan vervangen”

        Na 10 jaar wordt een vluchtleider als volwaardig aanzien ….. dus zie ik Belgocontrol moeilijk onmiddelijke vervanging vinden.., trouwens zoals met alles is Belgie een druk bevlogen landje ….niet alleen het slagveld der verschillende naties eeuwenl lang
        .
        Zet die onder druk en ik vlieg liever niet in hun gebied ..!.

        Hebben een heel verantwoordelijke job voor vele levens te zorgen , en moeten soms beslissen in fracties van seconden .
        Hollywood heeft er ooit een film over gemaakt (wel geromanceerd /geddramatisseerd)

        • David H. zegt op

          http://www.imdb.com/title/tt0137799/
          Ground Control = tittel film

        • RonnyLatPhrao zegt op

          En dus moet er maar toegegeven worden aan hun voorwaarden ?

          Misschien het oplossen zoals Reagan destijds
          http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/article/detail/2674467/2016/04/13/Zo-loste-Reagan-het-ooit-op-11-000-stakende-luchtverkeersleiders-in-een-ruk-ontslagen.dhtml

  3. guy zegt op

    Volledig akkoord Ronny. De rol van de vakbonden in dit conflict is ambigu; ze staan blijkbaar niet achter de “actie” ( ongetwijfeld vanwege de timing) maar hadden ook een positief signaal kunnen geven en hun leden kunnen vragen om niet ziek te worden. Het zij zo. Voor dergelijke royaal betaalde beroepscategorieen blijf ik erbij dat er in hun contract een clausule zou moeten opgenomen worden die “acties” zoals deze uitsluit. Voor wat hoort wat.

  4. jansen zegt op

    Staken is werk weigeren. Ontslag …..zonder uitkering.

  5. T zegt op

    Als fabrieksarbeiders, vrachtwagenchauffeurs, bouwvakkers e.d. die zich kapot moeten werken voor iets meer als minimum loon gaan staken kan ik daar meestal begrip voor opbrengen, dit zijn loonslaven die vaak werken onder steenrijke bazen en worden uitgezogen. Nu weet ik echter omdat een kennis van me bij eurocontrol werk hoe de beloningen bij luchtverkeer leiders zijn, en deze zijn enorm en dan heb ik het over de secundaire arbeidsvoorwaarden in die branche nog niet gehad.

    Als dit soort naar mijn mening overbetaalde mensen dan ook nog eens gaan staken met hun dik betaalde loon en daarmee duizenden mensen en bedrijven benadelen nee daar kan ik geen begrip of respect voor opbrengen en scherpe sancties van hoger af zijn dan ook naar wensbaar voor mijn mening.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website