In de Volkskrant staat een artikel over de vele ongelukken met gehuurde scooters tijdens een vakantie. Vooral Thailand is berucht. Jaarlijks overlijden er meerdere, veelal jonge Nederlanders, of raken ernstig gewond.

Ambassades en verzekeraars waarschuwen regelmatig voor het gevaar maar dat lijkt weinig uit te halen. Ook de financiële schade kan in de tienduizenden euro’s lopen omdat een jonge toerist die een scooter van meer dan 50 cc huurt zonder een motorrijbewijs, geen beroep kan doen op zijn reisverzekering. Medische kosten en repatriëring moeten dan door de familie worden betaald.

Thomas van Leeuwen van de Nederlandse ambassade in Bangkok, laat weten het afgelopen jaar vijf dodelijke dodelijke slachtoffers naar Nederland te hebben gerepatrieerd. Een jaarlijks terugkerend aantal. Voor meerdere nationaliteiten is Thailand de meest dodelijke vakantiebestemming ter wereld.

Lees hier het volledige artikel: www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ongeluk-met-huurscooter-verpest-te-vaak-de-vakantie~b99069cc/

20 reacties op “NL ambassade in Bangkok: Vrijwel ieder jaar 5 Nederlanders dood door scooterongelukken”

  1. erik zegt op

    Los van de cc problematiek, als je ziet hoe farang met zo’n ding gaan rijden! Een huurhelm vaak zonder klep waardoor vliegen in je ogen, riempje los, stuk of afwezig, en het goedkoopste van het goedkoopste op het hoofd. Een goede helm meenemen in je bagage kost niks extra…… Kleding is vaak niet meer dan shirt, short en slippers en racen maar! Alcohol schijnt ineens te mogen en dat in een land waar men aan een andere kant van de straat rijdt dan wij gewend zijn.

    Maak je schade aan derden onder invloed van … dan wordt de schade op jou verhaald en je komt het land pas uit als er betaald is. Men denkt op vakantie dat alles mag en kan en dan krijg je die doden in het verkeer.

    Alleen voorlichting werkt en dat is mede een taak voor reisverzekeraars. Maar ja, als je gaat reizen zonder zo’n polis…..

    • Ik denk dat voorlichting een taak van de overheid is en niet van verzekeraars.

      • Kanchanaburi zegt op

        goede voorlichting begint volgens mij bij ons zelf.
        Wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze acties.
        Wij zijn tenslotte volwassen mensen,toch?
        Rekening houden met elkaar begint bij jou en mij en niet bij de overheid, volgens mij.

        • e. bos zegt op

          Moderator: Onleesbaar door verkeerd gebruik van leestekens. Dus wordt niet geplaatst.

    • Johnny BG zegt op

      Helemaal mee eens en zo’n stukje in de krant is ook een soort van voorlichting.

      Het probleem is dat de vele voorlichtingen en met name aan de jongere doelgroep wel gelezen zullen worden maar dat er weinig gehoor aan wordt gegeven en op zich is dat vrij logisch denk ik.
      Jongeren behoren een opportunistische houding te hebben om zich klaar te stomen voor de toekomst en daar past angst niet bij, al vrees ik dat de beschermde opvoeding van de laatste 25 jaar ook niet heeft bijgedragen aan het inzien van gevaren en zeker als het veilige Nederland achter wordt gelaten voor een vakantie.
      Als ouder moet je je kind loslaten en ik kan mij voorstellen dat het onverteerbaar is als er dan iets ergs gebeurd maar het is nu eenmaal een onderdeel van het leven.

  2. Arjen zegt op

    Er stappen mensen op zo’n ding die zelfs nog nooit op een brommer gereden hebben. Die denken, ach, ik leer het zo…. Ze kunnen niet remmen en niet sturen. Denken dan ook nog eens dat de andere weggebruikers zich wel aan de verkeersregels zoals ze die van thuis kennen zullen houden, de meesten rijden hier links, maar gelukkig niet allemaal, dus ze voelen zich toch een beetje thuis hier op de weg.

    De eigenaar van een groot NL reisburo zei de me ooit eens; “mensen denken aan alles voor ze op vakantie gaan, nemen dingen mee die je nooit nodig zult hebben, alleen op de plaats van bestemming aangekomen lijkt het wel of veel hun denkvermogen toch thuis hebben laten liggen”

    Arjen

    • Klopt. Ik zat een keer op een terrasje op Koh Samui. Aan de overzijde werden scooters verhuurt aan een groepje jonge meiden. Ik zei voor de grap tegen een vriend naast me, bij de eerste beste bocht gaat er een onderuit. En ja hoor, dat gebeurde ook. Ik heb geen voorspelende gaven, maar je ziet aan de manier waarop ze opstappen en wegrijden al dat ze nul ervaring hebben. Echt levensgevaarlijk.

  3. Jasper zegt op

    Goed artikel. Ik wil wel even een belangrijke zaak corrigeren: De medische kosten worden wel degelijk betaald, gewoon door de zorgverzekering. Repatriering is daar bij inbegrepen op voorwaarde dat je vervoerd wordt naar een ziekenhuis in Nederland. Er wordt daarbij niet gekeken naar de oorzaak van de ziekenhuis opname.

    • Dat is onjuiste informatie. Repatriering valt niet onder je zorgverzekering. https://www.reisverzekeringblog.nl/is-een-reisverzekering-wel-nodig-ik-heb-toch-een-zorgverzekering/

      • erik zegt op

        Peter, niet onder de basisverzekering, klopt. Maar heb je, zoals ik, een aanvullende module bij de XYZ Zorgverzekering, dan valt repatriëren mits via de eigen centrale daar wel degelijk onder. Het hangt dus van ieders individuele dekking af.

  4. Frank Kramer zegt op

    Ondanks de trieste realiteit van het gevaar om op twee wielen in Thailand aan het verkeer deel te nemen, mijn vriendin verloor zo onlangs nog haar vader en moeder die samen op hun scooter eventjes 200 meter verderop de markt dachten te bezoeken. ondanks al die treurigheid, is het soms ook lachen geblazen.

    Twee jaar geleden kwamen er voor een periode, golf na golf Chinese bezoekers naar Chiang Mai. Een grote verhuurder van scooters in het centrum zit daar 200 meter verderop van mijn dagelijkse bezoek aan een koffieshop. Koffieshop gelegen op het terrein van het eerste tankstation dat die de huurders dan tegenkwamen. Dagelijks kwamen er dan stapvoets groepjes jonge Chinezen aangereden om hier te tanken. Ze reden dan goddank nog, even heel voorzichtig. Hun rijervaring was dan waarschijnlijk ook precies al 200 meter. Steevast twee mensen op een scooter. Een enkele keer zelfs met de helm achterstevoren op het hoofd, zo wereldvreemd. En heel vaak wisten zij tot mijn verbazing niet dat als je stopt het wel handig is om je voeten dan op de grond te zetten. Iedere keer opnieuw zag je dan die scooters afremmen bij de pomp, stilstaan en dan langzaam omvallen, Waarbij beide berijders meestal ongedeerd over het vieze beton rolden. Dat gebeurde dan makkelijk zo’n 5 keer per uur opnieuw.

    Natuurlijk eerder treurig en zorgwekkend dan komisch, maar toch heb ik er vaak om gelachen.

  5. fred zegt op

    Nog maar eens een bewijs dat de ‘gewone’ toerist aan de Thaise ziekenhuizen een pak meer geld kost dan de oude expats aan wie men een ziekteverzekering wil aansmeren.
    Als de ziekenhuizen kosten willen besparen zou men beter eerst werk maken om de jonge toeristen een verzekering te laten tekenen;

    • Leo Th. zegt op

      Maar wanneer je een verzekering hebt afgesloten en je je niet aan de voorwaarden houdt door zonder geldig rijbewijs een motor te berijden en/of met alcohol op aan het verkeer deel te nemen, dan keert de verzekering bij een onverhoopt ongeval niet uit. De meeste lezers van Thailandblog weten inmiddels wel dat er geen brommers of scooters in Thailand verhuurd worden maar dat deze voertuigen een grotere cilinderinhoud hebben dan 50cc, waarvoor dus een motorrijbewijs vereist is. Maar veel vakantiegangers hebben zich onvoldoende voorbereid en gaan de fout in bij het huren van een motor met alle mogelijke consequenties.

  6. Jacob zegt op

    Valt me nog mee slechts 5 nederlanders…

    Wat me opvalt is dat het in Cambodia en Vietnam toch anders is, veeeel meer scooters/motoren maar nagenoeg allemaal een helm…

  7. theoS zegt op

    Ik ben ook aangereden door een pickup, praktisch voor mijn huis. Reed te hard en kon niet meer op tijd remmen Wij zouden even naar de Tesco-Lotus gaan maar werd hospital. Gebroken been en kan alleen nog maar wat rondhobbelen en hinken. Ik rijd toch al meer dan 30 jr op de motorcykel in Thailand dus het is niet altijd de schuld van de motor rijder. Het moest er een keer van komen met al die idioten op de Thaise wegen. Ik geloof dat er 23 miljoen motorcykels hier rond rijden en dan komt een tourist, die nog nooit op zo’n ding gezeten heeft, er een huren. Onbegrijpelijk.

  8. Henk zegt op

    De jongeren zijn in een vakantie stemming. Ze willen zo goedkoop mogelijk van a naar b. Also ze dan voor relatief weinig geld een motor kunnen huren is dat mooi meegenomen. Als ze dan aangehouden worden zoals laatst bij een controle in Chiang Mai en een bekeuring krijgen van 500 Bath wordt hen door de politie verteld dat ze met dat bonnetje 3 dagen kunnen rijden. Dan durven ze ook nog te vragen waar ze dat kunnen verlengen. Ik denk dat hier een heel anders taak voor de politie is weggelegd. Laten ze eerst en vooral er op toezien dat de verhuurder bedrijven er op toezien dat de huurders een geldig rijbewijs kunnen overleggen met daarbij een internationaal rijbewijs. Verhuren ze dan nog een motor en er gebeurd een ongeluk dan de schade bij de verhuurder verhalen. Ook zou de politie er op moeten toezien dat ook de Thaise een gedegen rijopleiding krijgen voor zowel de motor als ook voor de auto. Dan de controle ook voor Thaise jongeren die op een motor rondrijden en nog geen 10 jaar oud zijn. Maar het zal wel een utopie zijn om daarin te geloven.

  9. Chris van het dorpje zegt op

    Dat probleem begint al bij de scooter verhuurders ,
    die verhuren aan mensen zonder rijbewijs !
    Eigenlijk moet de verhuurder daarvoor een boete
    moeten krijgen en 50 % procent van iedere schade
    betalen moeten , dan is dit probleem snel opgelost .

    • fred zegt op

      We zijn wel in Thailand en niet bij ons. Een Thai zal nooit opdraaien voor een vreemdeling. Een Thaise verhuurder zal nooit 1 Baht betalen voor een Farang. Omgekeerd uiteraard wel. In Thailand is de regel Eigen volk eerst heel toepasselijk.

    • Jacob zegt op

      Samak huurt de brommer en laat Somchai erop rijden…

      Wie moet dan wie aansprakelijk stellen en dan nog de kale kip…

      Jurisdisch kan je het schudden want iemand met een salaris van beneden ca. 40.000 thb per maand wordt niet als solvabel beschouwd…. door vrouwe justitia

  10. lung addie zegt op

    Een ongeval is snel gebeurd. De grote oorzaak ligt hem vaak, vooral bij toeristen, in de onervarenheid bij het besturen van een motor, drank- en drugsgebruik met de hierbij behorende roekeloosheid. Geen kennis en naleving van de geldende verkeersregels in Thailand, zowel door de Thais als door de toerist.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website