Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- pjotter: Oh, bij mij werkte dit zelfs bij de SCB rekening die alleen op naam staat van mijn vriendin. Ik heb dat toen gedaan omdat ik noga
- George: Ben in 2006 getrouwd in Thailand en het huwelijk in Den haag laten registreren. In 2016 gescheiden/ Trouwen was makkelijk gewoo
- คอรีน่า: Probeer het rekenen bij te houden door veel bordspelletjes met dobbelstenen te spelen. Ook het spel shut the box is geschikt om re
- andrew van schaik: Voor goede prive scholen moet je in Bangkok zijn. Net als voor een hoop andere goeie dingen. Mahidon is de beste en duurste, allee
- Peter V: Dat gebouw zou niet groot genoeg zijn om alle ‘hub’-projecten te huisvesten… Thailand, land of hubs
- Gerardus: Ze was ervan op de hoogte. Maar door geldgebrek……
- Ruud: Hallo Raf in oktober staan de waterlelies nog niet in bloei. De beste tijd is van eind november tot eind maart. Wij wonen op 2,5
- KhunTak: Moderator: graag bij het onderwerp van de posting blijven.
- Bert: Sjaak, Bedankt voor je heldere visie op het onderwijs hier, duidelijk en zoals ik al vermoedde. Ik wist echter niet zeker of d
- Ger-Korat: Tegenovergestelde van waanzin: sociaal want vele mensen komen er samen wonen, werken, gaan er uit en meer. Economisch gunstig wan
- Ger-Korat: Nederland ligt dan ook vol met warenhuizen: denk aan een dak boven de winkelstraat en ziedaar het lijkt op een warenhuis, en winke
- Bert: Beste Ron, Ik geef hem les in de Thaise taal, er is niet zo zeer sprake van een taalbarrière tussen ons. Ooit, een jaar of 20
- bennietpeter: https://www.thethailandlife.com/loan-mortgage-thailand Het zou dus mogelijk moeten zijn volgens schrijver en niet echt anders dan
- Ger-Korat: Ja het helpt wel immers er komt extra werkgelegenheid bij het bouwen en als het complex in bedrijf is en velen er inkomen verdiene
- bennietpeter: Heb je het al over een sinsod gehad? Zeker weten CM met zijn repeterende slechte luchtkwaliteit in bepaalde tijdstip? Verder de
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Wat betekenen rood knipperende verkeerslichten in Thailand
Beste lezers,
Laatst kwam ik op een grote drukke kruising verkeerslichten (rood/oranje/groen) tegen waarbij het rode licht knipperde van alle verkeerslichten op de kruising. Al het verkeer reed rustig door deze knipperende lichten.
Iemand een idee wat dit betekent? Hetzelfde als bij ons de knipperende oranje lichten betekenen misschien?
Groet,
Marco
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Stel die vraag aan drie Thaise inwoners en je krijgt drie verschillende antwoorden waarvan er geen enkele juist zal zijn.
Je zegt het zelf, iedereen reed rustig door de rode knipperlichten. Dit typeert de houding van een Thai in het verkeer. Telkens als ik de weg op ga met de wagen stel ik vast dat een Thai één vaste regel heeft nl. “Ik hou geen rekening met andere weggebruikers”.
Ik heb al vloekend geleerd dat je als farang het best een beetje de Thaise manier van rijden hanteert want anders word je voortdurend de pas afgesneden. Links of rechts voorbij steken maakt voor mij geen verschil meer uit, alles mag en kan hier.
Afstand houden doe je best niet teveel want voor je het weet voegen er twee ander wagens voor je neus in. Wanneer een Thai zijn richtingaanwijzer gebruikt dan weet je dat hij wil invoegen en dan heeft hij voorrang. Als jij dan moet remmen dan is dit niet hun probleem.
Het enige waar ik wel een beetje aandacht aan geef is wanneer ik een levensgevaarlijke U-turn nader want dat is de domste uitvinding die ik ooit heb gezien. Wie dit uitgevonden heeft, wel dat zou ik graag eens weten.
En om je vraag te beantwoorden, sorry hoor ik weet het ook niet. Zelfs mijn vrouw met haar Thais rijbewijs kan er niet op antwoorden. Als ik haar dan vroeg hoe ze haar rijbewijs behaalt heeft kreeg ik een boze blik terug 😉
Ja, ook eens gezien, en ook een kruising waar alle lichten gedoofd waren. En wat denk je? Een toetercircus, aanrijdingen en boze mensen?
Niets van dat alles. Een onzichtbare hand regelde het verkeer, iedere verkeersstroom ging om de beurt, niemand kroop voor en niemand gebruikte de toeter. Zelfregulerend was het. Nou, probeer dat eens in NL of BE?
Als variant op de uitspraak van Maradona: “De hand van Boeddha”.
Rood knipperen = stoppen en daarna verder rijden met de voorrangsregels in acht nemende. Dus zeg maar hetzelfde als een gewoon stop bord. Zo als geel knipper vergelijkbaar is met het een driehoekig voorrangsbord (doorrijden zonder stoppen, voorrangsregels in acht nemende).
Dat bestuurders in de praktijk regelmatig NIET stoppen bij een stopbord… tja… Gesnapt worden is een boete van 1000 baht aldus de verkeerswet.
Beste Marco,
Niet helemaal als de knipperende oranje (gele) lichten, maar meer opletten nog 10 seconden en het groene licht komt er aan. Vaak staat er een licht erbij die aftelt dat het groen wordt.
Een rood knipperend licht wil alleen maar zeggen dat de installatie is uitgezet, dat je extra moet opletten en de normaal geldende voorrangsregels moet volgen.
Als dat zo zou zijn zou rood knipperend hetzelfde zijn als geel/oranje knipperend en dat is dus niet zo. De eerste maal toen ik een rood knipperend verkeerslicht zag kraakte het even in mijn bovenkamer (wat is dat nou?). Maar gezien het licht ook geel kan knipperend moet het wat anders betekenen dan dat. Rood staat voor stoppen, dus ik gokte “dan zal rood knipper wel zijn dat je moet stoppen en dan doorrijden volgens de voorrangsregels, terwijl je bij geel knipper gewoon op moet letten en zonder stoppen door kan rijden volgens de normale voorrangsregels”. Later toch eens opgezocht en mijn gok was correct.
Ja, de Thai zijn ook niet uit een klapperboom gevallen. Daar zit ook een systeem/logica achter. Iemand heeft er immers over nagedacht, kwestie van een andere pet/bril opzetten en proberen je in die positie te verplaatsen. Dat in de praktijk men dat systeem/logica niet nageleefd worden, tja. Maar de praktijk is in wel meer landen weerbarstig, ook in Nederland als ik bijvoorbeeld de ANWB mag geloven.
Theoretisch:
Op kruispunten waar een rood en een oranje knipperlicht werken:
Rood: u nadert een voorrangsweg, vertragen en bij verkeer van links en/of rechts stoppen om voorrang te verlenen
Oranje: u rijdt op een voorrangsweg, verkeer van links/rechts dient voorrang te verlenen maar benader het kruispunt voorzichtig
In de praktijk geldt het recht van de sterkste en de grootste ballen.
Je kan er er over opwinden of je kan je aanpassen….
Om precies te zijn zegt de theorie, de wet om precies te zijn, het volgende, zie lid 5 en 6:
Wegenverkeerswet jaar 2522 (1979)
Artikel 22:
De bestuurder moet de verkeerslichten of verkeersborden die hij tegenkomt als volgt opvolgen:
1. Een geel verkeerslicht: de bestuurder moet zich voorbereiden te stoppen van het voertuig vóór de streep, zodat hij zich voorbereid is op wat beschreven staat onder lid 2, tenzij de bestuurder de stopstreep reeds gepasseerd is.
2. Een rood verkeerslicht of een rood verkeersbord met het woord “stop”: de bestuurder van het voertuig moet het voertuig vóór de streep tot stoppen brengen.
3. Een groen licht of een groen verkeersbord met de tekst “gaan”: de bestuurder van het voertuig kan doorrijden tenzij de verkeersborden iets anders aangeven.
4. Groene pijl die een bocht om of rechtdoor wijst, of een rood verkeerslicht terwijl gelijktijdig een verkeerslicht met groene pijl brand: de bestuurder van het voertuig kan de richting van de pijl volgen en moet daarbij voorzichtig zijn en moet voorrang geven aan voetgangers die oversteken op het zebrapad of aan voertuigen die als eerste van rechts komen.
5. KNIPPEREND ROOD verkeerslicht: indien de installatie op een kruising is die in alle richtingen open (vrij?) is, moet de bestuurder van het voertuig vóór de streep stoppen. Wanneer het veilig is en het verkeer niet gehinderd wordt kan de bestuurder voorzichtig zijn reis voortzetten.
6. KNIPPEREND GEEL verkeerslicht: ongeacht de locatie van de installatie, de bestuurder van het voertuig moet vaart minderen en voorzichtig doorrijden.
Een bestuurder die rechtdoor wil moet de rijstrook volgen die aangeeft dat deze voor rechtdoorgaand verkeer is. Dus de bestuurder die een afslag wil maken de rijstrook volgen die deze afslag aangeeft. Deze rijstrook moet betreden worden daar waar de verkeerssignalen dit zo aangeven.
—
Bovenstaande is mijn eigen vertaling van Thais naar het Nederlands. In officieuze Engelse vertalingen laten ze de zin over de installatie van de verkeerslichten weg en schrijven ze: blinking red –> the drivers shall stop at the stop line and then when it is seen as safe may proceed with care. Blinking yellow –> the driver shall reduce speed ad proceed through the roadway with care.
—
Originele wetstekst:
พระราชบัญญัติ
จราจรทางบก
พ.ศ. ๒๕๒๒
(…)
มาตรา ๒๒
ผู้ขับขี่ต้องปฏิบัติตามสัญญาณจราจรหรือเครื่องหมายจราจรที่ปรากฏข้างหน้าในกรณีต่อไปนี้
(๑) สัญญาณจราจรไฟสีเหลืองอำพัน ให้ผู้ขับขี่เตรียมหยุดรถหลังเส้นให้รถหยุดเพื่อเตรียมปฏิบัติตามสัญญาณที่จะปรากฏต่อไปดังกล่าวใน (๒) เว้นแต่ผู้ขับขี่ที่ได้เลยเส้นให้รถหยุดไปแล้วให้เลยไปได้
(๒) สัญญาณจราจรไฟสีแดงหรือเครื่องหมายจราจรสีแดงที่มีคำว่า “หยุด” ให้ผู้ขับขี่หยุดรถหลังเส้นให้รถหยุด
(๓) สัญญาณจราจรไฟสีเขียวหรือเครื่องหมายจราจรสีเขียวที่มีคำว่า “ไป” ให้ผู้ขับขี่ขับรถต่อไปได้ เว้นแต่จะมีเครื่องหมายจราจรกำหนดไว้เป็นอย่างอื่น
สัญญาณจราจรไฟลูกศรสีเขียวชี้ให้เลี้ยวหรือชี้ให้ตรงไป หรือสัญญาณจราจรไฟสีแดงแสดงพร้อมกับสัญญาณจราจรไฟลูกศรสีเขียวชี้ให้เลี้ยวหรือชี้ให้ตรงไป ให้ผู้ขับขี่เลี้ยวรถหรือขับรถตรงไปได้ตามทิศทางที่ลูกศรชี้ และต้องขับรถด้วยความระมัดระวัง และต้องให้สิทธิแก่คนเดินเท้าในทางข้ามหรือรถที่มาทางขวาก่อน
(๕) สัญญาณจราจรไฟกระพริบสีแดง ถ้าติดตั้งอยู่ที่ทางร่วมทางแยกใดเปิดทางด้านใดให้ผู้ขับขี่ที่มาทางด้านนั้นหยุดรถหลังเส้นให้รถหยุด เมื่อเห็นว่าปลอดภัยและไม่เป็นการกีดขวางการจราจรแล้ว จึงให้ขับรถต่อไปได้ด้วยความระมัดระวัง
(๖) สัญญาณจราจรไฟกระพริบสีเหลืองอำพัน ถ้าติดตั้งอยู่ ณ ที่ใด ให้ผู้ขับขี่ลดความเร็วของรถลงและผ่านทางเดินรถนั้นไปด้วยความระมัดระวัง
ผู้ขับขี่ซึ่งจะขับรถตรงไปต้องเข้าอยู่ในช่องเดินรถที่มีเครื่องหมายจราจรแสดงให้ตรงไป ส่วนผู้ขับขี่ซึ่งจะเลี้ยวรถต้องเข้าอยู่ในช่องเดินรถที่มีเครื่องหมายจราจรแสดงให้เลี้ยว การเข้าอยู่ในช่องเดินรถดังกล่าวจะต้องเข้าตั้งแต่เริ่มมีเครื่องหมายจราจรแสดงให้ปฏิบัติเช่นนั้น
——
Nog zo een rariteit,
Twee maanden geleden in Buriram. Rijdende op een 3 vak baan met plotseling verkeerslichten. Voor welke reden deze er stonden blijft mij een raadsel ( geen kruispunt of afslag ). Vak 1 heeft groen en vak 2 & 3 hebben rood. Zodoende wil iedereen naar vak 1 dat groen heeft ( chaos ). In tegenovergestelde richting zelfde verhaal. Wat is hier in godsnaam de bedoeling van ??? Of hadden ze een paar verkeerslichten op overschot waar ze niet wisten mee naartoe ?
Eddy ( BE )
In mijn omgeving staat een rood knipperend licht, buitengebied, vlak voor een voorrangsweg.
Deze is daar geplaatst, omdat de weg naar de voorrangsweg een beetje heuvelachtig is en ineens naar beneden afbuigt en er zit een lichte knik in deze weg naar links.
Dat maakt hem zeer onoverzichtelijk, vandaar dit rode knipperend licht.
Een goede oplossing.
Dank voor alle mogelijke opties.
Ik zal mijn oor eens te luisteren leggen bij een politiepost.
Die zullen het toch wel weten? Dé plek lijkt me voor wat extra koffie geld…
Als ík meer info heb, laat ík het hier weten.