Ik heb vaak gedroomd over het gevoel van poederachtig zand onder mijn voeten op een leeg strand vol met kokospalmen, het ophangen van een hangmat, het drinken van verse kokosnootmelk en het spelen op een gitaar. Geen strandstoelen binnen bereik, geen honderden toeristen en geen lawaai. Gewoon in de schaduw van een palmboom en alleen luisteren naar het geluid van de golven op de kust. Ik vond het in Khanom.

Khanom is een klein, rustig dorp in de provincie Nakhon Si Thammarat, ten noordoosten van Phuket en uitkijkend op Koh Samui. Het is bekend om zijn lange witte stranden, prachtige berggezichten en roze dolfijnen. Ja, u leest het goed!

Dolphin Delight

Een reis naar Khanom is niet compleet zonder de roze dolfijnen te hebben gezien. Ik nam een boottoer met Khanom Fishing & Tour om ze te zien. Het toerbedrijf stuurde een ervaren gids mee, Pakasit ‘Lung Daeng’ Paijitsattaya, die onlangs nog twee onderscheidingen als reisleider had gekregen en die ook als vrijwilliger werkt bij de Marine en Coastal Resources Conservation.

Lung Daeng legde uit dat het zien van roze dolfijnen langs de kust aantoont dat het milieu schoon is, met een gezond ecosysteem. Hoewel de lokale bevolking en vrijwilligers wel meer zeewier langs de kust planten om zeedieren meer gelegenheid te geven voor het leggen van eieren.

De boottrip

Onze reis begint al vroeg bij Klong Bang Paeng, de belangrijkste haven voor de lokale vissersboten (de beste tijd om roze dolfijnen te zien is in de ochtend, van rond 07:30-9:00 uur). We varen door de mangrove bossen van het Hat Khanom – Mu Ko Thale Tai National Park, waar het zo rustig, zo stil en zo verschillend van Phuket is. We passeren de houten huizen van de vissers. Het ziet er zo klassiek, rustiek, simpel maar toch schattig uit. Het is een beeld van hoe het zuiden van Thailand decennia geleden er moet hebben uitgezien.

Niet lang daarna zien we de dolfijnen zwemmen. We moesten snel rondom kijken, want de dolfijnen zijn steeds maar enkele seconden te zien. Dan plotseling zien we ook twee baby- dolfijnen uit het water omhoog “springen”.

De bultrug dolfijn

De dolfijn is een lief, speels en zeer sociaal zoogdier. Er zijn vier soorten dolfijnen, die in de wateren van Thailand leven maar de meest voorkomende is de Indo-Pacific bultrugdolfijn. Als ze geboren worden is de kleur van de dolfijn nog grijs, maar wordt roze als ze ouder worden. Helaas worden ze met uitsterven bedreigd, zoals Lung Daeng uitlegt. “Een van de dolfijnen werd gevangen door een zakenman die de dolfijn in een aquarium op Koh Samui wilde plaatsen, maar gelukkig hield de politie hem tegen en zorgde ervoor dat de dolfijn terug naar zee ging.”

Tone, de dolfijn

Op onze reis had ik het geluk om die dolfijn die gevangen was genomen en vervolgens vrijgelaten werd, te zien. Hij kent het geluid van de boot van Lung Daeng en komt telkens langszij als de boot in de buurt is. Lung Daeng noemt hem ‘Tone’, dat in het Thais zoiets betekent als enig kind. Hij en andere vissers noemen hem zo, omdat deze dolfijn meestal in zijn eentje is.

Als we in de buurt komen waar Tone “woont” tikt Lung Daeng op de buitenkant van de boot om te laten weten dat we er zijn. “Ik doe dit al zeven jaar en als Tone hoort dat onze boot in aantocht is, wacht hij in de buurt op zijn voedsel”, lachte de gids. “Veel vissers in het gebied voeden de dolfijnen ook. Dat is om te voorkomen dat ze vis uit het visnet trachten te halen en daarbij verstrikt raken”.

Bescherming

Volgens het ministerie van Marine and Coastal Resources Conservation zijn er ongeveer 60 dolfijnen in het gebied. Ze kunnen een snelheid halen van wel 37 km per uur en komen dan om de vijf minuten aan de oppervlakte om te ademhalen.

“We hebben een afspraak met vissers dat we niet te dicht in de buurt van dolfijnen komen”, zegt Lung Daeng. “We moeten ten minste 50 meter afstand houden als we ze willen bekijken en zodra we een dolfijn zien dient de motor gestopt te worden. Ook is voorzichtigheid geboden bij het weer starten van de motor. Sommige roze dolfijnen hebben littekens op hun lichaam na te zijn verwond door de schroef.”

“Helaas”, zegt hij, “houden niet alle boten zich aan de overeenkomst. Ze vinden het leuk om dicht bij de dolfijnen te komen zodat hun klanten betere foto’s van de roze dolfijnen kunnen nemen. Vaak vluchten de dolfijnen dan wat verder de zee in, zodat de gasten van latere boten niet de kans hebben de dolfijnen te spotten. “Het wordt niemand verboden om naar de dolfijnen te kijken maar we moeten niet de dingen doen die de dieren kunnen kwetsen”.

Foofa Jearanaisil / Shutterstock.com

Koh Nui

Na ons bezoek aan de dolfijnen voert de boottocht ons naar het kleine Koh Nui, beroemd om zijn bronwater. Omdat het hoogwater was konden we het water uit de bron niet proeven. We brachten wel een bezoek aan het standbeeld van ‘Luang Pu Tuad”, een monnik, die – volgens onze gids – de bron heeft ontdekt.

We varen verder en komen langs pannenkoek-achtige rotsen genaamd “Khao Pabpa”. Deze rotsvorm komt alleen in Thailand en Nieuw-Zeeland. De Thaise naam “Pabpa” betekent “gevouwen kleren” en daar lijken die rotsen wel wat op.

Onze laatste stop was bij een klein strand, waar we de lunch gebruikten uit een omgekeerde kano, met rotsen als strandstoelen.

Rustig Khanom

De nachten in Khanom zijn rustig met niet veel dingen te zien of te doen, afgezien van de Ample Moon party die eenmaal per maand op Nadan Beach plaatsvindt. Verwacht niet een feest zoals op Phangan want het feest in Khanom is veel meer gezinsvriendelijk, met drank, vis en live Thaise popmuziek (de overgrote meerderheid van de toeristen hier is Thais).

One upon a time

Op mijn laatste nacht in Khanom bezocht ik de Once Upon A Time bar en restaurant in het centrum van de stad. Waarschijnlijk de meest populaire ontmoetingsplaats voor jonge Thais en buitenlanders.

Zoals de naam al doet vermoeden is het thema van de bar het oude Thailand. Er zijn vele decoraties en versieringen die mij deden denken aan mijn kindertijd en zelfs verder terug. Zoals een oude kleine scooter, 20 jaar oude snoepdozen, een driewieler, traditionele kappersstoelen en schooltafels en stoelen.

Vanaf het balkon van de bar is er een mooi uitzicht op het water met een aantal longtail vissersboten. Mooi zichtbaar is het contrast van het oude werkman leven en de toeristische attracties en daarmee wordt Khanom goed gekarakteriseerd.

Een reisverhaal van Anthika Muangrod in The Phuket News

5 reacties op “Khanom en de roze dolfijnen”

1. Jan de Groot zegt op

Vanuit ons gezellige bed & breakfast to-co in Sichon, verzorgen wij voor onze gasten op aanvraag een excursie naar de roze dolfijnen. Ook verzorgen wij andere interessante excursies. Voor meer informatie kunt u ons altijd bellen ook what’sapp: +66911176130
    ook kunt onze website bezoeken.
    +66

2. Leo Th. zegt op

Nakhon Si Thammarat heb ik een aantal keren bezocht, zowel per auto als per vliegtuig. Op het vliegveld was ik één van de schaarse buitenlanders en ik herinner mij de vriendelijkheid die er heerste. Waarschijnlijk is mijn herinnering ook beïnvloed omdat ik er door een aantal Thaise kennissen werd afgehaald. Uiteraard ook de stranden van Khanom ( en Sichon) bezocht. We hadden er alle ruimte maar zo rustig als hierboven beschreven was het er niet maar dat ligt er natuurlijk ook aan waar je besluit om je dag aan het strand door te brengen. Heb er genoten en niet het gevoel gehad dat mijn reizen ernaartoe niet compleet waren, zoals de schrijfster Anthika in haar reisverslag beweert, omdat ik er geen roze dolfijnen heb gezien. Neemt niet weg dat ik dat wel op prijs had gesteld maar ik was simpelweg niet op de hoogte van de te boeken boottochtjes. Daarom bedank ik Gringo voor de vertaling van het verhaal in Phuket News en bij een eventueel volgend bezoek aan Khanom zal ik zeker zo’n boottrip maken.

3. Jacobus zegt op

Twee jaar geleden ben ik met een vriend in Khanom geweest. We verbleven in een Resort aan het strand. Ik schat dat van de 40 huisjes er 10 bezet waren. Vaak waren we de enigen op het strand. Er bestond behoorlijk wat wind uit het oosten, daarom geweldige golven en zeer schoon water. Het was er geweldig. Het restaurant van het resort had 1 gerecht: verse vis, gewokte groenten en rijst. We vonden het super, daar in Khanom. Helaas was ons toen niet bekend dat er roze dolfijnen leefden.
    Die heb ik overigens wel gezien in Victoria Bay in Hong Kong. De roze dolfijnen leven tussen de meer dan 100 eilanden dat hong Kong rijk is.

4. Johanna zegt op

Ik ben er 5 jaar geleden geweest. Een prachtige plek en heerlijk rustig. Ik had een trip naar de dolfijnen geboekt maar helaas kon die niet doorgaan vanwege slecht weer. Ik ga zeker nog eens terug.

5. Lung addie zegt op

Kanom, Nakhom Si Thammarat (NST zoals wij het hier noemen), is echt het bezoeken waard en niet enkel vanwege de roze dolfijnen. Ik ga er regelmatig heen, is tenslotte amper een 300km bij mijn woonplaats vandaan. Het is reeds een heel mooie motortrip langs de Gulf of Thailand. De stranden zijn er ongerept met hagelwit zand. Best niet in de maanden december-jamuari deze streek bezoeken indien je de roze dolfijnen wil zien. Deze maanden sijn wat wij noemen, het WINDSEIZOEN en je dan veel kans hebt dat de boottochten niet kunnen doorgaan. Dit is wel het aangewezen seizoen for de kitesurfers.