Hawa tiis di Walanda lalaunan surut. Genep welas poé di Walanda geus teuas, sabagean alatan hawa és-tiis. Dua derajat isuk-isuk, naek ka kira-kira tilu belas derajat soré teu hiji pilihan pikeun Lizzy Thailand-lahir jeung bapana Hans, anu geus cicing di dinya salila ampir dua belas taun.

In 2016 hebben we dezelfde periode een korte reis naar Nederland gemaakt. Op het weer viel weinig aan te merken. Omdat Lizzy op 15 mei weer naar school moest, waren de zestien dagen voorafgaand de beste optie. We vlogen met EVA Air, tot de nok toe volgestampt met Chinezen, voornamelijk uit Taiwan. Zij gingen Keukenhof en Amsterdam met een bezoek vereren. Bij vertrek in Bangkok was het 35 graden, bij aankomst in Amsterdam niet warmer dan vijf. Koukleumen buiten terminal drie, in afwachting van de shuttle richting autoverhuur.

De dagen erna werd het niet veel warmer; zelfs op koningsdag was het kouder dan afgelopen Kerstmis. Zelfs in bed onder drie dekbedden was het niet warm te krijgen. Lizzy had in die omstandigheden weinig zin om zich elke dag te douchen. Dat was overigens de enige plek waar het enigszins lekker toeven was. Totdat je eronder uit kwam…

Kwam het door de mix van weer en eten dat Lizzy last kreeg van haar buik? Volgens de geraadpleegde huisarts was geen echt probleem waar te nemen, maar de buikpijn hield nog dagen aan. Vervolgens kwam ikzelf bij een podotherapeut terecht als gevolg van een ontstoken teen. Zo min mogelijk lopen, was het advies. Op de fiets naar het (leuke) Nijntje-museum in Utrecht biggelden de tranen van de kou over mijn wangen.

Omdat de buikpijn van Lizzy aanhield, probeerde ik onze terugvlucht te vervroegen, maar het EVA-kantoor in Amsterdam gaf geen sjoege en beantwoordde na het eerste contact zelfs de mails niet meer. Dat krijg je met overvolle toestellen.

Van de zestien dagen in Nederland hebben we twee dagen redelijk weer gehad, met name op de dag van vertrek. Het is in het vaderland op dit moment lekker, maar daar hebben we weinig aan.

Op Schiphol meldde EVA een vertraging van een half uur. Dat leek geen probleem. De veiligheidscontrole is op de luchthaven nog steeds niet goed georganiseerd; mijn krentenbollen werden bovendien aangezien voor een verdachte substantie. Ook bij de paspoortcontrole stonden ellenlange rijen. Geen reclame voor Schiphol, al blijkt de directie zich daar weinig van aan te trekken.

Bij vertrek bedroeg de vertraging al één uur, maar tijdens het taxiën werd rechtsomkeer gemaakt door een defect onderdeel in de nieuwe Boeing 777. Vervolgens werd een passagier uitgeladen die zich niet lekker voelde en moest ook zijn bagage er uit. De passagiers in het toestel kregen het na twee uur aardig benauwd.

Met drie uur vertraging kwamen we in Bangkok aan.

De ervaring was een goede les: ga nooit naar Nederland in de lente, want het kan er ijskoud zijn. Voor volgend jaar heeft een dergelijke trip geen prioriteit. Laten familie en vrienden maar de Thaise warmte opzoeken.

5 reacties op “Hans en Lizzy naar Nederland: een trip met hindernissen”

  1. Berty nyebutkeun nepi

    Tsjaa, best wel jammer van het vele geld en de lange reisduur.
    Pech met het weer, zou ook beter kunnen zijn rond die tijd.
    Berty

  2. CorWan nyebutkeun nepi

    Bij vertraging van meer dan 3 uur moet de luchtvaartmaatschappij 600€ terug betalen.

    • Kornélis nyebutkeun nepi

      Bij een vertraging van meer dan 3, maar minder dan 4u is het 300 euro, geen 600.

  3. Rénée Martin nyebutkeun nepi

    Zeker jammer dat je zulk slecht weer had maar daarom ben ik o.a. ook in die periode liever in Thailand. De Nederlandse zomer is dan misschien een optie voor de volgende keer.

  4. Conny Fakkeldij nyebutkeun nepi

    Ahh kommer, kou en kwel. Bij ons in de tuin was het nog best lekker he.
    Deze koude weken hebben ons ook verrast. Meestal is het weer in mei prima.
    Geniet weer van de warmte☀.
    Groeten, Conny


Ninggalkeun koméntar

Thailandblog.nl ngagunakeun cookies

Website kami jalan pangalusna berkat cookies. Ku cara ieu urang tiasa nginget setélan anjeun, ngajantenkeun anjeun tawaran pribadi sareng anjeun ngabantosan kami ningkatkeun kualitas halaman wéb. Baca leuwih

Leres, abdi hoyong situs wéb anu saé