Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Bert: Woon in een moo baan. Zou niet anders willen. Zwembad, fitness aanwezig. Betalen +/- thb 25.000 per jaar. 2x per week vuilni
- Cornelis: Inderdaad , wat de aankoop van een condo betreft ontbreken er enkele zaken. Direct van de projectontwikkelaar kopen zoals in het a
- Rob V.: Een หมู่บ้าน (mòe-bâan, lage toon – dalende toon) of op zijn Engels moo-baan vertaald zich “groepje,
- Chris: Als het een echte cooperatie is, is het doel eigenlijk altijd om gezamenlijk als leden sterker te staan in de markt waarin men zic
- pjotter: Is een “moo baan” niet een dorp ? Heb altijd begrepen dat dit nu juist het grote verschil is met een ‘gated comm
- Louvada: Dit thema is op zich idd niet eenvoudig maar niet onoverzichtbaar. Maar alles is niet verteld de vraag is verder nog, wat kan er g
- Rebel4Ever: Zeer uitgebreide uitleg, maar ik mis alle informatie omtrent een Juristic Person; belangrijk voor zowel een condo als een Moo-baan
- Ad: Beste lezers, Je kan gewoon een vrijstaand of rijtjes huis kopen met grond als de buitenlander getrouwd is met een Thaise partner
- Mr.Bojangles: Hartelijk bedankt voor dit zeer uitgebreide artikel!!
- JosNT: Ik had een gelijkaardige ervaring. Mijn twee eerste Thailandreizen waren georganiseerd door het Zwitserse ‘Hotelplan’
- Hans Bos: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Herman B.: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Jos M: Toen mijn Thaise vrouw in 2016 voorstelde om een vrijstaand huis te laten bouwen vroeg ik haar waarom geen huis kopen in een Moo B
- Chris: Hier worden wel veel zaken op een grote hoop gegooid en daarmee verdwijnt wel de nodige nance: 1. De strijd tussen traditie en mo
- Arno: Zou het ook zo kunnen zijn dat de Thaise jeugd zich niet meer laat knechten door de oude garde? ooit werd de Nederlandse burger o
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Hoe werkt het met bussen in Bangkok?
Lezersvraag: Hoe werkt het met bussen in Bangkok?
Beste lezers,
Wanneer wij in het buitenland zijn vinden wij het altijd leuk om met het openbaar vervoer te reizen. Je zit dan midden tussen de echte locals en dat is leuk om mee te maken. In Zuid-Amerika namen ze gewoon kippen en een geit mee de bus in, fantastisch!
Tijdens onze backpack vakantie doen wij ook Thailand en natuurlijk Bangkok aan. Onze vraag is hoe werkt het met de stads- en streekbussen in Bangkok? Wat zijn de routes, waar kan je opstappen en kun je gewoon een kaartje bij de chauffeur kopen?
Wie heeft er informatie of een goede website voor ons?
Groetjes van,
Els
Een kaartje koop je bij de conducteur of (vaker) de conductrice. Kost bijna niets, meestal onder de 10 baht maar dat hangt oa af van het type bus. Zo kost een bus met airco meer dan de gewone bus. Die rijden op dezelfde route. De halted herken je aan een metalen U frame op zijn kop met daarin een blauw/wit bord met bus logo en route nummers. Vertrektijden zijn er niet, soms wacht je 15 minuten op een bus, soms 3, soms komt er 1 bus maar ook weleens 2-3 direct achter elkaar.
Het handigte is om bij jullie overnachtingsplaats de bus routes te vragen naar de bestemmingen. Het is zeker de moeite van de ervaring waard en mooi meegenen is dat je een paar bath uitspaart waar je dan weer iets van kunt kopen zoals wat lekkers bij een van de eetstalletjes op straat. Mijn vriendin en ik gebruiken doorgaans het OV (bus, BTS skytrain, MRT metro) als we in Bangkok (Krungthep) zijn. Voordeel is natuurlijk dat ze als Thaise de tekst op de bus kan lezen en aan mensen kan vragen welke bus ze moet hebben. Maar zelf lukt het meestal ook wel hoor als iemand je her busnummer kan vertellen en eventueel een papieren/digitale kaart bij de hand om in de gaten te houden of je er al bijna bent.
Hier op TB heeft een enkele keer wat gestaan over de bus, klik op de tags boven aan dit artikel (“bussen” , “openbaar vervoer” voor relevante artikelen. Waaronder:
https://www.thailandblog.nl/vervoer-verkeer/bangkok-transport/
Veel plezier!
Ik gebruik in Bangkok altijd een ”bus-map” Een plattegrond van Bangkok, waar behalve het straten patroon ook de busroutes (met nummer) staan vermeld. Erg handig.
Ook de boot routes op de rivier staan er op.
Op de recente uitgaves staan ook de metro en sky train routes.
In Bangkok reis ik bijna altijd met het Openbaar Vervoer. Meestal met de Skytrain (BTS), Airportlink en Metro (MRT) want die zijn lekker snel en comfortabel. Soms pak ik ook een bus voor korte ritjes. Dat is best leuk en kost bijna niets, kaartjes vanaf 8 baht. Zonder OV-kaart is het m.i. geen doen om te weten welke routes de lokale bussen rijden. Ooit in 2000 had ik zo’n kaart, toen kon ik van Khao San Road naar Sukhumvit Road per bus. Ze zijn dus wel te koop. Nadeel van de bus is dat ik niet rechtop kan staan vanwege mijn lengte (1.93) en zitplaatsen zijn niet altijd beschikbaar.
Langere afstanden in Thailand doe ik bijna altijd met de bus of trein. Je koopt dan een kaartje vooraf op één van de Busstations in Bangkok. Bijvoorbeeld Ekemai voor het Zuid-Oosten of Mo Chit voor de Isaan.
Tenslotte een waarschuwing. Stap nooit in een lege bus of ga niet in op aanbiedingen die je op straat voor een busstation worden gedaan!
Vraag:
Hoe is het met het bus of treinverkeer geregeld om naar Kanchaburi te gaan voor een bezoek aan de Bridge on the River Kwai.
Wie geeft mij advies ??
Bij voorbaat dank.
Jan D. Tebbes
@ Jan.D Het Thaise spoorboekje vind je op: http://www.railway.co.th/home/default.asp?lenguage=Eng
Als je per trein gaat, koop dan wel je kaartje aan het loket, laat je niet in de maling nemen door mannen (of vrouwen) die beweren dat de kaartjes uitverkocht zijn of die je mee willen om aan kaartjes te komen. Zij zullen je proberen een reisbureautje om de hoek in te krijgen waar je het drie dubbele van het gewone tarief betaald.
Vanuit mochit vertrekken veel bussen en mini bussen naar Kanachaburi bus station.
Daar is alles gemakkelijk te voet bereikbaar, mooie slaapplaatsen aan de rivier voor weinig geld.
Terugkeren met de trein is eenvoudig, slechts een paar treinen terug naar Bangkok.
Bij aankomst de taxiboot nemen naar uw bestemming in Bangkok.
Grt Philip
Hier alle buslijnen en verbindingen in Bangkok .
http://www.transitbangkok.com/bangkok_buses.html
Succes ermee
Gr,
Michiel
Vergeet niet om zeker ook eens de Chao Phraya Express te nemen. Dit zou je een bus-boot kunnen noemen die vaart op de grote Chao Phraya rivier.
Spotgoedkoop en fun. De vlotheid/ snelheid waarmee die boot aanmeert, mensen laat uitstappen, mensen laat opstappen en weer vertrekt is verbazend, en deed ons telkens een big smile op ons gezicht toveren.
Onderweg heb je trouwens zicht op vele tempels, monumenten, wolkenkrabbers, en andere boten.
Zie eens aan : https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=chao%20phraya%20express&source=video&cd=2&ved=0CEMQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DYBUjyLcYOt8&ei=u-RsUseVKaP80QXVnoGYCA&usg=AFQjCNFVwmyI1teEdXGakCeBLgHdwT6NZw&bvm=bv.55123115,d.d2k
http://www.transitbangkok.com/Chao_Phraya_Express.html
Ik weet nog stees niet hoe ik van Pattaya naar Trat kom per bus. Deze bus komt van Bangkok en doet in Pattaya -lekker handig- geen busstation aan. Een kaartje tevoren ervoor kopen gaat dus niet. Waar die in Pattaya langs komt weet ik wel, maar daar komen zoveel bussen langs, en waar die heen gaan, dat is maar raden. Eindelijk via-via beland in Chantaburry, of hoe dat zootje ongeregellde bebouwing heet, zouden van daaruit geen bussen, maar alleen taxi’s rijden (die ‘maar’ 3000 Baht kostten).
Toen was er weer wel ineens een vervolgbus. Die kreeg pech onderweg. Moest in Trat overnachten, de ferry naar Koh Chang was al weg (Ik woon op Koh Chang). Toch ga ik het volgende keer weer proberen. Het alternatief is de minibus, maar dat vervoer is ronduit levensgevaarlijk. Eens gedaan, nooit weer. En vanuit Bankok naar Trat, je moet instappen op Ekomai. Daar word je aan een gifgasaanval blootgesteld (die uren kan duren, zo verregaand vertraagd kan de bus zijn). Of je gaat via de airport, maar van daaruit is er alleen een ook zeer levensgevaarlijke minibusverbinding richting Trat (en/of Koh Chang). Nota bene ik laat het eigen vervoer zoveel mogelijk staan. Dat uit veiligheidsoverwegingen. Maar dan moet de chauffeur van het openbare vervoer, inzonderheid die van de wendbare minibus, natuurlijk niet de capriolen uithalen die ik zelf nog in de verste verte niet in mijn hoofd haal. Is er ook -voor de normale passagiersbus- een interlocaal busboekje? Als gewoon niet kan wat ik wil (veilig tussen Koh Chang of Trat enerzijds en Pattaya en Bangkok anderzijds reizen), overweeg ik weer terug te verhuizen naar Pattaya dan wel Jomtien (dat ondanks de daar vervuilde lucht). Tussen Pattaya/Jomtien en de airport in Bangkok bestaat -althans tot op heden- namelijk wel een gewone, betrouwbare (en frequente) grote-busverbinding. En vanuit de airport kun je met de skytain vlug veilig en voordelig verder.
Pattaya – Koh Chang
http://www.buspattayakohchang.com
Bangkok Airport – Koh Chang
http://www.bussuvarnabhumikohchang.com
Ik heb vaak de bus genomen in Thailand. Nooit met meer dan 5 minuten vertraging vertrokken. Of toch : éénmalig een vertraging van anderhalf uur voor de bus van Rayong naar Pattaya.
In de shoppingmall Siam paragon zit een kantoortje van Thaiticketmajor. Dit zit op de verdieping waar de bioscopen zijn. Als je met je rug naar de bioscopen staat, rechts in een hoek. Hier verkopen ze buskaartjes, je hoeft dus niet vooraf naar een van de busstations. En je kan hier ook met Engels terecht. Een van de grotere bus maatschappijen (Sombat tours) heeft een eigen vrij nieuw busstation in Bangkok. Ze rijden onder andere met VIP bussen voorzien van massage stoelen en een tv-schermpje.
Ik kijk voor de busdiensten in Bangkok meestal op :
http://www.bmta.co.th/en/bus_info.php
Maar via google maps kom je ook een heel eind ,klik op het icoontje van een bushalte bij je in de buurt en je ziet de nummers van de bussen die daar stoppen. Kijk dan op bovenstaande site waar die bussen heengaan. Het lijkt wat ingewikkeld maar als je het leuk vind om te doen kom je heel ver.
Er rijden ook gratis bussen voor de arme mensen maar die bus mag je ook als buitenlander nemen , je herkent ze aan een grote blauwe sticker over de gehele breedte van de voorruit.
En ik heb ook nog de buskaart van Thinknet : http://www.thinknet.co.th/
Moderator: Geeft een reactie op de lezersvraag.
Dertig jaar terug bij mijn eerste bezoek aan Bangkok stapte ik een boekenwinkel binnen en kocht daar een kaart met alle relevante informatie zoals welke buslijnen gaan waar naar toe. Je hoeft zelfs geen thai te spreken daar de busnummers in arabische cijfers worden vermeld. Niets is simpelerer dan met de bus door BKK te reizen met behulp van een kaart. Uiteraard geregeld vernieuwen daar routes wel eens veranderen.Ook skytrain en metro routes staan op de recente kaarten vermeld. Geen probleem what so ever!