Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- andrew van schaik: Pad Ka Pao? Betekent gebakken basilicum. Snapt geen mens wat je wilt eten. Op de foto zie ik: Muh pad bai khapao, kai dow. Dat sn
- Jos M: Ik lees” De Brusselse route, voor het eerst gelanceerd in november 2011, onderging door de wereldwijde pandemie een tijdelij
- Arno: Diverse keren vanaf Frankfurt met Thai Air gevlogen naar BKK, qua prijs zijn ze stukken goedkoper als Lufthansa en als KLM vanaf A
- kees: rechtstreeks bij de maatschappij geboekt of via een reisbureau?
- Nonkelwin: Wij zijn ook twee weken terug met Thai Airways van BKK naar FRA gevlogen, maar dan wel in Economy. De vlucht was ok, maar de servi
- JV: Als je met een Thaise persoon reist, mag je door de immigratie voor Thaise nationaliteit.
- Stef Meulenberg: Idd wij ook net terug van Bangkok de Business class was buiten de prijs niets volgende keer lekker met de Emirates die weten wat s
- Frank: Hoi Ed, wou hier even op reageren! Ik had mijn ticket in de Corona tijd geboekt via budget air. Heb vorige maand zelf nog eens gep
- RonnyLatYa: Het zijn ook in BE/NL niet allemaal kinesisten die langdurig geschoold zijn …. Ook in BE/NL vind je korte massagecursusse
- RonnyLatYa: Goed zo. Doen. Meer plaats voor diegene die wel voor Thai kiezen. Heb trouwens wel het geld van 2 tickets terug gekregen.
- Geert: Dan heb jij geluk gehad. Na heel fel aandringen (bijna wekelijks mailen) heb ik pas na 4 jaar mijn ticket terug betaald gekregen&
- Bert: Je kunt gewoon achter je vrouw aansluiten
- Kees: Ook in keng karie, gele curry.
- Berbod: Zo’n 105 km noordelijk ligt Nakhon Phanom, eveneens aan de Mekong. Ik vind dit toch een leukere stad dan Mukdahan zeker in h
- JAN: Idd, ze volgen 1 week kursus in Wat Pho of elders en hebben een diploma. In BE/NL doen ze er 4 of 5 jaar over aan de Univ om hun m
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Nederland en Belgie » NL ambassade in Bangkok: Vrijwel ieder jaar 5 Nederlanders dood door scooterongelukken
NL ambassade in Bangkok: Vrijwel ieder jaar 5 Nederlanders dood door scooterongelukken
Geplaatst in Achtergrond, Nieuws uit Nederland en Belgie
Tags: Huurscooter, Nederlanders, Scooter, Verkeersdoden
In de Volkskrant staat een artikel over de vele ongelukken met gehuurde scooters tijdens een vakantie. Vooral Thailand is berucht. Jaarlijks overlijden er meerdere, veelal jonge Nederlanders, of raken ernstig gewond.
Ambassades en verzekeraars waarschuwen regelmatig voor het gevaar maar dat lijkt weinig uit te halen. Ook de financiële schade kan in de tienduizenden euro’s lopen omdat een jonge toerist die een scooter van meer dan 50 cc huurt zonder een motorrijbewijs, geen beroep kan doen op zijn reisverzekering. Medische kosten en repatriëring moeten dan door de familie worden betaald.
Thomas van Leeuwen van de Nederlandse ambassade in Bangkok, laat weten het afgelopen jaar vijf dodelijke dodelijke slachtoffers naar Nederland te hebben gerepatrieerd. Een jaarlijks terugkerend aantal. Voor meerdere nationaliteiten is Thailand de meest dodelijke vakantiebestemming ter wereld.
Lees hier het volledige artikel: www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ongeluk-met-huurscooter-verpest-te-vaak-de-vakantie~b99069cc/
Los van de cc problematiek, als je ziet hoe farang met zo’n ding gaan rijden! Een huurhelm vaak zonder klep waardoor vliegen in je ogen, riempje los, stuk of afwezig, en het goedkoopste van het goedkoopste op het hoofd. Een goede helm meenemen in je bagage kost niks extra…… Kleding is vaak niet meer dan shirt, short en slippers en racen maar! Alcohol schijnt ineens te mogen en dat in een land waar men aan een andere kant van de straat rijdt dan wij gewend zijn.
Maak je schade aan derden onder invloed van … dan wordt de schade op jou verhaald en je komt het land pas uit als er betaald is. Men denkt op vakantie dat alles mag en kan en dan krijg je die doden in het verkeer.
Alleen voorlichting werkt en dat is mede een taak voor reisverzekeraars. Maar ja, als je gaat reizen zonder zo’n polis…..
Ik denk dat voorlichting een taak van de overheid is en niet van verzekeraars.
goede voorlichting begint volgens mij bij ons zelf.
Wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze acties.
Wij zijn tenslotte volwassen mensen,toch?
Rekening houden met elkaar begint bij jou en mij en niet bij de overheid, volgens mij.
Moderator: Onleesbaar door verkeerd gebruik van leestekens. Dus wordt niet geplaatst.
Helemaal mee eens en zo’n stukje in de krant is ook een soort van voorlichting.
Het probleem is dat de vele voorlichtingen en met name aan de jongere doelgroep wel gelezen zullen worden maar dat er weinig gehoor aan wordt gegeven en op zich is dat vrij logisch denk ik.
Jongeren behoren een opportunistische houding te hebben om zich klaar te stomen voor de toekomst en daar past angst niet bij, al vrees ik dat de beschermde opvoeding van de laatste 25 jaar ook niet heeft bijgedragen aan het inzien van gevaren en zeker als het veilige Nederland achter wordt gelaten voor een vakantie.
Als ouder moet je je kind loslaten en ik kan mij voorstellen dat het onverteerbaar is als er dan iets ergs gebeurd maar het is nu eenmaal een onderdeel van het leven.
Er stappen mensen op zo’n ding die zelfs nog nooit op een brommer gereden hebben. Die denken, ach, ik leer het zo…. Ze kunnen niet remmen en niet sturen. Denken dan ook nog eens dat de andere weggebruikers zich wel aan de verkeersregels zoals ze die van thuis kennen zullen houden, de meesten rijden hier links, maar gelukkig niet allemaal, dus ze voelen zich toch een beetje thuis hier op de weg.
De eigenaar van een groot NL reisburo zei de me ooit eens; “mensen denken aan alles voor ze op vakantie gaan, nemen dingen mee die je nooit nodig zult hebben, alleen op de plaats van bestemming aangekomen lijkt het wel of veel hun denkvermogen toch thuis hebben laten liggen”
Arjen
Klopt. Ik zat een keer op een terrasje op Koh Samui. Aan de overzijde werden scooters verhuurt aan een groepje jonge meiden. Ik zei voor de grap tegen een vriend naast me, bij de eerste beste bocht gaat er een onderuit. En ja hoor, dat gebeurde ook. Ik heb geen voorspelende gaven, maar je ziet aan de manier waarop ze opstappen en wegrijden al dat ze nul ervaring hebben. Echt levensgevaarlijk.
Goed artikel. Ik wil wel even een belangrijke zaak corrigeren: De medische kosten worden wel degelijk betaald, gewoon door de zorgverzekering. Repatriering is daar bij inbegrepen op voorwaarde dat je vervoerd wordt naar een ziekenhuis in Nederland. Er wordt daarbij niet gekeken naar de oorzaak van de ziekenhuis opname.
Dat is onjuiste informatie. Repatriering valt niet onder je zorgverzekering. https://www.reisverzekeringblog.nl/is-een-reisverzekering-wel-nodig-ik-heb-toch-een-zorgverzekering/
Peter, niet onder de basisverzekering, klopt. Maar heb je, zoals ik, een aanvullende module bij de XYZ Zorgverzekering, dan valt repatriëren mits via de eigen centrale daar wel degelijk onder. Het hangt dus van ieders individuele dekking af.
Ondanks de trieste realiteit van het gevaar om op twee wielen in Thailand aan het verkeer deel te nemen, mijn vriendin verloor zo onlangs nog haar vader en moeder die samen op hun scooter eventjes 200 meter verderop de markt dachten te bezoeken. ondanks al die treurigheid, is het soms ook lachen geblazen.
Twee jaar geleden kwamen er voor een periode, golf na golf Chinese bezoekers naar Chiang Mai. Een grote verhuurder van scooters in het centrum zit daar 200 meter verderop van mijn dagelijkse bezoek aan een koffieshop. Koffieshop gelegen op het terrein van het eerste tankstation dat die de huurders dan tegenkwamen. Dagelijks kwamen er dan stapvoets groepjes jonge Chinezen aangereden om hier te tanken. Ze reden dan goddank nog, even heel voorzichtig. Hun rijervaring was dan waarschijnlijk ook precies al 200 meter. Steevast twee mensen op een scooter. Een enkele keer zelfs met de helm achterstevoren op het hoofd, zo wereldvreemd. En heel vaak wisten zij tot mijn verbazing niet dat als je stopt het wel handig is om je voeten dan op de grond te zetten. Iedere keer opnieuw zag je dan die scooters afremmen bij de pomp, stilstaan en dan langzaam omvallen, Waarbij beide berijders meestal ongedeerd over het vieze beton rolden. Dat gebeurde dan makkelijk zo’n 5 keer per uur opnieuw.
Natuurlijk eerder treurig en zorgwekkend dan komisch, maar toch heb ik er vaak om gelachen.
Nog maar eens een bewijs dat de ‘gewone’ toerist aan de Thaise ziekenhuizen een pak meer geld kost dan de oude expats aan wie men een ziekteverzekering wil aansmeren.
Als de ziekenhuizen kosten willen besparen zou men beter eerst werk maken om de jonge toeristen een verzekering te laten tekenen;
Maar wanneer je een verzekering hebt afgesloten en je je niet aan de voorwaarden houdt door zonder geldig rijbewijs een motor te berijden en/of met alcohol op aan het verkeer deel te nemen, dan keert de verzekering bij een onverhoopt ongeval niet uit. De meeste lezers van Thailandblog weten inmiddels wel dat er geen brommers of scooters in Thailand verhuurd worden maar dat deze voertuigen een grotere cilinderinhoud hebben dan 50cc, waarvoor dus een motorrijbewijs vereist is. Maar veel vakantiegangers hebben zich onvoldoende voorbereid en gaan de fout in bij het huren van een motor met alle mogelijke consequenties.
Valt me nog mee slechts 5 nederlanders…
Wat me opvalt is dat het in Cambodia en Vietnam toch anders is, veeeel meer scooters/motoren maar nagenoeg allemaal een helm…
Ik ben ook aangereden door een pickup, praktisch voor mijn huis. Reed te hard en kon niet meer op tijd remmen Wij zouden even naar de Tesco-Lotus gaan maar werd hospital. Gebroken been en kan alleen nog maar wat rondhobbelen en hinken. Ik rijd toch al meer dan 30 jr op de motorcykel in Thailand dus het is niet altijd de schuld van de motor rijder. Het moest er een keer van komen met al die idioten op de Thaise wegen. Ik geloof dat er 23 miljoen motorcykels hier rond rijden en dan komt een tourist, die nog nooit op zo’n ding gezeten heeft, er een huren. Onbegrijpelijk.
De jongeren zijn in een vakantie stemming. Ze willen zo goedkoop mogelijk van a naar b. Also ze dan voor relatief weinig geld een motor kunnen huren is dat mooi meegenomen. Als ze dan aangehouden worden zoals laatst bij een controle in Chiang Mai en een bekeuring krijgen van 500 Bath wordt hen door de politie verteld dat ze met dat bonnetje 3 dagen kunnen rijden. Dan durven ze ook nog te vragen waar ze dat kunnen verlengen. Ik denk dat hier een heel anders taak voor de politie is weggelegd. Laten ze eerst en vooral er op toezien dat de verhuurder bedrijven er op toezien dat de huurders een geldig rijbewijs kunnen overleggen met daarbij een internationaal rijbewijs. Verhuren ze dan nog een motor en er gebeurd een ongeluk dan de schade bij de verhuurder verhalen. Ook zou de politie er op moeten toezien dat ook de Thaise een gedegen rijopleiding krijgen voor zowel de motor als ook voor de auto. Dan de controle ook voor Thaise jongeren die op een motor rondrijden en nog geen 10 jaar oud zijn. Maar het zal wel een utopie zijn om daarin te geloven.
Dat probleem begint al bij de scooter verhuurders ,
die verhuren aan mensen zonder rijbewijs !
Eigenlijk moet de verhuurder daarvoor een boete
moeten krijgen en 50 % procent van iedere schade
betalen moeten , dan is dit probleem snel opgelost .
We zijn wel in Thailand en niet bij ons. Een Thai zal nooit opdraaien voor een vreemdeling. Een Thaise verhuurder zal nooit 1 Baht betalen voor een Farang. Omgekeerd uiteraard wel. In Thailand is de regel Eigen volk eerst heel toepasselijk.
Samak huurt de brommer en laat Somchai erop rijden…
Wie moet dan wie aansprakelijk stellen en dan nog de kale kip…
Jurisdisch kan je het schudden want iemand met een salaris van beneden ca. 40.000 thb per maand wordt niet als solvabel beschouwd…. door vrouwe justitia
Een ongeval is snel gebeurd. De grote oorzaak ligt hem vaak, vooral bij toeristen, in de onervarenheid bij het besturen van een motor, drank- en drugsgebruik met de hierbij behorende roekeloosheid. Geen kennis en naleving van de geldende verkeersregels in Thailand, zowel door de Thais als door de toerist.