Lezersinzending: Kopje onder

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
27 oktober 2017

Net terug van een 14 daagse vakantie in Nederland kwamen we aan bij het appartement van mijn partner in Bangkok vlakbij het Victorie monument.

Maar wat een vreemde aankomst, allemaal dikke kabels over de grond, een grote pomp die kreunend en piepend water uitspuugde en een paniekerige security man die op ons af kwam lopen. Ik wilde op weg naar de parkeer garage om daar mijn auto op te halen. “No sir cannot cannot….wait here”, was zijn wat paniekerige reactie.

“Oh wat is er aan de hand”, vroeg ik. “Boss will come soon”, was zijn antwoord. Na 10 minuten kwam inderdaad de boss met de eigenaar van het appartementen complex en beiden strakke gezichten..dat voorspelde weinig goeds zag ik al. Big problems with garage and car sir…but come with me.

We daalden af naar de parkeer garage en ik keek in een donker gat met een dikke laag stinkende smurrie op de vloer…en daar stond hij mijn fonkelnieuwe Fortuner van 3 weken oud totaal onder de bagger en natte troep. Wat was er aan de hand? Gedurende de enorme regenval van de afgelopen weken was er een grote pomp defect geraakt doordat een matras in was gekomen, daardoor kon het overtollige water niet meer weggepompt worden en is de garage ondergelopen en ging mijn auto samen met nog 23 andere voertuigen kopje onder. Drie dagen later was het smerige water eruit gepompt waar mijn auto al die tijd in heeft gestaan.

Nou, dat is het dan, en toen begon het proces van politie, verzekering, appartementen eigenaar, formulieren, bellen, nog meer formulieren, overleg ,handtekeningen, kopie van paspoort, rijbewijs enz. en dat met je jet lag, niet erg leuk maar er was geen keus. Na 5 uur stond de auto op de oplegger op weg naar de hoofddealer in Tah Yang.

Eenmaal thuis in Chaam ben ik direct begonnen met het raadplegen van web sites, bellen van de Toyota hoofddealer in Nederland om te informeren wat de gebruikelijke gang van zaken is in vergelijkbare situaties. Immers ik had al het voorgevoel dat de mechanische onderdelen wellicht vervangen konden worden maar het elektronische gedeelte was aangetast en niet betrouwbaar meer. Het advies van de Toyota dealer in NL was duidelijk, total loss later verklaren want deze auto is niet betrouwbaar meer, maar daar dachten andere partijen met name de verzekeringsmaatschappij in Thailand toch wat anders over.

De volgende dag met de verzekeringsmaatschappij,  dealer, specialisten, politie enz. uren lang overlegd want ik was vanaf het begin glashelder, ik wil deze auto niet meer!! Echter de verzekeraar wilde toch nog een poging wagen voor herstel, echte na nogmaals overleg, veel calculatie immers indien het herstel meer dan 70% van de nieuwwaarde is zal de auto total loss verklaard worden…uiteindelijk kwam het hoge woord eruit. De auto is total loss verklaard en er zal overgegaan worden tot volledige vergoeding.

Overigens viel mij op dat het raampje van de het achterportier open stond hetgeen ik zeker niet had gedaan. Wat blijkt, bij het te water geraken van deze auto gaat automatisch een raam open dit om te passagiers te laten ontsnappen, dat wist ik niet. Overigens stonk de auto enorm, toen ik in de garage stond vroeg in aan een monteur waar die stank vandaan kwam dat kon onmogelijk van de bagger komen die erin lag, hij op onderzoek uit en na 2 minuten…ja hoor ik heb het, een half ontbonden dode kat lag onder de voorstoel, er waarschijnlijk in gedreven tijdens de onderwater sessie.

Pfff dat was een opluchting, maar in de middag toen alle paperassen erbij werden gehaald kwam tocht de domper, wat blijkt bij total loss in het eerste jaar wordt slecht 80% van de nieuwwaarde vergoed, in mijn geval want ik had een laat 2016 model aangeschaft en de 2017 modellen zijn fors in prijs gestegen toch nog een behoorlijke financiële tegenvaller. Ook is het niet mogelijk blijkt nu om een aanmerking te komen een kosteloze vervangende auto enz. en zijn extra’s niet meeverzekerd.

Tja, ik heb leukere thuiskomsten gehad. Maar het is maar een auto en er zijn gelukkig geen personen gewond geraakt of iets dergelijks. Optimist als ik ben mag aannemen ik dat de Toyota dealer alsnog met een creatief voorstel komt teneinde de malheur wat te beperken. We wachten af de komende weken waarbij de motorbike vaak gebruikt zal worden.

Ingezonden door Do van Drunen

Foto: Willekeurige foto uit het archief van de redactie.


» Laat een reactie achter


17 reacties op “Lezersinzending: Kopje onder”

  1. Pieter zegt op

    Ja, dat is een vreemde gewaarwording in Thailand, wel voor 100% nieuwwaarde verzekerd, en dan toch maar 80% uitgekeerd krijgen.
    Ben hier al eens eerder met Mathieu van AA verzekeringen in Hua-hin in overleg geweest, maar ook die bevestigde dat er maar voor 80% wordt uitgekeerd in Thailand.
    Ook op Thaivisa is dit al eens eerder ter sprake geweest, maar er was een Nederlander op dat form, die ik hier op dit blog ook wel eens tegen kom, en die blijft bij hoog en laag beweren dat er wel voor 100% wordt uitgekeerd. Zelfs, hij verklaard een expert hierin te zijn.
    Hoe dan ook, ik heb t.o.h. nog geen verzekering gevonden die de volle 100% uitkeert, helaas.
    Men zou dit doen wegens verduistering, c.q. oplichting in Thailand.
    Maar wie licht wie nou op?? Immers de premie wordt berekend over de nieuwwaarde, dus zou je toch mogen verwachten…..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • FonTok zegt op

      Ongelofelijk. Je betaalt premie over de aanschafprijs en je mag meteen zelf 20% afschrijven. Merkwaardige gang van zaken in Thailand. Dit grenst aan oplichting, misleiding etc.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • stevenl zegt op

        Je betaalt premie over de aanschafprijs in een percentage. Als de aanschafprijs zou moeten worden uitgekeerd zxou dat percentage hoger zijn, dus in geld betaal je voor 80%, niet voor de aanschafprijs.

        Alle informatie staat op je verzekeringspolis.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  2. rori zegt op

    In dit geval alles even via de toyota dealer laten regelen. HEM toezeggen dat je een nieuwe auto wilt en de schade auto bij hem laten bezorgen.
    Volgens mijn zwager (garage houder en dealer van isuzu) werkt dat het beste.
    dan is re motivatie van fraude weg. De autos is niet verdwenen, niet gestolen en fysiek aanwezig.

    Veel succes

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • Pieter zegt op

      Misschien helpt het, ik ken de filiaalhouder daar, hij werkte eerst bij Toyota Phetchaburi, en heeft nu het dealerschap in Tha-yang een geschikte kerel.
      Zijn naam is Khun Oean (dik) wellicht kun je je voordeel er mee doen, succes.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Do van Drunen. zegt op

      Deze suggestie had ik al neergelegd bij de dealer en dat wordt volgende week besproken maar prima idee.overigens heeft de condo eigenaar geenverzekering voor dit soort voorvallen .jammer maar ik had dit wel verwacht hoor.Do.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. l.lagemaat zegt op

    Beste Do,
    Veel sterkte met deze tegenslag.
    Mag je de total loss auto nog wel houden of moet je het kennelijk doen met die 80 %?

    Overigens merkwaardig dat een pomp verstopt kan raken door een matras! Wat een rotzooi drijft er
    dan wel niet rond.
    Worden geen korven gebruikt bij deze pompen om vuil buiten te houden?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  4. Henk zegt op

    Do ,dat zijn inderdaad minder leuke dingen ,maar na 3 dagen nog zal het wel geen jet lag zijn maar wel een domper zijn van het hele gebeuren .
    Pieter : zo werkt dat bijna altijd met de allesweters en als je dan de naam vraagt van de verzekering die de 100% uitbetaald weten ze dat niet want dat hadden ze gehoord van een oom van de tante van de zus van hun kleinkind en de naam van de verzekering weten ze natuurlijk niet meer.
    l.lagemaat ?? de auto behouden nadat er een week die drek in heeft gestaan ?? verschrotten dat ding omdat het altijd een probleemauto blijft terwijl je een nieuwe hebt gekocht .
    En ja hoor door al die drek is het heel goed mogelijk dat ook de korf van de pomp verstopt raakt en daardoor niet meer werkt ,is ook 1 van de reden dat hier vaak alles onder water staat door de tempex bakken en ander soort plastic en knoei .
    Do ,ik wens je sterkte met de afwikkelingen en hoop voor je mee dat het allemaal goed opgelost word !!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. Fransamsterdam zegt op

    In een dergelijk geval in Nederland zou ik kijken of de exploitant/eigenaar van de parkeerplaatsen aansprakelijk is. Als dat zo is, dan kunt u hem uiteraard aanspreken voor het deel wat niet door uw verzekering gedekt wordt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
    • Hendrik S. zegt op

      Ja inderdaad. De eigenaar van de garage moet toch tegen waterschade en/of dit soort gevallen verzekerd zijn? Maar dat zal wel niet…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Pieter zegt op

      Ja Frans, in Nederland kan het allemaal beter en wettelijk geregeld zijn…..maar TIT, oftewel dit is Thailand met z’n eigen regels, wetten, en vooral gewoontes, waarbij je voor aansprakelijkheid niet moet zijn.
      Het woord verantwoording kent men niet in het Thaise woordenboek.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • stevenl zegt op

      Kan hier ook. En een verzekering is niet nodig, gewoon aansprakelijk stellen, indit geval voor 20% van de aanschafprijs.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. henry zegt op

    De te vergoeden som bij een Totall Loss staat zeer duidelijk vermeld op de jaarlijkse polis die uw verzekeringsmaatschappij u toestuurt. En dat is bij een nieuwe wagen 80% van de factuurprijs. Dit natuurlijk bij een First Class insurance.

    Elk jaar gaat deze total loss vergoeding naar beneden, staat ook vermeld op jaarlijkse polis. Ik krijg hier de indruk dat de meesten hier hun verzekeringspolis niet nalezen. War misschien velen ook niet weten dat elke verzekeringsmaatschappij u ook Engelstalige polis kan bezorgen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
    • David .H. zegt op

      Tja je krijgt het niet uit sommigen hun hoofd dat een verzekering er is om je schade te beperken en niet om winst te maken ….., zou mooi zijn …, men vergeet blijkbaar dat je met je spliksplinternieuwe wagen uit de showroom rijdt er al direct 20 % afvalt ….. hoor de euros maar al rinkelend op het aspfalt vallen……is in onze landjes hetzelfde…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  7. Pieter zegt op

    @Henry en David H., daar gaat het toch helemaal niet om?
    Als ik in Nederland een all-risk verzekering heb is de auto tegen nieuw waarde verzekerd en krijg ik bij total loss, normaal gesproken, in het eerste jaar, de volledige aanschafprijs vergoed, zelfs als deze inmiddels in prijs is verhoogd krijg ik die prijs vergoed.
    Dan is er helemaal geen sprake van winst!
    Maar in Thailand betaal je ook voor de nieuwprijs, en krijg je maar 80% vergoed, en ja het staat in polisvoorwaarden, dat is correct, maar het is niet correct om de premie over 100% te berekenen en niet uit te betalen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • henry zegt op

      Zoals elders al aangehaald je premie word berekend op die 80% van de nieuwwaarde. En als je toch met Nederland of belgie wil vergelijken. Vergelijk dan ook even de verzekeringspremies tussen beide landen voor een gelijkaardig voertuig.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  8. Mark zegt op

    Misschien in de toekomst de ondergrondse parkeergarages vermijden in Bangkok?
    Zelf blijf ik daar zoveel als mogelijk uit, in de hoop dat de parkeertorens niet om mekaar donderen 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website