Hoe kan ik de betaalde BTW in België recupereren?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
29 september 2018

Beste lezers,

Ik ben uitgeschreven in België en ingeschreven in Thailand. Daardoor ben ik niet meer BTW-plichtig. Als ik in België een aankoop zou doen, dan kan ik daarvan de BTW recupereren. Tot hiertoe was dit nooit echt de moeite daar ik slechts kleinere aankopen deed bij mijn jaarlijkse reis naar België.

Bij mijn volgende reis wil ik echter een nieuwe laptop kopen in België = azerty-klavier, 2 jaar garantie enz. Een nieuwe laptop kost snel € 1.000,-, dus een btw van ongeveer € 200 is dus wel interessant.

Mijn vraag, is recuperatie van btw zeer complex of snel en eenvoudig af te handelen op de luchthaven bij de terugvlucht?

Groet,

André

9 reacties op “Hoe kan ik de betaalde BTW in België recupereren?”

  1. Mark zegt op

    Onderstaande link geeft antwoord op je vraag:
    https://financien.belgium.be/nl/particulieren/internationaal/reizen/invoer#q3

  2. lung addie zegt op

    Beste Andre,

    in princiepe is het niet moeilijk doch je moet wel de juiste weg volgen;
    het is de leverancier die de BTW moet terugbetalen. Van de duane krijg je niets. Dus bij aankoop van het toestel moet je een aankoopfactuur aan de leverancier vragen. Maak hem ook duidelijk dat je het toestel gaat uitvoeren want meestal is die man ook niet op de hoogte hoe het verder in zijn werk gaat. Op deze factuur moet duidelijk de BTW vermeldt staan. Je gaat op de luchthaven, met het toestel (liefst in de nieuwe originele verpakking) naar de duane en legt daar de factuur voor met vermelding dat je het gaat uitvoeren en NIET meer gaat terugbrengen. Dit kan je eventueel staven met je visum en ID kaart. Zij zullen het document afstempelen als ‘exported”. Dan stuur je de afgestempelde factuur naar de leverancier, welke, eenmaal in het bezit van het document, de betaalde BTW terugstort op uw rekening.
    Bij binnenkomst in Thailand moet je, wettelijk gezien, het tegenovergestelde doen. Daar moet je het toestel namelijk invoeren. Doe je dit of doe je het niet: up to you…..
    Ik heb het reeds gedaan en er waren geen problemen. Kon niet anders dan het ingevoerde toestel aangeven daar het een radio zender-ontvanger was en je hiervoor reeds een ‘houdersvergunning en Thaise radioamateurvergunning’ nodig hebt en het tevens door het NBTC goedgekeurd moet worden. Ik moest 10% invoerrechten betalen daar het niet om een nieuw toestel ging en dat was het. Bij een laptop ligt het wel anders, bijna iedereen reist met computermateriaal…. Dus ingewikkeld is het helemaal niet.

    • Ton Egbers zegt op

      Woon al meer dan 20 jaar in Indonesie. Heb zeker al 10 keer laptops en ook bv dure maar kleine (Duitse) compressoronderdelen uitgevoerd met terugbetaling van BTW. Procedure wisselde wat over de jaren en afhankelijk van leverancier, maar vergelijkbaar met hierboven. Laptops in Indonesie zijn niet wezenlijk duurder voor dezelfde specs, maar je hebt gewoon niet de keus die je in NL hebt. Ik werk bv graag op n 15″, hier standard alles 14″. Voor n specifiek gewenst model moet je soms 3 maanden wachten (of komt nooit) terwijl je hem in NL binnen n paar dagen “thuis” hebt. Success.

    • Dries zegt op

      Dag André,
      als je bent uitgeschreven in België (en geen ander adres in de EU hebt) kan je detaxeren bij de Douane bij het verlaten van de EU.
      Factuur laten opmaken bij leverancier tijdens aankoop goederen (niet geldig voor diensten!!!). Let op: de factuur moet aan enkele voorwaarden voldoen.
      Zoals vermelding van je volledige naam, adres in Thailand, datum aankoop (maximum 3 maanden na de maand van aankoop), goede omschrijving van de goederen, prijs + BTW-bedrag, …
      Goederen tonen aan Douane (vertrekhal 3de verdiep Brussels Airport) VOORDAT je check-in doet.
      Je moet je paspoort + resevatiedocument vlucht alsook de goederen en facturen voorleggen.
      Douanier checkt de documenten + de goederen. Als het in orde is plaatst de Douane een communautaire zwarte stempel.
      Daarna neem je foto, kopie of scan (voor bewijs Detax) van de afgestempelde factuur en bezorg je de originele afgestempelde factuur terug aan de leverancier.
      Leverancier steekt de factuur in de boekhouding en krijgt BTW-vrijstelling. Daarna kan de leverancier direct je BTW terugstorten.
      Soms werkt het bedrijf met een commissie-kantoor (zoals Global Blue, Taxfree, …)
      Beste is officiële factuur en terugbezorgen.
      Indien nog meer vragen: contacteer Douane Brussels Airport via telefoon of mail.

      Succes, Dries

  3. Marc zegt op

    Koop hem in thailand veel goedkoper en zetten erop wat jij wil

    • Dries zegt op

      Dag Marc, dan zit hij wel met een querty-klavier. Tenzij hij geen azerty kan typen. Voordeel van aankoop in Thailand dat de Thaise tekens op het toetsenbord staan, is best handig als hij de laptop deelt met een Thai(se).

    • lung addie zegt op

      Beste Marc.
      de reden dat vraagsteller de laptop in Belgie wil kopen is niet of ze daar duurder of goedkoper zijn. De werkelijke reden is het “AZERTY’ klavier, of ‘Keyboard French”. Ga maar eens in Thailand op zoek naar een AZERTY-klavier, ze zullen je met grote ogen bekijken want hier zijn het allemaal QWERTY-klavieren. Voor iemand, die bv vaak Franstalige teksten wil verwerken, is dat QWERTY -klavier een ware ramp daar verschillende tekens, veelvuldig gebruikt in de Franse taal, er niet op voorkomen: accent aigu-grave-cedille-circumflex….dus het gaat hem niet enkel om de centen.

      • Sjaak S zegt op

        Voor iemand die blind kan schrijven, geen enkel probleem. Je stelt je toetsenbord op Amerkaans-internationaal in, en je kunt vrijwel iedere combinatie maken. Bovendien kijk ik nauwelijks of niet met mijn ogen naar het toetsenbord, maar met mijn tien vingers. Ik had zelfs jaren een laptop met Japanse lettertekens.
        Je kunt, wanneer je wel moet kijken, stikkers kopen die jouw gewenste lettertekens hebben. Het toetsenbord is softwarematig ingesteld.
        Het maakt dus in principe geen moer uit waar je een laptop koopt.

  4. Dries zegt op

    Nog enkele opmerkingen: laptop wordt meestal gezien als handbagage. Op de link staat het verkeerd, er staat op de weg naar gate B, maar dat Douanekantoor is maar open tussen 7u en 21u30. Buiten deze uren zit de Douane aan de aankomsthal (2de verdiep en dit 24u/24u en 7/7).
    De Douane-stempel bevat geen vermelding “exported”, wel het logo, de stempel-nr en de datum.
    Het kan handig zijn om je Thaise residence card voor te leggen bij de Douane, maar ze kunnen ook in de computer zien of je bent uitgeschreven in België. Soms heb je model 8 nodig van het gemeentehuis als de uitschrijving nog maar recent is.
    Het is mogelijk dat je de laptop spontaan moet aangeven aan de Thaise Douane om daar BTW te betalen.

    Groeten, Dries


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website