Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- pjotter: Oh, bij mij werkte dit zelfs bij de SCB rekening die alleen op naam staat van mijn vriendin. Ik heb dat toen gedaan omdat ik noga
- George: Ben in 2006 getrouwd in Thailand en het huwelijk in Den haag laten registreren. In 2016 gescheiden/ Trouwen was makkelijk gewoo
- คอรีน่า: Probeer het rekenen bij te houden door veel bordspelletjes met dobbelstenen te spelen. Ook het spel shut the box is geschikt om re
- andrew van schaik: Voor goede prive scholen moet je in Bangkok zijn. Net als voor een hoop andere goeie dingen. Mahidon is de beste en duurste, allee
- Peter V: Dat gebouw zou niet groot genoeg zijn om alle ‘hub’-projecten te huisvesten… Thailand, land of hubs
- Gerardus: Ze was ervan op de hoogte. Maar door geldgebrek……
- Ruud: Hallo Raf in oktober staan de waterlelies nog niet in bloei. De beste tijd is van eind november tot eind maart. Wij wonen op 2,5
- KhunTak: Moderator: graag bij het onderwerp van de posting blijven.
- Bert: Sjaak, Bedankt voor je heldere visie op het onderwijs hier, duidelijk en zoals ik al vermoedde. Ik wist echter niet zeker of d
- Ger-Korat: Tegenovergestelde van waanzin: sociaal want vele mensen komen er samen wonen, werken, gaan er uit en meer. Economisch gunstig wan
- Ger-Korat: Nederland ligt dan ook vol met warenhuizen: denk aan een dak boven de winkelstraat en ziedaar het lijkt op een warenhuis, en winke
- Bert: Beste Ron, Ik geef hem les in de Thaise taal, er is niet zo zeer sprake van een taalbarrière tussen ons. Ooit, een jaar of 20
- bennietpeter: https://www.thethailandlife.com/loan-mortgage-thailand Het zou dus mogelijk moeten zijn volgens schrijver en niet echt anders dan
- Ger-Korat: Ja het helpt wel immers er komt extra werkgelegenheid bij het bouwen en als het complex in bedrijf is en velen er inkomen verdiene
- bennietpeter: Heb je het al over een sinsod gehad? Zeker weten CM met zijn repeterende slechte luchtkwaliteit in bepaalde tijdstip? Verder de
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Regering voornemens om drie hogesnelheidslijnen te schrappen
Regering voornemens om drie hogesnelheidslijnen te schrappen
Een bron bij het ministerie van Transport laat weten dat de regering erover denkt om drie hogesnelheidslijnen te schrappen. De reden hiervoor is dat er geen particuliere investeerders te vinden zijn voor de projecten. Zij zien er geen brood in. Het gaat om de lijnen Bangkok – Chiang Mai, Bangkok – Surat Thani en Rayong – Trat.
Het nieuws komt nu naar buiten omdat de drie lijnen niet zijn opgenomen in het investeringsplan van het ministerie van Transport. De bron zegt dat particuliere investeerders geen belangstelling hebben omdat de routes te lang zijn en enorme kosten met zich meebrengen.
Dat de lijn Bangkok – Chiang Mai waarschijnlijk niet door zou gaan was al eerder bekend, omdat in oktober vorig jaar Japan afhaakte. Tijdens een bezoek van voormalig minister van Transport Arkhom aan Japan kreeg hij al te horen dat de Japanse regering niet wilde investeren in de lijn. De kosten waren te hoog en het rendement te klein.
De lijn zou 50.000 reizigers per dag moeten trekken om rendabel te zijn, maar uit een haalbaarheidsstudie van het Japan International Cooperation Agency is gebleken dat men hooguit 10.000 personen per dag zou vervoeren.
Bron: Bangkok Post
Nah!!! Wat heb ik steeds gezegd? Commercieel niet haalbaar. Kennelijk heeft iemand het licht gezien.
Wel naar natuurlijk voor China en zij (binnen de overheid) die vanuit hen moverende redenen (…., pensioenbijdrage?) steeds hebben gepocht met deze HSL-capriolen. Laten ze om te beginnen de helft van het uitgespaarde bedrag investeren in verbetering bestaand spoor.
Die hadden we niet zien aankomen…..
In een eerdere posting ” Hoge snelheidslijn tussen Bangkok en Korat” werden er terecht indertijd door andere bloglezers opgemerkt, dat dit geen rendabele lijn zou kunnen worden gezien de hoge ontwikkelingskosten.
Een subjectieve niet onderbouwde indruk is dat Japan zich gepasseerd voelde doordat Thailand ook China
inschakelde bij de diverse projecten. ( Japans gezichtsverlies!) Een doodzonde in de Aziatische cultuur!
Denk dat Japan wel onderzoek deed naar de haalbaarheid en passagiersaantallen voor het trajekt Bangkok-Chiang Mai, en er worden ook daadwerkelijk aantallen genoemd. Kijk dan heb je informatie. Wat de lijn Bangkok naar Korat, deze eerste lijn die op stapel staat, heb ik nog nooit iets gelezen over enig onderzoek naar de haalbaarheid, passagiersaantallen of kostenoverzichten. En laat de Isaan met 20 miljoen inwoners wel de meeste mensen herbergen in Thailand dan denk ik als dit trajekt niet slaagt dan de andere genoemde trajekten zeer zeker niet want daar minder passagiersaanbod, langere en dus duurdere trajekten en meer concurrentie van vaak een goedkopere en snellere vliegtuig. Japan bekijkt het economisch net zoals China het ook doet met de lijn Bangkok naar Korat want China houdt vast aan de toch wel lage rente van 2,3 % over de leningen. Denk degene die het financiele plaatje niet in ogenschouw willen zien in Bangkok wonen. Dus geen gezichtsverlies maar gewoon rekenwerk op een zakjappaner of Chinese telraam
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, maar inderdaad Bangkok droomt zich rijk, misschien aandelen bij de TAT?!
Wat lees ik nu dan toch weer, de high speed lijn naar Chiangmai gaat niet door.
Hoe moeten al die miljoenen extra verwachte toeristen die jaarlijks steeds meer Thailand gaan bezoeken dan naar Chiangmai komen.
Met de huidige boemel verbinding.
Jan Beute.
Hoge snelheidstrein naar Chiang Mai is gekkenwerk, tot Phitsanulok zou nog wel kunnen maar daarna wordt het een moeilijk en kostbaar project door de bergen naar Chiang Mai. Ook nu is dit het meest tijdrovende deel van de reis.
Verdubbeling en elektrificatie van het spoor zal minder kostbaar en aanzienlijk reistijdverkorting opleveren.
De enige manier om het spoor rendabel te maken is verbieden van korte afstandsvluchten.
Maar dat is een utopie denk ik
Het spoor hoeft niet rendabel te zijn. Dat is het in de meeste landen niet. De overheid stopt er terecht geld in. Er zijn ook overheden die luchtvaatmaatschappijen direct of indirect subsideren. Thai Airways is voor 70% van de Thaise staat en maakt 4 miljard verlies per jaar. Misschien dat overheden moeten stoppen met het geld toeschuiven naar airlines.
En wiet iemand hoe het dan zit met de hogesnelheidsverbinding van Bangkok naar Hua Hin ?
Ze zijn al een jaar bezig met grote betonnen peilers te plaatsen ?
Mvg,
Erik