De baas in Thailand had de kritiek van Human Rights Watch weggewuifd met ‘paranoid American thinking’, maar het hoofdkwartier van Dunkin’ Donuts heeft nu excuses gemaakt voor de ‘ongevoeligheid’ van een reclamecampagne voor de nieuwe Charcoal Donut.

De posters en tv-spotjes tonen een lachende zwarte vrouw met zwaar aangezette roze lippen en een ‘jet black 1950s-style beehive hairdo’, die de nieuwe donut in haar hand houdt, nadat ze er een hap van heeft genomen. De slogan in het Thais luidt: ‘Break every rule of deliciousness’.

De in de VS gevestigde organisatie HRW betitelde de reclamecampagne vrijdag als ‘bizar en racistisch’. Ze zei geschokt te zijn dat een Amerikaanse merknaam een reclamecampagne voert die in de VS tot een storm van kritiek zou leiden.

Ondanks de verdediging door de Thaise bedrijfsleiding was DD’s hoofdkwartier er als de kippen bij om excuses te maken. De Thaise franchiser is gevraagd de campagne te beëindigen. ‘DD erkent de ongevoeligheid van deze reclame’, schrijft het bedrijf in een tweet op zijn officiële Amerikaanse website.

Nadim Salhani, directeur van de Thaise franchiser, zegt dat de verkoop van de dougnut (Engelse spelling) met 50 procent is gestegen nadat de campagne was gelanceerd. ‘Niet iedereen in de wereld is paranoïde over racisme’, aldus de Libanese expat, wiens dochter voor de reclame poseerde. ‘Het spijt me zeer, maar dit is een marketingcampagne en die werkt heel goed voor ons.’

Overigens komen racistische advertenties wel vaker voor in Thailand. Het Thaise merk ‘Black Man’ van zwabbers en vuilnisblikken gebruikt een logo met een zwarte man in smoking en vlinderstrikje. Een Thaise witmaker (crème) zegt in haar tv-spotjes dat mensen met een blanke huid betere baanvooruitzichten hebben dan mensen met een donkere huid. En een Thaise kruidentandpasta zegt dat de donkere tandpasta weliswaar zwart is, maar ‘goed’.

(Bron: AP/Bangkok Post, 1 september 2013)

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website