minivanDe installatie van radio-frequency identification (RFID) op snel- en tolwegen heeft het aantal overtredingen van de maximumsnelheid door minibusjes aanzienlijk teruggebracht, zegt het Department of Land Transport (DLT). In de eerste maand, nadat de apparatuur was geïnstalleerd, bedroeg het aantal overtredingen 800, maar daarna zakte het naar 100 à 200 per maand.

Het DLT schrijft die afname toe aan de zware boetes die worden uitgedeeld. Chauffeurs die voor het eerst in de fout gingen, kregen een boete van 5.000 baht; recidivisten 10.000 baht en van 10 busjes werd de vergunning ingetrokken. Bovendien kregen de chauffeurs die middels een concessie van de BMTA (gemeente Bangkok) of de Transport Co rijden, nog eens een extra boete. Tussen 1 april vorig jaar en 17 maart zijn 3.562 chauffeurs betrapt op te snel rijden en 1.148 zijn beboet.

Volgens de DLT zijn ongelukken vaak het gevolg van de slechte staat van de weg en het busje. Wegen met scherpe bochten en gevaarlijke kruispunten vormen een probleem voor onervaren chauffeurs en slecht onderhouden busjes kunnen gemakkelijk een ongeluk veroorzaken.

De transportautoriteiten proberen de wegcondities te verbeteren door het plaatsen van waarschuwingsborden en –lichten en de installatie van vangrails en botsingbrekers op gevaarlijke punten op wegen en verhoogde snelwegen.

– Het Constitutionele Hof zegt bevoegd te zijn om een verzoekschrift in behandeling te nemen, waarin geprotesteerd wordt tegen wijziging van artikel 68 van de grondwet. Het Hof is ervan beschuldigd zich te bemoeien met het wetgevend proces, maar het Hof ziet dat toch anders.

De zaak draait om de wetsvoorstellen, thans in behandeling bij het parlement, om 4 artikelen van de grondwet te wijzigen. Artikel 68 regelt dat burgers direct bij het Hof een klacht kunnen indienen. Regeringspartij Pheu Thai wil daar de procureur-generaal tussen schuiven.

In het verzoekschrift vraagt senator Somchai Sawaengkarn het Hof de rechtmatigheid van het wijzigingsvoorstel te beoordelen. Pheu Thai parlementsleden en senatoren hebben donderdag een verklaring uitgegeven, waarin ze de beslissing van het Hof om het verzoekschrift in behandeling te nemen afkeuren. Een juridisch team van de partij bekijkt of het Hof kan worden aangeklaagd voor misbruik van zijn bevoegdheden. De parlementariërs en senatoren gaan ook proberen de rechters van het Hof te wraken.

– Het lijdt geen twijfel wie morgen bij tussentijdse verkiezingen in kiesdistrict 3 van Chiang Mai de parlementszetel in de wacht sleept. And the winner is ongetwijfeld Yaowapa Wongsawat, kandidaat voor regeringspartij Pheu Thai en zuster van oud-premier Thaksin. Bovendien komt ze uit San Kamphaeng, een van de drie (staatkundige) districten van kiesdistrict 3, en is ze ook favoriet in Doi Saket. Naar verwachting wint ze met een meerderheid van zo’n honderdduizend stemmen.

Yaowapa heeft 5 jaar met haar politieke duimen moeten draaien (althans in het openbaar) omdat ze een politieke ban van 5 jaar kreeg toen Thaksin’s partij Thai Rak Thai werd ontbonden wegens verkiezingsfraude. Ze volgt Kasem Nimmonrat op, die wegens gezondheidsproblemen zijn zetel zou hebben opgegeven. Maar politieke waarnemers denken dat hij zijn zetel heeft opgegeven voor Yaowapa, zodat ze kan worden klaargestoomd om haar zus Yingluck op te volgen, mocht Yingluck om de een of andere reden het veld moeten ruimen.

Kasem volgde in juni vorig jaar bij tussentijdse verkiezingen Chinnicha Wongsawat op, een dochter van Yaowapa. Chinnicha moest toen aftreden omdat ze een valse vermogensopgave had gedaan.

– Een politierechercheur is gisteren in Yarang (Pattani) doodgeschoten terwijl hij inlichtingen aan het verzamelen was. Hij werd in zijn auto onder vuur genomen door vier mannen op twee motorfietsen. De wagen van het slachtoffer botste vervolgens stuurloos tegen een boom.

In het district Thung Yang Daeng (ook Pattani) werd een 45-jarig voormalig dorpshoofd doodgeschoten. De politie vond zijn lichaam bij een moskee, waar hij naar op weg was. Twee mannen op een motorfiets namen hem onder vuur.

In het district Bannang Sata openden militanten het vuur op een militaire buitenpost. Een soldaat werd licht gewond. De post met acht soldaten werd vanuit een rubberplantage tegenover de post onder vuur genomen. Na een vuurgevecht van zo’n 10 minuten vluchtten de aanvallers.

– De woonboten in de Sakae Krang rivier in Muang (Uthai Thani) drijven niet meer. Er staat zo weinig water in de rivier dat de woonboten nu op de oever van de rivier liggen. Het lage waterpeil is een ramp voor de bewoners, die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de visvangst.

– Het hoofd van nationaal park Kaeng Krachan heeft het Department of Special Investigation (de Thaise FBI) gevraagd een onderzoek te doen naar de doodgeschoten olifanten in het park. Chaiwat Limlikhit-aksorn vermoedt dat hoge functionarissen statenloze personen betalen om olifanten af te schieten, zodat ze de lichaamsdelen op de zwarte markt kunnen verkopen.

Twee weken geleden werd in het park een dode zwangere olifant gevonden. De borst van het dier was verwijderd. De vondst van het dier was voor het Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation aanleiding een commissie in te stellen die onderzoek doet naar het functioneren van Chaiwat.

De Kasetsart universiteit hield gisteren een seminar, getiteld ‘Who Killed the Kaeng Krachan Elephants?’. Sinds Chaiwat in 2008 parkhoofd werd, zijn zes olifanten gedood; de afgelopen twee maanden twee.

– Twee zakken met menselijke lichaamsdelen zijn donderdagavond gevonden in een drooggevallen kanaal in Manorom (Chai Nat). Bewoners die een hond hadden gezien met een lichaamsdeel in zijn bek, waarschuwden de politie. Het hoofd van het slachtoffer werd niet gevonden. Mogelijk gaat het om een buitenlander, maar de politie heeft dat niet bevestigd.

– De waarde en aantrekkingskracht van Thais natuurlijk textiel kan met behulp van de toepassing van een nanotechnologie coating aanzienlijk toenemen, zegt het ministerie van Science and Technology. Ter bevordering daarvan heeft het ministerie via het National Nanotechnology Centre ’s lands eerste coatingcentrum geopend. Het is gevestigd in het Phrae Technical College.

Niet toevallig daar, want de provincie Phrae staat bekend om haar indigoblauwe mor hom stoffen en shirts. De kleur verbleekt echter gemakkelijk en het weefsel is niet erg duurzaam. Een nano-oppervlakte geeft de stof een zijdeachtig effect, maakt het enigszins waterafstotend en heeft anti-bacteriële en anti-schimmel eigenschappen. De coating overleeft 20 wasbeurten.

– Voor het eerst in 8 jaar wordt het BTS-kaartje duurder. Thans kost een ritje op de bovengrondse metro gemiddeld 24 baht. Met hoeveel het tarief wordt verhoogd is nog niet bekend gemaakt, maar het maximum gaat van 40 naar 56 baht.

Financieel-economisch nieuws

– De kogel is door de kerk. Minister Kittiratt Na-Ranong (Financiën) heeft eindelijk toegegeven dat hij gouverneur Prasarn Trairatvorakul van de Bank of Thailand liever kwijt dan rijk is.

De reden is al lang een publiek geheim: de centrale bank weigert de zogeheten policy rate te verlagen uit angst de inflatie aan te wakkeren. Kittiratt wil de policy rate wel verlagen, want hij voelt de hete adem van de exporteurs in zijn nek die klagen over de dure baht. Bovendien komt de groeiprognose van het ministerie van Financiën in gevaar. Volgens de minister zou verlaging van de rente een eind maken aan de instroom van buitenlands kapitaal, die hij verantwoordelijk acht voor de koersstijging.

Economen en voormalig minister van Financiën Korn Chatikavanij bestrijden Kittiratt’s visie. Ook wanneer de rente zou dalen, blijft buitenlands kapitaal het land instromen, want dat gaat grotendeels naar de aandelen- en equitymarkt. Volgens Korn is de Thaise policy rate helemaal niet extreem hoog. ‘Veel andere landen in de regio hebben hogere policy rates dan Thailand. Een verlaging van de policy rate is niet de oplossing voor de koersstijging van de baht’, zegt hij.

Kittiratt doet al langer alle mogelijke moeite het monetaire beleid van de centrale bank te beïnvloeden. Thans bedraagt de policy rate (waarvan de banken hun rentetarieven afleiden) 2,75 procent; de minister wil er 1 procent vanaf halen. In financiële kringen wordt Kittiratt’s politieke inmenging afgekeurd. Het is trouwens niet eens gemakkelijk om de gouverneur van de centrale bank te ontslaan. Dat kan alleen als hij de wet overtreedt of zich schuldig maakt aan wangedrag of grove nalatigheid.

Kittiratt deed zijn controversiële uitspraak donderdag tijdens een discussie met Korn over Thailands toekomstige economie. Prasarn was onbereikbaar voor commentaar. Hij is in 2010 voor een termijn van 5 jaar benoemd,

– Thailand’s autoproductie en – verkoop viel in maart niet tegen. De productie steeg met 34,3 procent op jaarbasis en de verkoop met 14,4 procent. In maart rolden 256.231 auto’s van de lopende band en de eerste drie maanden van dit jaar 721.460, 44,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In maart werden 156.951 auto’s binnenlands verkocht en 102.742 werden geëxporteerd.

– De cijfers zijn nog niet definitief, want sommige boeren moeten hun rijst nog inleveren alhoewel de deadline van het hypotheeksysteem voor de hoofdoogst op 31 maart lag. Tot 4 april is 13,402 miljoen ton rijst ingeleverd hetgeen 185,83 miljard baht kostte, uitbetaald door de Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives, die het systeem voorfinanciert.

Voor de hoofdoogst is een bedrag van 240 miljard baht gereserveerd voor 15 miljoen ton paddy (ongepelde rijst). Naar verwachting koopt de regering van de tweede oogst 7 miljoen ton op voor een bedrag van 105 miljard baht. Begin deze maand is daar mee begonnen.

De regering is bang dat het budget overschreden zal worden, omdat boeren in tien provincies in geïrrigeerde gebieden in beneden-centraal Thailand driemaal oogsten. Vermoedelijk komt de derde oogst voor eind september van het land, wanneer het hypotheeksysteem eindigt. Er bestaat ook enige zorg over boeren die de naam van de huurder van het rijstakker wijzigen en zo misbruik van het hypotheeksysteem maken.

– Het Thailand Research Development Institute (TDRI) maakt zich zorgen over de geplande aanleg van vier hogesnelheidslijnen. Het vraagt zich of er wel voldoende passagiers zijn en het is bezorgd over de subsidielast die de regering zal moeten dragen. Van het totale bedrag van 2 biljoen baht dat de regering de komende zeven jaar wil lenen, is 900 miljard baht bestemd voor de hogesnelheidslijnen. De rest van het bedrag is bestemd voor de reguliere spoorwegen, zeehavens, wegen en douaneposten.

Het TDRI vindt dat het parlement meer bevoegdheden moet krijgen om de uitgaven te controleren. Ook pleit het voor het bekendmaken van meer details van de geplande projecten, de haalbaarheidsstudies die gedaan gaan worden en audits achteraf. Voor één van de vier geplande lijnen is een haalbaarheidsstudie inmiddels begonnen.

– De grote economische winst van hogesnelheidslijnen maakt de aanleg de moeite waard, zeg minister Chadchat Sittipunt (Transport) in reactie op een waarschuwing van het Thailand Development Research Institute (TDRI) (Zie bericht hiervoor). Donderdag zei TDRI-onderzoeker Sumet Ongkittikul dat de hogesnelheidslijnen nooit kostendekkend zullen worden.

Die zorg wordt gedeeld door minister Kittiratt Na-Ranong (Financiën). Kittiratt heeft de National Economic and Social Development Board gevraagd een kostenbatenanalyse te maken. Als de aanleg de investering niet waard is, kan de regering maar beter andere projecten financieren, zegt Kittiratt.

Maar zijn collega Chadchat denkt daar anders over. De regering heeft in het parlement aangekondigd die lijnen te willen aanleggen, dus is ze nu verplicht dat te doen. Chadchat wijst erop dat de kosten van spoorwegen nooit gedekt kunnen worden door de opbrengst van de kaartverkoop. Maar de aanleg van spoorwegen leidt tot urbanisatie, de ontwikkeling van bedrijven en woongemeenschappen en banen, waardoor de belastinginkomsten van de overheid toenemen. ‘De economische voordelen zijn veel groter dan de opbrengst uit de kaartverkoop.’

Volgens Sumet leiden de hogesnelheidslijnen tot een enorme schuldenlast. Hogesnelheidslijnen elders in de wereld moeten het eerste jaar minstens 3 miljoen passagiers vervoeren, wil er enig uitzicht op een kostendekkende exploitatie zijn. Maar de lijnen die de regering wil aanleggen, moeten minstens 9 miljoen passagiers trekken vanwege de hoge constructiekosten, waarschuwt Sumet.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website