Elektriciteit- en waterrekening in Thailand op mijn naam zetten?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
29 augustus 2018

Beste lezers,

Ik heb een non-immigrant O visa (+re-entry permit). Is het dan mogelijk de elektriciteitsrekening en waterrekening van het huis dat ik huur op mijn naam te laten zetten? Welke documenten zijn ervoor nodig?

Groet,

Frank


» Laat een reactie achter


13 reacties op “Elektriciteit- en waterrekening in Thailand op mijn naam zetten?”

  1. bob zegt op

    Ik ben bang van niet. Alleen de eigenaar krijgt de maandelijkse nota of ingeval van een condominium loopt dit meestal via de juristic person.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • ruud zegt op

      Dat is niet helemaal waar.
      Mijn electriciteitsrekening staat op naam van een Thai, de eigenaar van de grond waarop ik gebruiksrecht heb.(linksboven op het formulier)
      Het geld wordt echter maandelijks van mijn bankrekening afgeschreven.(onderaan het formulier)
      Of ik alles – nu na mijn emigratie – op mijn eigen naam zou kunnen doen weet ik niet.
      Ik kan me de rij en het wachten bij de electriciteitsmaatschappij echter nog herinneren, dus ik vind het wel goed zo.
      Het werkt al jaren probleemloos.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Joost-Buriram zegt op

        Je kan bij elke 7-Eleven en in meerdere winkelketens, tegen een kleine extra vergoeding (meestal 10 baht), je water-, elektriciteit-, internet/telefoonrekening betalen.

        Met automatische betalingen via mijn bankrekening heb ik, toen al ik uit Nederland was vertrokken, in Nederland slechte ervaring gehad, ze bleven daar na mijn vertrek uit Nederland nog maanden automatisch geld van mijn rekening afhalen, dat terwijl ik in Nederland nog via e-mail en schriftelijk de bevestiging had gehad dat ze op de dag van mijn vertrek alles zouden afsluiten, het heeft mij nog veel geld aan telefoonkosten gekost, aan mijn bank en aan de maatschappij, voordat ze er eindelijk mee stopten.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • ruud zegt op

          Het gaat om een automatische incasso in Thailand, door de Thaise electriciteitsleverancier, van een Thaise bank.
          Aangezien ik van plan ben tot mijn overlijden stroom te blijven gebruiken, zal het opzeggen geen probleem voor mij zijn.
          Dat mag iemand anders uitzoeken.

          Er is trouwens (nog) geen 7/11 in het dorp, en voor zover bekend ook nog niet onderweg.
          Bovendien dient gemak de mens, waarom zelf gaan betalen, als er automatische incasso bestaat?
          Het wordt van een aparte rekening afgeboekt, waar altijd maar een beperkt bedrag op staat, dus ik kan niet opeens zonder geld zitten, als de electriciteitsmaatschappij de comma verkeerd zet.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. topmartin zegt op

    Normaal komt de rekening altijd op naam en adres van de huis eigenaar. Met een Visum status heeft dat niets van doen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. H.Melis zegt op

    Ik had een bungalow en had water en electric op mijn naam. blijkt dat je als buitenlader meer moet betalen.
    Nu staat het op naam van de eigenaar waar ik een huis van huur en de rekening voor een Thai is aanzienlijk lager

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. RichardJ zegt op

    Bij ons in het huurhuis worden de rekeningen iedere maand in de bus gegooid. Die betalen we dan gewoon bij 711. Maakt dus niet uit op wiens naam de rekeningen staan.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • george zegt op

      Zo is het bij mij dus ook, iedere maand rekening in de daarvoor aparte brievenbusjes aan de poort.
      Ja wel drie soorten van brievenbussen of busjes aan de poort, een voor post een voor water en een voor elektra, tja.. verschil moet er zijn.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Laksi zegt op

    Tja,

    Ik vroeg mij ook af, wat het voordeel is of de rekening op je eigen naam staat?, iedere maand krijgen we (iedereen) een print in de brievenbus en betaal bij 7-Eleven. Nooit geen problemen mee gehad.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Mark zegt op

    Bij ons staat de elektriciteitmeter nog altijd op de naam van een Thaise vrouw die daar 12 jaar geleden gewoond heeft. Ze is 5 jaar geleden overleden is. We hebben wijziging bankrekeningnummer gemeld en een automatische betalingsopdracht gegeven. De rekening vinden we maandelijks in de bus en we checken (af en toe) of het bedrag dat maandelijks betaald wordt overeenstemt. Een dode die nog elektriciteit betaalt 🙂 TiT

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Danzig zegt op

      @Mark:
      Ik ervoer tot voor kort juist het probleem dat ik – woonachtig in Narathiwat en automatisch de water- plus energierekening betalend – de elektriciteitsrekening van de vorige(?) eigenaar van mijn huurhuis moest betalen. De beste man was notabene al verhuisd naar een andere provincie in de buurt van Bangkok, maar zijn naam stond (en, inderdaad, staat) nog altijd als ‘eigenaar’ op mijn rekeningen. Omdat de bestanden van de PEA in verschillende provincies blijkbaar gekoppeld zijn, mocht ik naast de bescheiden rekening voor mijn airco-loze woning ook zijn zeer gepeperde rekening betalen. Dat is tweemaal gebeurd en heeft tot een frequente gang naar het plaatselijke PEA-kantoor geleid. De eerste keer heeft meneer dat bedrag nog keurig teruggestort op mijn rekening, maar de tweede keer heb ik het geld in cash bij de PEA mogen ophalen. Gelukkig is het vervolgens niet meer gebeurd en betaal ik sindsdien slechts mijn eigen gebruik, maar je ziet dat het systeem duidelijk zwakheden kent.
      Ik zou er overigens geen moeite mee hebben als iemand anders mijn rekeningen zou betalen…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  7. erik zegt op

    Stroom staat op naam van een vrouw die al 20 jaar dood is. Zolang er wordt betaald is er niets aan de hand en betaal je niet dan halen ze de meter weg, zo simpel werkt dat hier.

    Water staat op huisnummer; wij betalen alleen voor de gebruikte kuubs en dat gaat contant aan de deur. Vijf baht per kuub…..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. Sake zegt op

    Ik kan geen reden bedenken waarom je het op jouw naam zou willen hebben. De rekening valt bij jouw in de bus en jij bent de gebruiker. De eigenaar rekent en vertouwd erop dat jij dat correct betaald. Niks aan de hand lijkt mij. Als je bij 7-11 betaald dan betaal je wel extra provisie. Ik betaal bij het provinciaal elektriciteits bedrijf. Never any problem.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website