Beste lezers,

Het volgende wil ik jullie onder je aandacht brengen, daar ik denk dat ik niet alleen zit met het probleem bij de ING bank

Dit is het verslag wat ik via Faceboek het gehad met de ING. Sinds een paar weken moet ik elke keer dat ik inlog bij de ING internetbanking om mijn rekeningen en saldo in te zien een Pac code invoeren. Deze extra Pac code is ingevoerd om je bankgegevens extra te beschermen. Bijvoorbeeld als je op een andere computer inlogt. Als je in een andere plaats je computer gebruikt, bv bij je familie ergens in Thailand als je ook van hun internet gebruik kan maken.

Dit kan ik mij wel indenken, maar als je gewoon weer thuis bent, zoals ik veel maanden verblijf in Hua Hin, is het op dit moment zo dat ik toch elke keer weer de Pac lijst erbij moet halen om een extra code in te voeren om zodoende bij mijn gegevens te kunnen komen.

Hebben jullie ook dezelfde problemen?

Het onderstaande gesprek voerde ik via Faceboek:

Marinus Mali 28-11-2013
Mijn rekening nummer is 40…..
Ik woon in Thailand.
Ik ben uiteraard blij met de extra beveiliging qua Pac code, maar waarom moet ik hem regelmatig invoeren, terwijl ik op de zelfde plaats zit en met dezelfde computer werk?
Want de extra Pac code is alleen als je op een andere plaats inlogt of met een andere computer en dat is bij mij niet het geval


ING Nederland 28/11/2013 14:48

Hoi Marinus,

Sommige gebieden hebben een hoger risico, waaronder ook Thailand. Daardoor moet je langer je PAC-code in blijven vullen. Gebruik je daarnaast jouw eigen computer thuis of op het werk of internetcafé?

Groet,

Hilbert


Marinus Mali donderdag 28/11/2013 22:03
nee ik gebruik alleen op mijn huisadres mijn eigen computer…echter
3x in het jaar zit ik in het noorden van Thailand bij een familie maar dan gebruik ik nog steeds mijn eigen computer. Dus het overgrote gedeelte zit ik in mijn huis in Hua Hin…vandaar dat ik het vreemd vit dat ik nu sinds ik 1 oktober weer hier in Hua Hin ben en dus mijn eigen computer gebruik al verschillende keren mijn Pac code heb moeten invoeren…


ING Nederland 28/11/2013 23:17

Bedankt voor je toelichting. Ik begrijp dat het lastig is als je steeds een PAC code in moet voeren.
Heb je de cookies geaccepteerd voor de site?

Groet,

Melin
ING Facebook team


Marinus Mali 30-11-201317:56

Beste Melin ING heeft volgens mij nooit gevraagd om de cookies te accepteren..

Maar ik begin nu echt ondertussen te balen dat ik bij elke inlog poging eerst een Pac code moet opgeven, zo ook vandaag weer… Ik wil dat je opheldering vraagt bij de ING Bank en tevens dat zij dit probleem voor mij oplossen want het begint mij langzamerhand de keel uit te hangen…. Ik moet dus steeds weer naar mijn kluis om dit formulier eruit te halen om zodoende te kijken wat de volgende Pac code weer is…. Dit is echt belachelijk en moet stoppen……


ING Nederland 18:36

Hoi Marinus,

Ik begrijp dat het vervelend is dat je steeds een PAC-code moet invullen, maar helaas kan ik er op dit moment niets aan veranderen. Het komt waarschijnlijk doordat je in Thailand bent. Het vragen van een PAC-code doen wij vanuit veiligheidsoverwegingen. Niemand anders kan dan gebruikmaken van jouw Mijn ING account. Ik registreer jouw feedback uiteraard wel!

Groet,

Candice
ING Facebook team


Marinus Mali 19:39

Dus iedereen die in Thailand woont en een ING internet banking heeft, zal dus elke keer zijn Pac code moeten invullen????

Ik ga dit op diverse forums zetten, want dat is weer eens wat belachelijks van de ING… Ik accepteer dit dus niet onder geen enkele voorwaarden… ING hoe goed ook bedoeld gaat hier te ver in met de beveiliging… Dus ik ga vragen stellen op veel forums hoe dat is met de andere Nederlanders in Thailand….

18 reacties op “Lezersvraag: Gaat ING niet te ver met de beveiliging van internetbankieren?”

  1. Khun Peter zegt op

    Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik dit zo lees vraag ik mij af: waar maak jij je druk over? Het is toch alleen goed dat er een extra beveiligingsmaatregel is genomen door ING? Ja, het is even wat meer werk, maar ik neem niet aan dat je twee keer per dag je account aan het checken bent? Misschien drie keer per week of zo? Ik zeg: hulde aan ING dat jouw account zo goed beveiligd is.

  2. Lex K. zegt op

    Citaat “Ik accepteer dit dus niet onder geen enkele voorwaarden…” einde citaat, nu ben ik dus nieuwsgierig gemaakt welke maatregelen u gaat treffen om die code niet meer verplicht in te moeten vullen, als dit beleid van de ING is, dan bent u “roepende in de woestijn” want ze gaan echt hun beveiligingsmaatregelen niet ten uitsluitend uwer gerief aanpassen, u zult dan van bank moeten veranderen, dat lijkt mij de enige optie, niet eenvoudig vanuit Thailand, lijkt mij.
    Het is ook nooit goed met beveiliging, als het ongemak veroorzaakt is het lastig en overdreven en op het moment dat rekeningen misbruikt worden is de beveiliging van de bank niet voldoende.
    Wat mij trouwens ook op valt de ene keer zegt u “al verschillende keren mijn Pac code heb moeten invoeren…” en de andere keer ” dat ik bij elke inlog poging eerst een Pac code moet opgeven” en bij beide keren heeft u het over thuis, persoonlijk denk ik dat u het probleem groter maakt dan het in werkelijkheid is en tot slot een vraagje over uw kluis, u zegt ” Ik moet dus steeds weer naar mijn kluis om dit formulier eruit te halen om zodoende te kijken wat de volgende Pac code weer is” ; zoveel werk zal dat toch niet zijn? of is het een kluis in uw bankfiliaal, en tot slot; mij staan de PAC codes op de zelfde lijst als de TAN codes, die lijst heb je dan toch nodig.

    Met vriendelijke groet,

    Lex Kelvink

    • Henk B zegt op

      Ja bij mij staan de TAN en PAC codes ook op een lijst,
      Dus zo en zo, moet de lijst erbij, om geld over te kunnen maken, dus wees blij dat de boel extra beveiligd is.

  3. Bucky57 zegt op

    Ook ik heb een ING rekening. Echter men vraagt bij mij alleen een PAC als ik via een andere computer inlog. Dan krijg ik via mijn mobiel de PAC. Zodra ik weer op thuis ben wordt dit niet meer gevraaagd. Misschien heeft dit te maken met het verschil dat je een PAC lijst hebt, of dat je de PAC via je mobiel ontvangt. Ik zie het als een extra beveiliging.en hoef nooit met een extra lijst rond te reizen.

  4. Hans zegt op

    Beste Marinus,

    Na ervaringen met skimming, ben ik blij met zulke veiligheidseisen van de ING. Ook al woon je in Hua Hin, de ING zal ieder ip adres buiten NL, met name in een land als Thailand waar internet criminaliteit moeilijker te bestrijden is, als onveilig beschouwen. Ze hebben minder mogelijkheden dan in NL om ip adressen te checken en geld terug te halen als het fout gaat. Het is vanuit het buitenland moeilijker om bankzaken direct te regelen, maar dat is een gegeven. Internetbankieren levert ook met pac code nog steeds veel meer voordelen dan nadelen, zeker in het buitenland, dus die ene keer extra naar de ‘kluis’ lopen moet dan op de koop toe worden genomen. Misschien kan je proberen ergens je ip-adres en je thaise adres vastleggen bij ING als ‘veilig’thuis adres, maar ik verwacht dat ze nee zeggen. Zoals bucky 57 zegt, je kan ook via de sms pac EN tan codes ontvangen, dit heb ik ook en het gaat als een zonnetje. Met de app op ipad of android tablet hoef je zelfs geen pac of tan code in te vullen per transactie of inlog, je voert dan alleen een persoonlijke code om in te loggen en per transactie. Hackers zijn blijkbaar nog niet zo ver op tablets, wat dus vooralsnog wat extra gebruiksgemak oplevert, ben wel benieuwd hoelang het nog duurt voordat criminelen ook daar de boel ‘verzieken’.
    Leuk trouwens dat je gemakkelijk feedback krijgt van het ING team op facebook, ook dat is ff wat makkelijker dan bellen naar NL vanuit het buitenland of naar het kantoor komen. Goed dat je even op de fora peilt wat de meningen zijn, vooralsnog weinig klachten over deze maatregel van de ING

  5. John zegt op

    Ook ik heb een ING-rekening. Ik heb net nog even ingelogd om de rekening te raadplegen en had daarvoor geen PAC nodig. Ik heb tot nu toe pas 1 keer een PAC moeten invoeren, dus dit is beslist niet normaal. Dat de PAC’s op dezelfde lijst staan als de TAN-codes klopt, maar om je rekening te raadplegen heb je geen Tan-code nodig, alleen als je een transactie verricht. Hier gaat dus duidelijk iets mis, en zo te horen heeft ING geen idee wat er fout gaat en zijn ze te beroerd of niet kundig genoeg om uit te zoeken wat er mis is.
    Het lijkt me erg irritant om steeds een PAC te moeten invoeren als je even de rekening wilt raadplegen. Daar komt bij dat je dan snel door de codes heen bent en weer een nieuwe lijst nodig hebt. Dat opsturen door ING is bij mij al diverse malen misgegaan, het kwam gewoon niet aan. Ik gebruik nu dan ook een Nederlands adres en laat alles dan doorsturen. Marinus, ik wens je veel succes verder.

  6. Bangkokker zegt op

    Wij hebben o.a een rekening van ING. In Thailand gebruiken wij alleen maar de app voor internetbankieren. Dan hoef je geen PAC of TAN codes in te voeren..ideaal!
    Het enige wat je dan hoeft te doen is je persoonlijke code invoeren.

  7. Soi zegt op

    Zowel mijn (Thaise) vrouw als ik hebben, wonende in Thailand, een Ing rekening. Dat deze terdege zijn beveiligd is alleen maar goed. Je woont immers in Thailand, en je gebruikt een bankrekening vanuit Nederland. Dat je vanwege die veiligheid extra handelingen moet uitvoeren, is prima, alleen weet ik niet welke. Bv.: bij het inloggen vul je je gebruikersnaam en het wachtwoord in. Geen tan, geen pac. Bij het overschrijven wordt een tan gevraagd. die krijg je per sms, of die lees je af van een stuk papier. Soms heb je een pac nodig: wel, die staat op hetzelfde stuk papier, dan wel die krijg je per sms. Dat was het. Voor de duidelijkheid: bij het inloggen wordt geen pac gevraagd.
    Wanneer heb je volgens Ing wel een pac nodig? Bv. als je vanuit diverse lokaties en/of vanaf diverse pc’s en/of combinatie van beide gaat internetbankieren. Helemaal niets mis mee. Bankier je vervolgens vaker vanaf de gewijzigde lokatie, dan wordt de pac niet meer gevraagd.
    Maar wat nu als desondanks steeds maar weer om een pac wordt gevraagd. Ondanks dat je weer vaker vanuit eenzelfde lokatie en vanaf dezelfde computer aan het internetbankieren bent geweest? Dat lijkt mij dat niet Ing de boosdoener is, er bankieren zoveel mensen op eenzelfde manier zonder problemen, maar dan zou het kunnen liggen aan de eigen computerinstellingen. Check eens de cookie-instellingen, ga na of je antivirussoftware de gewenste pagina niet tegenhoudt, staat de firewall goed afgesteld? Heb je de door Ing destijds aangeleverde graties extra beveiligingssoftware geïnstalleerd? Kijk even in je statusbalk van de computer of dat het geval is. Zo niet, klik dan op onderstaande link. Oh ja, een volgende keer niet zo snel kwaad worden, en medebloggers om raad vragen zonder het probleem al bij de de ander te hebben gelegd!
    Nog een paar laatste opmerkingen: mijn vrouw heeft ook een papieren tan/pac lijst. Als zij van plan is om een overschrijving te doen, pakt ze die lijst vantevoren er al bij. Je hebt die lijst niet nodig als je gaat inloggen, en ook niet als je geen overschrijving wilt doen.
    Die lijst wordt door Ing gewoon per post naar Thailand gestuurd, welke gewoon aan. In één keer. Dus niet eerst naar iemand in Nederland, en dan naar Thailand. En omweg van niets, want die iemand in Nederland stuurt de lijst ook op, per dezelfde post.
    Omdat we al een groot aantal jaren in Thailand wonen, is het (nog) niet mogelijk te inetrnetbankieren via een Ing-app op de smartphone. Ook dit vanwege beveiligingsmotieven, en ook hier is niets mis mee. En dan nu de link:
    https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veilig-internetbankieren/ing-trusteer-rapport/?first_visit=truehttps://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veilig-internetbankieren/ing-trusteer-rapport/?first_visit=true

  8. YUUNDAI zegt op

    PAC code, tan code of welke code dan ook? Dit wordt “slechts” gedaan vanwege een beveiliging. Ik heb te maken met de ABN AMRO, daar moet ik ook codes invoeren, waarna ik een respons, als het ware een check krijg, en daarna mijn bankgegevens kan inzien. Dus Marinus maak je niet druk, morgenavond gewoon samen naar KARIN BLOEMEN.

  9. HansNL zegt op

    Ik ben natuurlijk geen internet goeroe, of zoiets dergelijks, maar zou het misschien te maken kunnen hebben met een wisselend IP-adres?

    Overigens, ING is niet meer zo “klantvriendelijk” sedert de steun van de belastingbetaler.
    En het commentaar op de graaibonussen.
    Vind ik.
    Maar misschien heb ik dat wel mis.

    Ben al 40 jaar klant bij de PCGD-Giro-Postbank-ING, maar het wordt er volgens mj niet beter op.

  10. GeeWee zegt op

    Ik woon al jaren in Thailand en gebruik ook al jaren de ING. Ik heb mijn rekening in Nederland. Ik hoef bij het inloggen alleen maar mijn loginnaam en wachtwoord in te vullen. Heb dus nooit een Pac-code hoeven te gebruiken die ik overigens wel heb gelijk met de Tan-codes.

  11. peter zegt op

    Ik heb helaas het zelfde probleem.Bij navraag bij de ING kreeg ik als andwoord dan moet U maar proberen
    om via SMS uw tan code te ontvangen.Misschien gaat dat beter.Een reactie van de ING die te gek voor woorden is maar helaas t is niet anders.

  12. Adam zegt op

    Beste lezers, Ook ik heb een rekening bij ING en heb de PAC code moeten invullen. Alleen als ik het mij goed herinner wordt je de optie gegeven om dit niet elke keer te doen als je via dezelfde computer inlogt. Er is een optie … in het scherm waar je de code moet invullen of ergens in het proces daarna … waar je een vink kunt zetten bij een optie ‘niet meer vragen als ik via dezelfde computer inlog’ … of iets dergelijks. Wanneer je op een vaste plek je bankzaken regelt doe je dit … naar ik aanneem … steeds via dezelfde computer. Probleem voor een deel opgelost, lijkt me.
    Wanneer je steeds via een andere pc inlogt, is het naar mijn mening een goede extra beveiliging, gezien de fraude bedragen en de toenemende cybercriminaliteit.
    Verder wil ik jullie graag wijzen op de ING app, wanneer je een smartphone hebt … in ieder geval voor het Android systeem … een ideale app om snel je bankzaken te regelen. Ik gebruik de app al vele maanden naar volle tevredenheid. Ik doe de meeste van mijn bankzaken via deze app.
    Hopelijk zijn jullie hiermee geholpen.
    Groeten, Adam

  13. Gerard zegt op

    Nou heb je een extra beveiliging is het weer niet goed. Nederlanders blijven waar ook ter wereld eerste klas zeurpieten. Ben benieuwd hoe u reageert als opeens uw rekening is leeg geplukt.

  14. Adam zegt op

    PS: Ik vraag me serieus af of e.e.a. met ‘Thailand’ te maken heeft. Ik doe mijn zaken ook vanuit Thailand. Vele bedrijven gebruiken call centers voor de communicatie met klanten etc. En helaas zijn dit geen mensen die bij ING werken en vaak slecht opgeleid c.q. geïnstrueerd zijn. Te vaak … is ook mijn eigen ervaring … wordt er maar wat geroepen zonder dat het enige hout snijdt. Pietje Bell zou zeggen … ‘ Ze hebben de kok horen fluiten, maar weten niet waar de lepel hangt’.
    Mocht Thailand toch het probleem zijn probeer eens een zogenaamde VPN (Virtual Private Network) je logt dan in via een ander land … bij vele software kun je het land zelf uitzoeken. ING denk dan dat je bv. in Duitsland zit, terwijl je zelf in Thailand zit.
    Verder moet het me van het hart dat ik … als ex database marketeer met meer dan 20 jaar ervaring … geen groot fan van Facebook ben, gezien hun gebrek aan privacy. Het werkt voor mij veel beter om te bellen … via een VOIP (voice over IP … bv. Skype, Viber en zelf gebruik ik 007VOIP 1,2 Eurocent!!! per minuut naar een vaste lijn) app op mijn smartphone. Het enige dat je nodig hebt is een WIFI connectie, een voip app op je pc of smartphone en wat tegoed … wat makkelijk te kopen is.
    Wederom hoop ik dat jullie hiermee geholpen zijn.
    Groeten en succes, Adam

  15. Ko zegt op

    kan vanuit Thailand gewoon inloggen op mijn ING met wachtwoord. Code’s alleen nodig bij overschrijvingen. Nooit problemen gehad.

  16. KhunBram zegt op

    Vind het zeer terecht wat ING doet.
    Op andere locatie dan gebruikelijk, OF weet terug op huislocatie nog enkele keren ter controle, maar daarna niet meer.

    KhunBram.

  17. m.mali zegt op

    Het is heel vreemd maar vandaag toen ik gebruikelijk inlogde in mijn ING account, kwam ik direct op mijn pagina terecht zonder dat ik een Pac code hoefde in te voeren….
    Zouden ze dan toch achter de schermen hebben gekeken hoe het kwam, dat ik dit juist had?

    Met dank aan de ING…

    Ben echter wel benieuwd naar de volgende keer..hahaha


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website