Ga je binnenkort op vakantie naar Thailand of elders? Dan is de kans groot dat ook jij gemiddeld 2,5 uur per dag aan je smartphone vastgeplakt zit. Een kleine 15% van de Nederlanders is op vakantie zelfs meer dan 5 uur per dag aan hun social media gekluisterd volgens de Hotels.com™ Mobile Travel Tracker*.

Dit wereldwijde onderzoek onder 9.200 reizigers uit 31 landen laat zien dat Nederlanders maar wat graag op social media zitten tijdens een vakantie, omdat we bang zijn om iets te missen, oftewel last hebben van FOMO (Fear of Missing Out). Zo gebruiken Nederlandse vakantiegangers voornamelijk de volgende social-mediakanalen om voortdurend op de hoogte te blijven:

  1. Facebook (62%).
  2. YouTube (38%).
  3. Twitter (28%).
  4. Instagram (26%).
  5. Skype (25%)

Nederlandse reizigers hebben last van FOMO

Nederlanders blijken extreem gevoelig voor FOMO. Zeker 48% van de Nederlanders reizigers checkt tijdens vakantie updates en nieuws van vrienden op social media. Wie doet wat, waar en met wie? Een kwart geeft aan dat ze reageren op berichten van vrienden om niets te missen terwijl ze op vakantie zijn. Keep your friends close, keep your smartphone closer.

Mijn vakantie is leuker

Ook hebben we er een handje van om zelf op te scheppen door een mooi vakantiekiekje op social media te plaatsen. Maar liefst een derde van de Nederlanders geeft toe dat zij wel eens een foto plaatsen om de thuisblijvers jaloers te maken. Ook checkt 15% geregeld in bij een coole plek om te laten zien hoe fantastisch hun vakantie is. Zeg eens eerlijk, doen we dit stiekem niet allemaal?

“Appy Holiday”

Hoewel we allemaal roepen dat we op vakantie zo heerlijk tot rust willen komen en de boel de boel willen laten, blijkt dat in werkelijkheid lastiger dan gedacht. Ons app-gedrag laat zien dat we op reis onze familie en vrienden niet los kunnen laten. Nederlanders zijn op vakantie vooral geïnteresseerd in het bijhouden van social media, het lezen van het nieuws en appen met het thuisfront. Dus duiken we in plaats van in het zwembad massaal in onze smartphone om deze vijf populairste soorten apps tijdens het reizen te checken:

  1. Social media-apps (48%).
  2. Nieuwsapps (29%).
  3. Apps voor messaging/e-mail (28%).
  4. Reisapps (28%).
  5. Muziek- en entertainmentapps (27%).

Even niet bezig met thuis

Nederlanders pakken hun smartphone er op reis net zo vaak bij om social media te checken als om inspiratie op te doen (31%). Als we op vakantie bezig zijn met wat eigenlijk de bedoeling is – namelijk vakantie vieren – zoeken we informatie op om onze honger en reislust te stillen. We zijn namelijk het meest geïnteresseerd in restaurants en bezienswaardigheden. Krijg je gewoon trek van al die toeristische trekpleisters bezoeken? Dan ben je niet de enige! Kijk maar eens naar de populairste content waar Nederlanders op vakantie naar zoeken:

  • Restaurants en leuke marktjes (47%).
  • Bezienswaardigheden (47%).
  • Kaarten en routebeschrijvingen (31%).
  • Info over het lokale OV (22%).
  • Musea en kunstgalerieën (20%).
  • Bars (20%).

Bekijk mobiletraveltracker.hotels.com voor meer informatie over de Mobile Travel Tracker van Hotels.com.

15 reacties op “Nederlanders hebben last van FOMO tijdens vakantie”

  1. ruud zegt op

    Die Nederlanders met FOMO hebben op zich wel een terechte angst.
    Ze missen inderdaad wat: hun vakantie.

  2. Daniël M zegt op

    Interessant om te weten.

    Toch merkwaardig vind ik dat er met geen woord gerept wordt over de ‘weer’-apps. Persoonlijk vind ik dat zeer belangrijk, ook al zijn die niet altijd juist. Maar ze geven toch een eerste aanwijzing voor de dag zelf en de komende dagen, zodat je beter kunt plannen.

    Ik denk daarnaast ook aan de communicatie apps, zoals LINE. Ook heel handig als je in het buitenland (bvb. Thailand) bent en met familie, collega’s of vrienden wilt praten. Op voorwaarde dat deze personen in het thuisland (of eventueel eveneens op vakantie) deze app ook op hun smartfoon gebruiken.

  3. Marijke. zegt op

    Ik zelf vind het geen probleem hoor lekker rustig toch.Als er iets in de familie kring is weten ze ons te bereiken.1 keer per week contact is voor mij voldoende ik ben niet bang iets te missen.De hele dag met doe mobieltjes rond lopen vind ik irritant een ander moet maar mee luisteren naar al die onzinnige gesprekken.

  4. l.lagemaat zegt op

    In Bangkok is een special wandelpad aangelegd voor mensen, die deze soc.media gebruiken zodat anderen daar geen hinder van hebben of tegen elkaar aanbotsen.

  5. John Chiang rai zegt op

    Misschien ben ik erg ouderwets,maar ik heb de indruk dat het gebruik van de z.g.n. smart phone vaak ziekelijk overdreven word. Niet alleen op vakante zie je veel mensen,die menen iedere minuut online te moeten zijn,ook in het dagelijks leven is dit al haast een normaal gedrag. Als je een discussie begint over de vraag of dit nog werkelijk normaal is,merk je steeds meer dat je tot een minderheid hoort. Als je in de stad kijkt,zie je steeds meer mensen die als voetganger zo verdiept in hun mobiltje kijken,dat ze compleet de gevaren van het overige verkeer vergeten. Veel jongemensen hebben Facebook account met af en toe over 1000bekenden. Als je dan op de eventuele gevaren wijst,omdat hun private leven voor iedereen zichtbaar wordt,vinden ze het vaak overdreven.

  6. Leo Th. zegt op

    Op zich moet een ieder zelf maar weten hoe hij/zij de tijd doorbrengt, de één leest een boek en de ander kan de smartphone geen seconde uit het oog verliezen. Als iemand bijv. langs het zwembad of op een terrasje graag met zijn mobiel bezig is maakt mij dat niets uit maar laatst was ik in een (vrij prijzig) restaurant op Phuket (Nai Harn) toen aan de tafel naast ons een Japans gezin plaatsnam. Vader had alleen aandacht voor zijn smartphone, moeder was aan het turen op haar XL tablet en ook de 2 kinderen waren uitsluitend in de weer met hun tablets. Juist omdat zij vlak naast ons zaten vond ik dat de gezellige sfeer in het restaurant daardoor beduidend minder werd. Maar misschien ligt dat aan mij?

    • Marijke. zegt op

      Inderddaad leo de gezelligheid is soms ver te zoeken tijdens een etentje.Alles is met zijn telefoon of tablet bezig.Er word geen gesprek meer gevoerd maar dat is op een verjaardag ook al zo.De gezelligheid is ver te zoeken.Bij sommige restaurants moet je je mobiel afgeven vind ik niet verkeerd.Jij bent verplicht om met de anderen mee te luisteren.

    • Ger zegt op

      Ach voordat de TV er was, zo’n 60 jaar geleden, was het ook anders. Tegenwoordig is er ook in Nederland een minderheid die bewust kiest om geen TV te hebben.
      Idem voor de smartphones, computers etc.. Accepteer dat je tot een minderheid behoort.
      En besef dat je raar gevonden wordt als je er geen hebt of er geen gebruik van maakt. Hetzelfde wat je nu denkt over mensen die geen TV hebben.

  7. Slagerij van Kampen zegt op

    Vroeger hadden ze altijd een dik boek bij zich, dat zoals Sjon Hauser terecht opmerkte, vrijwel nooit over Zuid oost Azie of Thailand ging. Tegenwoordig voldoet de digitale wereld. Eigenlijk doen de meeste mensen in Thailand hetzelfde wat ze thuis gebleven ook zouden doen. Of ze spelen pool biljard of kijken naar wetserse films of voetbal, of zitten samen met westerlingen elke dag weer aan de bar.

  8. janbeute zegt op

    Als ik dit zo lees als enigzins gelukkige mobiel phone analfabeet .
    Het is inmiddels een wereld wijde ziekte of zelf virus geworden , eens noemde een oud blogger ze mobiel phone zombies .
    Ik doe er gelukkig voor mij zelf niet aan mee , een mobieltje is voor mij gemaakt om mee te kunnen bellen .
    En af en toe eens een foto te kunnen maken .
    Ik denk dat als er ooit eens een remake gemaakt zal worden van de film easy rider .
    De hoofdrol speler ( vroeger Peter Fonda ) niet zijn horloge , maar zijn mobieltje in het zand zou gooien .
    Tijdens de opening scene van de movie .
    Ik zelf noem het overigens mobielphone alcoholisme , denk dat het nog erger is dan drank alcoholisme .

    Jan Beute .

  9. Jack G. zegt op

    Het is heel belangrijk om goede foto’s, filmpjes en verhalen van je vakantie op je gezichtsboek of op 1 van al die andere sociale zaken te zetten. Veel mensen genieten van de reacties hierop. En komen helemaal in de juiste ‘oh, wat is het hier fantastisch’ sfeer terecht. Je maakt dus eerst een foto van je bordje met Kreeft en wacht gedurende het eten hiervan op de jaloerse reacties. De Kreeft wordt alleen maar lekkerder bij vele van deze mensen. Het wordt 1 explosie van smaak. Gelukkig zijn er apps waarmee je kan voordoen alsof altijd de zon schijnt ipv beelden van dat je wegspoelt. Het is eigenlijk een vorm van gelukstherapie. Restaurants die deze apparaten tijdelijk in beslag nemen begrijpen er geen bal van. Het gaat om een culinaire beleving en daar hoort eten delen op deze manier nu eenmaal bij. En wat doe ik zelf? Ik vertel altijd dat mij bellen op mijn vakantieadres erg duur is. Ook internet kost op mijn vakantieadres altijd erg veel. Kortom, ik laat mijn telefoon uit als ik op vakantie ben. Familie heeft wel de adresgegevens van mijn hotel(s)s en kunnen mij prima vinden in het geval het alarmfase 3 is.

    • Ger zegt op

      Juist , het is een verrijking van je leven , je hebt extra mogelijkheden. En als je bijvoorbeeld de hele dag al op stap ben geweest en dan samen eet en dient te wachten is het prima om bijvoorbeeld het nieuws te volgen of wat dan ook. Heb je later weer gespreksstof. Zo zie dat er 2 kanten zijn aan het gebruik van smartphones.

  10. John Chiang rai zegt op

    Eigenlijk is de titel,,Nederlanders hebben last van FOMO tijdens hun vakantie niet juist omdat het eigenlijk een internationaal verschijnsel is,dat ook overal zijn plaats heeft ingenomen in het normale leven. Waarbij je eigenlijk de vraag zou moeten stellen,of dit nog een normaal leven genoemd mag worden. Overal zie je deze online Junkies,die eigenlijk voor het daadwerkelijke leven geen tijd meer hebben,omdat ze zich iedere minuut van de dag bezighouden met het oppervlakkige wereldje van Facebook en Twitter en Co. Als jonge mensen in een nieuw restaurant zitten,zie je eerst allerhande selfies,zodat ze iedereen alla minuut bewijzen kunnen dat ze daar ten plaatse zijn. Men maakt haast een spagaat om met het gezicht in de buurt van het bestelde gerecht te komen,zodat de selfie lukt,en alle Facebook vrienden kunnen meegenieten van de bestelde maaltijd. Als iemand nu denkt dat dan gegeten wordt,heeft hij helaas geen verstand van de sociale media. Vaak worden de eerste reacties afgewacht,en beantwoordt,en als het eten koud is wordt eerst gegeten. Ook met de andere tafelgenoten wordt alleen het hoog noodzakelijke besproken,die meestal van het zelfde virus aangestoken zijn,zodat naar mijn mening van normale gezelligheid onmogelijk sprake zijn kan.

  11. Fransamsterdam zegt op

    Dat veel mensen ook op vakantie actief online zijn zal ik niet tegenspreken.
    Maar volgens mij doen ze dat omdat ze dat leuk vinden.
    Zowel in de titel als in de tekst wordt gesteld dat we ‘er last van hebben’. Dat waag ik ernstig te betwijfelen.
    De suggestie dat het iets ongewensts is waar je vanaf wilt komen wordt nog versterkt door er een vierletterige afkorting aan te geven, hetgeen op zijn minst de associatie met diverse moderne ziektebeelden oproept.
    Dat is natuurlijk onterecht.
    Het internet is leesboek, puzzelboek, tijdschrift, krant, wegenkaart, reisgids, ansichtkaartenwinkel, postkantoor, bank, radio, televisie en walkman, fototoestel, filmcamera, taalgids, en nog veel meer dingen tegelijk, samengevoegd in één handzaam en betaalbaar apparaat.
    Tel de zegeningen van de moderne techniek!

  12. LOUISE zegt op

    Oh, dan zijn wij een antiek echtpaar. (klopt ook bijna hoor)
    Op vakantie gaat I-PAD niet mee.
    Foto kan met GSM..
    Mobile, alleen voor mensen die in Thailand bellen of die op ons huis passen.

    Is er iets wat tijdens onze vakantie plaatsvindt, dan zal ik een keer internet van het hotel gebruiken.

    Maar ja, ook in sommige hotels, tenminste in Nederkand, heb je internet op je tv in je kamer.
    Zal misschien hier ook komen denk ik.

    LOUISE


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website