Għeżież qarrejja,

Għandi napplika għal ċertifikat ta' residenza fl-uffiċċju tal-immigrazzjoni tal-post tar-residenza tiegħi (provinċja) jew nista' napplika għalih fi kwalunkwe uffiċċju tal-Immigrazzjoni fit-Tajlandja?

Greeting,

George

15 reacties op “Moet ik een certificate of residence bij Immigration in mijn woonplaats aanvragen?”

  1. arjen jgħid up

    Ja, dat moet.

    Echter er wordt niet altijd op gecontroleerd.

    arjen

  2. Udon Thani Johnny jgħid up

    Ik probeerde in Hua Hin mijn adres te registreren maar bleek net over de grens met Cha-am te wonen en moest derhalve naar Prechaburi. Daarom concludeer ik dat je voor het verkrijgen van een certificate of residence ook in het Immigration kantoor van je woonplaats zult moeten zijn.

  3. Hu jgħid up

    Residence certificat is niet hetzelfde als het gele boekje. Het eerst haal je bij immigration, het tweede bij de Ampheu.

  4. george jgħid up

    Għażiż Josh

    Het Gele Boekje ofwel Tabien Baan is iets heel anders en daarvoor ga je niet naar een Immigration office.
    Dit even ter kennis geving.

    tirrispetta lil George

  5. Laksi jgħid up

    Josh,

    Certificate of residence heb je nodig om een rijbewijs aan te vragen en sommige banken vragen het, bij het openen van een nieuwe rekening.

    Enne kan je alleen maar bij de immigratie van de woonplaats krijgen.
    Volgens mij is het “gratis” maar er zijn kantoren zoals Chiang Mai die zeggen dat het 2 weken duurt of anders 500 Bhat (soms zelfs wel 1000 Bhat) dan heb je het in 2 dagen.
    In Bangkok bij Chiang Watthana Road kan je er op wachten.

    • Udon Thani Johnny jgħid up

      In mijn woonplaats Udon Thani betaalde ik 500 baht per certificate of residence document. Ik had er twee nodig, één voor aanvraag rijbewijs en één voor motorcycle. Tevens werd gevraagd om 3 pasfoto’s welke op het document werden geplakt.
      Overigens kon ik niet zelfstandig mijn nieuwe adres registreren zonder aanwezigheid van de eigenaar van mijn huurwoning. Eind vorig jaar was dat nog niet nodig.

      • TheoB jgħid up

        Eind 2015 heb ook ik bij het immigratiekantoor van Udon Thani ฿500 betaald per certificate ten behoeve van auto- en motorrijbewijs.
        Op de verklaring wordt door middel van het aankruisen van één van de twee checkboxes (motor dan wel auto) aangegeven voor welk rijbewijs het dient.
        Uit eerdere berichten/reacties op dit blog, waarin melding gemaakt wordt van bedragen variërend van 0 tot ฿500, krijg ik de indruk dat de immigratiekantoren vrij zijn in het bepalen van de leges die ze hiervoor vragen.

        • Hu jgħid up

          Ik ben een jaar of 4 geleden naar het rijbewijzentoestandje geweest om te vragen wat ik nodig had. Ik hoefde maar 1 rsidence cert. te halen, ze zouden het wel kopieren omdat ze het zonde vonden om dat twee keervte betalen. Dus ik heb het gehaald voor 500 baht en het is bij het cbtr gratis gekopieerd.

        • arjen jgħid up

          Het zijn geen leges die je betaald hoor. Het is gewoon een “service-fee” die vaak rechtstreeks in de zak vam de zeer behulpzame beambte beland.

  6. janbeute jgħid up

    Beste Jos , het gele boekje oftewel het Tambian Baan genoemt is een heel ander verhaal .
    De vraagsteller vroeg naar het certificate of residence .
    En overigens het gele boekje vraag je niet aan bij de immigration maar bij het stadhuis in je gemeente in Thailand of tewel bij het Amphur .

    Jan Beute.

  7. bob jgħid up

    Er is een verschil: Bij een condo moet je eerst een verklaring van residence aanvragen en die laten registreren (legaliseren) bij het immigratie kantoor in je woonplaats. Bij een vrijstaande woning direct bij immigratie en indien in een wijkje eerst bij de wijkhoofdman en dan naar de immigratie voor de registratie.

    • bob jgħid up

      sorry de zin niet afgemaakt: Bij een condo moet je eerst een verklaring van residence aanvragen bij de juristic person…

    • Cornelis jgħid up

      Klopt niet, bob. Wanneer je in een condo woont moet je ook gewoon het ‘certificate of residence’ bij Immigration in je woonplaats halen. Immigration is ook de enige instantie die dergelijke certificaten afgeeft, dus hoezo ‘eerst aanvragen’ (bij wie dan?) en vervolgens ‘laten registreren (legaliseren) bij je immigratie kantoor in je woonplaats’?
      In Chiang Rai overigens 300 baht – en je kunt er op wachten.

  8. janbeute jgħid up

    Beste Cornelis , de immigration is NIET de enigste instantie die het certificate of residence afgeeft .
    Mocht je belasting plichtig of afdragen in Thailand dan kun je bij het districtskantoor van de Thaise fiscus een residents verklaring krijgen en deze kost niks .

    Jan Beute.

    • Cornelis jgħid up

      ……en kun je die ook voor het verkrijgen van een rijbewijs gebruiken?


Ħalli kumment

Thailandblog.nl juża cookies

Il-websajt tagħna taħdem l-aħjar grazzi għall-cookies. B'dan il-mod nistgħu niftakru s-settings tiegħek, nagħmluk offerta personali u tgħinna ntejbu l-kwalità tal-websajt. Aqra iktar

Iva, irrid websajt tajba