Nederlandse Ambassade Bangkok

De beoordeling voor het verkrijgen van een Schengenvisum verdwijnt per 1 oktober uit het takenpakket van de Nederlandse ambassade in Bangkok. Vanaf dat moment is Regional  Support Office (RSO) in Kuala Lumpur verantwoordelijk voor het toekennen van een Schengenvisum (Visum Kort Verblijf).

Bezuinigingen op ambassades

De Nederlandse overheid is flink aan het bezuinigen geslagen en de gevolgen daarvan zullen merkbaar zijn bij de Nederlanders in het buitenland. Zo zal de Nederlandse ambassade in Bangkok ook de broekriem moeten aanhalen.

Nederlanders in Thailand zullen hier mee mogelijk geconfronteerd worden in de vorm van een verschraling van de dienstverlening. De gevolgen daarvan zijn al zichtbaar per 1 oktober. Want dan zal de beoordeling en het verstrekken van Schengenvisa gecentraliseerd worden bij de Regional  Support Office (RSO) in Kuala Lumpur (Maleisië).

Consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade in Bangkok

De redactie van Thailandblog bracht op 26 april een bezoek aan de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade in Bangkok. Daar mochten wij een aantal uren meekijken in de keuken van deze drukke afdeling, hierover in latere postings meer.

Beslissing en toekenning visum naar Kuala Lumpur

Eén van de meest opvallende zaken was de mededeling dat een deel van het werk dat nu nog in Bangkok wordt gedaan per 1 oktober verhuist naar Kuala Lumpur. Het gaat hierbij om de uiteindelijke beslissing en toekenning van een visum voor Nederland (Schengengebied). De consequentie hiervan is dat het paspoort en het dossier van de visumaanvrager naar de Regional  Support Office (RSO) in Kuala Lumpur worden gezonden. Daar worden na toekenning van het visum, de visumstickers geprint en in het paspoort geplakt.

De inname en controle van de benodigde documenten zal nog steeds in Bangkok plaatsvinden. Hierdoor zal er op het oog weinig veranderen. Mogelijk dat ‘spoedvisa’ lastiger af te handelen zal zijn, maar dit kan nog niet bevestigd worden. Waarschijnlijk zal de Nederlandse ambassade in Bangkok daar nog een oplossing voor zal vinden zodat ‘visa bij spoedgevallen’ (denk aan medische situaties met familie in Nederland) toch snel kunnen worden afgegeven.

Geen gevolgen voor MVV

Deze wijziging zal geen gevolgen hebben voor de MVV-procedure. MVV-aanvragen werden al in Nederland beoordeeld en nooit op de ambassade, dat blijft in de toekomst ook zo.

18 reacties op “Beoordeling Schengenvisum per 1 oktober weg bij Nederlandse ambassade Bangkok!”

  1. Rob V. zegt op

    Oftewel dan gaat het ze niet meer lukken de volgende dag (om sommige andere ambassades dezelfde dag nog) het paspoort terug te krijgen -ze zullen wel niet elke dag heen en weer vliegen lijkt mij-. Moet volgens verdrags afspraken de aanvraag niet binnen 3 werkdagen worden afgedaan (zoiets staat me bij, in de visum kort verblijf enquête van de EU vragen ze ook of het binnen 3 dagen rond is). Ben dus benieuwd wat de verwachte afhandelingsduur wordt: hoeveel tijd zal er (minimaal/gemiddeld/maximaal) zitten tussen inleveren documenten en deze weer terug krijgen? Hoeveel tijd gaat er (minimaal/gemiddeld/maximaal) zitten tussen het plannen van een afspraak via VFS Global en het ontvangen van het paspoort met de sticker erin?

    En bewijsstukken in het Thais, wat gaat men daar mee doen? Dit kunnen toch papieren zijn die vestigingsgevaar minder waarschijnlijk kunnen maken. As je alle stukken straks officieel moet laten vertalen naar Engels of Nederlands wordt je op kosten gejaagd en ben je meer tijd kwijt aan de voorbereiding. Dat verlaagd niet bepaald de drempel…

    Al met al een flinke afname van het service niveau voor toeristen die ons land willen bezoeken. Het risico dat er iets mis gaat zal ook ietsjes toenemen, meer schakels… raakt er straks een papiertje of paspoort tijdelijk of permanent kwijt…

    De praktijk zal wel uitwijzen hoe de balans uiteindelijk onder de streep er uit komt te zien en of het dus de moeite waard was of men zich toch in de vingers snijd (minder reizigers naar ons land bijvoorbeeld, en dus minder inkomsten).

    • Rob V. zegt op

      Even nagezocht: Volgens verordening EG 810/2009 Artikel 19 mag de visum afdeling 15 kalenderdagen doen over de beslissing van een aanvraag. Dit kunnen ze verlengen met een halve maand tot 30 kalenderdagen als extra documenten nodig zijn. In heel uitzonderlijke gevallen mogen ze 60 kalenderdagen de tijd nemen.
      Ik reken er dus op dat de VKV afhandeling van een werkdag of 3-5 naar minimaal 1, maximaal 2 weken gaat (1-2 keer per week per diplomatieke luchtpost alles naar Maleisië en weer terug). Ik was verward met de directe MVV aanvraag na positief bericht van de IND, het MVV visum kan dan op veel ambassades binnen 1-2 dagen ingeplakt worden (bijvoorbeeld ’s ochtends inleveren,’s middages terug of de volgende werkdag).
      Sneller en laagdrempeliger wordt het in iedergeval duidelijk niet… Het tegenovergesteld zal gebeuren.

  2. Gringo zegt op

    Weer een bijzonder slimme ambtenaar, die dit bedacht heeft. Ik kan me voorstellen, dat BZ wil bezuinigen en, zoals hier aangegeven, bepaalde consulaire diensten wil centraliseren. In het kader van ASEAN is dat helemaal niet zo’n gek idee.

    Maar om dan de beoordeling van het Schengenvisum aan Kuala Lumpur over te laten is ronduit belachelijk. Maleisie is nl. geen “Schengenvisumplichtig” land, dus zal daar een nieuwe afdeling moeten worden opgezet: over bezuinigingen gesproken!

    De meeste aanvragen voor een Schengenvisum komen zonder enige twijfel vanuit Thailand en het zou dus logischer zijn om de ASEAN aanvragen in Bangkok te centraliseren. Komt nog bij, dat de Nederlandse Ambassade over Thais personeel beschikt, die nu eenmaal gemakkelijker met de aanvragers kan communiceren.

    • Gringo zegt op

      Ter aanvulling zij nog gezegd, dat het aantal aanvragen van twijfelachtige aard (prostitutie, e.d.) flink omhoog zal gaan. Tel uit je winst!!

      • Khun Peter zegt op

        Er stond een foutje in het artikel. De beoordelingen gaan niet naar de NL ambassade in Kuala Lumpur maar naar het Regional Support Office (RSO) dat staat los van ambassade aldaar.

    • Rob V. zegt op

      Ik neem aan dat men een relatief groot aantal posten samen zal voegen, dus bijvoorbeeld ook Indonesië. En Maleisië hiermee het centraalst ligt. Kortom logistiek het meest efficiënt/goedkoop zodat men onder de streep het meeste geld bespaard. Het zou ontzettend dom zijn om een hele afdeling op poten te zetten (opstart kosten) die vervolgens ook nog eens meer kost per periode dan het samenvoegen van deze diensten op een bestaande post (bijvoorbeeld Thailand). Of zullen dmv loting (dartpijltje op de kaart) de beslissing genomen hebben? 😉 Neem dus aan dat er diverse afwegingen gemaakt zijn en daardoor deze keus is gemaakt. Maar of het op de lange termijn de beste keuze is??? Ik vraag het me af.

      Mijn eerste vrees (naast langere doorlooptijden, meer bureaucratie/complexiteit), is juist dat men eerder aanvragen zal afwijzen omdat bijvoorbeeld sommige bewijsstukken niet bekend zijn of geaccepteerd worden. Bij twijfel zal men toch negatief geven, en iemand die verder weg staat van de aanvrager zal eerder twijfelen (meer info willen hebben) schat ik??

      • Khun Peter zegt op

        Er stond een foutje in het artikel. De beoordelingen gaan niet naar de NL ambassade in Kuala Lumpur maar naar het Regional Support Office (RSO) dat staat los van ambassade aldaar.

  3. peter zegt op

    Moderator: uw reactie is te generaliserend en slechts gebaseerd op vermoedens, niet op feiten.

  4. Theo uit Huissen zegt op

    En ik maar denken dat je een officeel document (paspoort) niet mag afgeven en nu sturen ze het zelf naar een ander land met alle risico.

  5. John zegt op

    Hoe zal het dan gaan? Nu moet de aanvrager persoonlijk verschijnen op de ambassade

  6. Henk zegt op

    Het is me gelukt een visum voor mijn Thaise te krijgen, maar vraag niet hoe! Schandalig, 5 maal reizen naar BKK, steeds was er iets niet in orde. Eind goed al goed, maar de Ned. Ambassade is een drama, althans voor mij!

    • Khun Peter zegt op

      Beste Henk, je geeft zelf het antwoord al. Je papieren waren niet in orde. Als je zorgt dat ze wel in orde zijn, is het met 5 minuten bekeken. Nooit geen problemen gehad, prima service en dienstverlening.

      • Rob V. zegt op

        Hier dezelfde ervaring, goed lezen wat je nodig hebt aan documenten (valt best mee, belangrijkste/moeilijkste is reisdoel aantonen en vestigingsgevaar onaannemelijk maken) is het zo gepiept.

        Wij hadden 1 hokje vergeten aan te kruisen op het standaard Schengen formulier (uit mijn hoofd vraag 33 of 35 over de financial support en onderdak), dat was een en/of formulier waarbij zowel de vreemdeling als de uitnodigende partij borg kunnen staan (met cash etc.). Digitaal invullend was dit echter een of/of formulier. Vulde je in het linker rijtje (vreemdeling) wat in dan kon je rechts (verblijfsgever) niets aankruisen en vice versa. Eigenlijk dus een opmaak foutje in de PDF. Maar aan de balie is dit handmatig hersteld door gewoon een hokje aan te kruizen die we hadden overgeslagen. Had een begeleidend schrijven erbij over het reisdoel en waarom ze terug zou keren in mijn naam (Engels geschreven) en een kopie in naam van mijn vriendin in het Thais. Dat Thaise duplicaat was niet nodig, werd niet aangenomen. Dat maakte mijn vriendin wel nerveus (” They did not accept my document! Somethnig was wrong with the Schengen paper aswell!”) maar bleek dus onrust om niets. Had de baliemedewerkster misschien iets duidelijker over kunnen zijn.

        De benodigde documenten staan netjes op de site van de rijksoverheid en van VFS Global (in Thai en Engels) dus weten wat nodig is zou het probleem niet mogen zijn. De stukken verzamelen kan afhankelijk van de situatie wat lastiger zijn. Probeer maar eens hard te maken dat je geen vestigingsgevaar vormt als je zonder werk zit ofzo, dan moet je andere bewijzen voordragen (bijvoorbeeld zorg voor kinderen of bejaarde ouders).

        De afhandeling door mevrouw Verkerk (inmiddels opgevolgd door mevrouw Deveci) was prima. Altijd snel per e-mail netjes antwoord gehad van beide dames. Dus over het Nederlands ambassade personeel niets dan lof. De Thaise staff valt nog wat aan te verbeteren (iets meer inleving en begrip voor zenuwen van mensen die komen) maar dat is het dan ook wel.

    • Khun Martin zegt op

      Niks schandalig Henk! Voor de Nederlandse ambassade in Bangkok heb ik alleen maar lof! Ik denk dat ik in al die jaren minimaal 20x een visum heb aangevraagd, zowel voor mijn vrouw als voor vrienden, en nog nooit een probleem gehad. Altijd keurig behandeld, en altijd is alles vlekkeloos verlopen. Als de papieren in orde zijn is er geen enkel probleem. Hoe alles nu verder gaat is nog even afwachten, maar ik heb alleen maar goede ervaringen.

    • Sir Charles zegt op

      Ben dikwijls daar geweest en niets anders dan lof voor hun service en klantvriendelijkheid van de medewerkers aldaar!

      Echt het is een fluitje van een cent om een visum te verkrijgen en hoezo schandalig?
      Wellicht daarom een goede suggestie om voortaan je zelfverantwoording te nemen oftewel dan wel direct de juiste ingevulde documenten te overleggen want dan is het zo geregeld en blijft het bij één reis naar de Nederlandse ambassade in Bangkok.

  7. conimex zegt op

    Ik was laatst op de ambassade, het was er werkelijk een komen en gaan van Thaise toeristen die daar kwamen voor een visum, het lijkt mij dat iemand daar al een dagtaak aan heeft om alle aanvragen te beoordelen, dat je overige Zuid-Oost Aziatische.landen, waar veel minder visum aanvragen zijn, gaat centraliseren, lijkt me niet onredelijk, maar wanneer er een dagtaak mee gevult is op de ambassade in Bkk, lijkt het logischer om deze taken daar te behouden.

  8. Khun Martin zegt op

    Helemaal begrijpen doe ik het niet! De inname en de controle van de documenten, het meeste werk dus, blijft men gewoon in Bangkok doen. Daar veranderd dus niets aan. De paspoorten worden alleen naar Maleisie gestuurd om er een visum in te plakken??

    • Khun Peter zegt op

      Een visum toekennen is natuurlijk meer dan documenten innemen en een sticker in een paspoort plakken. Het meeste werk zit bij de beslismedewerker. Dat is overigens werk wat altijd door een Nederlandse rijksambtenaar zal worden gedaan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website