Beste lezers,

Ik heb al jaren een reisbijstandverzekering bij Europ Assistance. In het contract staat dat de verzekerde gedekt is tot een bedrag van 1.250000 euro in het buitenland ingeval van ziekte, maar er staat niet expliciet voor COVID-19 bij.

Word dit aanvaard door de Thaise autoriteiten denken jullie?

En is een Nederlandse versie ook voldoende of moet het in het Engels zijn?

Dank bij voorbaat.

Jean (BE)

23 reacties op “Lezersvraag: Reisbijstandverzekering voldoende voor verplichte Covid-19 dekking?”

  1. Cornelis zegt op

    Zolang de verklaring niet in het Engels is en niet uitdrukkelijk de Covid-dekking noemt zal deze niet worden aanvaard. Je zult de verzekeraar dus om een Engelstalige verklaring moeten vragen.
    Maar: als ik naar mijn reisverzekering kijk zie ik dat die ziektekosten alleen worden gedekt in aanvulling op de dekking van een zorgverzekering, dus niet onvoorwaardelijk. Voor die 70-80 euro per jaar die ik betaal kan dat natuurlijk ook niet anders. Met alleen die reisverzekering zou ik dus niet aan de Thaise voorwaarden voldoen.
    Maar natuurlijk kun jij heel andere voorwaarden in je polis hebben,

  2. fred zegt op

    Je moet een attest hebben waarin de verzekering uitdrukkelijk verklaart dat je verzekerd bent voor Covid-19 en deze verklaring moet in het Engels zijn. Ook moet het bedrag zijn vermeld waarvoor je bent verzekerd.

    • Rob zegt op

      Ben zojuist in Bangkok aangekomen. Goed georganiseerd op vliegveld. Ik had een verklaring van OHRA in het Engels dat Covid gedekt is maar in plaats van bedrag was vermeld “A general maximum reimbursement does not apply.” Werd geaccepteerd.

      • Johan Meijer zegt op

        Ik had het zelfde gebeuren bij aankomst in BKK. De controlle wilde me eerst terugsturen . Alleen daardoor omdat het bedrag 100.000 niet vermeld stond. Door mijn uitleg bij een hoger geplaatste die beter engels verstond, wat deze zin betekent , kon ik overtuigen.

  3. R zegt op

    Kun je die verklaring niet gewoon zelf maken….
    Controle lijkt mij heel moeilijk.

    Waarom zeg ik dat…
    Merk dat de ziektekosten verzekeringen wel een verklaring willen afgeven dat je verzekerd bent, maar hier geen bedragen in willen noemen.
    Dit is uiteraard zelf eenvoudig aan te passen.
    Niet legaal, maar je bent tenslotte wel verzekerd

    • Cornelis zegt op

      Dat lijkt me een heel slecht idee om een vervalste verzekeringsverklaring te overleggen.
      Dat de Nederlandse zorgverzekeraars geen bedragen noemen blijkt dus helemaal geen probleem te zijn. De Thaise Ambassade accepteert dat bij de aanvraag van het Certificate of Entry, en velen zijn Thailand ook al binnengekomen met die verklaring. In principe ongelimiteerd, Covid inbegrepen – wat kun je méér wensen?

  4. Raman zegt op

    Beste Cornelis,
    Enige tijd geleden geleden meldde je dat de verklaring van het Zilveren Kruis (in het Engels) zonder vermelding van $100.000, door de ambassade in Den Haag werd geaccepteerd. Nu lees ik op Facebook (ASQ club) dat bij aankomst op bij de gate, bij Immigration en bij ASQ hotel nadrukkelijk naar die $100.000 wordt gekeken. Heb jij problemen ondervonden?

    • Cornelis zegt op

      Nee, ik ben nog niet vertrokken, maar weet dat die verklaring gewoon wordt geaccepteerd. Zie, bij voorbeeld, hierboven ook de bevestiging daarvan door Rob. Men kijkt naar het bedrag, maar ‘de vermelding dat er geen maximum wordt gehanteerd’ wordt geaccepteerd.

      • Johan Meijer zegt op

        Dit is juist. Maar hun engelse kennis is niet zo goed.

  5. Stef zegt op

    Een aspect dat eerder genoemd is: als je tijdens je 2 weken qurantaine in Thailand positief getest wordt, zonder klachten of met slechts milde klachten, word je toch verplicht opgenomen in ziekenhuis. De meeste verzekeraars zullen dit verblijf echter niet vergoeden, omdat er geen medische noodzaak is voor ziekenhuisopname.

  6. Maurice zegt op

    Zoals ook door anderen al genoemd moet er nadrukkelijk zijn aangegeven dat er dekking is voor COVID-19. Al is het inbegrepen maar wordt dat niet in de (Engelstalige) verklaring aangegeven dan wordt dat hoogstwaarschijnlijk niet geaccepteerd.

    Mijn eigen ervaring:
    De Engelstalige verklaring van mijn Nederlandse zorgverzekering (VGZ) werd om die reden niet geaccepteerd voor de aanvraag van een (single entry tourist) visum 2 weken geleden. Stel men had het wel geaccepteerd dan denk ik dat het alsnog niet zou worden geaccepteerd voor de aanvraag van het CoE.
    Naast de in Nederland vereiste zorgverzekering beschik ik ook over een doorlopende reisverzekering. Deze is echter niet relevant omdat de maatschappij geen dekking geeft voor een land met code oranje.

    Om voor de visumaanvraag alsnog snel een andere verzekering te verkrijgen heb ik contact opgenomen met AA Insurances te Hua Hin. Het kon direct en snel worden geregeld en een halfuur na het telefoontje ontving ik al de Thaise verzekeringspolis (Thais en Engelstalig en m.v.v. 100.000 dollar COVID-19 dekking).
    Deze verzekering is door de ambassade in Den Haag geaccepteerd voor het visum en is vervolgens ook geaccepteerd voor het CoE.

    Omdat ik relatief kort in Thailand zal verblijven heb ik enkel een verzekering voor 90 dagen afgesloten. Verdere details laat ik hier weg omdat een verzekering per situatie en leeftijd kan verschillen.
    Mocht je contact willen opnemen met AA Insurances kijk dan even op hun website (https://www.aainsure.net/nl-index.html). Je kunt eenvoudig in de Nederlandse taal met ze communiceren.

    • Cornelis zegt op

      Zilveren Kruis geeft een verklaring af waarin wèl uitdrukkelijk wordt gesteld dat Covid is inbegrepen, en die wordt dus geaccepteerd.

    • R zegt op

      ik zit bij IZZ (is ook eigenlijk VGZ),
      Denk dat ik dan eind dit jaar overstap naar een andere vezekering (kennelijk zilveren kruis dan)

  7. Michiel Spaapen zegt op

    Ik heb een doorlopende reisverzekering bij American Express. Er is mij echter zeer duidelijk gemaakt dat zolang Thailand code Oranje heeft de verzekering NIETS dekt als ik daar toch naar toe ga.
    Dus geen medische kosten, geen diefstal, geen repatriëring, niets!

    • Carlos zegt op

      Voor jonger dan 55 jaar is er nu de groene variant van de Elite card met omnium.
      Omnium=All risk

  8. Peter in quarantaine zegt op

    De Thaise ambassade is zeer strikt, dus COVID-19 vermeld en in het Engels

    • PEER zegt op

      Ja Peter,
      Die Engelse vertaling krijg ja van je verzekeringsmij, maarrrr er staat geen max/min bedrag in US $ bij. Dát doen/willen ze niet.
      Zelf heb ik ook m’n V Lanschot-Chabot eisverzekering gebeld, en ook zij geven géén bedragen door.

    • willem zegt op

      Heel strikt zeker. Maar soms ook iets anders?

      Ze accepteerden bij mij een verzekering niet omdat covid-19 niet expliciet vermeld was. Klopt. Er stond coronavirus medical treatment.

      tit

  9. polle zegt op

    Jean,

    je kan makkelijk in je klantenzone een Engelstalige versie afdrukken. In dat document specifiëren zij COVID 19 niet omdat zij ze ook niet altijd dekken.

    ziehier de garantie van dekking van Europ Assistance van hun webside :

    Indien de overheid voor bepaalde bestemmingen enkel reizen toelaten die van essentieel belang zijn, u zich voor die reden naar uw bestemming heeft begeven en er uw reisbijstand moet inroepen, zullen wij u verder helpen, voor zover u ons het bewijs van het essentiële karakter van uw reis kunt voorleggen.

  10. Hans van Mourik zegt op

    Omdat ik hier woont,heb ik contact opgenomen met VGZ.
    Ze heeft toen gevraagd aan de afdeling,komt niet voor in aamerking.
    Toen met haar verder gesproken en gezegd,dit is raar,ben verzekerd en mocht het zo zijn dat ik noodgedwongen naar Nederland moet,ikniet meer terug kan voorlopig.
    Ze heeft toen alles opgeschreven en zall deze met de afdeling overleggen en binnen 10 dagen aan mij per emai ldoor geven.
    Dit berich tkreeg per attach in PDF maar weet niet hoe ik het hier moet zetten.
    dus blauw gemaakt copi en geplakt.
    Dit is het voorbeeld
    SUPPLEMENT COVID-19
    Herewith we, Zorgverzekeraar VGZ Insurance Company, confirm the insurance of:
    [persoonlijke gegevens]
    Insured are all necessary medical costs, including COVID-19 treatment and observation, which could not be foreseen at departure, during a temporary stay abroad for a period of at most 365 days. The costs of transport with an ambulance are only covered when this transport is necessary for medical reasons to obtain medical care at the nearest hospital. In case of an admittance to a hospital our insurance company only covers the costs of the lowest nursing-class. Not insured are costs:
    which are not included in our health insurance;
    of medical tests; treatment or an admittance to hospital which were the purpose of travelling abroad;
    of transport, except for transport with an ambulance as mentioned above;
    of repatriation.
    All the above mentioned is insured under the conditions of the policy.
    Yours Sincerely,
    Zorgverzekeraar VGZ

    Ook kreeg ik bericht dat VGZ met de Thaise Ambasade heeft overlegt,tevens dat het door de Thaise Ambasde wordt geacepteerd,
    Hoop er geen gebruik van te maken,of het moet echt noodzakelijk zijn.
    Een kennis van hier Changmai die bij OHRA verzekerd heefy bijna het zelfde gekregen.
    Is hier op 13-11 aangekomen in Bangkok en in quarantene gegaan 14 dagen.
    Vertelde mij ook heel veel werk gehad

  11. kawin.coene zegt op

    Voor zover ik weet dekt Europ assistence covid (heb het bij hen aangevraagd) ik ben daar al 15 jaar verzekerd.Of het bewijs in de Engels zal moeten zijn denk ik wel ,maar je kan het beter vragen aan een Thaise Ambassade of Consulaat.Ook Ethias dekt covid.
    Lionel.

  12. eduard zegt op

    Nee, wensen er niet speciaal covid bij te vermelden.. Ik heb bijna alle maatschappijen gebeld, niet eentje gevonden die het erbij zet.

  13. MikeH zegt op

    Ik zit op dit moment in ASQ in Bangkok. Mijn verzameling documenten was dus blijkbaar goed genoeg om het land binnen te komen. Als bewijs van Verzekering had ik een Engelstalige brief van FBTO met daarin 2 noodzakelijke mededelingen:
    1-Including Covid-19 en
    2- ..for an amount of 100% of the Dutch maximum.

    Dit wed probleemloos aanvaard door de Ambassade, op Schiphol, in Bangkok en in het ASQ hotel


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website