Dr. Michael Moreton

Hua Hin is in de ogen van Bangkok Hospital altijd een witte vlek geweest. Met de opening van het nieuwe ziekenhuis aan Petchkasem Road in de koninklijke badplaats is de witte vlek  na 6 april voorgoed verdwenen.

Hua Hin krijgt een volwaardig ziekenhuis, zij het dat sommige specialisten niet continu beschikbaar zijn. Patiënten met ingewikkelde medische problemen worden snel naar het moederziekenhuis in Bangkok vervoerd. Dat verklaarde dr. Michael Moreton, internationaal medisch coördinator van de ziekenhuis-groep op de maandelijkse bijeenkomst van de Nederlandse Vereniging Hua Hin en Cha Am.

Bangkok Hospital telt in totaal 19 ziekenhuizen, waarvan 2 in Cambodja. Maar het ziekenhuis in Hua Hin is het eerste in de groep dat volgens planning is opgeleverd. Allereerst werd onlangs de Eerste Hulp operationeel, gevolgd door de kliniek. Vanaf nu kunnen ook patiënten terecht in de kamers, terwijl vanaf 6 april ook de operatiekamers in werking zijn. Moeilijke gevallen gaan linea recta met de eigen ambulances naar Bangkok. De eerste drie maanden van dit jaar ging het om gemiddeld 8 patiënten per week, op 500 tot 600 patiënten die zich in die periode bij de Eerste Hulp meldden.

Dr. Moreton (73, van huis uit gynaecoloog) is overigens van mening dat een ziekenhuis meer ‘huisartsen’ moet tellen. Patiënten voelen zich doorgaans beter op hun gemak bij de eigen ‘familie-dokter’. Vanaf begin april in het Bangkok Hospital in Hua Hin volledig in gebruik, met eigen internisten, gynaecologen, cardiologen en kinderartsen. Op die laatste categorie had het ziekenhuis niet gerekend, gezien de gemiddelde relatief hoge leeftijd van de (buitenlandse) inwoners van Hua Hin. In de maanden december en januari blijken echter veel kinderen op bezoek te komen bij ouders en grootouders. Specialisten als dermatologen, reumatologen en orthopeden houden in Hua Hin daarnaast regelmatig spreekuur.

Het ziekenhuis beschikt over de modernste apparatuur, waaronder een mri-scan. Foto’s worden desgewenst digitaal naar Bangkok gestuurd en daar in alle rust bekeken. In voorkomende gevallen gaat de patiënt naar het ziekenhuis in Bangkok, vervoerd met hypermoderne ambulances, een soort mobiele intensive care units.

Dr. Moreton benadrukt de hoge mate van hygiëne in het ziekenhuis, ter voorkoming van eventuele kruisinfecties. Mede om die reden heeft elke patiënt een eigen kamer.

Mogelijk probleem is de communicatie tussen buitenlandse patiënten, artsen en verpleegkundigen, in het weekeinde goed voor de helft van het aantal bezoekers. Op doordeweekse dagen ligt hun aantal op 62 procent. Scandinaviërs vormen met 40 procent van de buitenlandse gasten de hoofdmoot, gevolgd door Nederlanders en Duitsers. In voorkomende gevallen zijn in Bangkok online tolken beschikbaar. Alle artsen hebben hun opleiding deels in het buitenland gevolgd en spreken goed Engels. Bij het verplegend personeel is dat in mindere mate het geval, ook al omdat de Thaise overheid niet toestaat om op dit punt te selecteren.

2 reacties op “Hua Hin krijgt (min of meer) compleet Bangkok Hospital”

  1. kick zegt op

    Februari jongst leden in dit zieken huis geweest daar mijn vrouw een aandoening aan haar longen heeft en constant zuurstof gebruik .Begon zij tijdens onze vakantie te hoesten Wij kwamen daar het parkeer gelegenheid op reiden toen een thaise man in uniform op zijn fluitje begon te blazen twee zuster kwamen aangerend met een rolstoel waarin mijn vrouw naar binnen gereden werd Inschrijven bij de balie een er werd een long arts gebeld naar twee minuten zaten we in de onderzoek kamer van deze arts naar wat vragen te hebben beantword en een onder zoek van ruim een uur kreeg zij een medicijn toe gediend via haar neus er werd een recept uit geprint voor de apotheek in het ziekenhuis en de rekening 500 baht arts 2600 baht medicijnen en onderzoek en de mededeling er er korst kwam direct terug komen voor opnamen ( Gelukkig bleef de korst weg ) na twee dagen was ze hersteld van die gemene hoest en waren we een ervaring rijker wat betref een ziekenhuis bezoek in hua-hin Hierbij bedank ik het bangkok hospital voor de juiste diagnose en service groetjes Kick & marian

    • Jan W. zegt op

      Bangkok Hospital, Hua Hin

      Dat was nog eens een positieve ervaring .
      Vriendelijk en vakkundig personeel en geen echte taalproblemen. Behandelings prijzen die je eens en temeer doen beseffen dat het in Neen-derland “echt verkeerd ” zit .

      En op de koop toe een behandelend artsen met humor.

      Met mijn gescheurde been spier moest ik de 6 baans “snelweg oversteken .Er is wel is waar een met dikke rode en- witte strepen gemarkeerde oversteekplaats.
      Ziet er heel goed en verzorgd uit ,maar geen auto die zich daar mee bezig houdt. Stoppen of afremmen hó maar.
      Toen ik de behandelend arts vroeg , of ik hulp kon krijgen bij het oversteken , moest hij dat helaas afwijzen .
      Wel zei hij heel bemoedigend,dat voopr het geval dat het oversteken niet mocht lukken “I will see you in half an hour “.
      Kijk dat is humor!!!!!!!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website