Lezersvraag: Terugvliegen met KLM naar Nederland

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
9 mei 2020

Beste lezers,

Ik heb afgelopen dinsdag een terug ticket bij KLM geboekt voor 12 mei. Krijg vandaag bericht van KLM dat de vlucht geannuleerd is en dat ik een nieuwe datum moet prikken, maar dat lukt totaal niet. Heb KLM benaderd en krijg van hun de mededeling dat de eerste mogelijkheid 4 juli is.

Ik hoor overal lof voor de KLM dat ze nog steeds vliegen van Bangkok naar Nederland, maar daar merk ik niets van.

Iemand die mij uitleg kan geven in deze?

Alvast bedankt,

Rudy

35 reacties op “Lezersvraag: Terugvliegen met KLM naar Nederland”

  1. Carl zegt op

    KLM is bereikbaar via : KLM WhatsApp +31 206490787

  2. RNO zegt op

    Hi Rudy,

    volgens mij voert KLM nog wel repatriëringsvluchten uit, dus waarschijnlijk nog geen reguliere vluchten. Dat houdt in dat de KLM dan voor de staat vliegt en die bepaalt dan de prijs.
    Eerstvolgende vlucht is op 13 mei. KL 876 vertrek 22.30 ex Bangkok en aankomst Amsterdam op 05.25 uur de volgende dag. Kan vlucht gewoon vinden op website KLM.
    Zou er dus nog een telefoontje aan wagen en expliciet vragen of je kunt vliegen op 13 mei en wat de totaalprijs is.
    Hoop dat je hiermee geholpen bent.

    • chris zegt op

      Ik ben donderdagavond 7 mei met de KL885 om 23.05 van Bangkok naar Amsterdam gevlogen. Het was geen repatriëringsvlucht. Het volle toestel was voor 75 procent bezet met buitenlanders(Denen,Zweden en Duitsers).

      • RNO zegt op

        Ok Chris, dat is dan informatie uit de eerste hand. Maar dan snap ik niet dan Rudy niet voor 13 mei kon boeken.

        • Rudy zegt op

          Het is gelukt Ik ga mee met de vlucht van 13 mei. Iedereen bedankt voor de IPS en het meedenken . Groet Rudy

      • Ger-Korat zegt op

        ja zo zie je maar dat de KLM op deze vlucht winst maakt anders had men niet gevlogen. Simpele calculatie dat met 75% bezetting op een enkele reis het nog rendabel is. Dus dat sommigen de KLM lof toezwaaien dat men repatriëringsvluchten maakt is overbodig want ze vliegen alleen als het geld oplevert en verhogen eventueel de ticketprijzen om dit te bereiken.
        Een ander punt speelt me dat de vrachttarieven flink omhoog zijn gegaan want men vliegt beperkt en door te vliegen verdienen ze goed op deze vracht. Ben benieuwd hoeveel personen richting Bangkok zijn gevlogen, zullen er niet veel zijn en dan steekt het nog meer dat met een lage passagiersbezetting men winstgevend kan vliegen. Dus in de toekomst geen sprookjes over minimale bezettingsgraad maar gewoon wat minder bonussen uitkeren aan de managers.

        Ben benieuwd hoe Chris terug denkt te keren naar Thailand gezien de beperkingen en vereisten (speciaal voor buitenlanders )om te vliegen, voor het moment dan.

        • Co zegt op

          Volgens mij heb jij geen weet Ger Korat wat het allemaal kost om een vliegtuig operationeel te houden anders had je dit niet geschreven.

          • Ger-Korat zegt op

            Jawel hoor: passagiers en vracht en broodje kaas en koffie en nog wat meer erin,. Sloot kerosine erbij en dan nog wat afschrijving op het vliegtuig of een deel van de leasekosten van het toestel. Dan personeelskosten en luchthavenbelastingen – en vergoedingen en hotelkosten voor het personeel. Dan heb je het meeste wel gehad. Deze totale kosten verminderen met de ticketopbrengsten en vrachtvergoeding dan heb je je marge.

            Vliegen hoeft niet duur te zijn, kijk naar de tarieven van Transavia of wie dan ook bijvoorbeeld Amsterdam naar Rome vanaf Euro 60. Praat je over 1650 km. Thailand is wat verder weg maar het opstijgen is het duurste want veel brandstof en eenmaal in de lucht verbruiken ze relatief niet zo veel want op hoogte is er minder wrijving.

            • George Hendriks zegt op

              Lekker simpel. Wanneer start Korat Airlines ? Ik vlieg op 4 juli Amsterdam via Frankfurt naar Singapore met Lufthansa en terug op 27 juli ticket voor 349 euro waarvan 269 luchthaven belasting…. Alleen voor de kerosine zijn ze al meer kwijt.

        • RNO zegt op

          Beste Ger-Korat,

          onderstaand even een uitleg hoe terughalen geregeld is.

          Quote
          Het kabinet trekt samen met de reisbranche en het verbond van verzekeraars 10 miljoen euro uit om gestrande reizigers terug naar Nederland te halen. Volgens minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken gaat het om duizenden vakantiegangers. Hij spreekt van een ‘complexe en unieke operatie’.

          De Nederlanders die in het buitenland vastzitten, moeten zelf ook bijdragen aan hun repatriëring. Voor reizigers binnen Europa wordt een eigen bijdrage van 300 euro gevraagd, landgenoten in de rest van de wereld die terug willen moeten 900 euro neertellen. De regeling is niet bedoeld voor Nederlanders die in het buitenland wonen en werken.

          Het samenwerkingsverband tussen Buitenlandse Zaken, verzekeraars en de reiswereld gaat uit van de regeling bijzondere bijstand buitenland, bedoeld voor reizigers die geen beroep kunnen doen op de reisorganisatie waarbij ze hun reis hebben geboekt of een luchtvaartmaatschappij die hen terug kan brengen. Die groep moet zich melden op http://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.
          Geen kant op

          ,,Om deze specifieke groep mensen, die door de enorme impact van het coronavirus echt geen kant op kan, toch veilig naar huis te brengen, is een maximale inspanning noodzakelijk”, stelt minister Blok. Hij kan niet garanderen dat iedereen die terug wil, ook terug kan komen.

          Voor de groep die achterblijft regelen alarmcentrales ondersteuning om ter plekke een veilig verblijf te zoeken, totdat zij wel naar huis kunnen reizen.

          De repatriëringsvluchten worden in eerste instantie uitgevoerd door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, stelt ANVR-voorzitter Frank Oostdam. ,,Ondanks de zware en moeilijke periode waarin de reisbranche verkeert, pakken wij onze verantwoordelijkheid, om ervoor te zorgen dat geen Nederlanders achterblijven.”
          Eigen verantwoordelijkheid

          Het gaat volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars om ‘een mega-operatie in een moeilijke tijd’. ,,Daarbij doen wij ook een beroep op de Nederlanders zelf en verwachten wij dat die verantwoordelijkheid nemen in hun eigen reis, onderdak, alternatieve reisprogramma en transport.”

          Het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt voortdurend overleg te hebben met de overheden van landen waar gestrande Nederlanders verblijven die zelf hun terugreis niet kunnen regelen. Er wordt geprobeerd om ruimere landingsmogelijkheden te regelen, bijvoorbeeld bij landen die hun luchtruim hebben gesloten. Zo lukte het vorige week al om met extra vluchten een aantal Nederlanders uit Marokko terug te halen.
          unquote

          KLM is een commercieel bedrijf dat niet alleen vliegt om het vliegen zelf maar toch echt probeert nog wat winst te maken of heb je het kwartaaloverzicht gemist? KLM vliegt leeg naar Thailand met een dubbele crew dus extra kosten. Je simpele calculatie van 75% van enkele reis rendabel is cq. er winst wordt gemaakt lijkt mij betwistbaar. Vliegtuig vliegt echt niet gratis naar Bangkok, op dat traject kost het alleen maar geld. Misschien wordt er een gedeelte doorberekend in de gehanteerde enkele reistarieven?

          Enkele reis Bangkok naar Amsterdam zou op 13 mei Thb 18.795 kosten volgens KLM website.

          • Theo Louman zegt op

            De vlucht op 13 mei was oorspronkelijk gepland op 12 mei 23.05 met de KL0885. Er is echter geen dubbele crew en dus moet er worden overnacht in Bangkok om op 13 mei terug te vliegen.

        • Cornelis zegt op

          Er was geen sprake van 75% bezetting – het toestel was vol, schrijft Chris….

          • RNO zegt op

            Hi Cornelis,
            die 75% kwam van Ger-Korat af, ik herhaalde alleen zijn uitgangspunt. In verhaal van Chris stond nl.: Het volle toestel was voor 75 procent bezet met buitenlanders (Denen,Zweden en Duitsers). Dat had ik echt wel gelezen hoor.

            • Cornelis zegt op

              Voor alle duidelijkheid: Ik reageerde ook op Ger-Korat. Jouw reactie was op dat moment nog niet zichtbaar.

      • RNO zegt op

        Hi Chris,

        dat was dan wel een speciale vlucht omdat het een oneven vluchtnummer was. Normaliter hebben de terugvluchten naar Nederland een even nummer dus zou je KL 886 verwachten. Ook vliegt KLM gewoonlijk niet vanaf Hongkong via Bangkok naar Amsterdam. Misschien geen repatriëringsvlucht op zich maar wel een bijzondere vlucht.

      • Sonja en Henk zegt op

        Wij zijn vrijdag 8 mei terug gevlogen met Klm ook vlucht Kl885 om 23.05hr van Bangkok naar Amterdam.
        Toestel was ook vol, geen repatriërings vlucht..

  3. ton zegt op

    beste rudy ik zit in hetzelfde schuitje ,ik weet niet hoe jij geboekt hebt maar ik heb geboekt bij tix.nl voor 11 mei maar dat is nu voor de 2e keer gecanceld ik zie op de side van klm dat er nu een vlucht gaat op 13 mei om 22.30hr kijk even op skyscanner dan kun je zien wat mogelijk is mvrg doe je best

    • David H. zegt op

      @ton
      Ik zelf niet nodig hebbende ,maar wel direct gevonden op mobile app KLM opgezocht op 13 mei , weliwaar gezocht op single vlucht .
      Misschien dat dat het veschil maakte , prijs “from” 18795THB

    • Rudy zegt op

      Het is gelukt ik ga mee met de vlucht van 13 mei. Groetjes en bedankt voor de tip

  4. Joost Mous zegt op

    Ik ben vorige week uit Thailand terug gevlogen met KLM. Ik boek altijd direct bij KLM. Mijn vlucht werd twee keer gecanceled. Ik heb via messenger gecorrespondeerd en een gegeven moment gevraag mijn vlucht om te boeken tussen twee data zodat ze twee weken de tijd hadden mij ergens naar om te boeken. Dat lukte. Het vliegtuig was erg vol.

  5. Sjoerd zegt op

    https://www.klm.nl/en/flight-status/flight-list?destinationAirportCode=AMS&filter=C&date=20200513

  6. Sjoerd zegt op

    Er zijn meerdere vluchten in de maand mei

  7. Sjoerd zegt op

    Vanaf Hong Kong–> BKK –> Ams is er 10 mei een vlucht

  8. Martin zegt op

    Ben 2 weken geleden teruggevlogen. Ik begreep van KLM dat men nu om de 2 dagen terugvliegt (dus de ene week 3x, de andere week 4x). Misschien al weer gewijzigd. Maar de vlucht is gecombineerd met Hongkong. Dus men vliegt van HKG naar BKK en vandaar om ca 23:05 naar AMS. Vluchtnummer was KL 885 in plaats van KL 876. Indien het niet al weer gewijzigd is zou ik naar dit vluchtnummer eens kijken. Net even gekeken op Flightradar en lijkt nog steeds zo te zijn. Morgen (10/5) weer een vlucht.

  9. Jan zegt op

    Terugvliegen met Eva air op 18 juni? Eva air zegt: misschien ….

  10. Ben Janssens zegt op

    Ik ben bang dat de vluchten die je bij de KLM ziet van Bangkok – Amsterdam vv in de praktijk alleen vracht vervoeren. Ook op de stoelen wordt nu vracht vervoerd. Zal niet alleen uit China komen maar ook uit Thailand en omgeving denk ik zo.

    • Sjoerd zegt op

      Nee hoor, dat heb je mis. Zo is de vlucht van 13 mei BKK-Ams behoorlijk goed bezet met passagiers. Ook enkele vluchten daarna. Heb net gebeld met KLM.

  11. Hans van Mourik zegt op

    Heb geprobeerd met KLM..
    Bangkok _ Amsterdam op 13_05_ 2020.
    Amsterdam_ Bangkok 26_07_2020.
    Retour vlucht dat gaat niet ,welke datum ook.
    Men kan wel een enkele reis boeken,tot op heden.
    Hans van Mourik

    • Fred zegt op

      Heb vlucht bevestigd gekregen en geboekt heen 29/6 bkk–asd en retour 29/7

  12. Foodlover zegt op

    Er mag nog niet gevlogen worden in juni waarschijnlijk wel. Wij kunnen met ons nieuwe ticket van Turkish airlines 5 juni terug naar Düsseldorf. Eva air begint ook weer 2 juni heb ik gehoord.

  13. Theo Louman zegt op

    Lijkt er inderdaad op dat KL0885 van 12 mei is geannuleerd. Wij zijn echter automat opnieuw ingedeeld in vlucht van 13 mei met KL0876. 1 nacht extra dus in hotfl Bangkok. Is dan te overzien.

  14. Jean jacques zegt op

    App van klm aan maken zondag 10 mei vliegen ze ook .echt nog steeds 2 keer per week .sterkte mvg jean jacques

  15. niek zegt op

    Voor de Belgen onder ons die een ticket hebben met Etihad naar Brussel, forget it.
    Heb gisteren geboekt bij Lufthansa Bangkok- Brussel voor 3 juni en terug op 31 juli met Swiss Air en dat voor het toch niet dure tarief van €556.

  16. Jan Gaal zegt op

    Hi Rudy

    Het is allemaal heel vreemd. Een vriend van mij is dinsdag met KLM teruggevlogen. Dus ik snap er ook niks meer van… Gisteren heb ik op tix.nl gekeken en zag dat andere maatschappijen wel vliegen…

  17. walter zegt op

    Persoonlijk vind ik het een schande dat de maatschappijen in deze corona tijd
    nog altijd tickets aanbieden. Wetende dat ze toch niet gaan vliegen.
    Na de aankoop anuleren ze de vlucht om deze vervolgens
    om te boeken naar een (meestal) veel duurdere vlucht. Kassa! Kassa!
    Op een refund moet je al helemaal niet rekenen. Ben zelf al 2 maanden aan het wachten
    op een refund van Lufthansa.
    Op telefoons geen reactie, op emails ontwijkende antwoorden…
    De klant is weeral de dupe!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website