Een onterecht rekening van schade, hoe gaat men daarmee om in Thailand?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
21 april 2022

Beste lezers,

Ik ben wat naïef geweest en tracht nog enigszins mijn gelijk te halen. Of dat lukt is een tweede, maar als een beetje eigenwijze Nederlander doe ik wel mijn best. Onlangs in Thailand getrouwd en een geweldige dag gehad. De avondceremonie werd gehouden @ theCableFactory in BKK, welke erg mooi werd aangekleed door
De organizer.

We moesten een deposito van 30.000 Baht inleggen, tegen mogelijke schade. Vooraf nog de discussie gehad, het is een tuin dus dat gras gaat eraan met alle gasten die heen en weer lopen en dansen, etc. “Natuurlijk ” ging bij schade om extremen, niet over kapot gras. Helaas gaat het daar nu mis en daar ik heerlijk naïef was, staat het niet zwart op wit.

Nu komt theCableFactory aan met een rekening voor opnieuw inzaaien van stukken tuin. Waarbij ik aangeeft dat dit onder hun eigen risico valt. Dit is uiteraard nu een academische discussie, daar het geld bij hun ligt

Het gevoel is nu dan ook heel erg dat er nu een spelletje gespeeld wordt. Alleen heb ik nu even niet zo een idee, hoe men in Thailand zelf hiermee om zou gaan?

Groet,

Pieter

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

9 reacties op “Een onterecht rekening van schade, hoe gaat men daarmee om in Thailand?”

  1. Eli zegt op

    Misschien heeft je vrouw een idee?
    Ik neem aan dat zij Thaise is.
    Heeft de organizer al een offerte getoond?
    Kun je niet veel beter je verlies nemen?
    Je zit nu een geweldige dag te bezoedelen met negativiteit door jouzelf veroorzaakt. Al zijn zij natuurlijk wel de aanstichters met hun gedrag.

  2. John Chiang Rai zegt op

    In het begin van je bovenstaande verhaal geef je zelf je eigen fout reeds toe,dat je niets op papier hebt staan, en eigenlijk naïef was.
    Natuurlijk kan het zijn dat de vermeende schade onterecht in rekening gebracht wordt door de Cable Factory in Bangkok.
    Ik weet ook niet hoe hoog deze rekening is,waarmee ze nu plotseling komen, maar vrees dat je met het feit dat je niets schriftelijk hebt bijgehouden,je verder weinig mogelijkheden hebt hier onderuit te komen.
    De enigste mogelijkheid zou zijn,als je een onafhankelijke persoon/getuige had,die jou waarschuwende discussie betreffende mogelijke schade aan deze tuin,zou kunnen getuigen.
    Heb je dit alles niet,heb je volgens mij gewoon een vrijbrief van 30.000Baht afgegeven,die nu deze claim mogelijk maakt.
    Al het andere,een aangifte van bedrog/fraude,en hiervoor zelfs een advocaat een opdracht te geven,gaat het alleen maar onnodig duurder maken.
    Zo hard het klinkt,bekijk het als een niet correct lesgeld,spaar je erger die in onnodige stress uitaarden kan.en schrijf deze 30.000Baht,waarvan ik hoop dat deze som niet lager is dan de vermeende schade, gewoon af.

  3. Jos K zegt op

    Vreemd.
    In Thailand werkt inzaaien niet.
    Gras kweken ze daar en gaat naar de klant in de vorm van een grasrol.

    Groet,
    Jos

  4. Lung addie zegt op

    Beste Pieter,
    juridisch gezien heb je geen poot om op e staan, hier niet, in Nederland niet, in Belgie niet… nergens.
    Daar je niet over bewijzen van de toestand van het terrein beschikt.
    Hoeveel bedraagt de schadeclaim want dat geef je niet aan.
    Indien het enkel over de waarborg gaat, neem dan je verlies en laat het een goede les wezen voor de toekomst. Daar dit over een maatschappij gaat: The Cable Factory, beschikken die hoogst waarschijnlijk wel over eigen advocaten en kost het hen niets extra indien je het tot een juridisch geschil laat komen en dat zal je veel meer kosten dan de waarborg.
    Ja, sommige mensen willen gelijk halen, zelfs al hebben ze geen.

  5. TonJ zegt op

    Ik voel met u mee. Dat is wel erg op gebruik maken van de mogelijkheden.
    Alles in goed vertrouwen, soms gaan dingen zo.
    Maar geen poot om op te staan, u zult het niet winnen
    Enige mogelijkheid m.i. om te trachten hen geheel of gedeeltelijk van gedachten te doen veranderen is hen vriendelijk doch gedecideerd meedelen, dat u gepast gebruik zult maken van uw recht om e.e.a. op social media publiekelijk kenbaar te maken als waarschuwing voor anderen. Maar dat u nog altijd open staat voor een oplossing.
    Geen enkele zaak komt graag negatief in het nieuws. Mogelijk zal men dan wel tot een deal willen komen.
    Let op: indien er smaad aangetoond kan worden, dan is de wetgeving hier behoorlijk op de hand van de “aangeklaagde”. Een nette, doch voor het betreffende hotel minder positieve, recensie op een boekings-site heeft de klant in Thailand behoorlijk in de problemen gebracht. Dus houd het netjes en laat het niet tot teveel gezichtsverlies leiden.
    Succes.

  6. Pieter zegt op

    Beste mede bloggers,

    Dank voor jullie reacties.
    Heel eerlijk… Ik had stiekem gehoopt op een 8nbal die ik nog niet in gedachten had…:-)
    Je merkt het al, ik was er al vanuit gegaan dat ik idd. Beter mijn verlies kon nemen.

    We hebben nog wel familie ter plekke laten kijken naar de schade, ze kregen behoorlijk
    de wind van voren. De eigenaresse had overduidelijk geen belang bij pottenkijkers….

    Enfin…gelijk of niet, beduveld of niet…het helpt allemaal.niet.
    Wij hebben de waarborg op hun rekening gestort, daarmee hebben ze nu de macht .

    Om idd een lange en vervelende nasleep te creëren, nu dan toch aangegeven dat
    We de “schade” voor lief nemen. #lessonslearned.

    Dank voor de reacties

    Pieter

    • Ton J zegt op

      Beste Pieter,
      Ik begrijp je besluit, maar de reactie van de eigenaresse zou voor mij juist reden zijn om dit op social media te zetten. Je zou toch zeker wel minimaal even de schade in ogenschouw mogen nemen?
      Vriendelijke groet.
      Ton

  7. Andere Pieter zegt op

    Dat is een slecht advies, Ton!

    Zie:
    https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/hotel-in-gesprek-met-amerikaanse-gast-over-negatieve-recensie/

    Ik zou het verlies nemen en afboeken als leergeld.

  8. TonJ zegt op

    @andere Pieter: daar heb ik ook voor gewaarschuwd. Zie mijn vorige inzending.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website