Wat doe je als overheid wanneer je stad één groot verkeersinfarct is? Er zijn twee vormen van bestuur: top-down en bottom-up. Voor dat laatste kiest de gemeente Bangkok.

‘De lokale bevolking kent de problemen beter dan anderen. Hun dagelijkse ervaringen met de verkeerschaos kunnen een belangrijke input vormen voor deze bottom-up benadering’, zegt vice-gemeentesecretaris Jumpol Sumpaopal.

Als beginnetje heeft de gemeente aan studenten van vijftien lokale universiteiten gevraagd knelpunten te bestuderen en oplossingen te suggereren. Studenten techniek van de Sripatum universiteit namen de afgelopen twee maanden deel aan een serie workshops, waarin ze gevoed werden met gegevens en statistieken. Daarna trokken ze het veld in, in hun geval de Phahon Yothin Road, een drukke weg met tal van knelpunten die ze ook kennen uit eigen ervaring want hun universiteit in Chatuchak is eraan gevestigd.

Puntsgewijs enkele oplossingen die ze bedachten:

  • Direct na de tunnel bij het Lak Si plein doet zich het probleem voor dat bussen en auto’s van rijstrook wisselen, waarbij ze elkaar in de weg zitten. Oplossing: verplaats de bushalte na de tunnel verder naar achteren.
  • Bij de verkeerslichten op het Kasetsart kruispunt zitten ook twee verkeersstromen elkaar in de weg. Oplossing: Zet de lichten ’s avonds uit en verbiedt rechtsafslaand verkeer. Laat het doorrijden naar een U-bocht onder de Kaset flyover.
  • De wagens die uit de uitrit van het Royal Thai Army Chemical Department komen, mogen zowel naar links als rechts afslaan. Oplossing: Sta alleen linksafslaand verkeer toe en maak een U-bocht.
  • Ten slotte een bekend probleem dat ik uit eigen ervaring ken. Bussen en taxi’s stellen zich niet netjes op in de rijstrook die naar een flyover leidt, maar rijden er langs en persen zich op het laatste moment tussen de rij wachtende auto’s. Dat probleem doet zich voor bij de Kasetsart flyover. Oplossing: Camera’s ophangen en overtreders beboeten.

De voorstellen worden momenteel op het stadhuis bestudeerd. Op 22 maart presenteren alle deelnemende universiteiten hun voorstellen. De gemeente hoopt dat andere overheidsdiensten een voorbeeld nemen aan deze werkwijze. ‘Voordat ze een project beginnen, moeten ze eerst luisteren naar wat de mensen vinden, anders krijgen ze te maken met protesten’, zegt Jumpol.

(Bron: Bangkok Post, 9 maart 2013)

2 reacties op “Studenten bedenken slimme oplossingen voor verkeersknelpunten”

  1. bottomup? zegt op

    Dat had toch ELKE verkeersplanner moeten weten-dat leren in NL al MTS studenten-nog veel lager als de TU/Univ.
    EN-omdat ik zelf toevallig gisteravond nog op die plek was- het verplaatst enkel de jams naar 1 km verderop. Wat BKK nodig heeft is een SINgapore of LOndon style verkeersheffing-200 of 500 THB per entry in de centrale zone, PLUS een politiemacht uit Si8ngapore om de dan volgende omkoopspogingen en totale verbijstering over deze ongehoorde inperking niet door die te dikke jongens in krappe bruine pakkies te laten omkopen.

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ bottomup? Heeft u speciaal dit emailadres aangemaakt voor deze ene reactie? Maar ter zake. Ongetwijfeld zijn rigoreuze maatregelen nodig om de verkeersproblematiek van Bangkok te verzachten c.q. op te lossen. Maar daar gaat dit bericht niet over. Het bericht wijst erop dat burgers met oplossingen kunnen komen die ambtenaren achter hun bureau niet kunnen bedenken. Een alleszins lofwaardig initiatief, want te vaak worden maatregelen over de hoofden van burgers genomen. Ook in Nederland.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website