Nieuws uit Thailand – 29 juli 2014

De reparatie van Thailand’s langste houten brug, de Saphan Mon brug in Kanchanaburi, schiet niet erg op. Vorig jaar zakte 70 van de 850 meter lange brug in, in april begon de reparatie en die is tot nu toe pas voor 30 procent gevorderd. Gepland was vier maanden, maar dat lukt van geen kanten.

Het werk is vertraagd omdat noodbrug die er pal naast lag, verplaatst moet worden, slechts 26 palen teruggevonden zijn en er nu 1.300 nieuwe moeten komen, de meeste uit het Noordoosten. Ook de regen heeft voor vertragingen gezorgd.

– Sommige berichtgeving in Bangkok Post doet me denken aan de rol van Kees van Kooten als Prof. Dr. Ir. Akkermans die kirt ‘Ik word genoemd’ bij de verdeling van ministersposten. Zo ook vandaag.

De krant opent met de verwachting dat legercommandant Prayuth Chan-ocha, die in september met pensioen gaat, aanblijft als leider van de NCPO (junta) en tevens de post van minister-president in het te vormen interim-kabinet gaat bekleden.

Als opvolger voor de functie van legercommandant wordt de huidige tweede man Udomdech Sitabutr genoemd. Voormalig legercommandant Anupong Paojinda wordt getipt als vice-premier en minister van Defensie. Dat zegt ‘een bron’, en nu maar hopen dat die bron dit niet uit zijn grote duim zuigt.

In het artikel is het een en al name dropping, informatie die me deze dinsdagochtend minder relevant lijkt voor mijn lezers. [Wat heeft de weekdag daar nu weer mee te maken, Dick?]

Verder bevat het artikel recyceld nieuws over de te vormen wetgevende assemblee (NLA, een soort noodparlement), hervormingsraad en de benoeming van een interim-kabinet. Naar de koning is al een lijst met 200 namen gegaan van personen die de NLA gaan vormen. De koninkijke goedkeuring wordt nog deze week verwacht.

Alweer van een geheimzinnige bron: 110 van de 200 zijn legerofficieren. De NLA krijgt 220 leden, dus er is nog ruimte voor latere benoemingen van geschikte personen. De overige 90 leden zijn voormalige senatoren en academici. [Ik mis maatschappelijke organisaties.]

De permanent secretaris van het ministerie van Defensie vraagt begrip voor de dominantie van het leger in de NLA. ‘Het land bevindt zich nog niet in een normale toestand.’ De genomineerde kandidaten zijn volgens hem ‘the cream of the crop’ (het neusje van de zalm). Naar verwachting komt de NLA voor het eerst volgende week bijeen.

– De NCPO (junta) heeft de evacuatie van alle 1.500 Thais in Libië bevolen, nu de gevechten tussen pro-regeringskrachten en militante groepen escaleren. De eerste evacuaties vinden binnen 48 uur plaats. Volgens de Thaise ambassadeur is de situatie in Tripoli ‘levensbedreigend’.  Overwogen wordt de ambassade te sluiten. Ook andere landen zijn begonnen hun landgenoten weg te halen. De Thaise evacuees verhuizen naar Djerba in Tunesië en vliegen vanaf Djerba en Tunis naar Bangkok.

De junta werkt ook aan plannen om Thais die in Israël werken, naar veiliger gebieden over te brengen. De ambassade heeft hen geadviseerd te stoppen met werken of tijdelijk van baan te veranderen. Volgens de ambassadeur hebben 65 van de 500 Thaise arbeiders die binnen 20 km van de Gazastrook werken, om evacuatie gevraagd. Zeven zijn al teruggekeerd naar Thailand.

– Het is wel eens anders geweest, maar het is weer helemaal koek en ei tussen Thailand en Cambodja. De Cambodjaanse minister van Defensie Tea Banh, op een tweedaags bezoek in Thailand, zegt dat zijn regering de politieke ontwikkelingen in Thailand begrijpt en met name het beleid van de junta om de vrede en democratie in het land te herstellen. Tea Banh wordt onder anderen vergezeld van de zoon van Hun Sen, de premier van het buurland.

Tijdens het bezoek wordt gepraat over bilaterale kwesties, voorbereidingen voor de Asean Economic Community en grenskwesties maar over de problemen rond Hindu-tempel Preah Vihear wordt niet gesproken. Daar is het volgens de permanent secretaris van het ministerie van het Defensie niet het juiste moment voor, want dat zou tot een conflict kunnen leiden. ‘Laten we nu net als vroeger gelukkig samenleven. We kunnen er later over praten.’

– De provinciale rechtbank van Betong (Yala) heeft goedkeuring verleend aan de arrestatiebevelen voor twee verdachten van de verwoestende bomaanslag van vrijdag. Bij de aanslag zouden tien personen zijn betrokken.

Drie separatisten en een soldaat zijn gisteren bij twee incidenten in Narathiwat omgekomen en een politieagent werd verwond. De agent werd in zijn Toyota beschoten toen hij naar huis reed. Dat gebeurde 200 meter vanaf een legerbasis. Van daaruit werd een operationeel team gestuurd dat in gevecht met de militanten raakte. Drie van hen werden doodgeschoten, een soldaat die ernstig gewond was geraakt, overleed later in het ziekenhuis.

Bij een ontploffing in Sai Buri is zondagavond een meisje om het leven gekomen. Zes anderen, twee rangers, twee jonge meisjes en twee vrouwen, raakten gewond.

– Heet dat creatief boekhouden? De spoorwegen (SRT) willen slechts een vijfde van de schuld van 109 miljard baht dragen, de rest is voor de rekening van de regering. Die zou ook moeten dokken voor infrastructurele projecten. Dit voorstel gaat vrijdag naar het ministerie van Transport en verder naar de State Enterprise Policy Commission en de NCPO.

Volgens waarnemend SRT-gouverneur Prasert Attanan is het splitsen van de schuld de sleutel tot het oplossen en verlichten van de enorme schuldenlast waaronder de SRT gebukt gaat. Later dit jaar wordt een nieuw vierjarenplan van kracht. Van de mooie plannetjes in het vijfjarenplan dat dit jaar eindigt, is niets terecht gekomen. Ze betroffen de aanleg van dubbelspoor, de aanschaf van locomotieven en wagons, en een nieuw seinsysteem.

De schuld van de spoorwegen is overigens relatief, want het bedrijf beschikt over veel grond: in Bangkok alleen al 512 rai (Makkasan), 1070 rai (Phahon Yothin) en 277 rai (Yannawa) en in andere provincies elf percelen. [Waarom gaat het in de berichtgeving nooit over de balans, maar altijd over de winst- en verliesrekening?]

De ontspoorde wagons van de Eastern & Oriental Express zijn naar station Bang Sue (Bangkok) gebracht. De beschadigde spoorlijn zou gisteravond zijn open gegaan.

– Wat voor domoren [mijn woordkeus] werken er bij het ministerie van Onderwijs? Gisteren schreef ik over het goede daden paspoort en vandaag meldt de krant dat het ministerie onbevoegde professionals uit bepaalde beroepsgroepen toestemming wil geven het krijtje te hanteren vanwege het tekort aan leerkrachten. [Lees: college te geven] Dekens van universiteiten en colleges verzetten zich.

Een soortgelijk plan is al eens bedacht door de Teacher’s Council of Thailand (TCT), maar in dit plan zouden de niet bevoegde docenten tegelijk met het lesgeven een cursus moeten volgen, waarmee ze hun bevoegdheid konden halen. In het ministeriële plan krijgen ze automatisch na twee jaar proefdraaien een akte van bevoegdheid. ‘We hebben geen problemen met outsiders, maar we moeten wel de kwaliteit handhaven’, zegt TCT-president Paitoon Sinlarat.

De deken van de faculteit Onderwijs van de Rajabhat Maha Sarakham universiteit vraagt zich of dat tekort aan leerkrachten überhaupt bestaat. Hij wijst erop dat 300.000 studenten een lerarenopleiding volgen.

– 26 procent van de totale kustlijn van Thailand wordt aangetast door erosie, oftewel 830 van de 3.148 km. Sommige stukken bevinden zich in een kritieke toestand. Het Department of Marine and Coastal Resources gaat zijn anti-kusterosie plan herzien en in oktober aan het nieuw te vormen kabinet aanbieden. Volgende maand begint een studie naar de zwaarst geërodeerde plaatsen in negentien provincies, waaronder Rayong, Chanthaburi, Phang Nga, Krabi en Phuket.

Voor anti-erosie maatregelen stelde het kabinet in 2011 19 miljard baht ter beschikking. Daarvan is 4 miljard uitgegeven.

Economisch nieuws

– NokScoot, de joint venture van Nok Air en Scoot uit Singapore, is op het oorlogspad, want de budgetmaatschappij heeft de start van de lange-afstandsvlucht naar Japan vervroegd naar 1 september. Op die datum begint ook Thai AirAsia X (TAAX) op Japan te vliegen.

TAAX vliegt vanaf Don Mueang naar Narita en Osaka, beide non-vluchten. NokScoot heeft haar bestemming nog niet bekend gemaakt, maar vermoedelijk wordt het Narita. Voor de nieuwe verbinding maakt de maatschappij gebruik van een Thaise vergunning van Pete Air, die nog nooit gebruikt is. Zo omzeilt de maatschappij de tijdrovende procedure voor het verkrijgen van een vergunning van het Department of Civil Aviation.

NokScoot gaat op de route naar Japan met een Boeing 777-200 vliegen. In het buitenland wordt het aantal zitplaatsen vergroot van 323 naar 415, aldus bronnen binnen de industrie. En het toestel krijgt een nieuw verfje, waarin de logo’s van beide maatschappijen zijn verwerkt.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Meer nieuws in:

Leger legt beslag op 6,24 kmgejat land in bosreservaat
Tien procent van de rijstvoorraad is bedorven

No votes yet.

4 gedachten over “Nieuws uit Thailand – 29 juli 2014

  1. Voorzover ik kan beoordelen is er juist op de universiteiten een groot gebrek aan docenten met praktijkervaring. Dat heeft een aantal oorzaken:
    1. de inhoud van de opleidingen zijn niet of nauwelijks afgestemd met het bedrijfsleven dat de afgestudeerden moet opnemen als werknemers, niet op incidentele basis en ook niet op structurele basis (bv. door middel van een raad van advies waarin het bedrijfsleven vertegenwoordigd is);
    2. de salarissen van docenten zijn lager dan de salarissen in het bedrijfsleven;
    3. nieuwe docenten worden met name gerecruteerd via het familie- en kennissen circuit van de zittende leraren;
    4. vanwege de eisen van het ministerie op het gebeid van kwaliteit(sbeaking) wordt bij het aanenemen van docenten veel meer gekeken naar het hebben van academische kwalificaties (zoals een afgerond Ph.D.) dan naar praktijkervaring.
    5. Gevolg is dat de arbeidsmarkt voor buitenlandse docenten nog moeilijker wordt dan hij al is.

    Het aanstellen van zogenoemd onbevoegde leraren met praktijkervaring is volgens mij niet zo’n slecht idee in het huidige Thai onderwijs op universitair niveau. Het zou de ’employability” wel eens ten goede kunnen komen.

    • Ook hier in NL mag ik als gevolg van strengere regels alleen nog maar docenten met de juiste diploma’s voor de HBO-groepen zetten. Met als gevolg dat ik de beste docenten, degenen die in het vak waarin ze doceren werkzaam zijn en die praktijk in hun lessen inbrengen, niet meer mag inzetten. De diploma-eisen die aan docenten gesteld worden maken controle makkelijker, maar doen geen goed aan het onderwijsniveau. Zonder diploma-eis moet je echter er wel van op aankunnen dat de onderwijsinstelling zelf de kwaliteits-lat hoog legt. Dat is ook in NL nog niet zo vanzelfsprekend. Lastig dilemma.

  2. Het gaat er niet om of een docent bevoegd is, wel of hij/zij bekwaam is.

  3. De Saphan Mon brug bevind zich niet in Kachanaburi, maar in Sangkla Buri wat toch een 65 km verder is.

    Sangkhla Buri is een district dat in de provincie Kanchanaburi ligt. Het is mijn gewoonte om (soms tussen haakjes) de provincienaam te vermelden omdat provincienamen bekender zijn dan districtsnamen. Ik zie trouwens nu dat in het fotobijschrift 30 procent wordt genoemd en in het bericht dat de werkzaamheden voor 10 procent zijn gevorderd.

Reacties zijn gesloten.