Beste lezers,

Ik heb een vraag over de treinstationsprocedure. Als ik op een klein treinstation ben dan zie ik een paal met een ring er aan. Als de trein aankomt wordt de ring door iemand uit de trein van de paal gerukt.

Ik heb begrepen dat, omdat er een enkelbaan spoor is, dit iets is met de veiligheid te maken heeft. Ik kom er niet achter hoe het nu precies zit. Wie weet het wel?

Vriendelijke groet,

Gerard

12 reacties op “Lezersvraag: Waarvoor is de paal met een ring er aan op Thaise treinstations?”

  1. ruud zegt op

    Weten doe ik het niet, maar ik veronderstel, dat een trein niet van een station mag vertrekken over een stuk enkelbaansspoorweg, als er geen ring op het station aanwezig is, omdat de trein, uit tegenovergestelde richting dan nog nog niet is aangekomen en het spoor dus niet vrij is.
    Alleen de eigenaar van de ring kan dus van het stuk enkelspoor gebruik maken en er kunnen dan nooit 2 treinen op het zelfde spoor zitten.
    Dat werkt natuurlijk alleen maar, als er niet meer dan 2 treinen op dat spoor zitten.

  2. erik zegt op

    Ruud heeft gelijk. Ik heb dat eens nagevraagd en dat is inderdaad de verklaring. Per traject bestaat er zo’n ring en als die niet ’terug’ is mag de volgende die baan niet op.

  3. François zegt op

    Op een reisblog (dus de feiten niet nader gecheckt) vond ik dit:

    Op een station werken daarom steevast twee mensen, de chef en zijn assistent. Zij bedienen de wissels handmatig en hanteren de ring. Dat is een grote ijzeren ring waaraan een klein tasje is bevestigd. Als er een trein aankomt hangt de assistent die ring aan een paal. Daarna loopt hij de trein tegemoet. De machinist hangt zo’n zelfde ijzeren ring uit het raampje en de assistent pakt die aan. De trein rijdt door en de machinist pakt de ring van de paal om op het volgende station weer af te geven. In het tasje zit een munt. De assistent loopt het gebouwtje in waar alle hendels voor de wissels staan. Daar staat ook een machine voor de schijf die in zo’n tasje zit. Die schijf moet in de machine en zo wordt gecontroleerd dat de trein is aangekomen op dit station.

    Bron: http://heeee.waarbenjij.nu/reisverslag/4121442/de-thaise-keuken

  4. Kees en Els zegt op

    Dat kun je wel vergeten als de hoge snelheidstrein komt in Thailand. Niet dan???

  5. Nico zegt op

    Dit is een oud Engels systeem, maar het werkt wel goed.
    Heeft alleen een enorm nadeel, er kan maar 1 trein tegelijk op het enkelsporig traject rijden, dus twee treinen achterelkaar dezelfde richting op is niet mogelijk.

    • ruud zegt op

      Dat is met de dienstregeling in Thailand geen probleem.
      Zoveel treinen zijn er niet.

  6. kanwel zegt op

    Het is inderdaad een engels systeem, dat ook in de UK nog volop wordt gebruikt op enkelsporige trajekten-HS-lijnen zijn dubbelspoor.
    Err bestaat-want in dit leven is voor alles een oplossing-wel een procedure om 2 treinen achter elkaar op zo’n baanvak te laten gaan-trein 2 krijgt dan pas ring+munt-trein 1 een soort vrijbrief voor de volgende post. Als het baanvak aan het eind van een lijn is heet dit:: 1 train on tack system.

  7. HansNL zegt op

    De ring op stations heeft te maken met het zogenaamde systeem van “tokens”

    Werkt op enkelsporige baanvakken.
    Als de token door de trein is afgeleverd op een station kan deze weer, hetzij in de seininstallatie geplaatst worden om het baanvak weer vrij te kunnen geven, of wordt in stations zonder echte beveiliging gebruikt als “lastgeving rijden” aan de machinist van een retour trein gegeven.

    Het wordt wat lastiger als er meerdere treinen achter elkaar in dezelfde richting moeten vertrekken.
    In het zakje aan de token zit dan een code of sleutel die het baanvak weer vrijgeeft.

    Het afgeven en inleveren van de tokens is een onderdeel van de beveiliging van stations en baanvakken.
    Er wordt uiterst zorgvuldig met dit soort dingen omgegaanh, ook in Thailand

  8. rene.chiangmai zegt op

    Ik heb een aantal jaar geleden meegemaakt in België toen er aan de kusttramlijn werkzaamheden waren.
    Er werd toen een soort estafettestokje overhandigd aan de wachtende tegemoetkomende trein.
    Zonder dat stokje mocht je dus niet rijden over dat stukje spoor.

  9. mathilde zegt op

    Moderator: wij hebben jouw vraag geplaatst als lezersvraag.

  10. Peter@ zegt op

    Als je de tv serie “Rail Away” volgt komt het wel eens in voor.

  11. jan zegt op

    in de moderne Europese landen gebeurd dit door een slot te krijgen.Dat gebeurt door trlefonisch kon takt en door iets elektro-mechanisch in te schakelen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website