Vroeger al, wat klinkt dit oud, was ik als kind stapelgek op auto’s. Toen hadden ze allemaal nog dezelfde merk, namelijk Dinky Toys. Na het behalen van mijn rijbewijs kwam het probleem, een ander merk uitkiezen. Zo ook in Thailand.

Het viel mij negen jaar geleden op, dat toen ook vele merken dezelfde carrosserie/uiterlijk hadden en het leken voor mij persoonlijk, wel op dertien in een dozijn. Gezien de verkeersregels in Thailand, heb ik toen doen besluiten eerst maar eens een kleine derde hands auto aan te schaffen. Vergeleek de aankoopprijzen met Nederland en toen schrok er hier wel van.

Niet normaal wat ze hier in Thailand voor een tweedehands auto vragen. Dit scheelt zeker de helft en meer met Nederland. Maar daarentegen was het rijden weer veel goedkoper gezien de wegenbelasting en de keuring en onderhoud/reparatie. Deed rijervaring op en wist al snel dat dit niks vergeleken was met Amsterdam. Scooters en tuk tuks, hadden hun eigen wetten leek het wel. En sommige bestuurders, hadden nog nooit van een richtingaanwijzer gehoord. De wet van de jungle en de wet van de sterkste. Na probleemloos zeven maanden in men Daihatsu Cuore gereden te hebben, kreeg ik van men Vietnamese zwager een tip over een oude US militaire Jeep, die bij hem in zijn bedrijf in onderhoud was.

Zag de foto op zijn telefoon, en was direct verkocht! Wat is er mooier dat in een tropisch land, open en vrij te rijden! Na een proefrit met de Duitse eigenaar was ik om en kocht de Jeep binnen vijf minuten. Mijn vrouw vroeg mij: Wat moet je nu met twee auto’s? Had zeven maanden geleden er 75.000 Baht voor betaald en zag dit maar als afschrijving, omdat we er zeven maanden heel veel plezier van hebben gehad.

Maar thuisgekomen, hoorde mijn toenmalig buurman, dat we een Jeep hadden gekocht en vertelde dat zijn nichtje nog een goede auto zocht. Mijn vrouw nam het gesprek over omdat ik toen nog geen Thais sprak en ze vertelde me binnen 5 minuten: Have the car sold to the neighbor. Verkocht aan de buurman? Dan heeft ze hem zeker weggegeven? Maar, nee. Verkocht voor hetzelfde geld, als dat ik er zeven maanden geleden voor heb betaald. Was stom verbaast en moest lachen.

Met de Jeep rijden was een zeer leuke ervaring, we genoten er optimaal van! Bij wegcontroles sprongen de agenten in de houding en salueerden. Iedereen moest stoppen en wij konden ongehinderd doorrijden. En dat met een witte farang achter het stuur. Ik hield van mijn Jeep. Dit was dan ook de beste koop sinds jaren en liet mijn Jeep helemaal door bedrijven opknappen en verfraaien.

Maar….. een kleine paar maanden later zag ik een klassieke Ford Capri te koop staan. Dat waren nog eens tijden! Met de wetenschap dat ik nu adressen had die de auto naar mijn smaak konden opknappen, kocht ik ook de Capri. Ik kon mijn fantasie erop los fantaseren. Het heeft in totaal twee jaar geduurd dat de auto een totaal nieuwe metamorfose kreeg. Alle denkbare snufjes heb ik er in laten maken door drie autobedrijven in Udon Thani en de auto was uiteindelijk een kruising geworden tussen een Lamborghini Miura en Ferrari 308. Daarmee de enige auto in de wereld. Natuurlijk was dit in Nederland totaal ondenkbaar geweest. Ik rijd er nog dagelijks in en ondervind hier ook heel veel plezier van!

Het is een tweedeurs dus valt deze auto ook in de laagste wegenbelasting klasse. Dit is in het totaal met verplichte verzekering en jaarlijkse verplichte keuring, nog geen 100 Euro.

Mijn hobby van vroegere tijden kwam in mij weer naar boven! Ook al waren dit geen Dinky Toys’ mijn jeugd herrees. Liet bij men huis een carport plaatsen, waar vier auto’s onder konden staan en ging op zoek naar auto’s die je maar sporadisch hebt in Thailand, omdat ik niet de man ben voor normale koekblikken.

Het zoeken was moeilijk en ik werd doodgegooid met alle bekende Aziatische merken. Dus… wat doe je dan als liefhebber? Dan laat je zelf maar een auto maken. Zo gezegd zo gedaan. En dan was men keuze snel gemaakt, namelijk The King of the road, ofwel de Hummer H1 Alpha luxury Junior open Hard Top. Heb toen alles opgevraagd bij Hummer en mijn huiswerk grondig gemaakt. Met mijn ideeën naar een vakman gestapt en daar in het Engels mijn droom geparkeerd.

Ook hij (Kawin) had zin in deze uitdaging en nam mijn idee graag ter harte. En zo werd mijn droom realiteit. Na 18 maanden stond mijn gele H1 voor mijn deur. Helemaal zo als ik hem in men hoofd had. Prachtig! De uitvoering helemaal in zink en van binnen net een vliegtuig met meters en klokken enz, enz.

Nu, jaren later, zie ik op verschillende internetsites in Thailand soms een Hummer te koop staan maar dit is de H3 uitvoering en dit is niet mijn auto. Met prijzen waar je wel even van opkijkt, namelijk 3.500.000 Baht.

Heb mijn oude vertrouwde Jeep die we 8 jaar gehad hebben dan ook met tranen in mijn ogen weer verkocht, en heb bij sommige Nederlanders de naam autohandelaar.

Maar we zien allemaal dat ook de handel hier op zijn rug licht en dit is volgens mij wereldwijd het geval. Ook in Thailand kost een auto geld. En als je een auto jaren hebt, dan ben je wel een hele slechte handelaar. Mijn vrouw en ik rijden met alle tevredenheid in onze vier auto’s en weet wel beter. Raar… dat sommigen je geen hobby gunnen. Natuurlijk is een geelkleurige Hummer H1 dan ook een auto waar je heel veel aandacht mee trekt.

Het grote voordeel is dan ook, dat je er met 10 personen in kunt zitten en daar we jaarlijks veel mensen uit Nederland overkrijgen, kunnen we samen op pad.

Bij de verkoop van men Jeep, die we bijna acht jaar hebben gehad, kwam er weer ruimte vrij in de carport. Dus maar weer op zoek naar deze lege plaats. Had mijn zin gezet op een cabrio’ maar ook deze prijzen zijn bijna niet te betalen. Bijna gekkenwerk, wat ze voor een speciale auto vragen. Dus heb ik met tranen in mijn ogen mijn Harley Davidson erop ingeruild. daar heb ik soms nog wel spijt van! Mijn carport is weer opgevuld. In Nederland had dit nooit gekund met die prijzen die ze daar hanteren. In Thailand kun je dus vier auto’s bezitten. En daarmee is mijn oude jeugd hobby weer werkelijkheid geworden. Jammer genoeg, moet ik nu weer wat afstoten omdat we ons huis gaan verkopen en nooit zoveel grond meer terug krijgen voor de autostalling, voor mijn prachtige hobby.

Ingezonden door Pieter Dirk Smit uit Udon Thani


» Laat een reactie achter


15 reacties op “Lezersinzending: ‘In Thailand kon ik mijn gedroomde hobby waarmaken’”

  1. Daniël M zegt op

    Woow. Van Dinky Toys overgestapt naar Money Car Toys!

    Een auto kopen en laten ombouwen in een auto van je dromen… er jaren van genieten… tenslotte verkopen aan minstens dezelfde prijs!

    Maar een huis met daarbij 4 auto’s… Dat moet toch opvallen zeker? Zolang dit maar niet ongewenst gebeurt!

    Ik droom van (model)treinen… Misschien moet ik eens bij de Thaise staatsspoorwegen (TRT?) eens een diesellokomotief en een passagiersrijtuig kopen, dat passagiersrijtuig laten ombouwen in een half zit- en half slaaprijtuig.

    Pieter Dirk, je brengt mij op idieeën! Of zal ik gewoon maar dromen?

    Je moet weten, dat het hier zelfs duur wordt om geld te bewaren op een bankrekening. Je betaalt bankkosten en krijgt er (bijna) niks voor terug. Die auto’s in Thailand bieden de oplossing 😀

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • 'Pieter zegt op

      Hallo Daniël M, Leuk je Humor’ Weet zeker’ dat de TRT wel een paar oude roestige treinstellen te koop heeft maar wie niet gokt’ die niet wint’ Haha’ Dus niet dromen maar kijken wat er in zit!
      Mijn spreekwoord is dan ook’ je kunt na je dood, geen ene Bath’ meenemen naar Boeddha’ en als mensen op leeftijd komen, dan moet men geen spaarpotjes meer hebben maar ernaar leven!
      De leuke dingen doen, wat het leven nog te bieden heeft! En Ja’.. soms ga je op je bek’ maar daar leer je weer van! Maar voor hetzelfde geld weer verkopen’ dat zit er nooit in’ Daarom is het ook een Hobby’ De 1 gaat naar de kroeg, en weer een ander snuift / spuit zen neus/arm vol met rotzooi, dan is dit toch een betere optie volgens mij’? Haha’ Ja’ jammer dat ik ze nu weer moet verkopen na 8 jaar. Maar zoals geschreven, we hebben geen plaats meer, als ons landhuis is verkocht en in een condo gaan wonen, dus soms moet je wel iets’ wat tegen je zin ingaat. Maar niks is zeker in ons leven, dus is het belangrijk alles er nog uit te halen, wat erin zit!

      Pieter,

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. Eduardus zegt op

    Ben ook op zoek naar een Oldtimer hier in Thailand, bij het zoeken op de Thaise versie van Marktplaats kwam ik toevallig bij deze adv. terecht, volgens mij is dit dezelfde Jeep als hier beschreven die te koop aangeboden wordt.

    https://marketplacethailand.com/ad/restored-1950s-willys-jeep-m38-for-sale/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • 'Pieter zegt op

      Hallo Eduardus,

      Ja’ klopt!! maar de Jeep is al lang verkocht maar wel even leuk om te tonen’ dacht ik? Had ook foto’s ingezonden waarbij ik de Jeep bij aankoop inkocht, om het verschil te laten zien maar deze foto is jammer genoeg niet geplaatst’ Maar als je een auto koopt in Thailand, koop dan een auto van een buitenlander! Ik geef je deze Tip’ omdat een buitenlander zijn auto meestal heel goed onderhoud!! Zodat je na je aankoop niet direct met kosten zit! Zoals beschreven, natuurlijk kost een auto of motor, hier in Thailand ook geld’ En je weet nu eenmaal’.. dat er vaker onderhoud gepleegd moet worden op een oude auto’, dan dat je een splinter nieuwe koopt’ Ook onze auto’s staan vaak even in de garage voor kleine dingen en dit is hier betaalbaar in vergeleken Nederland’ Heb ook veel lesgeld moeten betalen, om de juiste vakmensen te vinden!! Dus diegene die mijn auto’s overneemt heeft een goede wagen daaraan!

      Pieter,

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
      • Eduardus zegt op

        Het is voor mij een zegen om in Thailand te wonen als je o/a oldtimers als hebt hobby, ook mijn hobby, bijna mijn hele werkbare leven met oldtimer autos en motoren gewerkt, ook afdeling race, woon buitenaf en heb mijn huis hier laten bouwen met vooral aandacht aan de werkplaats, heb al mijn gereedschappen naar hier laten verschepen, je mag raden wat ik nu de hele (bijna) dag uitvoer.
        By the way, was voor een tijdje geleden in Udon bij een autobekleder, daar waren ze bezig met ook een H-1, toevallig de jouwe ?, zag er nog een beetje kaal uit toen, trouwens de mensen daar hebben voor mij prima werk afgeleverd, kon het zelf niet beter!, en de kosten, een lachertje met Nederland of België.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. rentenier zegt op

    Ik gun je je hobby. Het is een prachtige hobby. Had eens een oude boerderij gekocht om die in de orginele staat te restaureren en vondt dat er geen nieuw model auto bij paste en ging op zoek naar een oldtimer die ik ook dagelijks kon gebruiken. Het werd een Volvo Amazone. Van het ene kwam het andere en in 8 jaar tijd had ik er 400 op naam gehad (als hobby) waaronder werkelijk alle type Volvo’s, ook hele exclusieve zoals een Katterug pickup met dikke wielen en verchroomde uitlaat pijpen boven de cabine uit maar dit paste niet bij mij en hij ging naar mijn vrijgezelle zwager. Ik heb veel eigenaren gekend van exclusieve en mooie auto’s maar ze staken zelf geen hand uit naar de auto (behalve om het stuurwiel vast te pakken) Ze kochten met geld wat ze hebben wilden. Naast mijn fulltime overheidsbaan, waren klassieke auto’s mijn hobbie en deed werkelijk alles zelf, zelfstudie vanuit boeken. Ik werd uiteindelijk ‘de Volvo specialist’genoemd. Als een trotse bezitter van een ongerestaureerde Engelse sportwagen niet wist waar hij voor het ‘boddy work’ naar toe moest, kwamen ze naar mij. Ik zag het als ‘boetseren’weer de mooie ronde, glooiende vormen terug brengen en een boddy, zo strak als een aal.
    Als ik eens op ‘n dag veel aandacht kreeg omdat men de auto waar ik in reed, heel mooi vond, was ik super trots want ik zou hem in die staat nooit hebben kunnen betalen maar omdat het was ontstaan uit eigen noeste handarbeid (met het nodige gereedschap natuurlijk) voelde het heel goed en genoot ik des te meer. In 2000 kochty ik in Bangkok een orginele Volvo 240 Turbo in de orginele lak, orginele uitvoering zonder dat hij door allerlei ‘moderaties’ verkracht was. Ik heb hem zelf weken op blokken in een doodlopend straatje naast mijn huis gehad en heb er uiteindelijk jaren in Bangkok en omgeving mee rondgescheurt, want dat doe ik graag, scheuren en hij had de bijnaam ‘scheurijzer’.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • 'Pieter zegt op

      Hallo Rentenier’

      De naam zegt het al’ een ware levensgenieter, die ook zijn zin’ en dingen heeft gedaan, die hij ingegeven kreeg” Alleen maar respect hiervoor!! Zag in Nederland genoeg mensen achter de geraniums doodbloeden’ Het lijkt wel’.. alsof Thailand je weer jeugdig maakt? En Ja” mannen en auto’s dat zijn kinderen in een speelgoedwinkel Haha’

      Pieter,

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  4. Lunghan zegt op

    Leuke hobby Pieter, als ik klaar ben met verbouwen wil ik ook een oldtimer( zoals die super mooi Capri) nu nog maar een tijd aanhobbieén met mijn 750cc Shadow, ook leuk,

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • 'Pieter zegt op

      Hallo Lunghan’

      Als je wil’ dan kan ik de Capri voor je vasthouden.
      Mocht ik men huis snel verkopen? dan heb ik wel vrienden, waar de Capri gestald kan worden voor een tijdje’ Het zou namelijk spijtig zijn, dat hij straks wel verkocht is’ Anders mail me even’

      pdsmit5@hotmail.com

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. rentenier zegt op

    De op de foto’s getoonde auto’s zijn natuurlijk pracht exemplaren! Konden zo ‘Dinky toy’s'(of Corgy Toys) zijn. Ik had vroeger de grootste collectie van het dorp en met een vriend die een enorme collectie van Marklin treinen had, bouwden we met stukjes afvalhout bij ons op zolder een hele stad en schilderden wegen op de planken vloer…. net echt! Maar de ‘geneugten’ van auto’s restaureren en berijden komt niet van de verhuizing naar Thailand, in Thailand gaat het mij veel minder om materiele en uiterlijke zaken. Mijn huidige voertuig is een 4 drs Isuzu Pickup, multi-functioneel en niet opvallend. Veel plezier met je ‘speeltjes’.
    Rien

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • 'Pieter zegt op

      Hallo Rentenier’

      Ja’ iedere zijn meug zeg ik altijd’ En natuurlijk heb je aan 1 auto ook genoeg Haha”
      Maar een goede garage te vinden waar vakmensen werken, is met een lampje te zoeken!
      Laat staan een bedrijf, die auto’s kunnen verbouwen naar een andere persoonlijke smaak’
      Heb al eerder beschreven, dat ik heel veel les geld heb moeten neerleggen en heel veel teleurstellingen en toch stress!
      En dan is twee jaar werken aan een auto een hele lange tijd om daar op te wachten!
      Plus de extra kosten die daar weer overheen komen voor keuring en wettelijke papieren!

      Het is veeeeel beter, een splik splinter nieuwe auto te kopen!!! dan ben je goedkoper uit’ dan een zelf bouw’ Je’ moet het puur zien als hobby’ en zoals we allemaal weten, kost een hobby nu eenmaal geld.
      En zoals nu dat ik kleiner ga wonen, laat ik dan ook heel wat geld als afschrijving vallen’
      Voorbeeld; mijn Hummer H1 staat maar voor 700 000 Bath te koop’ dat is een kleine 18 000 Euro’
      Daar koop je nog geen tweede hands Toyota Hilux’ voor, waar de straten mee vol rijden.
      Men omgebouwde Ford maar 300 000 Bath en men Engelse tweezits cabrio sportwagen MG 450 000 Bath’ en men sportwagen Tiburon 2000 Wat een exacte kopij is van de Ferrari 630 maar 200 000′ Bathjes met alle geldige papieren en keuringen.

      Dus Ja’ wat is wijsheid???….

      Pieter,

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Tom zegt op

    Wie verhuist naar Nederland vanuit het buitenland, heeft recht op vrijstelling van meerdere belastingen zoals de BPM, BTW en invoerrechten op een importauto als onderdeel van verhuisgoed. Dit noemt de Belastingdienst verhuisboedelvrijstelling voor de auto. Kent Thailand ook zo’n regeling of wat kost anders het invoeren van een auto uit het buitenland?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      Thailand kent ook een vrijstelling van invoerrechten e.d. voor een verhuisboedel, maar heeft o.a. autos en motoren daarvan uitgezonderd.
      Zie de website van de Thaise douane, aan het slot van het eerste bericht op de pagina die verschijnt als je klikt op http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/individuals/importing+used+or+secondhand+household+effects+/importingusedsecondhandhouseholdeffects+

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • 'Pieter zegt op

      Hallo Tom’

      ‘Dat is juist het grote probleem in Thailand!! Je kan namelijk niks invoeren! omdat er 300% belasting op zit en een hele strenge absurde keuring die meer geld kost dan de waarde’ Dus blijft er een mogelijk over’ om van een bestaande auto’ een ander model te laten maken en dit moet door een professioneel bedrijf gebeuren voor de herkeuring op naam!! Ook dit kost natuurlijk weer de hoofdprijs voor een buitenlander, omdat een Thai dit zelf nooit zou doen. Zoals geschreven, een beetje aparte auto’ kost hier zomaar een miljoen Bath en meer’ Dat is omgerekend een dikke 26000 Euro’ Een tweedehands Porsche’ kost hier meer dan de nieuwprijs in Nederland’! En langs de kanten van wegen, zie je de tweede hands opgestapeld staan lijkt het wel, tegen de nieuwprijs???

      Pieter,

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. rentenier zegt op

    Jaren geleden heb ik eens nagevraagd of Nederlanders het recht hebben om hun auto naar Thailand te verschepen en daar met de auto rond te rijden zoals Amerikanen hun camper naar Rotterdam verschepen en een Europa tour doen. Dat mag inderdaad en rijd je met een Nederlands kenteken rond zolang je een geldig visum hebt, Het visum verleng je op tijd dus dat is geen probleem. Je moet de auto invoeren zodra je hem wilt verkopen in Thailand. Als je dus b.v. in Engeland een oldtimer koopt (vanwegen het stuur aan de goede kant) en die met een Nederlands kenteken naar Thailand verscheept, dan mag je gewoon vanuit BKK haven weg rijden zonder in te voeren maar er horen wel de juiste documenten bij. Als je wel overweegt om een oldtimer in te gaan voeren, verscheep hem dan ongerestaureerd zodat de waarde zo laag mogelijk wordt geschat. Het laten opknappen is in Thailand goedkoper dan in Nederland. Ik dacht b.v. aan een Engelse 2 zits cabrio sportwagen als een Austin Haley b.v. of zelfs de kleine en goedkoperen MG-B wil je toch iets met Airco dan een hardtop als de MG-B GT.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website