Niets vervelenders dan de mededeling ‘delayed’ op het vertrek- of aankomstbord van een vliegveld te zien. Wie dat wil vermijden, moet vliegen met South African Airways (internationaal) en Air Busan (Azië), want die twee maatschappijen voeren een ranglijst aan van luchtvaarmaatschappijen in volgorde van punctualiteit.

De cijfers zijn verzameld door FlightStats, een in Oregon gevestigde organisatie, op basis van vluchtgegevens over de maand februari.

Om maar gelijk een tipje van de sluier op te lichten: onze eigenste KLM staat op plaats 7; 86,81 van de vluchten vliegt op tijd, dus dat valt mee. En met ‘op tijd’ wordt bedoeld dat het toestel binnen 15 minuten van de verwachte aankomsttijd aan de gate staat.

Thai Airways International doet het aanzienlijk slechter. Die staat op plaats 30, wat betekent dat 78,85 procent van haar vluchten op tijd vliegt. Achter THAI volgen nog 18 maatschappijen. Alle 48 maatschappijen scoorden 78,85 procent.

Bij de Aziatische maatschappijen staat Thai AirAsia op de zesde plaats met een punctualiteit van 87,73 procent. Nummer 1, Air Busan scoort 95,77 procent. Het gemiddelde van de 41 maatschappijen was 68,18 procent; 1,09 procent van de vluchten was goed voor het woordje ‘cancelled’ op het vertrekbord.

FlightStats verzamelt al sinds 2004 vluchtgegevens. Iedere dag gaat het om 150.000 vluchten of bijna 80 procent van alle passagiersvluchten.

(Bron: Bangkok Post, 21 maart 2013)

5 reacties op “KLM vliegt beter op tijd dan THAI”

  1. v veen zegt op

    Heb gisteren weer met klm gevlogen ging prima op tijd vertrokken uit bangkok,was prima het bevalt me steeds beter met de klm,ga de volgende weer met klm als de prijs ok is

  2. Cornelis zegt op

    Ik hecht niet zoveel waarde aan dit soort lijstjes, zeker niet wanneer het is opgesteld op basis van gegevens van slechts 1 maand. Vanaf 2009 tot nu ruim 60 vluchten gemaakt met Singapore Airlines, naar en binnen zuid-oost Azie, en geen enkele maal noemenswaardige vertraging opgelopen. En wat noem je overigens vertraging: voor het lijstje gaat men uit van 15 minuten. Op een vlucht van een uurtje of 12 is dat nauwelijks van belang, lijkt me.

  3. RonnyLadPhrao zegt op

    Cornelis,

    Helemaal met eens en “op tijd” is maar hoe je het bekijkt.
    Op een vlucht van een uurtje is 14 minuten heel wat anders dan een vertraging van 16 minuten op een 12-uur vlucht. De 16 minuten worden wel als negatief geregistreerd en de 14 minuten als “op tijd”.

    Dick,
    Even iets over de cijfers want ze zijn wat verwarrend – (met de Bangkpost Post zou me dat niet verbazen natuurlijk)

    Wanneer ALLE 48 maatschappijen 78,85 procent scoren, hoe kunnen de 41 Aziatische dan gemiddelde maar 68,18 procent scoren.
    En als Thai Airways de 30ste plaats bezet met 78,85 procent, hoeveel scoren de 18 anderen dan, die na Thai Airways komen dan, want dat zou betekenen dat ze dus ook laatste zijn ?

    Dick: Wil je het zelf narekenen aan de hand van het bronartikel: http://www.bangkokpost.com/business/aviation/341618/thai-ranks-30th-for-flight-punctuality

    • RonnyLadPhrao zegt op

      Ik heb het origineel bericht nu gelezen en daar werd duidelijk dat men met twee lijsten heeft gewerkt. Een lijst met de belangrijkste internationale maatschappijen en een andere met de Aziatische maatschappijen wat de verschillen verklaren. Het gemiddelde van de International was 77.64% en van de Aziatische was 68.18% .
      Waarschijnlijk gewoon een typefoutje ingeslopen bij het vertalen. Kan de beste overkomen.

      Ook iet opgemerkt Er staat – Thai AirAsia chief executive Tassapon Bijleveld etc…
      Een CEO met een Nederlandse roots misschien ?

  4. Leo Eggebeen zegt op

    Het is gevaarlijk aan te nemen, dat luchtvaartmaatschappijen die erg punctueel vliegen het goed doen. Bij KLM en vele andere serieuze vliegmaatschappijen wordt bij een technisch probleem gekeken of het nog verantwoord is te vliegen of niet. Bij sommige maatschappijen wordt hier teveel door de vingers gezien en ze vliegen toch. Op tijd,ja. maar zeker?????


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website