Reizen in Thailand is nog steeds veilig, zegt minister Surapong Tovichakchaikul (Buitenlandse Zaken). De veiligheid van toeristen is een topprioriteit van de regering. Tja, moet je anders zeggen als bewindsman?

Surapong reageert op een bericht op de website van CNN over het fatale ongeluk in Saraburi, waarbij 19 passagiers om het leven kwamen en 21 werden gewond. Volgens CNN staat Thailand niet alleen bekend om zijn mooie stranden, maar ook om zijn hoge aantal dodelijke verkeersslachtoffers (edition.cnn.com/2013/07/23/travel/thailand-tourist-safety). Bijna elke week staan grote koppen in de krant, schrijft CNN, over ongelukken met bussen en minibusjes. CNN citeert een rapport van Wereldgezondheidsorganisatie WHO dat Thailand recordhouder is op het gebied van verkeersonveiligheid.

Australië, Engeland en de VS waarschuwen toeristen en expats voor de armzalige wegen en de lakse handhaving van verkeersregels, aldus CNN. In het vorige week verschenen jaarlijkse ‘British Behaviour Abroad’ van het British Foreign & Comonwealth Office wordt ook gewezen op de vele verkeersongelukken, vooral met jongemensen op de motorfiets.

Minister Chadchat Sittipunt (Transport) heeft busmaatschappij Transport Co opgeroepen de concessietarieven voor haar exploitanten te verlagen en hen te bewegen de bussen met GPS uit te rusten. Transport Co heeft 12.000 bussen en 4.000 minibusjes op de weg. De minister denkt dat GPS het aantal ongelukken kan reduceren, omdat het GPS-centrum kan waarschuwen bij overtreding van de maximumsnelheid of te lange werktijden.

Foto: Minister Surapong maakt er werk van. Gisteren inspecteerde hij een dubbeldeks bus. Als dat geen garantie is voor de veiligheid.

– Het Special Report over de ‘rice woes’ (rijst ellende), dat woensdag nog prominent opening krant was (zo heet het openingsartikel op een pagina), is vandaag verhuisd naar pagina 3. De tweede aflevering gaat over het uitroken van rijst met methylbromide, een gas dat in Thailand niet verboden is, hoewel het vanaf 2015 niet meer mag worden gebruikt. Zoals bekend zijn bij een onderzoek van de Thaise Consumentenbond residuen methylbromide in verpakte rijst gevonden.

Ook in dit artikel, dat een samenvatting is van eerder gepubliceerd nieuws, wordt het onderzoek ‘largely encouraging’ genoemd, omdat in slechts één monster de veiligheidslimiet van de Codex werd overschreden. Het risico wordt verder gebagatelliseerd met opmerkingen als: als de rijstzak wordt geopend, verdampen de residuen; methylbromide verdampt bij kamertemperatuur en eventuele resten verdwijnen bij het wassen en koken van de rijst.

Ik kwam één nieuw feitje tegen. Vroeger sloegen rijsthandelaren de rijst op in hennep zakken, waardoor het gas beter kon ontsnappen; tegenwoordig slaan de meeste handelaren de rijst op in plastic zakken en die blokkeren afvoer van het gas.

De sussende woorden over het risico van methylbromide doen me denken aan de befaamde uitspraak van Colijn ‘Gaat u maar rustig slapen’ of de garantie ‘Er is geen gevaar voor de volksgezondheid’ na branden en rampen. Autoriteiten houden er niet zo van dat de bevolking zich zorgen maakt of in paniek raakt en de Thaise regering vormt daarop geen uitzondering. Weet u nog: premier Yingluck liet zich rijst etend fotograferen om de onrust te bedwingen.

Wat mij weer in het Special Report opvalt, is dat twee vragen niet aan de orde komen. Ten eerste: hoe veilig is die veiligheidslimiet van de Codex? Een professioneel journalist zoekt dat uit. Ten tweede: Volgens de WHO wordt een dagelijkse inname van 1 mg bromide residue per kilogram lichaamsgewicht als veilig beschouwd. Dat moge zo zijn, maar de consument van tegenwoordig krijgt nog veel meer rommel naar binnen. Wat is het effect van de optelsom van al die chemische stofjes, die we dagelijks consumeren: mag ik daar iets over lezen?

– De aanleg van vier hogesnelheidslijnen, de nieuwe openbaarvervoers verbindingen in Bangkok en de aanleg van dubbelspoor zijn hard nodig, wil Thailand de achterstand inhalen die het land de afgelopen tien jaar heeft opgelopen. Dit betoogde minister Chadchat Sittipunt (Transport) gisteren voor driehonderd zakenmensen tijdens het Bangkok Post Forum.

De cijfers geven de bewindsman gelijk. Volgens het World Economic Forum is Thailand van de 36ste (2012) naar de 39ste (2013) plaats gezakt op een lijst van landen waarvan het wegvervoer is vergeleken. Bij spoorweginfrastructuur zakte Thailand van plaats 57 naar 65 en bij havenfaciliteiten van plaats 43 naar 56. ’Dit is hoe investeerders Thailand zien. Ze kijken niet alleen naar de lokatie, maar ook naar de kwaliteit van de infrastructuur’, aldus de minister.

Chadchat riep de Thaise bevolking op om niet alleen te kijken naar de kosten van het investeringsprogramma (2 biljoen baht), maar te bedenken wat de toekomstige kosten en verliezen zijn, wanneer niets wordt gedaan. Hij wees ook op de integratie van de Aziatische economieën, wanneer de Asean Economic Community eind 2015 van kracht wordt. ‘Kunnen we werkelijk voordeel halen uit de AEC? De AEC is niet alleen een kans, maar ook een dreiging. Want als we er niet klaar voor zijn, gaan investeerders naar elders.’

In zijn speech gaf de minister hoog op over de voordelen van de hogesnelheidstrein. ‘Dat is niet zomaar een trein, maar het is de toekomst. Betere verbindingen hebben enorme sociale voordelen; ze brengen woongemeenschappen dichter bij elkaar. In plaats van Line of Facebook te gebruiken, kunnen mensen de trein nemen, elkaar ontmoeten en elkaars hand vasthouden. De samenleving wordt er hechter door.’

– Alsof er niet al genoeg anti-regeringsgroepen zijn, is er nu weer één bijgekomen: het People’s Army Against Thaksin Regime. De nieuw gevormde groep hoopt 30.000 mensen op de been te brengen, wanneer het parlement in augustus van reces terugkomt om te debatteren over het amnestievoorstel van Pheu Thai-parlemenslid Worachai Hema.

Helemaal nieuw is het Volksleger overigens niet, want het is een bundeling van al actieve groepen zoals de geelhemden, de Pitak Siam groep en het Thai Patriots Network. Vertegenwoordigers van de diverse groepen vergaderden gisteren in de Royal Turf Club in Bangkok.

Pitak Siam heeft voor 4 augustus een rally aangekondigd, drie dagen voor het parlementaire debat over het (omstreden) amnestievoorstel. De rally gaat niet door wanneer de regering alle amnestievoorstellen terugtrekt, maar dat is ondenkbaar.

De rally heeft niet alleen tot doel het ‘Thaksin Shinawatra regime’ van de troon te stoten, maar ook om de aandacht te vestigen op de stijgende kosten van levensonderhoud en stijgende brandstofkosten.

De leiding van de People’s Alliance for Democracy (geelhemden) bepaalt haar strategie wanneer het parlement weer vergadert. Als het parlement een voorstel aanneemt, waarvan Thaksin kan profiteren, zal ze haar achterban mobiliseren. De multicoloured beweging gaat in ieder geval demonstreren tegen het amnestievoorstel.

Vice-parlementsvoorzitter Wisoot Chainarun heeft de politie gevraagd zeshonderd man in te zetten om het parlement te beschermen.

– 300.000 baht aan bloemen voor een receptie ter gelegenheid van het bezoek van de secretaris-generaal van de Communistische Partij van Vietnam, 10 miljoen baht voor een receptie bij het bezoek van de Zuid-Koreaanse president, 3,84 miljoen baht voor de inrichting van een kamer waarin souvenirs worden verkocht.

Vachara Phetthong, lid van de kamercommissie die de begroting 2014 onder de loep neemt, zet vraagtekens achter uitgaven van het kamersecretariaat, alsmede het aangevraagde budget van 8,9 miljoen baht voor het nieuwe begrotingsjaar. Vachara zegt al ettelijke malen tevergeefs om een uitleg te hebben gevraagd. Als hij geen aannemelijke verklaring krijgt, stapt hij naar de National Anti-Corruption Commission.

– De twee onderwijzeressen, die woensdag bij een bomaanslag in Chanae (Narathiwat) om het leven kwamen, zijn gedood door bomscherven. Dit is gebleken uit de autopsie. Met deze mededeling proberen de autoriteiten in Narathiwat de geruchten de kop in te drukken dat de vrouwen door politievuur om het leven zijn gekomen.

Die beschuldiging wordt geuit op drie spandoeken, die in de provincie zijn opgehangen. De politie geeft toe dat agenten na de explosie geschoten hebben, maar daarbij werden de vrouwen niet geraakt. Volgens het bericht in de krant van donderdag kwamen de vrouwen om het leven toen de wagen crashte nadat de chauffeur gas had gegeven na de explosie.

– Het blijft maar ontkenningen regenen naar aanleiding van de controversiële audioclip met een gesprek tussen oud-premier Thaksin en staatssecretaris Yuthasak Sasiprasa. Thaksin en Yuthasak spraken onder meer over Thaksin’s terugkeer naar Thailand met hulp van het leger.

In het gesprek viel ook de naam van Surayud Chulanont in verband met een drugsoperatie aan de grens met Myanmar. Surayud, tegenwoordig lid van de Privy Council, was legerchef onder het bewind van Thaksin. Surayud distantieert zich van het gesprek en wil geen ouwe koeien uit de sloot halen.

– De overstromingen in de provincie Chanthaburi zijn op veel plaatsen verminderd, maar zware regenval gisteren in de districten Khao Kitchakut en Makham noopten de autoriteiten te waarschuwen voor meer overstromingen.

In veel wijken van Muang zijn de bewoners begonnen met schoonmaken, nadat het water uit hun huizen was gestroomd. Ook in de economische zone langs de Chanthaburi rivier is de situatie verbeterd. Daarentegen staan het dorp Hua Laem, wijken bij een rooms-katholieke kerk, Wat Don Tal en Wat Thong Thua in het district Muang nog onder water. Wanneer het afgelopen nacht niet zou regenen, zou het water zich terugtrekken.

Het Disaster Prevention and Mitigation kantoor van Chanthaburi meldt dat de overstromingen van deze week 232 dorpen hebben getroffen en twee levens hebben geëist. Zevenduizend huishoudens zijn gedupeerd, 10.000 rai boerenland is overstroomd en zestien wegen en tien bruggen zijn beschadigd. Gisteren zijn aan slachtoffers van de overstromingen 5.000 hulppakketten uitgedeeld.

In de provincie Prachin Buri zakt het water in twee dorpen bij nationaal park Khao Yai. Dertig gezinnen zijn er gedupeerd.

– Stevige taal van Tarit Pengdith, hoofd van het Department of Special Investigation (DSI, de Thaise FBI). Buitenlanders of Thais die het eiland Phuket een slechte reputatie bezorgen, worden hard aangepakt. Ze worden vervolgd en hun vermogen wordt in beslag genomen. ‘Ze eindigen platzak. We doen meer dan alleen maar een arrestatie en een kleine boete’, zegt hij.

Binnen twee weken wordt een task force gevormd van vertegenwoordigers van het ministerie van Toerisme en Sport, de DSI, provinciale autoriteiten en de toeristenpolitie. Deze wordt gestationeerd op Phuket International Airport. Pattaya krijgt een soortgelijke eenheid. De samenstelling van de task force zal regelmatig wisselen om te voorkomen dat de leden gemanipuleerd worden.

Tarit zegt dat het eiland zijn aantrekkingskracht verliest door twee groepen criminelen: lokale boeven en transnationaal gespuis [woordkeus DvdL]. De lokalen runnen illegale taxidiensten; de buitenlanders zetten met hulp van Thaise stromannen bedrijven op.

Het ministerie van Toerisme en Sport werkt aan een wetsvoorstel over de bescherming van toeristen.

– Een dikke streep gaat door de aanschaf van duizend minibusjes door het Office of the Basic Education Commission (Obec). Er komen er nu 300. Ze zullen gebruikt worden voor het vervoer van leerlingen, die het slachtoffer zijn van fusies van kleine scholen. De nieuwe minister van Onderwijs had het Obec opdracht gegeven de oorspronkelijke plannen nog eens te bezien.

– De Bung Si Fai wetlands in de provincie Pichit gaan ontwikkeld worden tot een wateropslaggebied en een toeristische trekpleister. De provinciale autoriteiten scharen zich achter dit plan van de regering en zullen daarom proberen het gebied te laten schrappen van de lijst van beschermde Ramsar sites.

Ramsar sites zijn wetlands van internationale betekenis. Ramsar is de naam van de stad in Iran waar de Conventie in 1971 overeen werd gekomen. De conventie vereist dat de wetlands worden geconserveerd en in overstemming met hun doel worden gebruikt.

De wetlands beslaan een oppervlakte van 5.300 rai. Wanneer ze op de lijst blijven staan, kunnen slechts enkele honderden rai ontwikkeld worden. De premier heeft de provincie gevraagd haast te maken met het uitbaggeren van het moeras.

– In Thailand zijn twaalf nep universiteiten actief, heeft het Office of the Higher Education (Ohec) tot nu toe ontdekt. Ohec’s zoektocht is een reactie op onthullingen over de (inmiddels opgeheven) World Peace University, die universitaire graden verkocht.

De nep universiteiten vallen in twee categorieën uiteen: Buitenlandse universiteiten die een dependance in Thailand openen en niet voldoen aan de wet, en scholen die in Thailand worden gesticht, gebruikmakend van de naam van een buitenlandse universiteit.

– Zes jaar hebben ze niet gepraat, maar volgende maand overleggen Thailand en Laos weer over hun grensproblemen. Op 15 en 16 augustus vergadert de Thai-Lao Joint Boundary Commission in Bangkok. Beide landen delen een grens van 800 kilometer. Over 4 procent daarvan moeten ze het nog eens zien te worden.

– Het kantoor van de procureur-generaal heeft een budget van 200.000 baht uitgetrokken om voormalig staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Vatana Asavahame, die zich schuilhoudt in Cambodja, op te sporen en te arresteren. Vatana werd in 2008 bij verstek veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf wegens corruptie bij de aankoop van land.

Economisch nieuws

– Vanaf september gaat de prijs van LPG voor huishoudens een jaar lang elke maand met 50 satang omhoog. Het ministerie van Energie verwacht dat als gevolg daarvan de prijs van bereid voedsel met 1 procent zal stijgen, maar niet de prijs van eten bij straatstalletjes omdat de verkopers gesubsidieerd worden. De subsidieregeling voor lage inkomens huishoudens en kleine voedselverkopers is bijna klaar.

LPG kost nu 18,13 baht per kilo; in augustus 2014 zal dat 24,82 baht zijn, een prijsverhoging van 37 procent. Voor subsidie komen 7,8 miljoen huishoudens in aanmerking; dat zijn huishoudens die minder dan 90 kilowatt/uur elektriciteit per maand gebruiken. Zij, evenals straatverkopers, blijven 18,13 baht betalen. Het maximum bedraagt 18 kilo per kwartaal voor huishoudens en 150 kilo per maand voor de verkopers.

Om voor de subsidie in aanmerking te komen dienen beide groepen zich te registreren bij hun lokaal bestuur of bij het ministerie. Ze ontvangen een PIN-code, die wanneer LPG wordt gekocht via SMS naar een callcentrum moet worden gestuurd.

De prijs van LPG is al 20 jaar constant ondanks dat de wereldmarktprijs van US$316 naar US$333 steeg. Tussen maart 2008 en vorige maand kostte subsidiëring van LPG 141 miljard baht, een bedrag dat uit het State Oil Fund is gehaald. De nieuwe subsidieregeling komt ook ten laste van dit fonds, maar dankzij de prijsverhoging gaat de maandelijkse financiële last met 50 miljoen baht omlaag.

Vanaf februari gaat de prijs van LPG voor de transportsector omhoog. Die stijgt met 50 satang per maand van 21,38 baht per kilo naar 24,82 baht.

Thailand gebruikt 20,7 miljoen ton LPG per dag, waarvan 34,3 procent door huishoudens.

– De vraag naar fabrieksruimte en industrietterreinen neemt de komende achttien maanden toe als gevolg van hogere buitenlandse directe investeringen, verwacht consultant Knight Frank Chartered (Thailand). Het nieuwe promotiebeleid van de Board of Investment (BoI), dat in januari 2015 van kracht wordt, zal in tien sectoren investeringen stimuleren, zegt directeur Marcus Burtenshaw.

In het eerste kwartaal steeg het aanbod van serviced industriële percelen met 6 procent vergeleken met vorig jaar naar 120.425 rai. Het aanbod aan fabrieksruimte steeg met 160.000 naar 2.665.819 vierkante meter. De bezettingsgraad bedroeg 86,8 procent tegen 92 procent in dezelfde periode vorig jaar.

De komende maanden zal het aanbod aan magazijnen (huur) toenemen in Samut Prakan en de Eastern Seaboard. In het eerste kwartaal nam het aanbod gerekend in vierkante meters met 23,7 procent op jaarbasis toe. De maandhuren stegen in alle sectoren naar 122,2 à 162,34 baht per vierkante meter.

Voor Amata Corporation, Thailand’s grootste ontwikkelaar van industrieterreinen, was 2012 een goed jaar. Op Amata Nakorn in Chon Buri en Amata City in Rayong werd 2.800 rai verkocht. De helft van de klanten waren automobielbedrijven met de Japanse autobandenfabrikant Bridgestone op nummer 1.

Amata verwacht dit jaar 3.000 rai te verkopen, met name aan Japanse en in Amata City aan Chinese investeerders. Het bedrijf heeft nog grond ter waarde van 6 tot 7 miljard baht in voorraad. Het gaat dit jaar in beide terreinen 1,5 à 2 miljard baht investeren in infrastructuur.

Volgens Weeraphan Poonket, directeur van Ticon Industrial Connection Plc geven veel buitenlandse investeerders sinds de grote overstromingen van eind 2011 de voorkeur aan het oosten van Thailand.

– Het hoofd van het districtsbelastingkantoor Bang Rak voelt zich onheus bejegend tijdens het onderzoek naar de BTW-fraude. Dit kantoor keurde de restitutieclaims goed, die inmiddels vals zijn gebleken. Het hoofd uitte zijn ongenoegen woensdag tijdens een gesprek met voorzitter Prasit Suebchana van de ingestelde fact-finding commissie en de inspecteur-generaal van het ministerie van Financiën.

De fraude voor in totaal 3,6 miljard baht is aan het licht gekomen in een onderzoek van het Department of Special Investigation. Bendes richtten nepexportfirma’s met nep-directeuren op en claimden tussen augustus en april teruggave van de (niet betaalde) BTW. Ze maakten gebruik van een maas in de wet, waarbij de BTW die betaald is op geïmporteerde goederen kan worden teruggevraagd, wanneer die gebruikt worden voor de productie van exportproducten.

Volgens de belastingman had de douane de prijzen van de import- en exportgoederen moeten controleren, omdat zij daarvoor de expertise hebben. De belastingdienst kan dat niet. Hij vindt dat het onderzoek zich moet uitstrekken tot de douane.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

No votes yet.
Please wait...

6 reacties op “Nieuws uit Thailand – 26 juli 2013”

  1. GerrieQ8 zegt op

    Die minister inspecteert wel een VIP bus. Zou eens een “normale” bus moeten controleren. Maar deze bus ziet er mooi uit, dus zal zijn informatie aan het buitenland zijn: Touristen die naar Thailand komen, hoeven niet bang te zijn voor busongelukken.

  2. Khun Peter zegt op

    Reizen in Thailand is veilig volgens minister Surapong Tovichakchaikul? En dat terwijl de WHO waarschuwt dat Thailand een van minst verkeersveilige landen ter wereld is. Wie moeten wij nu geloven? Ik denk dat ik het wel weet…

  3. Rob V. zegt op

    Tja, misschien wil de minister zelf een jaartje met de (mini/VIP/normale) bus rond reizen als primair vervoersmiddel? Niets aan de hand toch?

    @Dick: je zou toch haast de BK Post een brief schrijven met de vraag waarom ze hun journalistieke plichten verzuimen?

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Rob V Ik wil de BP-redactie wel een workshop geven. Mijn honorarium is 200 euro per uur, evenveel als mijn tandarts (meen ik), want ik ga ze ook pijn doen.

  4. J.Vlaanderen zegt op

    Betreffende de criminaliteit, te beginnen met het checken van mensen die makkelijk een bedrag van 800.000 Bht kunnen neer tellen en geen bewijs van goed gedrag hoeven te tonen, hopelijk haal je hier al aardig wat criminelen uit het land weg.
    Want wat is makkelijk voor deze mensen,wat geld en ze kijken niet meer naar je om voor een jaar, terwijl keurige mensen [gepensioneerden] het wel moeten overleggen.
    Laat anders de belastingdienst van het betreffende land van herkomst maar aan tonen dat ze eerlijk aan hun geld komen.
    Hopelijk kunnen ze meteen wat “ëerlijke” russen en andere criminelen naar huis sturen.

  5. louise zegt op

    @Dick,

    10 miljoen voor een bezoekje van de Z.Koreaanse president en 3.84 miljoen voor een kamer waar souveniers verkocht worden?
    Mijn lieve hemel.
    Die aannemer/uitvoerder van die kamer ligt heden ten dage nog in een deuk van het lachen.
    Is me dat even makkelijk verdienen?
    Na de diverse “”giften”” links en rechts, houdt hij nog wel iets over denk ik???

    Louise


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website