Stap ’s op de bus in Bangkok

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Verkeer en vervoer
Tags: , , , ,
13 mei 2019

Iryna Rasko / Shutterstock.com

Wel eens een rit per openbaar vervoer gemaakt in Bangkok? Met name in het spitsuur is het een rijke ervaring om in een uitpuilende bus zonder airco een rit mee te maken.

Om van die unieke gelegenheid eens gebruik te maken staan in Thailand’ s hoofdstad ruim 3.500 bussen voor je gereed. Denk toch dat slechts zeer weinig farangs daar behoefte aan hebben. Van het aantal bussen bezit ongeveer de helft een airco-installatie en de overige hebben een natuurlijke koeling, want deuren en ramen staan altijd wagenwijd open. De uitlaatgassen van het immense verkeer daardoor ruim baangevend. De instantie die de scepter over dit alles zwaait is de BMTA, de Bangkok Mass Transit Authority.

De bussen vervoeren dagelijks een half miljoen passagiers en alsof dat nog niet genoeg is rijdt er nog zo’n zelfde aantal door andere ondernemingen geëxploiteerde bussen onder de vlag van BMTA naar de aangrenzende provincies. Drie en een half duizend minivans completeren het wagenpark en zijn tezamen goed voor het vervoer van ongeveer drie en een half miljoen passagiers per dag die over 116 routes worden vervoerd. Hoeveel inwoners Bangkok telt blijft een onopgelost raadsel. Volgens de officiële statistieken ruim 9 miljoen en als we groter Bangkok daarin betrekken komen daar nog drie miljoen geregistreerde inwoners bij.

Veiligheid

Een groot aantal minibusjes dat door particuliere ondernemingen wordt gerund, mag nog aan dit aantal worden toegevoegd. Een deel van hen heeft een concessie van de officiële instantie de BMTA, maar het overgrote deel staat niet geregistreerd. Hoge snelheden, slecht onderhouden voertuigen en weinig bekwame chauffeurs zijn de oorzaak van veel ongelukken. APK? Nooit van gehoord. Tel daar nog het enorme aantal taxi’s bij op en het zal duidelijk zijn waarom Bangkok worstelt met een groot verkeers -en uitlaatgassenprobleem.

8 reacties op “Stap ’s op de bus in Bangkok”

  1. Chander zegt op

    Tussen Mochit 2 bus terminal en BTS Mochit maak ik meestal gebruik van zulke bussen. Het is even snel als de taxi en stukken goedkoper dan de taxi. 8 tot 14 baht per rit (afhankelijk van met of zonder airco).
    Af en toe is het mij overkomen dat niks hoefde te betalen. Waarom, weet ik niet.

    Vanuit Mochit (2) kan je ook heel goedkoop naar de binnenstad gebracht worden.
    Natuurlijk is het niet zo comfortabel als een taxi. Het is waarvoor je kiest.

  2. carla goertz zegt op

    Ja wel eens de bus gepakt een keer konden we geen taxi krijgen (spitsuur) en besloten we in de bus te stappen en op een rustigere plek er gewoon uit te stappen en dan zien we daar wel weer . ik stond op de trapjes waar je de bus weer uitgaat mijn man stond in het midden met vele anderen toen de bus heel hard moest remmen . En toen viel iedereen op de grond behalve ik want ik kon mijzelf op die trapjes staande houden .Het was zo grappig en gevaarlijk tegelijk maar moest toch lachen toen ik iedereen zag liggen incl mijn man . Maar toen kwam de conducteur en die pakte mij zo hard bij mijn bovenarm en zij jij ook in het midden .blauwe plek op mijn arm . maar we hebben nog vaak om dit voorval kunnen lachen .

  3. rob zegt op

    Ik mag het graag doen wanneer in in Bangkok ben> de bus nemen en waar het mij wat lijkt weer uit te stappen en in een vreemde omgeving wat rond te neuzen. Geen snel transport, maar kost vrijwel niks en de natuurlijke airco neem ik maar voor lief. In de grotere steden in Nederland adem je ook genoeg rotzooi in.

  4. Jan Scheys zegt op

    Bij mijn eerste bezoek aan Thailand en BKK kocht ik daar een buskaarten plannetje waarmee ik rond reed en overstapte op andere lijnen tot waar ik moest zijn. Ik herinner me nog dat er een jongen van misschien15 met grote ogen naar mij opkeek en waarschijnlijk dacht “hoe in godsnaam weet die hier zijne weg!?”
    Die gastjes die werken daar in BKK en pakken altijd dezelfde buslijnen en hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van zo een buskaart laat staan dat hij dat kon betalen! Zij hebben vrienden die daar werken en samen rijden en zo leren ze van mekaar.
    Dat bewijst nog eens dat wij een goed opleiding meegekregen hebben zodat we onze plan kunnen trekken…
    Scholing is alles!

  5. Rene Chiangmai zegt op

    De Skytrain en de Metro zijn makkelijk in Bangkok.
    De bussen leken mij veel chaotischer en moeilijker.
    Todat ik zojuist even op Google Maps keek.
    Als je daar de route kiest met het OV en je vinkt de optie ‘bus’ aan, krijg je keurig de mogelijkheden.

    Weer wat geleerd. 😉

  6. Kees zegt op

    De app Viabus is heel handig

  7. moovit zegt op

    Is ook een nieuwe site met details.
    MAAR: er zijn 2 grote negatieve punten voor bus rijden: en ook google etc:
    1.zelfs al weet je de lijn, dan moet je nog steeds goed Thai kunnen lezen wat er voorpo staat-de meeste lijnen zijn zeer lang en de bussen erop rijden vaak niet tot het laatste eindpunt maar keren ergens daarvoor. Dat wordt meestal ook afgeroepen door de conductrices bij de haltes-als je Thai vertsaat en een beetje weet wat die termen eigenlijk betekenen.
    2.zelfs al weet je de lijn, dan betekent dat niet dat die bus snel zal komen. Sommige lijnen rijden enkel in de spits, of heel erg weinig, mede door enorm personeelsgebrek.
    Verder zijn er vooral bij de private uitbaters erg vaak totaal onaangekondigde wijzigingen of maar eens een dagje niet rijden of lijnen zijn permanent ingekort.
    Het plaatje toont ook al weer historie: die lijn 15, op de hoek van Silom komt vanaf. Khao Sarn/Banglamphu en heeft nog de stickers van GRATIS. Dat is al lang niet meer. recent zijn de prijzen ook weer verhoogd.
    In gewone bussen is een eenheidsprijs, in AC bussen betaal je meest per afstand, dus je moet kunnen aangeven waar je eraf wil.

  8. Rob V. zegt op

    Met de bus is prima te doen, als ik in Bangkok ben dan verplaats ik me (buiten de spits) veel met de bus. Goedkoop en redelijk snel of je moet net de pech hebben dat je een 15-30 minuten moet wachten op een bus. Via Googlemaps te plannen of via https://transitbangkok.com/ (rechts boven de route planner tool voor bus, skytrain, metro etc.)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website