Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- andrew van schaik: Pad Ka Pao? Betekent gebakken basilicum. Snapt geen mens wat je wilt eten. Op de foto zie ik: Muh pad bai khapao, kai dow. Dat sn
- Jos M: Ik lees” De Brusselse route, voor het eerst gelanceerd in november 2011, onderging door de wereldwijde pandemie een tijdelij
- Arno: Diverse keren vanaf Frankfurt met Thai Air gevlogen naar BKK, qua prijs zijn ze stukken goedkoper als Lufthansa en als KLM vanaf A
- kees: rechtstreeks bij de maatschappij geboekt of via een reisbureau?
- Nonkelwin: Wij zijn ook twee weken terug met Thai Airways van BKK naar FRA gevlogen, maar dan wel in Economy. De vlucht was ok, maar de servi
- JV: Als je met een Thaise persoon reist, mag je door de immigratie voor Thaise nationaliteit.
- Stef Meulenberg: Idd wij ook net terug van Bangkok de Business class was buiten de prijs niets volgende keer lekker met de Emirates die weten wat s
- Frank: Hoi Ed, wou hier even op reageren! Ik had mijn ticket in de Corona tijd geboekt via budget air. Heb vorige maand zelf nog eens gep
- RonnyLatYa: Het zijn ook in BE/NL niet allemaal kinesisten die langdurig geschoold zijn …. Ook in BE/NL vind je korte massagecursusse
- RonnyLatYa: Goed zo. Doen. Meer plaats voor diegene die wel voor Thai kiezen. Heb trouwens wel het geld van 2 tickets terug gekregen.
- Geert: Dan heb jij geluk gehad. Na heel fel aandringen (bijna wekelijks mailen) heb ik pas na 4 jaar mijn ticket terug betaald gekregen&
- Bert: Je kunt gewoon achter je vrouw aansluiten
- Kees: Ook in keng karie, gele curry.
- Berbod: Zo’n 105 km noordelijk ligt Nakhon Phanom, eveneens aan de Mekong. Ik vind dit toch een leukere stad dan Mukdahan zeker in h
- JAN: Idd, ze volgen 1 week kursus in Wat Pho of elders en hebben een diploma. In BE/NL doen ze er 4 of 5 jaar over aan de Univ om hun m
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Thaise spoorwegen gaat de strijd aan met budget vliegmaatschappijen
De State Railway of Thailand (SRT) gaat de strijd aan met de budget luchtvaartmaatschappijen, die aantrekkelijk zijn voor reizigers vanwege goedkope tickets en kortere reistijden. Daarom worden verouderde dieseltreinen op routes naar populaire toeristische bestemmingen vervangen door nieuwe elektrische treinen met airconditioning en comfortabele stoelen.
De SRT begint met een vervanging van verouderd treinmateriaal op routes tot 300 km van Bangkok. De oude dieseltreinen worden dan ingezet op de lange-afstandsroutes. De eerste drie routes die aan de beurt komen, zijn Bangkok – Nakhon Sawan, Bangkok – Nakhon Ratchasima en Bangkok – Hua Hin. Volgens het ontwikkelingsplan van de SRT zijn dat ‘strategische bestemmingen’.
In de volgende fase worden de elektrische treinen ingezet op drie routes buiten de 300-km straal: Nakhon Sawan – Phitsanulok, Nakhon Ratchasima – Khon Kaen en Hua Hin – Surat Thani.
SRT gouverneur Worawut, die de plannen gisteren bekend maakte, heeft geen tijdspad bekend gemaakt.
Bron: Bangkok Post
Blijkbaar is de SRT uit zijn slaap opgeschrokken.
Dat heeft een tijd geduurd.
De vraag is vervolgens, of het spoor wel geschikt is voor snellere treinen.
Een tweede vraag is, of die treinen dan nog betaalbaar zijn voor de armere Thai.
Maar voor de sporen aangepast en van stroomleidingen zijn voorzien en de treinen zijn geleverd, zullen er nog wel een hoop dieseltreinen heen en weer rijden.
Daarna hebben ze natuurlijk ook gekwalificeerde technici nodig, om die nieuwe treinen te onderhouden…
Maar het lijkt me voor het milieu een hele vooruitgang.
Electrische treinen?
Het is hier niet helemaal duidelijk hoe dat mogelijk is zonder bovenleiding, die er helemaal nog niet is.
Zo’n project zou 2-3 jaar duren voordat de aangegeven routes onder de draad zijn gebracht.
Beste Hans , ik denk dat deze elektrische treinen op batterijen gaan lopen net als de Teslaas en op de treinstations komen ook laad stations de machinist plugt even de laad kabel er in en hupla daar gaan we weer, Of misschien worden de treinen wel rondom voorzien van zonnepanelen.
Kan ook zijn dat ze de stroom van de plus pool op de ene rail zetten en op de andere rail de min pool.
Ze zijn hier vindingrijk als het moet, en met een beetje knutselwerk en fantasie moet het uiteraard toch gaan lukken .
Jan Beute.
Beste Jan,
Je bent,volgens mij, géén electricien maar eerder ‘n ‘Willie Wortel’!
Plus op de ene rail en Min op de andere! Zwakstroom zeker? Als er toevallig ‘n motorcycle op die 2 rails valt, verbrandt die stante pede!! En kortsluiting: dus de trein valt stil.
En die zonnepanelen! Je hebt voor ‘n trein-elektromotor plm 500 m2 panelen nodig. Dan rijdt die enkel overdag!
Ik ben benieuwd hoe jij dit oplost.
Beste Peer,
Wat Jan Beute zegt, die stroomrail is al oud,zeker nog nooit in een metrostation geweest o.a. Parijs,daar ligt een derde rail die voor de energie zorgt.dat de trein de strijd over langere afstand wat passagiersvervoer betreft allang geleden verloren is,is wel duidelijk .ik zie het een als het krampachtig openhouden van de provinciale kanalen in Nederland,een vervoerstechniek van eeuwen her,dat miljoenen kost en een doodgeboren kindje is. Dit is de 21e eeuw.
Beste Peer, was bedoelt als een humoristische opmerking.
De elektrische spanning op de bovenleiding is in Nederland 1200 volt gelijkstroom.
Maar zoals Khun Kampaen schrijft bij metros loopt de spanning wel via de rails.
En wat denk je van de bots autoos op de kermis, vroeger vaak ingezeten.
De spanning plus pool via het kippengaas boven in de tent en de stroom gaat via de buis met sleep kontakt naar de elektro motor van de bots auto en de min via de wielen naar de stalenrij platen.
En wat te denken van bovengrondse monorail systemen.
Jan Beute.
Duidelijk bij de SRT een 2 sporen beleid!
Of SRT gouverneur Worawut heeft een afslag gemist of heeft zitten slapen tijdens de voorbereidende
besprekingen met o.a. Jicas over een HSl op verschillende trajecten. (2017, 2018)
Eureka! Er komen elektrische treinen. Even de spoorbreedte aanpassen, hier en daar een elektrische
leiding ophangen, misschien een aangepast stationnetje en Thailand doet mee in de vaart der volkeren!
” budget luchtvaartmaatschappijen, die aantrekkelijk zijn voor reizigers vanwege goedkope tickets en kortere reistijden”(citaat)
Ik denk dat er nog wel een paar meer factoren zijn die budget luchtvaartmaatschappijen aantrekkelijk maken. In vergelijking met de trein is het vliegtuig nog altijd duurder maar het verschil kon wel een skleiner worden door investeringen in de spoorwegen. Wat te denken van het gemak van online boeken en betalen, het reserveren van een stoelnummer, minder vertragingen, info bij vertragingen of andere belangrijke zaken, service aan boord (wel tegen extra kosten), cabine personeel………