Ġara mill-ġdid. Lung addie reġa’ seta’ jipprepara għal vjaġġ lejn Isaan. B'mod aktar speċifiku għall-provinċja ta' Buriram, Chanwat Lahan Sai. Dan huwa vjaġġ ta’ madwar 850km mill-belt twelidu ta’ Chumphon, fin-Nofsinhar tat-Tajlandja.

Bij een vertrek rond 7 uur in de ochtend kom ik daar meestal in de late namiddag, voor het donker wordt, aan. Ook zo dacht Lung addie het deze keer te kunnen fiksen, doch het draaide totaal anders uit. Rekening houdend met de komende grote uittocht van Bangkok naar Isaan, plande hij het vertrek voor deze exodus, reeds op donderdag 28/12 want vrijdag en zaterdag zou het, naar de voorspellingen, gewoon ellendig worden op de wegen van Bangkok naar Isaan.

Van Chumphon tot Bangkok, alsook in Bangkok zelf, leek niets erop dat het een super lange dag zou worden. Weinig verkeer en heel vlotjes door Bangkok. Maar toen kwam het: eenmaal op de higway 1, richting Saraburi, begon het verkeer deftig aan te zwellen, en het bleef maar verder aanzwellen, tot het verzadigingspunt bereikt werd en we reeds meer stil stonden dan konden rijden. Vanaf Higway 2, richting Nakhon Ratchasima (Korat) werd het pas echt ellendig. De weg was niet alleen verzadigd maar zelfs oververzadigd. Kilometers stapvoets verkeer en, als het dan iets beter werd, was het nog beperkt tot 20/25km/u. Dit ondanks het feit dat de snelweg, Korat richting Bangkok op verschillende plaatsen, door de verkeerspolitie, opengesteld werd richting Korat. Zodanig waren er op vele plaatsen 5 rijvakken en zelfs 6, daar de Thais zelf van 3 rijvakken er 4 maken door de pechstrook als rijvak te gebruiken, te beschikking stonden richting Korat.

Op de parkings van de grote pompstations was het zoeken naar een parkeerplaatsje voor een “pisstop” , een koffietje of wat andere innerlijke versterking. Het was er gewoon aanschuiven en de 7/11 of andere winkels deden gouden zaken. Een Thai moet kunnen eten als hij op pad gaat. Terug invoegen op de highway was ook een probleem want de wagens reden werkelijk bumper aan bumper en het was een gaatje forceren om weer in te kunnen invoegen. Het ging zo langzaam dat op een bepaald moment, in een tijdsspanne van 4uur ik nauwelijks 100km afgelegd had…. Kon even goed per fiets in zo een tijd.

Gelukkig, weinig of geen vrachtvervoer op de weg. Alleen opmerkelijk veel zware motoren waarvan sommigen zich profileerden als echte kamikazepiloten. Voor geen geld wil Lung addie, nochtans een fervent en ervaren biker, als duopassagier bij zo iemand achterop de motor, dat is echt Russische roulette spelen. Ze gedragen zich als volleerde skiërs op een wereldkampioenschap slalom. Niets voor Lung addie.

Eenmaal de Higway 2 verlaten, richting Buriram, op de Highway 24, was de ellende voorbij. Opnieuw normaal verkeer, in tussentijd wel al 6 uur vertraging opgelopen tegenover andere keren ik die richting uitging. Geen probleem echter daar Lung addie toch niet gebonden is aan een aankomsttijd, het enige waar hij naar uitkeek was: een lekker koud biertje en dan rusten, zelfs morgen gans de dag: geen slag uitvangen, tenzij een artikeltje voor het blog schrijven, maar dat werkt relaxerend.

Het uiteindelijke doel van de uitstap is veelvoudig: een intrede in de tempel van de zoon van onze Mae Ban, een huwelijksfeest van de dochter van haar zus en, last but not least: het verder afwerken van de elektrische installatie in haar in aanbouw zijnde huisje.

Tot slot: indien je in deze periode werkelijk niet in Isaan hoeft te zijn kies dan zeker een andere periode want ik denk dat meer dan de helft van de bewoners van Bangkok in die periode naar Isaan toe gaat.

13 reacties op “Leven als Single Farang in de Jungle: Opnieuw van het Zuiden naar Isaan – De grote uittocht”

  1. japiehonkaen jgħid up

    Inderdaad heb ditzelfde eens meegemaakt van Prachuap Kiri Khan terug naar Isaan was om 4 uur middags nog niet voorbij Saraburi , heb snel online goed hotelletje geboekt en de volgende dag doorgereden had gelukkig ook geen haast. Maar rond jaarwisseling en Songkran kan het verkeer een drama zijn.

  2. Jan S jgħid up

    Niet te vergeten dat in deze periode de meeste doden vallen.

  3. janbeute jgħid up

    Hadden ze niet beter Bangkok in de Isaan kunnen bouwen .
    File probleem opgelost .

    Jan Beute.

  4. Unclewin jgħid up

    Zou graag, na zoveel jaren gekoppeld aan zoveel mooie verhalen, dit jaar wel eens “den isaan” willen doen. Zoals we bij ons d’ardennen doen of de vogezen of de kust.
    We rijden dit dan vanuit het zuiden, surratthani en plannen dit medio januari. Is dit aangewezen inzake verkeersdrukte?
    We hebben geen haast want we zijn met pensioen, ik rij in principe niet meer dan 500km per dag.
    Hoelang we er blijven is afhankelijk van weer, verblijf, bezienswaardigheid, natuur en de lokale keuken.
    Alle tips, do’s and don’t do’s zijn welkom.

    • pulmun addie jgħid up

      Għażiż Unkelwin,
      geen probleem medio januari. Zeker het stadje Roi Et aandoen. Is een prachtig stadje en zeker het bezoeken waard. In de echt grote steden moet je eigenlijk niet echt zijn, beter zo een provinciestadje.

  5. robert48 jgħid up

    Je moet toch weten dat de meeste mensen uit isaan werken in bangkok of Pattaya en nieuwjaar willen vieren met familie!!
    Even een vlieg ticket boeken een maand van te voren want met de feestdagen zijn de prijzen van tickets 4x zo duur of helemaal niet meer te krijgen.
    En terplaatse in Isaan auto of motor huren geen probleem.
    In de isaan is het nog steeds aangenaam!!!

    • Rob V. jgħid up

      1/3 van de 68 miljoen Thai komt uit de Isaan. Dat zou beteken dat (68/3 /2 =) ruim 11 miljoen Isaaners buiten de Isaan zouden wonen en werken. Nu kom ik wel cijfers tegen dat Bangkok met ruim 2 miljoen Isaaners de belangrijke plaats voor werkgelegenheid voor deze ‘emigranten’ is. Maar dat de halve Isaan in Bangkok, Pattaya etc zit is natuurlijk niet waar. Wel is het zo dat ruim meer dan van de overheidsuitgave rondom de hoofdstad is. Dus ja het geld valt zeker in centraal Thailand te vinden en is zeker niet eerlijk verdeeld.

      Het mag dan ook niet verbazen dat er in de Isaan nogal eens de roep voor meer autonomie komt. Of dat men zicht als derderangs domme boer behandeld voelt door de elite uit BKK. Diverse Isaaners hebben mij verteld dat de hoofdstad eigenlijk naar het noord oosten zou moeten verhuizen.

      Nu ben ik zelf natuurlijk bevooroordeeld maar de achtergestelde Isaan heeft wel mijn hart gestolen.

      Cijfers en achtergronden:
      http://www.thaiworldview.com/lao/isan6.htm

      http://time.com/2948172/thailand-isaan-province-identity/

      • Rob V. jgħid up

        Na de hele avond (van 7 tot 11) Googlen kan ik geen antwoord vinden op de vraag ‘Hoeveel % van de Isaaners (deze eeuw) werkt en woont geruime tijd buiten de Isaan en waar is dat dan zoal?”. Verder dan ‘veel Isaaners’ en ‘voornamelijk Bangkok -60%?-‘ komen de meeste sites niet.

        Ik geef het op. Ik kwam wel per toeval op 2 rapporten over onderwijs in Thailand. Die heb ik dan maar gedeeld in het artikel over het Unesco rapport omtrent de achterstand in het onderwijs.

        • Rob V. jgħid up

          In het jaar 2000 waren dit de nationale migratie cijfers per regio volgens de census:

          BKK: 8,26% immigrant en 6,41% emmigrant
          Isaan: 2,01% immigrant en 3,55% emmigrant
          (Migratie tussen de regios)

          In Bangkok kwam in 2000 zo’n 37% van de migranten uit de Isaan. Volgens een andere bron is dat cijfer 35% in 2016.

          Sorsi: http://popcensus.nso.go.th/topic.php?cid=9
          En
          http://service.nso.go.th/nso/web/survey/surpop2-1-5.html

          Tijdens zo’n volkstelling gaat het er om waar je werkelijk woont. We weten dondersgoed dat veel Thai zich niet uitschrijven uit hun gemeente van herkomst maar met een census speelt dit geen rol. Nu voelt dit wat aan de lage kant… puur op de onderbuik zou ik 10% zeggen, hoogstens 20% op een goeie dag. Maar de meerderheid van Isaaners buiten hun regio aan het werk? Nee, dat kan niet kloppen.

    • pulmun addie jgħid up

      Naar Isaan vliegen is een optie. Je moet er wel rekening mee houden dat, wanneer de Thaise mensen hun familie in Isaan gaan bezoeken voor de feestdagen, ze steeds de helft van hun hebben en houwen meeslepen. Op die manier ga je meer betalen voor de extra bagage dan wat het vliegticket zal kosten. Bij de meeste lowcost vluchten zijn de ticketprijzen enkel met handbagage. Mijn wagen zit steeds echt stampvol met zaken uit het Zuiden, zie me daar niet mee in een vliegtuig stappen.

      • robert48 jgħid up

        Wat sleep je dan allemaal mee uit het zuiden??
        Hier is van alles te krijgen hoor zie dat probleem niet??
        Kom zelf uit uit BKK met vliegtuig de 28e dec. heb mijn broer op het vliegtuig gezet nou alles was bezet hele vliegtuig vol zag niet dat de thaien van alles meeslepen???

        • pulmun addie jgħid up

          Natuurlijk zie je het probleem niet als je per vliegtuig reist, de bagage is heel beperkt. Ik zelf zou enkel maar het nodige gereedschap meenemen om de elektriciteitswerken verder af te werken maar de Thaise mensen die nemen vooral groenten en fruit uit het Zuiden mee. Niet omdat het in Isaan niet te vinden is maar gewoon omdat ze vinden dat bepaalde soorten groenten en fruit uit het Zuiden beter zijn dan deze in Isaan. Net zoals de rijst uit Isaan stukken beter is dan deze uit het Zuiden. Net zoals rode en groene kerrie uit Chumphon de beste is die je kan vinden ( volgens hen). Ze willen hun familie het beste uit hun streek aanbieden en er zijn idd verschillen tussen de producten uit de verschillende landstreken, vergeet niet dat er reeds een afstand Noord-Zuid van 1500 en meer km is en er ook klimatologische verschillen zijn welke de invloed hebben op de vruchten.

  6. chris jgħid up

    Het gaat natuurlijk niet om waar de hoofdstad wordt gepland of waar de meeste mensen wonen. Hoofdsteden zijn meestal benoemd omdat daar – historisch gezien – de grootste (economische) bedrijvigheid was en/of het staatshoofd, al dan niet van koninlklijke huize, woonde. De laatste decennia worden soms hoofdsteden compleet nieuw gebouwd. Zelfs als men zou beslissen dat de hoofdstad van Thailand voortaan Ubonthani is, gaat dat slechts weinig veranderen in het lot van de Isan. De Thaise overheid is niet een grote economische stimulator.
    Economen verwachten dat de rol van grote steden in de komende decennia veel belangrijker wordt dan de rol van het land: economisch, sociaal, cultureel. Er is alles voor te zeggen om in Thailand de positie van steden als Bangkok, Chiang mai, Phuket, Khon Kaen, Udonthani en Ubon te versterken, juist vanwege een verbetering van het lot van armen. Meer autonomie lijkt leuk maar een grotere zelfstandigheid van nu arme gebieden gaat de armen niet helpen. Integendeel.


Ħalli kumment

Thailandblog.nl juża cookies

Il-websajt tagħna taħdem l-aħjar grazzi għall-cookies. B'dan il-mod nistgħu niftakru s-settings tiegħek, nagħmluk offerta personali u tgħinna ntejbu l-kwalità tal-websajt. Aqra iktar

Iva, irrid websajt tajba