Nieuw: Kindvrije zones in het vliegtuig

Door Redactie
Geplaatst in Opmerkelijk
Tags: ,
27 augustus 2013

Je kent het wel. Je wilt net gaan slapen op je vlucht van of naar Bangkok en je rust wordt wreed verstoord door een huilende baby in het vliegtuig. Huilende kinderen in het vliegtuig zijn voor menig reiziger een gruwel.

De Singaporese vliegmaatschappij Scoot Airlines gaat daar iets aan doen en biedt daarom ‘kindvrije zones’ aan in de vliegtuigen. Voor een extra bedrag krijgt de passagier de garantie dat er in de omgeving geen kinderen zitten, zo meldt de The Wall Street Journal.

Eerder dit jaar kwam Air Asia X met een soortgelijk initiatief. Op bepaalde bestemmingen zijn gedeelten van het vliegtuig gegarandeerd kindvrij. Vooral zakenmensen geven aan van deze optie gebruik te willen maken. Zij kunnen dan ongestoord werken of slapen.

Vorige week  bleek ook al dat steeds meer koppels bewust kiezen voor kindvrije reizen en hotels. Deze ‘adults only-reizen’ zijn populair bij jonge stellen (zonder kinderen) en bij oudere koppels, waar de kinderen al de deur uit zijn. De touroperator garandeert dat er geen gezinnen in het hotel zitten waar de mensen logeren.

Wat is jouw mening?

Wat is jouw mening over dit initiatief. Erger jij je aan jengelende kinderen in het vliegtuig naar Thailand of maakt het jou niet uit? En ben je bereid extra te betalen voor een kindervrije vlucht naar Bangkok?

23 reacties op “Nieuw: Kindvrije zones in het vliegtuig”

  1. Miek37 zegt op

    Ben best bereidt om daar wat meer voor te betalen mits ik er dan ook echt geen last meer van heb, helaas betekent “niet in de omgeving” nog altijd niet dat ze buiten je gehoorzone zitten. Geloof me, ik heb een keer 12 uur naar een huilende baby moeten luisteren die helemaal achterin zat (had meelij met het kindje) maar daar word je echt niet vrolijk van.

  2. Mr Bojangles zegt op

    Tip: neem eens wat zacht snoepgoed mee. Die kindjes hebben gewoon last van hun oren en die moeders beseffen dat waarschijnlijk niet. als ze dus iets in hun mond hebben gan ze slikken, probleem over. Uiteraard ook handig voor jezelf. 😉

  3. RonnyLadPhrao zegt op

    Zo kan je nog wel meer vrije zones maken in een vliegtuig natuurlijk en dit voor de andere onaangename dingen waar we ons aan ergeren tijdens een vlucht.(hebben we op het blog al eens over gehad maar die doen nu niet ter zake)

    Een ganse vlucht een huilende baby of kinderen in je buurt hebben is een marteling.

    Eigenlijk is de vraag toch een beetje de omgekeerde wereld.
    Wetende dat baby’s en kinderen gratis of tegen sterk verminderde prijzen reizen, zouden andere wel meer moeten betalen om zich te verzekeren dat ze door deze categorie passagiers niet gestoord worden.

    Ik wil dus niet extra betalen om ze niet in mijn buurt te hebben.

    Ik heb niks tegen baby’s en een oorzaak kan inderdaad de druk op de oren zijn. Een baby kan dat natuurlijk maar duidelijk maken door te huilen. Echter tussen opstijgen en dalen huilen sommige ook vaak en dat heeft dan een andere oorzaak. In normale omgeving zouden deze baby’s waarschijnlijk ook hun keel open zetten.
    Bij jonge kinderen ligt de oorzaak vaak elders (buiten weer het opstijgen en dalen) en is het vaak een gevolg van de opvoeding.

    Net zoals Miek37 vraag ik me wel af hoe ze dat gaan oplossen. Het is niet omdat je er 10 rijen van af zit dat je ze niet meer kan horen.

    Mijn grootvader zei altijd – kinderen mag je zien, niet horen en dat vind ik er ook van.

    • Daniel zegt op

      Wat kunnen mensen soms onverdraagzaam zijn
      Neem voor de vlucht iets om te slapen of oordopjes. Kinderen zijn de toekomst en zorgen voor uw pensioen. Mensen met kinderen hebben ook recht om met hun kinderen te vliegen. Voor kinder kan men zeggen dat opvoeding een rol speelt. Niet voor babies.
      Wij allen zijn klein geboren maar haden toen nog niet de mogelijkheden om te vliegen.
      Het zijn nu andere (betere?) tijden.

  4. Dick zegt op

    Ik heb veel gereisd en daardoor ook regelmatig jengelende kinderen meegemaakt. Op vluchten naar BKK zijn het meestal ouders die met jonge kinderen (baby’s) op vakantie gaan en ik vind dat die ouders de volle prijs MET toeslag voor kinderen/baby’s moeten betalen. Het kan toch niet zo zijn, dat ik meer moet betalen omdat ik last heb van andermans kinderen? De vervuiler betaald, dus ook de rust verstoorder

  5. Peter Van Lint zegt op

    Ik begrijp ouders niet om met kleutertjes, laat staan baby’s van enkele weken oud, zulke lange vliegreizen te maken. Kindjes kan je nu eenmaal geen uren stil laten zitten. In een word: ONVERANTWOORD!
    Ja, ook ik kom graag ontspannen op mijn bestemming aan. Je maakt het maar mee dat er dan kinderen aan boord zijn die gedurende gans de vlucht van 10 a 12 u permanent krijsen.
    Om gek van te worden. Dus hoog tijd om deze families in een compartiment achteraan in het vliegtuig te plaatsen. Maar waarom moeten wij daar nu weeral meer voor betalen?

    • Caatje23 zegt op

      Eindelijk iemand die zegt wat ik al zo lang denk.
      Voor volwassene is het al een hele lange zit, laat staan voor een kind.
      Ook ik verbaas me er steeds over hoeveel mensen er zijn die hun kinderen dit aandoen.
      Ik ben zelf een moeder van inmiddels drie volwassen kinderen en ook wij gingen op vakantie maar dan wel met een vlucht van ten hoogste 4 uur ( wat overigens ook al een hele onderneming was).
      Ook lijkt het wel alsof ouders tegenwoordig alles maar goed vinden en niet meer ” durven” op te treden tegen hun kinderen.
      Wij zaten op een vlucht vanuit Bangkok naar Amsterdam achter een echtpaar met 3 kinderen, pa ging lekker liggen slapen terwijl zijn dochter van de bank af viel en in het gangpad verder sliep ( waar de bemanning uiteindelijk iets van gezegd heeft). Ma was druk met haar film terwijl de jongste de mensen achter zich met een, weliwaar plastic, mes zat te bedreigen. En de middelste? Die liep tot grote ergernis van een groot deel van de passagiers het hele vliegtuig door te springen.

  6. chris zegt op

    Laten we wel wezen. Als je op een vlucht zit met jengelende kinderen heb je gewoon pech. Dat geldt ook wanneer je naast iemand zit die stinkt, teveel drinkt, zweetvoeten heeft, blijft praten over onnozele dingen, elk uur over je heen stapt om naar het toilet te gaan, snurkt of het geluid van de horrorfilm te hard aan heeft staan. Geldt ook als de passager die achter je zit de hele tijd in je rugleuning trapt of degene die voor je zit de stoel de hele vlucht in de slaapstand heeft staan.
    Gewoon domme pech……

  7. Jean-Pierre Franssen zegt op

    Vreemd dat je hier extra voor moet betalen. De kans dat een schreeuwend kind in je buurt zit is toch al klein. Ik neem steevast oorstoppers mee op vakantie, ook in het vliegtuig. Die nemen het meeste geluid weg.

  8. christian albert zegt op

    Beste,
    Ook ik erger me mateloos aan het gekrijs van kinderen. Ik weet dat het niet met opzet is en dikwijls gevolg van pijnlijke oortjes maar 11u in de lucht en de onmogelijkheid om te slapen … Prima initiatief om een rustige zone te ceëren, ik betaal graag de prijs.

  9. Thaigetrouwe zegt op

    Als vader van een zoontje van 2 heb ik toch een andere kijk op de zaken dan hierboven wordt gesteld.
    Onder de 2 jaar reist een kind voor sterk gereduceerd tarief (overigens zeker niet gratis en afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij) omdat het kind op schoot zit. Dus geen stoel en geen maaltijden. Als ouder heb ik de plicht om te zorgen dat hij zo stil mogelijk is, maar hij is minder aanspreekbaar dan volwassenen en kan daardoor wat overlast geven.
    Mijn vrouw is een Thaise en wil natuurlijk haar familie ook zien, dus niet reizen (zoals Peter van Lint stelt) is geen optie.
    Uiteindelijk wil ik wel melden dat ik vond dat er veel begrip is vanuit de crew en medepassagiers voor de mogelijke overlast van de kinderen, mits de ouders maar een maximale inspanning leveren om deze overlast zo klein mogelijk te houden. Samengevat: Ik snap de commotie over de mogelijke overlast maar vind wel dat die ‘overlast’ genuanceerd ligt. Zolang de baby op schoot zit wil ik niet veel bijbetalen en ouder als 2 jaar betaal je nagenoeg het volle bedrag. Of mensen willen betalen voor een ‘kindvrije’ zone moeten ze vooral zelf weten, maar er zijn nog vele andere soorten van irritaties op een lange vliegreis.

  10. mc.whinnie zegt op

    Die mensen die klagen over het lawaai in het vliegtuig,zijn zelf vergeten,dat zij OOK KLEIN waren

    • louise zegt op

      Hallo mc. Whinnie,

      Kan dit niet voor 100% bewijzen, maar de opmerking “vergeten dat Ze zelf ook klein waren” slaat als een tang op een varken.
      We spreken dan over een tijd dat dit soort verre reizen niet een dagelijks terugkerend fenomeen was, dus kinderen op dit soort reizen bestond niet, alleen voor de zeer gefortuneerden.

      wij hebben zelf meegemaakt dat mensen naar voren werden geplaatst, daar er 2 kinderen het achterste gedeelte wakker hielden.
      Beide ouders waren van het soort,””””””niet doen Jantje, is niet leuk voor de andere mensen”””
      Wij hadden een autobedrijf.
      Kinderen, 2 van 1 stel, in de showroom naar binnen via de ene achterdeur en er uit via de andere.
      Hetzelfde zwakke opvoedingsgebrek als “”jantje’s? ouders.
      Tot ik zelf beiden gewoon bij de kraag heb gepakt en het zeer duidelijk vertelde dat ik dat niet wilde.
      Gelukkig geen auto verkocht, want dan heb je ze elke keer binnen en je mag dat soort kinderen nu eenmaal niet met scheermesjes laten spelen.
      En voor de twijfelaars, ja, wij zijn ook ouders en godzijdank een goede opvoeding achter gelaten.
      Groet,
      Louise

  11. cor verhoef zegt op

    Belachelijk. What’s next? Zuipschuitvrije zones? Okselgeurvrije zones? Snurkvrije zones? Slap geouwehoervrije zones? Wat een idioot idee.

  12. Bernard Vandenberghe zegt op

    Al die mensen die dit positief vinden zijn natuurlijk als volwassenen geboren of hebben misschien zelf geen kinderen (wegens te veel overlast ?). Ik wens dan ook een zekere afstand te behouden met die ongemanierde volwassenen die niet erg fris ruiken, die te luidruchtig zijn, die zo dik zijn dat ze langs beide zijden over hun stoel uitkomen, enz enz…
    Als je je ergert aan kinderen of aan wat dan ook: in first class zul je er waarschijnlijk geen last van hebben… PS: ik heb zelf 4 kinderen.

  13. stephan zegt op

    Er bestaan ook geode oordoppen.Het id te gek voor woorden dat vliegmaatschappijen hieraan meewwrken. Ja het brengt ze extra geld in het laatje. Ik ben 66 en reis regelmatig en gebruik oordoppen als ik ongestoort wil slapen.
    groetjes, Stephan

  14. Mathias zegt op

    1) Met een koptelefoon lekker muziek luisteren of een goede film bekijken ( Emirates perfect met het ice system )

    2) Jullie vliegen allemaal zoveel dat het blijkbaar nog niemand opgevallen is dat babys en ouders altijd op de 1e rij zitten!!! Je kunt bij iedere respectabele maatschappij een stoel uitkiezen, zou zeggen zo ver mogelijk bij krijsende babys vandaan als jullie er niet tegen kunnen!

    3) slaappil?

    4) Wat zou ik een plezier hebben als de echte klaagzangers geen last hebben van krijsende babys, maar van een naar stinkdier ruikende buurman zitten, ja zelfs dan helpt een koptelefoon niet meer….lol.

    Helemaal belachelijk dat mensen klagen dat ouders met kids reizen, die slaan helemaal de plank mis! Volgens mij leven we in een wereld waar iedereen vrij is om te reizen met geldend paspoort

  15. Henk zegt op

    Ik zit hier wat dubbel in. Aan de ene kant vind ik dat een vervoerder ( trein/bus/vliegtuig) er voor dient te zorgen dat ik mijn reis op een veilige en comfortabele wijze kan uitvoeren. Dus zonder overlast van andere passagiers, of dit nu dronken lieden luidruchtige volwassenen of huilende kinderen zijn. Ik vind dan ook dat ik hier niet extra voor zou behoeven te betalen, ik ben niet de veroorzaker! Aan de andere kant kan ik wel begrip opbrengen voor het feit dat men natuurlijk moeilijk de veroorzakers extra kan laten betalen, want wie maakt dan uit wat overlast is, wie zou moeten betalen en hoeveel. Dit zou dan t.p. of achteraf verrekend moeten worden omdat je vooraf natuurlijk niet weet wie er hinder gaat veroorzaken. Wel vraag ik mij af of het wel altijd even doelmatig is om met heel jonge kinderen grote intercontinentale vakanties te gaan doen, want wat onthouden deze kinderen nu werkelijk van deze vakanties? Oplossing dus of je betaalt extra of je zet de koptelefoon op en luistert naar de muziek en of kijkt en luistert film.

  16. Erwin Fleur zegt op

    Go, wat een oude stelling,
    Dit gaat duidelijk over mensen die geen kinderen hebben.
    Of je vliegt eerste klas of lager, mensen betalen er voor.
    Ik zelf ben ook wel eens zonder mijn gezin gevlogen, maar ja? de hele weg een huilend
    kind naast mij, en ik zat in Eva elite, wat een ergernis, maar dan denk ik aan mijn eigen kinderen en val in slaap.
    Groet,
    Erwin

    • louise zegt op

      @erwin,

      Dan ben je een gelukkig mens als je dan toch in slaap kunt vallen.

      Louise

  17. jozef vanderhoven zegt op

    Hoe triest is het met ons gesteld.
    Hoe onverdraagzaam toch,
    Denken die mensen die zich zo negatief opstellen dat er niemand van hen last heeft of heeft gehad?
    Moet ik morgen ook meer gaan betalen als ik weer eens naast zo’n extra dikke zit die half op MIJN stoel hangt om een HELE stoel te krijgen?
    Dan betaal ik toch ook even veel als die man(of vrouw) om héél wat slechter te zitten?
    Ach, gewoon pech gehad en volgende keer beter is mijn motto,
    je kan altijd wel over iets kankeren……

  18. chris zegt op

    Misschien kan de airline bij het inchecken niet alleen de bagage maar ook de passagiers gaan wegen. En extra laten betalen bij overgewicht: 50 Euro per kilo?
    Er zijn standaard tabellen voor overgewicht. Kan dus geen discussie opleveren.

    • RonnyLadPhrao zegt op

      En wat is het voordeel hiervan voor de andere passagiers ?
      Buiten dat de passagiers wat lichter in zijn beurs wordt gemaakt denk ik niet dat hij daar plotseling gaat van afvallen, krimpen, ….

      Volgens mij wordt alleen de luchtvaartmaatschappij hier beter van.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website