Beste redactie,

Mij is het volgende overkomen. Ik heb heb per ongeluk geld overgemaakt naar een verkeerd bankrekeningnummer in Thailand. Het geld was voor mijn vriendin in Udon Thani.

Haar banknummer begint met een 7 en ik heb daar een 8 van gemaakt, de rest klopt wel. Zij heeft het nooit ontvangen.

Ik ben er pas na twee weken achter gekomen omdat zij niks ontvangen had en aan de bel trok. Ik heb toen gelijk mijn bank gebeld. Die zijn er nu wel achteraan maar dat is inmiddels al weer een week of zeven terug.

Wat ik wil weten of iemand op Thailandblog hetzelfde is overkomen en of het gelukt is om dat geld terug te krijgen? Via zijn eigen bank of zo.

Weet iemand wat ik verder nog kan doen of moet ik er maar van uit gaan dat ik dat geld kwijt ben?

Met vriendelijke groet,

Joop

19 reacties op “Lezersvraag: Geld overgemaakt naar een verkeerd bankrekeningnummer in Thailand”

  1. william zegt op

    Beste Joop, ik weet niet hoe je het geld hebt overgemaakt, via de computer of anders,
    maar normaal gesproken hangt er aan een bankrek.nummer ook een naam ( die van je vriendin ), dus jij hebt een fout gemaakt, maar de bank ook die had die 2 gegevens moeten controleren. Ik begrijp alleen niet dat je het constateerd na 2 weken, en nu ben je alweer 7 weken verder en niets opgeschoten. Als ik geld overmaak via de computer, dan staat het in de regel de volgende dag op de thaise rekening, en op me ing scherm staat ook precies aan wie ik het overgemaakt heb, en helaas ook de bijkomende hoge overmaakkosten van de bank. Ik zou als ik jouw was de bank nog maar een keer bellen of
    langsgaan, anders gebeurt er niets, succes

    • C zegt op

      Suf dat kan de beste overkomen, echter het bankwezen in Thailand steekt iets anders in elkaar dan elders en is niet bepaalde buitenlander vriendelijk te noemen zie ook de verhalen van enige weken geleden over de aanschaf van en creditcard. Heel veel geluk ermee, mocht het te lang duren dan toch -afhankelijk van de hoogte van het bedrag – een advocaat vragen een brief op poten in het Thais naar de Bank te sturen anders raakt de kwestie in het vergeetboek.

    • adje zegt op

      Als je via de PC geld overmaakt dan komt op je afschrift inderdaad de naam te staan van de begunstigde. Echter dit is gewoon de naam en andere gegevens die jij hebt ingevuld. De Nederlandse bank controleert bij overmaking naar het buitenland NIET of de naam van de begunstigde klopt met het rekeningnummer. Normaal gesproken doet de ontvangende bank in het buitenland dit wel. De bank had dus kunnen zien dat het niet klopte en het geld moeten terugstorten.
      Het is mij nog niet zo heel lang geleden overkomen dat ik iets verkeerd gedaan had. De Thaise Kasikornbank stortte netjes het geld terug omdat de gegevens van de begunstigde niet overeen kwam met de rekening houder. Wel werden er kosten berekend. Ik kreeg dus minder terug dan dat ik gestort had. Maar dat is nog altijd beter dan niets.. Mijn advies is om de bank nogmaals te mailen of te bellen.

    • Henk zegt op

      Tip, de kosten voor de ontvangende partij laten! Scheelt echt, ING rekent echt veel teveel, Thaise bank veel minder, ik spreek uit Eigen ervaring!

  2. harry zegt op

    had dit onlangs ook voor; de naam was niet volledig en na een paar dagen kreeg ik bericht dat de bank de betaling niet kon uitvoeren omdat rekening en naam niet overeen stemde.
    na correctie werd de betaing dus met enige vertraging en 25€ kosten uitgevoerd .
    als ik via Argenta bank geld overmaak kost mij dit niets alhoewel zij de betaling via ING laten uitvoeren.
    in dit geval waren er wel kosten aan verbonden omdat ING zelf administratieve kosten door rekende voor de correctie.

  3. erik zegt op

    ik heb het zelfde gehad een maand of 4 geleden,heb toen een brief aan de ing gedaan en heb et toen na een week of 3 het geld weer teruggehad op mijn rekening in NL,en min 15 euro van kosten voor het terugboeken

  4. Harry zegt op

    Zoiets is mij twee maal overkomen:
    1 x zakelijke overboeking naar een leverancier, doch had HSBC0=-filkiaal Shanghia moeten zijn ipv Hongkong. Na een berichtje van mijn bank en zijn bank binnen 2 wk gecorrigeerd.

    1x zakelijke overboeking naar Bangkok: banknr goed, doch had prive-naam en adres moeten zijn. Contact opgenomen met de bankfiliaal in Minburi, tel + fax, ondanks alle bewijzen daar, opdrachtbevestiging zowel factuur met mijn adres en fax nr, website, e-mail , doch er moest eerst een bericht met correctie van mijn bank naar daar gestuurd worden. Kosten E 25 dacht ik.

    Les: alle gegevens in de computer, adres enz door de tegenpartij adhv een print screen laten controleren en dan pas overboeken.

  5. Johan Combé zegt op

    Vreemd, een bankrekeningnummer (ook een Thais) bevat een controle cijfer. Wanneer een cijfer fout is klopt het controlecijfer niet en moet de opdracht nauwkeurig gecontroleerd worden. Ook de naam moet kloppen. Laat het bij de ontvangende bank controleren. Dit moet gecorrigeerd kunnen worden. Succes!

    • Davis zegt op

      Ja er is inderdaad ook zoiets als de modulo 97 (Mod 97) check. Als je online bankiert en je geeft een fout rekeningnummer in kan je de transactie gewoon niet uitvoeren, je krijgt een foutmelding. Vreemde zaak…

  6. Davis zegt op

    Het is vreemd dat er een rekeningnummer bestaat dat slechts 1 cijfer verschilt met een ander bestaand rekeningnummer. Bijna ondenkbaar, er is ook altijd de dubbel check van de naam. Is die verkeerd gespeld of komt het niet overeen, gaat de swift niet door. Maar je hebt dus dubbele pech gehad. Kijk eens op ‘www.ombudsman.go.th’, die dienst gaat onder andere over die materie.
    Maar zou het kunnen dat het geld met de naamcheck toch op de juiste rekening is geboekt, maar men het stilzwijgt… Bij de Kasikornbank hebben ze van mijn rekening ‘per ongeluk’ een belangrijke som geld overgemaakt naar een ‘brave’ Thaise kennis. Na veel omwegen, manipulaties aan mijn adres en uiteindelijk via klacht met PV van de politie is gebleken dat het opgezet spel was van mijn kennis en de bankbediende. Je houdt het niet voor mogelijk, maar het is gebeurt, geen broodje aap of cowboyverhaal… Na 6 maand heeft de bank het geld teruggestort, om terug te vorderen van de inmiddels gevangen gezette oplichter.
    Succes met de ombusdman.

    • Johan Combé zegt op

      Niet alleen ondenkbaar maar onmogenlijk omdat het laatste cijfer een controlecijfer is. Wordt een cijfer gewijzigd dan wijzigt ook het controle cijfer, dus twee cijfers, anders klopt het rekenignumer niet.

  7. mart zegt op

    heb het laatst ook aan de hand gehad, moest geld over boeken naar bangkok bank in korat.via rabobank nederland na een week kreeg ik bericht dat de naam die bij het rekeningnummer hoorde niet klopte .gewoon geld terug geboekt en de 10 euro die ik normaal betaal terug gekregen. als argenta niets berekend voor overboeken ga ik daar ook eens informeren. scheeld toch weer 10 euro gr mart

  8. Toon zegt op

    Enkele jaren geleden is mij hetzelfde overkomen bij een normale binnenlandse overboeking via ABN-AMRO. Ik kreeg van de bank te horen, dat bij ABN-AMRO rekeningnummer en bijbehorende naam niet worden gecheckt.
    Ik kreeg van de bank wel naam en adres door van degene, naar wie het bedrag abusievelijk was overgemaakt. Ik heb deze persoon zelf een brief verzonden met verzoek om terugboeking. Ik heb puur geluk gehad, het werd na enige tijd teruggestort.
    Als de ontvanger niet had meegewerkt, dan was het verlies voor mijn rekening.
    Vind het nog altijd vreemd, dat er met al die supercomputers bij de bank geen check door de bank is op naam en bijbehorend rekeningnummer. Iedereen kan weleens een (duur) foutje maken; zeker met de steeds langer wordende banknummers. Ben dus nog altijd angstig om grotere bedragen over te boeken. Ik boek dan eerst een klein bedrag over; als het goed aankomt, dan maak ik de rest over.
    Alternatief: overmaken via Western Union: wel hoge overboekingskosten en daarnaast zéér ongunstige wisselkoers.

  9. Toon zegt op

    Aanvulling: de bovenstaande foutieve overboeking van mijn kant was per normale schriftelijke bankoverschrijving, niet via internetbankieren. Nu al enkele jaren aan het internetbankieren.

  10. Bob Mersie zegt op

    Beste Joop
    het beste kun je er werk van maken via je eigen bank afdeling buitenland. n naam en nummer Die kunnen de Thaise bank dan aansprakelijk stellen voor het niet chekken van naam en nummer want het gaar altijd via het Thaise hoofdkantoor. succes

  11. ruud zegt op

    Het geld is waarschijnlijk wel in Thailand terecht gekomen, maar daar konden ze er verder niet veel mee en men wacht mogelijk op een opdracht om iets met dat geld te doen.
    Het lijkt me handiger om via email contact te leggen met de betreffende Thaise bank.

    Ik heb in verband met het overmaken ooit informatie opgevraagd over de te verstrekken gegevens en wat er zou gebeuren als er wat fout ging en daar heb ik allemaal keurig antwoord op gekregen.
    Ze waren wel verbaasd dat mijn bankkantoor (abnamro) niet wist hoe een en ander in zijn werk ging.
    Bij de abnamro vond men dat ik zoiets zelf hoorde te weten.
    Alsof ik een bank ben en verstand heb van internationale betalingen.

  12. Lex K. zegt op

    Als de ontvanger van het geld niet mee wil werken ben je het in principe kwijt, als het een correct uitgevoerde betaling is, de bank is niet verantwordelijk voor het foutiev aanleveren van de gegevens.
    Ik heb het betreffende vraag en antwoord van de site van de ING gekopieerd, alle banken hanteren de zelfde regels: je bent zelf verantwoordelijk voor het correct aanleveren van de gegevens.
    Citaat ING:
    “Hoe kan ik een afgeschreven bedrag van mijn rekening terug storten?

    Het is helaas niet mogelijk om een correct uitgevoerde eenmalige overschrijving terug te boeken. Degene die uw overschrijving heeft ontvangen, moet zelf dit bedrag terugstorten op uw rekening. Als u zeker weet dat uw overschrijving niet naar het goede rekeningnummer is gegaan en u heeft het bedrag niet terug ontvangen, dan kunt u de ING eventueel inschakelen als bemiddelaar. U moet hiervoor het volgende doen:

    Ga na naar welk rekeningnummer het geld is overgemaakt
    Schrijf een brief aan de Klantenservice waarin u uitlegt wat er precies is gebeurd
    Voeg een kopie van het afschrift of een afdruk uit Mijn ING bij met daarop de overschrijving,
    Stuur dit naar (zonder postzegel):

    ING Bank N.V.
    Afdeling Klantenservice
    Antwoordnummer 2
    6800 PB Arnhem

    De ING zal contact opnemen met degene die uw overschrijving heeft ontvangen en hem/haar verzoeken het geld terug te schrijven naar uw rekening. De ING kan deze persoon helaas niet dwingen het bedrag terug te geven.” Einde citaat.

    Sterkte en Groet,

    Lex K.

    • Cornelis zegt op

      Zo werkt het inderdaad, heb ik onlangs ervaren. Ik kreeg een duidelijk niet voor mij bestemd bedrag bijgeschreven van een mij volstrekt onbekende, en na enkele weken het verzoek van de bank e.e.a. terug te storten. Wanneer ik dat niet zou doen zou de bank mijn gegevens doorgeven aan de afzender van het geld om hem/haar in staat te stellen evt. juridische stappen te nemen. De bank bemiddelt dus alleen.

  13. ton zegt op

    Vorig jaar per ongeluk totaal verkeerd bankrekeningnummer vermeld van mijn vriendin bij Siam Commercial Bank.Bedrag had ik middels internet bankieren bij ABNamro overgemaakt naar Thailand..S.C.B. reageerde niet en competente afdeling per telefoon vanuit nederland niet te traceren in een woud van onwil en onbegrip.Dan maar,afdeling buitenland van Abnamro gebeld. Na slechts 1 telefoontje werd het bedrag twee weken later op mijn rekening terug gestort kosten eur 50,- Prima service van de ABNamro en mijn mening over het dienstbetoon van de S.C.B. valt te raden maar dat is niet meer dan het intrappen van een open deur.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website