Buslijn 8 die van Lat Phrao naar Memorial Bridge rijdt, staat bekend als de ‘racer of Lat Phrao’.

  • Over de bus werd in 2003 het meest geklaagd bij het openbaarvervoerbedrijf van Bangkok  (BMTA).
  • In een peiling uit 2004 was de bus de derde grootste vervuiler.
  • Een peiling uit 2005 van het ministerie van Transport zette de bus op de achtste plaats van bussen met een slechte service.
  • De Royal Thai Police stelde in 2011 vast dat de meeste vechtpartijen tussen studenten van beroepsopleidingen in deze bus plaatsvinden.
  • Dit jaar deed de minister van Transport een onderzoekje op zijn Facebook-pagina: de 1.600 respondenten gaven de bus een zware onvoldoende.

Image of werkelijkheid? Zie hier, het klachtenlijstje van de mopperkonten. De chauffeurs trekken ruw op en remmen abrupt, ze vloeken, droppen passagiers in het midden van de weg, stoppen bij de verkeerde plaatsen, rijden te hard en halen andere bussen in.

Een willekeurige passagier: ‘Ik heb gezien dat een conducteur tegen een oude dame schreeuwde die op de verkeerde bus was gestapt. De bus sneed andere wagens vanaf de uiterste rijstrook aan de rechterkant naar de bushalte links. De chauffeur rookte ook. Ik zat vlak achter hem. Het was de hel.’

‘Het is niet waar’, zegt een ex-conducteur. ‘Ik neem al bijna zeven jaar elke dag die bus. Ik word echt pissig wanneer sommige mensen zeggen dat ze ontevreden over de bus zijn. Ze creëren alleen maar een slecht image alhoewel sommige andere bussen stukken slechter zijn. Het zijn de passagiers die tegen de chauffeur schelden als hij te langzaam rijdt. Soms zigzagt hij een beetje, maar dat gebeurt omdat de chauffeur geen tijd van de passagiers wil verspillen.’

Een conducteur van lijn 8 lacht om het onderzoekje van de minister. ‘De mensen hebben te veel tijd en die gebruiken ze om een beetje op Facebook te spelen. Andere bussen doen hetzelfde, maar daarover wordt niet geklaagd. Die rijden ook op de rechterrijbaan om voortdurend andere bussen in te halen. Wij kunnen gewoonweg niet in een rechte lijn rijden als er taxi’s en busjes staan geparkeerd. Soms zijn passagiers zo druk in de weer met hun smartphone dat ze te laat op de stopbel drukken. En dan wordt er geklaagd omdat we abrupt stoppen en krijgen we klachten dat we passagiers niet netjes laten uitstappen.’

Het gevecht van bussen om passagiers die staan te wachten bij een bushalte, noemt een chauffeur ‘niet geheel onbegrijpelijk’ vanuit het standpunt van chauffeurs en conducteurs. ‘We krijgen geen salaris. Ik krijg 10 procent van de kaartverkoop, de conducteur 5 procent. Als we 5.000 baht per dag maken, krijg ik 500 baht. Weet je wel hoe moeilijk het is 5.000 baht per dag te maken met een kaartje dat 8 baht kost.’

Buslijn 8 is een van de oudste lijnen in Bangkok en bestaat al sinds 1932, toen van de Royal Plaza naar Memorial Bridge. Zes particuliere bedrijven hebben een concessie van de BMTA. Dagelijks maken zo’n 50.000 tot 60.000 mensen gebruik van de bus. Er zijn meer dan 70 air-conditioned bussen, hoeveel niet ac-bussen er zijn, vermeldt het artikel niet.

(Bron: Bangkok Post, 21 augustus 2013)

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website