Lezersvraag: Hoe zit het met een zebrapad in Thailland?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
16 november 2019

Beste lezers,

In het nieuws was een farang die werd aangereden op een zebrapad. Die bleef daar zitten, met een grote verkeersopstopping tot gevolg.

De Thaise commentaren waren zoiets als : ja, het is hier niet zoals in westerse landen, voetgangers hebben hier geen voorrang.

Weet iemand hoe het echt zit in Thailand, ben je echt vogelvrij op het zebrapad?

Groet,

Rene

28 reacties op “Lezersvraag: Hoe zit het met een zebrapad in Thailland?”

  1. Dieter zegt op

    Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet maar ik weet wel wanneer je aangereden wordt door een Thai jij altijd de verliezer bent. Je had maar in je thuisland moeten blijven dan was het ongeval niet gebeurd en verder is het normaal, hoe groter je voertuig hoe meer voorrang. Logisch toch.

  2. Aduard zegt op

    Niks veiliger dan als je zonder zebrapad oversteekt, verkeer in Thailand is (nog) niet gewend te stoppen voor een zebrapad, doen ze dat uit fatsoen wel dan is er grote kans op een kettingbotsing met alle gevolgen van dien, want je wordt mogelijk ook nog eens verantwoordelijk gesteld als veroorzaker als farang.
    Beter is het bij oversteken als o.a. de verkeerspolitie daar aanwezig is.

  3. chris zegt op

    van het internet:

    “One striking example of that concerns pedestrians crossing the road using a zebra which is sometimes marked by traffic lights. When such crossing is on a main road without an intersection, most Thai drivers are simply not used to the idea of stopping as there aren’t pedestrians crossing over all the time. So they may simply keep driving even through a red light.
    This creates dangerous situations for foreigners who trust the green light, I’ve witnessed several near-accidents and one real accident happening like that.

    The most dangerous situation happens on a two-lane road (going in the same direction) when one car stops for a pedestrian and the traffic coming from behind on the same land or the adjacent lane didn’t realize that fast enough or didn’t see the pedestrian.”

    “Although the current Traffic Act does require drivers to stop at the crosswalks……………..”

    Conclusie: de wet is meer dan ok (het verkeer moet stoppen voor voetgangers op de zebra), maar de praktijk is chaos en een jungle waar het recht van de sterkste geldt.

  4. theoS zegt op

    Het is bij de wet verplicht om voor een zebrapad te stoppen wanneer er zich voetgangers op bevinden. Ook in Thailand. Stoppen voor rood licht, voorrang geven aan een ambulance het is allemaal bij de wet geregeld en daar houdt het op. TIT.

  5. Sjaak S zegt op

    Een zebrapad in Thailand wordt eerder gezien als de plek waar iedereen over mag steken, maar dan wel als je geen verkeer hindert. Je hebt geen voorrang.

    Ik had eens een ongelofelijk dom en idioot mens gezien, die op het zebrapad ging staan met de armen uit elkaar om zo het verkeer tegen te houden. Het was zo’n parmantig Duits vrouwtje dat vastbesloten even wilde laten zien dat ze het zat wad te moeten wachten.Ze vroeg er gewoon om doodgereden te worden

  6. Tino Kuis zegt op

    Dat staat in de Traffic Act (1979). Zoek naar pedestrian crossing en je ziet alle wettelijke regels daarover.

    http://web.krisdika.go.th/data/outsitedata/outsite21/file/Road_Traffic_Act_BE_2522_(1979).pdf

    Voertuigen moeten stoppen voor voetgangers op een zebrapad. Daar staat bijvoorbeeld ook in dat voertuigen vaart moeten minderen als ze een zebrapad naderen.

    Zebrapad in het Thais is thaang maa laai (tonen: midden, hoog, midden) Thaang is pad maa is paard en laai is strepen.

    Wat Rene hierboven schrijft dat ‘De Thaise commentaren waren zoiets als : ja, het is hier niet zoals in westerse landen, voetgangers hebben hier geen voorrang’ is NIET waar. De meeste Thaise commentaren juichten de buitenlander toe. Ook Thais zijn uiterst gefrustreerd bij het oversteken van een straat, al helemaal door ouderen en gehandicapten. Zie het Bangkok Post artikel in de krant van vandaag.

    https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1795299/thais-need-to-change-shameful-driving-attitudes#cxrecs_s

    Het heeft alles te maken met de ongelijkheid in geld, macht en invloed: Een autobestuurder is veel meer waard dan een ordinaire voetganger.

    • Johnny BG zegt op

      Wat een vreemde conclusie.

      Van arm tot rijk en van jong tot oud geldt voor een merendeel van bestuurders de regel mij, mijzelf en ik en zodra ze uit of van hun voertuig stappen komen ze spontaan weer in de echte wereld om dan doodleuk in de discussie mee te doen dat het verkeer zo gevaarlijk en respectloos is.

      Dit aparte gedrag zou voer moeten zijn voor psychologen en antroplogen.

  7. Rob V. zegt op

    Op een zebrapad zonder lichten heb je geen voorrang, als er verkeerslichten hangen dan moet men het verkeer die wel opvolgen (en nee, dat doet lang niet iedereen). Verkeer behoort wel vaart te minderen bij het naderen van een zebra.


    Section 22:
    Green Arrow: the driver shall drive according to the direction of the green arrow, but shall be careful to give way to crossing pedestrians or other vehicles.
    (..)

    Section 32
    The driver shall be careful not to hit pedestrians, and may use the horn if necessary. The driver shall be especially careful with children, elderly persons and disabled persons.
    (…)

    Section 70 (500B)
    [The driver shall reduce speed when approaching a junction, pedestrian crossing, vehicle stop line, or circle (rotary).]

    Verder staat er in de Thaise verkeerswet alleen nog wat over dat voetgangers alleen op het zebrapad mogen oversteken als er 1 is binnen 100 meter. Dat je als voetganger bij rood moet wachten en bij groen over mag steken.

    Zie ook: https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/lezersinzending-aangereden-op-een-zebrapad-in-pattaya-van-de-politie-hoef-je-niets-te-verwachten/

    • Tino Kuis zegt op

      Ik heb de tekst in de Traffic Act nog eens gelezen en ik denk dat je gelijk hebt, Rob V. Mijn excuses. De teksten gaan allemaal over zebrapaden met verkeerslichten. Daarzonder heb je blijkbaar geen voorrang. op een zebrapad.

  8. RonnyLatYa zegt op

    Voor voetgangers moet je stoppen. Zit ook in de examenvragen

    Zie 29
    http://thaidriving.info/files/E-EXAM1.pdf

    Zie 9
    http://thaidriving.info/files/E-EXAM3.pdf

    • Tino Kuis zegt op

      Dat zie ik niet in de examenvragen, Ronny. Alleen dat je er niet mag parkeren.

    • Rob V. zegt op

      Voor voetgangers (Maar even goed ander kruisend verkeer) die reeds op de weg zijn moet je stoppen. Dat is echter niet hetzelfde als ‘voorrang bij het zebrapad’. Een klein maar belangrijk verschil. Er is geen verplichting om voor een zebra (zonder verkeerslichten) te stoppen als voetgangers daar over willen steken. Als men al aan het kruizen is dan moet je wél stoppen.

      Maar dat is even zo goed als dat je op een kruising toch moet wachten tot de weg vrij is van voetgangers, fietsers, auto’s en je niet je motorkap in hen mag boren omdat het licht op groen stond. Dan heb je ook te wachten tot je vrije baan heb.

      Zie de vertaling van de wegenverkeerswet en dan trefwoord ‘crossing’ of ‘pedestrian’.

      https://driving-in-thailand.com/land-traffic-act/
      http://web.krisdika.go.th/data/outsitedata/outsite21/file/Road_Traffic_Act_BE_2522_(1979).pdf

      • RonnyLatYa zegt op

        Ik zeg toch enkel dat je volgens de examenvragen moet stoppen voor voetgangers. Staat toch nergens iets over voorrang verlenen….

        Je zou het eigenlijk ook kunnen omdraaien. Voetgangers moeten stoppen met oversteken (eventueel midden op de weg) en de wagen laten voorgaan, want er staat enkel dat de wagens moeten vertragen en/of zorgen dat ze geen voetgangers omverrijden.

        Section 32
        The driver shall be careful not to hit pedestrians, and may use the horn if necessary. The driver shall be especially careful with children, elderly persons and disabled persons.

        Section 70 (500B)
        [The driver shall reduce speed when approaching a junction, pedestrian crossing, vehicle stop line, or circle (rotary).]
        Staat nergens dat ze moeten stoppen…. enkel vertragen, zelfs niet voor een “Vehicle stop line” ?

    • RonnyLatYa zegt op

      De betreffende link openen en doorscrollen naar vraag 29 bij examen 1 en vraag 9 bij examen 3

    • john zegt op

      ronny,
      je zegt : zie 29 en je geeft een link en je zegt: zie 9 en je geeft een link.
      Maar geen van twee gaat over een zebrapad.

      29 gaat over een right turn
      en 9 gaat over overtekende voetgangers in het algemeen. Langzaam rijdn !

      • RonnyLatYa zegt op

        Ik heb het daar dan ook niet over zebrapaden, maar over stoppen voor voetgangers.

        “Voor voetgangers moet je stoppen. Zit ook in de examenvragen”

  9. Frank zegt op

    Mijn vrouw heeft vorig jaar rijles gehad in Thailand. Aangezien ze al drie jaar in Nederland woont en ziet hoe het er daar aan toegaat heeft ze een aantal vragen gesteld aan de opleiding.
    Zebrapad ben je verplicht om te stoppen, op rotonde heb je voorrang, je moet altijd zoveel mogelijk links rijden.
    Gelijk daarna zei hij dat niemand het doet dus hoeft het ook niet.
    Dat is dus de denkwijze, zal lang duren voor dat iedereen zich aan de regels houd zolang er geen boetes komen voor dit soort dingen.

  10. teun zegt op

    Wat in de wet staat is 1 ding, maar de praktijk is – zoals vaker hier in Thailand – aanzienlijk weerbarstiger. Zebrapaden (zeker zonder stoplichten) worden beschouwd als weg versiering.
    Net zoals bij stoplichten er een andere realiteit geldt:
    * oranje betekent : “gasgeven”
    * rood betekent: “een uitdaging”.

    Kortom: je kunt helemaal nergens van uitgaan. Als je tenminste niet levensmoe bent.

  11. Adrie zegt op

    Gebruik maken van een zebrapad in Bangkok is gelijk aan een poging tot zelfdoding,
    echter vorig jaar december in het centrum stonden we met een vrij grote groep te wachten voor een zebrapad, een agent keek toe, toen ik naar het zebrapad wees en naar hem, blies hij op zijn fluit en hield het verkeer tegen. Dus een zebrapad heeft toch wel een functie ?

    • Roland zegt op

      Ja, heeft enkel een functie als er een agent bij staat…. hahaha.

  12. Harry Romijn zegt op

    https://youtu.be/bv1SvS_l0iA

    En nu nog het alternatief voor auto’s, die toch te dicht de zebra naderen.

  13. Roland zegt op

    Eigenlijk is het heel eenvoudig, je kan stellen dat een zebrapad voor een doorsnee Thai niet meer is dan een soort wegdecoratie.
    En er is ook niet veel belangstelling voor dit soort “decoratie”, het gebeurt maar zelden dat een zebrapad wordt onderhouden (herschilderd) maar dat is niet enkel het geval voor zebrapaden….
    Er geldt maar één boodschap, voorzichtig zijn en je defensief opstellen in het Thaise verkeer.

  14. Tak zegt op

    Er was een tijdje geleden een enquete op Chiang Mai university over een voetganger op een zebra pad en een auto. 75 % van de studenten zeiden dat de auto mocht doorrijden en de voetganger moest stoppen. Als reden gaven de studenten dat de voetganger arm is en daarom moet stoppen voor de rijkere in de auto. Nou begrijpen jullie gelijk wat er mis is met het denken van de meeste Thaien.

  15. Eddy Lampang zegt op

    Een simpele raad.
    Als voetganger in Thailand vertrouw je best niet op het “oversteekrecht” aan een zebrapad, want jouw leven is immers meer waard dan jouw “gelijk” . 99% van de Thaise weggebruikers stopt toch niet.
    Ben je er een fietser, bromfietser, motorrijder of autobestuurder, dan kun je best vertragen in de buurt van een zebrapad en trachten om voorzichtig te stoppen zonder zelf “uitlokker” te worden van een ongeval door het “hinderen” van ’t achterliggend verkeer ….
    Per definitie zijn deze “oversteekplaatsen” ginds toch maar overbodig aangebrachte verfstroken op de wegen.
    Moeilijk om te begrijpen en te aanvaarden, maar ik breek er mijn hoofd niet meer over.

  16. Tino Kuis zegt op

    Na zoeken, de desbetreffende video:

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=m9SrqQrNlpE&feature=emb_logo

  17. aad van vliet zegt op

    Let op wat theoS zegt en dit koppelt aan onze ervaring in Chiang Mai (en in Vietnam!)

    Als je aarzelt en wacht tot het verkeer stopt voor je dan blijf je eeuwig wachten.

    Als je duidelijk kenbaar het zebrapad opstapt en het verkeer aankijkt, stopt alle verkeer!

    Want een Thai zal je NOOIT met opzet aanrijden!

    Ik nodig een ieder uit om dat samen met ons te testen, in Chiang Mai!

    Het laatste hebben we nog met z’n tweeen getest de afgelopen week en in vorige jaren in Vietnam waar je bijvoorbeeld een grote massa scooters op je af ziet komen als je wilt oversteken als voetganger: duidelijk kenbaar van het trottoir afstappen (effe moedig zijn) de scooters aankijken en die gaan dan om je heen. Maar NOOIT stoppen!

    Het is net als motorrijden in het verkeer in Thailand (10 jaar ervaring): richtingaanwijzer uit dan letten alle Thai erop want dat doen ze zelf ook dus: go with the flow, geef voorrang en neem het, dan werkt alles.

    In Thailand (Azie) werkt het nou eenmaal anders als in de westerse landen waar alles ‘geregeld’ is.

    Maar het vereist wel wat moed en inzicht.

    Gevaarlijk zijn de farang jeugdigen die een scooter huren en totaal onvoorbereid het verkeer ingaan. Dat is pas gevaarlijk want die weten natuurlijk niks van het aziatische verkeersgedrag.

  18. Johannes zegt op

    Volgens de Thaise mensen is het zebrapad er om met de brommer, motor op te stoppen voor de auto’s bij een rood licht. Dit is althans wat ik altijd zie als ik voor de witte lijn en zebrapad stop bij een verkeerslicht dat op rood staat.

  19. André zegt op

    Ik begrijp de hele discussie niet. Ik heb eerst tijdens mijn 6 bezoeken aan Thailand een scooter gehuurd, en er ook een serieuze sliding mee gemaakt met mijn vrouw achterop. Gelukkig enkel veel schaafwonden en grote blauwe plekken. Sinds 14 maanden wonende in Thailand, Pick-up Nissan Navara gekocht en ondertussen 25500 km gereden. In België meer dan een miljoen kilometers gereden , geleerd om als het nodig is een ongevaarlijke “cowboy” te zijn in het verkeer. In Thailand komt dat goed van pas. Buiten een hond die knal schuins voor mij inliep en die ik morsdood gereden heb., nog niks aan de hand gehad. Hoe: je moet er vanuit gaan dat geen enkele Thai verkeersregels kent of toepast, elke Thai zich koning voelt in het verkeer, ze allemaal verschrikkelijk veel risico’s nemen, voorrang geven uit den boze is, voorrang afdwingen een sport is. En dan ben je goed voorbereid. Ik voel me zeer veilig in het verkeer. Ik rij steeds defensief, geen regelmatig voorrang (het gekke is, dat ze dat soms niet willen nemen, omdat ze het moeilijk kunnen geloven), en probeer me nooit op te jagen. Mijn voordeel is dat ik full-casco (full-omnium) heb en als het soms gebeurt dat er een te opdringerige chauffeur wil voorkruipen, dan loopt mijn auto steeds verder en verder, en dan stopt de andere uiteindelijk zijn voorkruiperij, waarschijnlijk in ongeloof van wat juist is gebeurd. Onthou zeker wat Teun hierboven zegt over rood en oranje licht, en wat TheoS zegt over de Thaise mentaliteit. Dus, het zebrapad oversteken zonder je goed bewust op de hoogte stellen van het aankomend verkeer is zelfmoord. Zeer voorzichtig ,defensief , en zeer vlug oversteken is de boodschap.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website