Lezersvraag: Tweedehands motorbike kopen, welk document moet ik bij immigration halen?

Beste lezers,

Ik wil in Hua Hin een tweedehands motorbike kopen. Welk document moet ik hiervoor bij immigration halen en wat zijn de kosten?

Groet,

Barry

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Rating: 5.00/5. From 1 vote.

13 gedachten over “Lezersvraag: Tweedehands motorbike kopen, welk document moet ik bij immigration halen?

  1. Een ‘certificate of residence’. Kosten verschillen per immigratiekantoor. Ik betaalde onlangs 300 baht.

  2. Een adres certificaat in Hua Hin Immigration voor 500 baht. Pasfoto meenemen.

    • Pasfoto voor een Certificate of Residence?? Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen, maar je weet maar nooit in Thailand…..

      • Een pasfoto had in in Pataya Chonburi nodig voor mijn CoR.

        Groet Martin

  3. In Thailand heeft u in veel gevallen een certificate of residence nodig. Ik heb het mijne omdat ik het adres op mijn Thaise rijbewijs moest wijzigen.Je hebt u er een nodig voor een werkvergunning, uw visum, het kopen van een auto of motorbike, het openen van een Thaise bankrekening of een ander aantal juridische zaken in Thailand.

  4. verschilt per plaats bij mij nooit naar gevraagd Chiang Rai

    • Klopt maar niet iedereen heeft een huis of vaste verblijfplaats in Thailand en dus een geelboekje.
      Anders is het certificate of recidence de uitkomst te verkrijgen bij de provinciale IMI.
      Voor degene die belasting plichtig zijn in Thailand kun je ook via de belasting dienst het certificate of residence verkrijgen de RO.

      Jan Beute.

  5. Als het goed is dan heb je achterin je paspoort (tenzij je in een hotel verblijft) een papier met je adres erop. De TM30 waarvoor de huiseigenaar verantwoordelijk is. Dat voldoet. Maar een heel huis boek is beter wanneer je die hebt.

    Ga bij het nieuwe immigratiekantoor (Bluport geeft géén Certificate of Residency af) naar de dame in het lage gebouw, links áchter het hoofdgebouw. Zij werkt daar als een soort octopus en maakt kopieën en paspoort foto’s en vult daarbij de juiste formulieren in. En alles tegelijkertijd (!) Leg haar eenvoudig uit wat je wilt doen. Ze spreekt voldoende Engels om je te begrijpen en je wegwijs te maken.

    Zij zal je vervolgens de juiste kant op sturen om dat certificaat te verkrijgen. Zelf betaalde ik vorig jaar 500 Baht. Plus een kleine vergoeding aan de octopus lady. Een kennis van me werd echter onderlaatst verteld enkele dagen later terug te komen. En die kreeg het toen voor nop. Geen idee of dat standaard procedure is.

  6. Voor de ‘aankoop’ van een tweedehands of zelfs een nieuwe motorbike heb je dat certificaat niet nodig. Je hebt het wel nodig als je die motorbike wil ‘registreren op uw eigen naam’ bij Transportoffice. Zonder vast adres lukt dat niet.

    • Dus bij het verkrijgen van het groene boekje op naam voor motorbike als bij het blauwe boekje op naam voor auto of pickuptruck.
      Want anders staat het voertuig op naam van een ander en ben je juridisch niet de eigenaar van het voertuig.
      Het papiertje in je paspoort de TM 30 wordt niet geaccepteerd bij aanschaf en op naam krijgen van het voertuig bij de Thaise RDW dat is mijn ervaring , geel tambienbaan of residentsverklaringis een must.

      Jan Beute.

Reacties zijn gesloten.