Vakantieblog: Chiang Mai

Geplaatst in Thailand algemeen
Tags: , ,
31 augustus 2013

Bij aankomst in Chiang Mai had ik een guesthouse in gedachten waar ik heen wilde, genaamd The Living House. Ik kwam daar ’s morgens vroeg aan en het was nog gesloten.

De overbuurvrouw heeft toen de eigenaresse wakker gebeld en die kwam een paar minuten later de deur voor me open doen. Het was een heel vriendelijke Thaise, ze liet me de kamer zien en het koste 150 Baht voor 1 nacht. Op de 1 of andere manier beviel het me niet en ben ik weer gegaan. Dus ik met mijn backpack door ChiangMai gaan wandelen op zoek naar een slaapplek.

Na een bezoek aan een veel te duur hotel en 20 minuten lopen een guesthouse gevonden waar ik me wilde vestigen. Ik wilde voor 1 week boeken bij Mini Guesthouse, maar het lukte me niet om meer dan 100 Baht van de prijs af te pingelen…grr dus uiteindelijk voor 1 nacht geboekt (200 baht, single kamer) zodat ik en ” huis” had en een douche. Ben daarna de buurt wezen verkennen, ontbeten en opzoek gegaan naar een plek waar ik echt wilde verblijven. Na een tijdje zoeken een leuk hotelletje gevonden, genaamd Ginny place, single kamer 150 Baht en leuk gevestigd. Had afgesproken dat ik de dag erna tussen 10 en 11 daar zou zijn voor het boeken van mijn kamer.

Verder de dag volgemaakt door rond te wandelen en een paar uur op bed gelegen. ‘S avonds ben ik naar de night Bazaar gegaan, dat stelde niet zoveel voor, maar de kilometers lange marktjes eromheen waren GEWELDIG!!! Heb me goed vermaakt en ben rond een uur of 11 lekker gaan slapen. De dag erna ontbeten bij een restaurantje wat vermeld stond in the lonely planet….mwa…. Haha beetje verwend. Daarna me gevestigd bij Ginny place. Toen per voet Chiang Mai ontdekt, na een paar uur rondgewandeld te hebben, en supermooie tempels te hebben bezocht terug gegaan naar mijn hotel. Waar ik ben gaan onderhandelen over een 3 daagse trekkingstocht. Normaliter kost de toch 1500 Baht (€37,50, incl 2 nachten, 3 dagen + eten) dus dat is eigelijk niet duur.

Maar aangezien ik tijdens al dat rondwandelen meerdere reisbureautjes had bezocht wist ik wel dat t goedkoper kon, eerst dacht ik dat de goedkoopste 1300 baht was, maar mijn hotel bood hetzelfde aan voor 1200 aan me. Daarna raakte ik in een gesprek met een Thai die bood het aan voor 1100. Dus ik dat verteld aan de eigenaresse van mijn hotel en uiteindelijk kon ik het boeken voor 1000 Baht….(zo lekker..) Maar er hing ook een bord dat als je daar een trip boekt datje een gratis hotelovernachting zou krijgen, dus ik daarop door maar ik had het zooo goedkoop dat kon echt niet meer. Desondanks dat is het me gelukt om de 3 nachten na mijn tour erbij te boeken voor 100 Baht per nacht ( eigelijk is het 150 Baht dusss ik had ook nog die gratis overnachting te pakken 🙂 ) Ik was blij dat ik het geboekt had en ik keek er erg naar uit.

Diezelfde dag heb ik niet veel meer gedaan dan wat rondgewandeld en wederom op tijd naar bed gegaan. De dag erna werd ik om 09:30 opgepikt door een pickup, waar al een aantal mensen van mijn groep inzaten. Kennisgemaakt en doorgereden om er nog meer op te pikken. Het is een mooi gezellig groepje van zo’n 11 man. Het waren Australiërs, Nieuw-Zeelanders, Amerikanen en een Engelsman, ik moest even wennen aan het te vloeiend lopend engels gesprek en geouwehoer maar wist me redelijk staande te houden. Onze eerste stop was bij een vlindertuin en orchideenboerderij. Eenmaal binnen was iedereen opeens doodstil, aangezien de vlindertuin behoorlijk erg tegen viel, en dat overduidelijk iedereen het daarmee eens was (iedereen was stil van verbazing over hoe saai dat eruit zag) was dit het moment voor mijn eerste grap. Ik zei AMAZING, nou t ijs was gebroken… Na wat rondgewandeld te hebben zijn we weer in de pickup gestapt en doorgereden naar een lokaal marktje. Nadat heel onze groep flessen Thaise rum en pinda’s hadden ingeslagen waren we klaar voor de jungle.

Nadat we gedropt waren in een klein dorpje in de bergen, op zo’n 50 kilometer van chiang mai kregen we onze lunch. Daar ontmoetten we nog zo’n 7 mensen, die ook tot onze groep behoorde (waaronder 3 Nederlanders en 2 Duitsers)Daarna hebben we ons vermaakt met home made houten speelschommels ( een soort reuzenrad, was kicken) en gewandeld door een dorpje waar een bepaalde stam leefde in een paar bamboohutjes. Daarna onze hike voortgezet richting een olifantenkamp. Het was een paar uur klimmen maar we waren heelhuids gearriveerd.

Na kennisgemaakt te hebben met de olifanten daar, mochten we met de olifant mee. Ik persoonlijk vond het zielig, zeker omdat ik wist dat de zwakste plek van een olifant zijn rug is, dus heb niet van de tocht genoten. Gelukkig deelde bijna iedereen de mening. Het was wel superrrrrrgaaf dat ik toevallig niet op de rug moest(in een bakje) maar ik mocht daadwerkelijk in zijn nek zitten, waardoor ik bij elke stap die hij zette, zijn spieren voelde en werd geslagen door zijn wapperende oren. Ik kon dus ook echt met hem knuffelen, en dat maakte het een geweldige ervaring!!!

Na de olifantentocht ben ik met zo’ n 6 man gaan zwemmen in de rivier ( de gids adviseerde ons het niet te doen omdat het water troebel was maargoed, er was verder niet veel te doen) Gelukkig zijn we toch gaan zwemmen, het water was heerlijk (wel maar een halve meter diep, en een hele harde stroming) en we knapten er echt van op. We waren net uit de rivier geklommen om terug te gaan naar het kamp, toen plotseling 2 olifanten met hun begeleiders aan kwamen lopen, de olifanten gingen een bad nemen in de rivier en de begeleiders vroegen of we ze wilden wassen, oooo that was awesume! zo’n massaal beest, spelend, rollend in de rivier terwijl we er echt tegen aan staan, hem met de hand wassen en nat spetterden. Dit is met geen woorden te beschrijven…

‘S avonds heeeerlijk echt Thais gegeten. De drank van stal gehaald, een gitaar, trommels en andere instrumenten. Het was me een herrie middenin de jungle… Maar wat een feest. Totdat er echt een gigantische schorpioen aan kwam gewandeld ( ja…heel dodelijk) maar de mahou (lokale) spiesten hem en bakten hem onmiddellijk in ons kampvuur. Met 3 man hadden we er ons aan gewaagd om echt superverse schorpioen te eten. Ik kreeg er kriebels van in mijn buik, maar er hij smaakte niet verkeerd en ik ben wederom een hele ervaring rijker. Trouwens ook nog genoten van een ongelofelijk mooie zonsondergang….WOW

Na verbazingwekkend goed geslapen te hebben ben ik opgestaan om de zonsopgang te zien, wederom spectaculair. Na het ontbijt, toast met ei en jam en eindelijk onbeperkt koffie( voor de 1e x) hebben we afscheid genomen van de mensen die de tocht van 2 dagen deden. Dus met 11 man in de pickup en wederom ergens gedropt. Na een uur wandelen gearriveerd bij een waterval, als je t zo kon noemen.. Het was een rots met een straaltje water, maar het was desondanks dat superleuk want je kon er wel van af glijden. Het zag er supereng uit, maar ik ben een Nederlander dus liet me niet kennen en ging als eerste, waarna iedereen volgde 🙂

Na ons goed vermaakt te hebben weer eens gelunched. Waarna we weer een flinke wandeltocht hadden van zo’n 2 uur naar onze nieuwe verblijfplaats. De wandeling was makkelijk, en we arriveerden rond 3 uur in een piepklein dorpje inde bergen (1100 meter hoogte) geweldig uitzicht maar hier was echt niks te doen, de meeste gingen dus ook slapen. Ikzelf ben met 4 andere de berg gaan beklimmen, wederom 2 uur gehiked en op een vrij hoog punt (1370 meter) weer teruggekeerd om op tijd terug te zijn voor het donker. Onderweg een plekje uitgezocht om de zonsondergang te gaan bezichtigen. Rond 18:30 de zonsondergang gezien, weer sprakeloos…

Daarna in de bamboohut bij elkaar gezeten, gegeten en niks gedaan. Heel vroeg te bed, met als resultaat dat ik om 01:30 wakker werd…NEEEE.. Godzijdank viel ik weer in slaap en werd ’s morgens rond een normaal tijdstip wakker. Wel met rugpijn, maar ik mocht niet klagen want ik had goed geslapen. Te bedenken dat we op houten bamboopalen lagen, tja met daarop een handdoek….. Dat maakte t verschil….Not!

Wel een geweldige ervaring om op zo’n plek te zijn en te mogen overnachten!!!

De dag erna de berg afgedaald, in een 2 uur durende tocht, met een ongelooflijk mooie natuur, hele moeilijke begaanbare paadjes en gladde gevaarlijke afdalingen gearriveerd bij een supermooie waterval. Heerlijk gezwommen en gespeeld met een babyaapje, zo gaaf…. Daarna verder gehiked richting de rivier, waar we gingen raften.

Eenmaal daar aangekomen, wat instructies gekregen en toen begonnen aan onze raftingtocht. Supergaaf, in een hele mooie omgeving. Tijdens het raften staken ook nog 2 olifanten recht voor onze neus de rivier over. We moesten echt opletten om er niet tegenaan te botsen, zo supervet…

Na 2 x vastgezeten te hebben op een rots, na gedoken te hebben vanaf de raft in het water, na gezwommen te hebben in de rivier en nadat we de boot met Japanners hadden nat gespetterd waren we gearriveerd bij een aantal bamboovlotten, waarop we onze reis zouden vervolgen. Met 11 man op dat vlot leek geen goed idee, de vlot leek nu ook meer op een onderzeeër. Maar nadat we een gigantische spin van ons vlot hadden weggejaagd hebben we de tocht voortgezet. Niet Spectaculair, wel heeeeeel grappig. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming hebben we gelunched, ook kon je daar de foto’s van het raften kopen. Dat hebben we aan de Duitsers overgelaten  wel natuurlijk mailadressen uitgewisseld)!

Daarna zijn we met zijn alle in de pickup gaan zitten, die ons na een 100 kilometer lange rit 1 voor 1 netjes dropte bij het hotel waar we moesten zijn. Het waren 3 onvergetelijke dagen. Diezelfde avond hebben we afgesproken om met zijn alle bij de roof top bar na te borrelen! Nadat ik gedoucht had ben ik met de 2 Duitsers en de Japanse jongen gaan eten bij een restaurantje waar de lokale eten (op advies van een Thai) Het eten was ongelooflijk goed, zoveel smaak….we hadden er echt van genoten. Daarna naar de roof top bar gegaan, rustig wat gedronken en in no time was heel de groep van het trekken weer bij elkaar, dit liep uit op een zeeerr gezellig avond en veel gedanst in een club in de buurt.

Nu is het de dag erna, een paar uurtjes zwaar gehad maar de kater is weggetrokken. Ik heb vanavond afgesproken met een Jongen uit Oss, wat we gaan doen weten we nog niet.

Vele groetjes uit Chiang Mai van Stefan

Wil jij jouw reisverhaal op Thailandblog? Stuur het in: [email protected] Je maakt dan tevens kans op een leuke prijs: het boek ‘Het beste van Thailandblog’. Lees hier meer: vakantieblog/reisverhaal-naar-thailandblog/

2 reacties op “Vakantieblog: Chiang Mai”

1. ruud zegt op

Leuk verteld Stefan, ‘k ben een paar x in Chiangmai geweest, het goedkoopste wat ik vond was (toen) 1200 Bath en dat ha ha dat was pas goedkoop en dat goedkope en leuke dat maakt alles goed!

2. TH.NL zegt op

Een heel erg leuk verhaal Stefan. Zo zie je maar weer dat iets moois zien of leuke dingen meemaken helemaal niet duur hoeft te zijn. Ginny Place heb ik net eens bekeken op internet en dat ziet er helemaal niet slecht uit.
    Je avondvertier zal wel aanzienlijk duurder zijn geweest neem ik aan. 🙂
    Nog veel plezier verder want zo te lezen ben je nog in Chiang Mai