SIHASAKPRACHUM / Shutterstock.com

Kull min xi darba jidħol f’ħanut f’ajruport Tajlandiż, pereżempju f’Suvarnabhumi, ikun ixxukkjat bil-prezzijiet, minkejja li dawn huma wkoll xiri bla taxxa. Dan għandu x'jaqsam mat-tariffi ta 'importazzjoni għolja u l-pożizzjoni ta' monopolju ta 'King Power.

De oprichter van deze winkels Vichai Srivaddhaprabha kwam recentelijk tragisch in het nieuws omdat zijn helicopter vlak na het opstijgen neerstortte. Vichai was multimiljonair en eigenaar van de voetbalclub Leicester City.

De Thai Duty-Free Shop Trade Association en de Thai Retailers Association willen nu dat de regering een eind maakt aan deze monopoliepositie. Ook moet volgens hun het importtarief op sommige luxueuze artikelen omlaag. Ze hebben berekend dat Thailand 720 miljard baht kan verdienen in plaats van de huidige 50 tot 60 miljard die ze nu ontvangen omdat King Power het alleenrecht heeft.

Beide partijen hebben een ‘open brief’ aan premier Prayut geschreven. Zij wijzen daarin ook op de luchthavens van Incheon (Zuid-Korea), Changi (Singapore) en Hong Kong International Airport, die het veel beter geregeld hebben. Volgens voorzitter Woorawoot van de TRA genereert Incheon zesmaal zoveel inkomsten dan Suvarnabhumi. Voor wat betreft de importtarieven op luxe goederen, zoals cosmetica, apparaten, tassen en schoenen, stelt hij Maleisië en Indonesië als voorbeeld. Die landen hebben hun tarieven verlaagd, waardoor de omzet fors is toegenomen.

6 reacties op “Ondernemers willen einde van monopolie King Power op Thaise luchthavens”

  1. Leo Th. jgħid up

    Zou het kwartje gevallen zijn en goed landen? Meestal worden de prijzen in Thailand verhoogd wanneer de omzet achterblijft/tegenvalt. De prijs verlagen waardoor de omzet kan stijgen en de winst per saldo zal toenemen is iets waar de doorsnee ondernemer in Thailand aan zal moeten wennen. De vaststelling dat de prijzen in het taxfree gedeelte op de luchthaven momenteel exorbitant hoog zijn, is zeker een feit en dat de monopolie positie van King Power daar één van de oorzaken van is waarschijnlijk ook.

  2. Harry Roman jgħid up

    De truc van “taxfree” zou juist moeten zijn: free van taks, dus ook invoerrechten. Maar ook Thaise producten zijn daar veel en veel duurder dan in Thailand zelf. Dus loop ik er hooguit even doorheen, maar nog liever langs. Overigens: ook op andere luchthavens heb ik die “belastingvrije” aankopen nog nooit goedkoper gezien dan gewoon in de winkel.

  3. Hans jgħid up

    Ik koop ook nooit in de belasting vrije winkels op de luchthavens.
    1. Het is zelden goedkoper.
    2. Meer winst voor de ondernemers want ze hoeven geen belasting er over af te dragen.
    3. Je moet het extra meeslepen.

  4. brabant man jgħid up

    Moderator: Discussie bij Thailand houden graag.

  5. wirt jgħid up

    Het is toch algemeen bekend dat dit een van de grootse projekten van de gevluchte en thans op maandag zijn pheenoi toesprekende hr T was? Vriendjes onder mekaar monopolie toestoppen. Overigens is er in de STAD al wel concurrentie, door het gigantisch grote Koreaanse Lotte-concern, dat een groot shop-centre (vooral heel veel toerbussen met sjineesjes) langs RamIX, dichtbij Makkasan ARL runt. Maar dan moet je dus tevoren je inkopen doen.

    • Tino Kuis jgħid up

      Nee hoor, meneer erfenis. King Power bestaat al sinds 1989, en kreeg al een monopolie op Don Mueang Airport in 1995, allemaal voor de heer Thaksin. Die regering gaf King Power inderdaad een monopolie op Suvannaphumi en later op andere luchthavens. Verder heet het niet voor niks ‘King’ Power. Ze hebben met hun ‘garuda’ in 2009 een koninklijke status verworven.

      In 2020 worden de contracten herzien. Wedje maken?


Ħalli kumment

Thailandblog.nl juża cookies

Il-websajt tagħna taħdem l-aħjar grazzi għall-cookies. B'dan il-mod nistgħu niftakru s-settings tiegħek, nagħmluk offerta personali u tgħinna ntejbu l-kwalità tal-websajt. Aqra iktar

Iva, irrid websajt tajba