Niet één ongeluk heeft vorige week op een spoorwegovergang plaatsgevonden, maar dat is vier keer gebeurd. Alleen de meest ernstige op een door bewoners gemaakte overgang in Khon Kaen haalde de krant.

Een vrachtwagen botste toen op een trein met als triest resultaat vier doden en twintig gewonden (foto homepagina). Zie Vier doden bij aanrijding tussen trein en vrachtwagen.

De overige drie ongelukken gebeurden alle op woensdag. Kort na het middaguur botste op een soortgelijke overgang in Bang Lamung (Chon Buri) een personenauto tegen een trein. Twee personen raakten gewond.

Een uur later boorde in Muang (Phetchaburi) een trein zich in een auto. De twee inzittenden overleefden het niet. Deze aanrijding vond plaats op een officiële maar onbeveiligde spoorwegovergang.

Later die dag raakte een trein in Phitsanulok een trein een auto, die op een overgang stond. De motor van het voertuig was afgeslagen. De bestuurder raakte gewond.

De Spoorwegen (SRT) telde tussen oktober vorig jaar en september 127 ongelukken, resulterend in 27 doden en 91 gewonden. De meeste (87  procent) vonden plaats op een onbeveiligde overgang. Het aantal provisorisch door bewoners gemaakte overgangen neemt gestaag toe. Meestal begint het met een overgang voor motorfietsen, later worden ze vergroot zodat ook auto’s er gebruik van kunnen maken.

Die overgangen sluiten is voor de SRT bijna onbegonnen werk. ‘Dat is moeilijk als gevolg van tegenstand van dorpelingen, die bij polici en lokale invloedrijke figuren klagen en willen dat ze open blijven’, zegt Pornsutti Thongsard, hoofd van het SRT-kantoor. ‘We kunnen niet veel meer doen dan de dingen op hun beloop laten.’ Wel heeft de SRT lokale autoriteiten gevraagd waarschuwingstekens te installeren bij illegale overgangen.

Het gehele land telt 2.517 spoorwegovergangen: 877 zijn uitgerust met spoorbomen; 755 staan op de lijst om aangepakt te worden. Voor het huidige begrotingsjaar (1 oktober-30 september) staan 130 spoorwegovergangen op de nominatie spoorbomen te krijgen en onder 118 overgangen komt een tunneltje.

Het ministerie van Transport gaat een panel optuigen dat een oplossing moet bedenken voor de overgangen die buiten de bevoegdheid van de SRT vallen. Die bevinden zich in Lampang, Ratchaburi, Samut Sakhon, Phitsanulok en Prachuap Khiri Khan. De minister denkt aan waarschuwingstekens, verkeersdrempels en waarschuwingssystemen. Volgens hem kunnen alle betrokken overgangen daarmee uiterlijk volgend jaar worden uitgerust.

(Bron: Bangkok Post, 3 november 2014)

Op de foto boven een overgang in Ngew Rai (Nakhon Pathom).

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website